Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 577958 gånger)

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 292
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1050 skrivet: måndag 11, januari 2021, 20:09:17 »
Det bästa med bitcoin är ändå demokratiaspekten enligt mig, särskilt med tanke på hur big tech härjar nu med sina utrensningar. Tänk er motsvarande situation fast finansiellt och i en värld där kontanter inte finns. Är du stämplad av systemet kommer du inte få göra ekonomiska transaktioner inom systemet.  :o

Din tillgång till Internet och el styrs också av systemet. Den demokratiska aspekten av blockkedjor behöver en hel del sträckningar innan oberoende från systemet uppnås.

Absolut, men det är betydligt svårare att se till att en person inte kommer åt internet någonstans över huvud taget. Torde vara närmast omöjligt. Man kan ju koppla upp sin dator mot ett gratis WIFI på stan t.ex. för att flytta sina bitcoin.

Om systemet verkligen ville göra livet svårt för någon är det möjligt att göra det på flera sätt med hjälp av bakdörrar. Man måste vara riktigt hardcore och använda ett alternativt BIOS för att undvika Big Mother.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2714
  • Affärsomdömen: 90
« Svar #1051 skrivet: måndag 11, januari 2021, 20:20:27 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.
(Glöm ej att skriva ner koderna, 12 ord, för plånboken).

Funderar på att gå över från etoros wallet till blockchain. Etoro skyltar med sin säkerhet, men man kan dock inte skriva ner sin egen kod (vilket de anger är av säkerhetsskäl). Såg att det går att få ränta på sin krypto på blockchain, är det något du nyttjar?

Nej jag har ingen koll på någon ränta. Var mer intresserad av BTC för ett par år sedan och sålde det mesta av mitt innehav då när kursen stod högt. Lämnade då lite BTC kvar på kontot och simsalabim har det nu växt med ca 500 %  :)
Blockchain.com har alltid fungerat bra för mig och jag tackar Mega n för tipset.
« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 20:34:13 av Birka »

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
« Svar #1052 skrivet: måndag 11, januari 2021, 22:14:42 »
Gå in på Blockchain.com. Registrera dig och du får en "wallet". Sedan kan du handla BTC därifrån.

Funderar på en hardware wallet. Ledger Nano S eller X. Men vilken ska man välja? Tror inte jag behöver så avancerade grejer iom att jag ska sätta en skvätt med pengar där och sedan glömma den i fem år typ.

Innan du bestämmer dig så jämför avgifter. Det varierar stort mellan de olika handelsplatserna. Någon tar 7% i insättingsavgift för swish t.ex. Många tar även ett par 3-5% för kortinsättning.  Även köpavgiften varierar.

Det billigaste jag hittat är CoinbasePro. Jag föröver till Revolut gratis, växlar där gratis till EUR, gör en SEPA överföring gratis till CoinbasePro och för sedan direkt över till min hårdvaruplånbok.
Total transaktionskostnad för detta är för köpet 0,5% och 0,15€ för att föra över BTCtill min egen plånbok.

Jag har Ledger Nano S som hårdvaruplånbok. Ser inget behov av blåtand för mig. Det skulle vara för att kunna använda paddan, nu behöver jag starta datorn. Men det är inte ofta jag behöver använda plånboken, bara när du ska föra ut från den, inte in. Även att jag tänkte att med blåtand så blir det ett batteri som åldras. Om man bara ska låta allt stå är det bättre utan batterier som strular och är slut när man ska använda den om några år.
Däremot köpte jag ett trepack när de hade extrapris för tre. En jag har framme och två på andra ställen.

« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 22:17:53 av Tole »

Inloggad Mark

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #1053 skrivet: tisdag 12, januari 2021, 11:54:50 »

Funderar på en hardware wallet. Ledger Nano S eller X. Men vilken ska man välja? Tror inte jag behöver så avancerade grejer iom att jag ska sätta en skvätt med pengar där och sedan glömma den i fem år typ.

Innan du bestämmer dig så jämför avgifter. Det varierar stort mellan de olika handelsplatserna. Någon tar 7% i insättingsavgift för swish t.ex. Många tar även ett par 3-5% för kortinsättning.  Även köpavgiften varierar.

Det billigaste jag hittat är CoinbasePro. Jag föröver till Revolut gratis, växlar där gratis till EUR, gör en SEPA överföring gratis till CoinbasePro och för sedan direkt över till min hårdvaruplånbok.
Total transaktionskostnad för detta är för köpet 0,5% och 0,15€ för att föra över BTCtill min egen plånbok.

Jag har Ledger Nano S som hårdvaruplånbok. Ser inget behov av blåtand för mig. Det skulle vara för att kunna använda paddan, nu behöver jag starta datorn. Men det är inte ofta jag behöver använda plånboken, bara när du ska föra ut från den, inte in. Även att jag tänkte att med blåtand så blir det ett batteri som åldras. Om man bara ska låta allt stå är det bättre utan batterier som strular och är slut när man ska använda den om några år.
Däremot köpte jag ett trepack när de hade extrapris för tre. En jag har framme och två på andra ställen.

Så de andra  två är kopior om den första kommer på villovägar?

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
« Svar #1054 skrivet: tisdag 12, januari 2021, 12:25:21 »

Så de andra  två är kopior om den första kommer på villovägar?

Jo, eller blir stulen eller brinner upp.

Du behöver ingen reserv egentligen. Du  kan köpa en till om/när det blir aktuellt och återskapa då. Men jag ville ha två redan från start. Tre är overkill, men när jag köpte fick jag tre för samma pris som två.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1055 skrivet: torsdag 14, januari 2021, 18:36:06 »
Stefan Thomas är en datorprogrammerare från San Francisco, och för ett decennium sedan fick han 7002 Bitcoins i betalning för att göra en video som förklarar hur kryptovalutan fungerar. När han fick betalt var de värda omkring 2- 6 dollar styck. Han gömde dem i sin "digitala plånbok" och glömde bort dem.

Idag är en Bitcoin åter uppe i över 39.000 USD, och innehållet i hans plånbok är värt  7002 x 326430 = 2.285.000.000 SEK. Alltså över 2 miljarder svenska kronor.

Det är bara det att Thomas har glömt lösenordet som låser upp hans förmögenhet. Hårddisken IronKey där han har lagrat sina Bitcoin har en säkerhetsfunktion där man endast har 10 försök att skriva in rätt lösenord, annars raderas allt på disken och han har redan angett fel lösenord åtta gånger.

Thomas säger att han har provat sina åtta mest använda lösenord för att komma åt sin IronKey-hårddisk, men alla har visat sig vara fel.

Efter publiceringen av Thomas situation, sade Alex Stamos, en internetsäkerhetsexpert vid Stanford Internet Observatory, att han kunde knäcka lösenordet inom sex månader om Thomas gav honom 10% av den digitala förmögenheten.

Billig lösning, om man inte med säkerhet kommer på lösenordet själv. Jag tror emellertid att det kan finnas en ännu mer billig lösning. Jag har hört talas om att om man låter sig hypnotiseras så kan man under hypnosen ledas tillbaka till en tidpunkt långt tillbaka, och då uppleva den tiden som om det vore idag. Jag kanske skall tipsa honom om en billigare lösning och med den bara ta 1 % av förmögenheten i betalning… ;- )

Programmer has two guesses left to access his valuable bitcoin wallet

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Queen’s beast 2 oz White Horse och Greyhound by figure4
Igår kl. 22:16

Säljes:silver by Micromax
Igår kl. 14:35

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 11:50

Endomines by Plutarchos
Igår kl. 11:36

George Gammon by laban77