Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 406107 gånger)

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
  • Affärsomdömen: 17
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #870 skrivet: fredag 30, mars 2018, 13:42:08 »
Hej.

Jag har följt diskussionerna om Bitcoin i många Forum och på Youtube det senaste halvåret.

Mitt intryck är att många väntar på att  gå in och köpa Bitcoin men vågar inte då Bitcoin utsätts för attacker varje gång den är på väg in i uppåt trend. Många har börjat fundera på om det finns ett samband med att Comex och Cboe införde sina futures på Bitcoin i slutet på december.

Efter deras futures start uppträder inte Bitcoin likadant i sin kurva som innan december (om man kollar på dom sista fyra åren). Bitcoin antas ligga  en hyperwave kurva.

Jag sparar lite i både bitcoin och silver,  hoppas att inte futures markaden tagit över Bitcoin också. Men, det sker också mycket handel med Bitcoin utanför Exchanges vilket inte påverkar den kurs vi ser, så man vet inte riktigt Bitcoins sanna värde.

Glad Påsk :)

Intressant inlägg. Jag började med bitcoin men vände snabbt till guld när jag började ana att Sverige skulle få problem med ekonomin och att det gällde att skydda sig inför detta.

Problemet är att jag aldrig förstått fundamentan i krypto och det har blivit riktlinjen till när jag drar ett sträck i sanden för investeringar. Upphovsmakarna till bitcoin verkar ha egna idéer om vad den ska användas till gentemot vad förvaltarna av växlingen vill och till sist vad investeraren vill. Så länge bitcoin värde verkar drivas av att folk vill tjäna snabba pengar så håller jag mig undan eftersom det går så snabbt.

Användbarheten av bitcoin verkar vara funktionen som ett nav för växling av Fiat för att spekulera i andra kryptoprojekt. Sammantaget håller jag mig konservativ tillsvidare investering i krypto.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #871 skrivet: fredag 30, mars 2018, 17:17:28 »
Numera kan man enkelt handla med bitcoin och ethereum (en annan krypto) via certifikat, t ex på Avanza. Jag stoppade in lite extrapengar i ethereum, men det har hittills varit rena katastrofen. Typ - 30% på ett par månader. Kryptoinvesteringar är sannerligen inget för den med svaga nerver! Men på lång sikt kanske.... Blockkedjor kommer starkt nu på alla håll och kanter och många av de tillämpningarna drivs på Ethereum.

Så min förhoppning är att intresset för den nya tekniken Ethereum kommer att driva upp kursen i framtiden. Ethereum är inte bara en kryptovaluta utan även en teknikplattform.

« Senast ändrad: fredag 30, mars 2018, 17:19:00 av Stacker »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #872 skrivet: tisdag 24, april 2018, 21:19:46 »
Ringde skatteverket idag för att fråga hur jag skall göra när jag deklarerar mina BTC. Det visade sig att deras formulär inte kan hantera decimaler så jag fick skriva in klumpsummor i SEK. Det var en väldigt smidig deklaration. Jag hade annars fått skriva in varje Btc-transaktion med datum var för sig i kronologisk ordning. Puh!

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
« Svar #873 skrivet: tisdag 24, april 2018, 21:35:11 »
Ringde skatteverket idag för att fråga hur jag skall göra när jag deklarerar mina BTC. Det visade sig att deras formulär inte kan hantera decimaler så jag fick skriva in klumpsummor i SEK. Det var en väldigt smidig deklaration. Jag hade annars fått skriva in varje Btc-transaktion med datum var för sig i kronologisk ordning. Puh!

Har inte koll på det själv eftersom jag inte äger BTC men det ska finnas appar som löser deklarationen åt dig

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #874 skrivet: måndag 30, april 2018, 20:57:59 »
Angående deklaration av förtjänster vid försäljning av krypto
https://www.di.se/nyheter/sa-andrar-skatteverket-reglerna-for-kryptovalutor/

...en intervju till med samma samma gubbe.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/sa-deklarerar-du-dina-bitcoin-961262

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
« Svar #875 skrivet: tisdag 20, november 2018, 10:20:29 »
Kursen under 40 000 nu. Finns det någon orsak?
Eller är hypen helt enkelt förbi?
Det ser ut att tugga vidare neråt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 172
« Svar #876 skrivet: tisdag 20, november 2018, 10:44:54 »

Just nu pågår en maktkamp om Bitcoin. Ett "hash war" om bitcoin cash som även påverkar Bitcoin Core. Vi får se vad som händer...

/H

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
« Svar #877 skrivet: tisdag 20, november 2018, 14:20:56 »

Teknisk analys kanske är för enkelt förklarat?
Jag vet att jag såg videos där folk påstod att 4000 var nästa anhalt redan efter första dippen från ca 20.000 och det stämmer väldigt bra överens med bubbelgraf.

Utloggad PennyLane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 235
  • Affärsomdömen: 61
« Svar #878 skrivet: tisdag 20, november 2018, 20:45:31 »
Bitcoin har gått ned under tidigare årslägsta, många tror att den kommer att gå ner mer nu. En del tror att den måste gå ända ner 1000 dollar innan den kan gå upp. Så nu kan den nog ligga på lägre nivåer ett tag.

Det finns många som inte gillar Bitcoin som ständigt uttalar sig negativt i tidningarna (tex bankpersoner). Sen finns det problem inom bitcoin världen som Mega skrev om. Problemen måste lösas men sen kan det bli bättre för Bitcoin (eller nån annan cryptovaluta).

I december 2017 införde Comex & CBOE futures på Bitcoin, många tror att dom kommer att hålla priserna låga precis som med silver och guld. Dagen då bitcoin gick under årslägsta var en futures avsluts dag för Bitcoin.

Jag tror på grundtanken med Bitcoin men det kan som sagt ta lång tid innan den går upp igen.
Jag tror på bitcoin, silver och guld.

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
« Svar #879 skrivet: tisdag 20, november 2018, 21:41:20 »
För mig är svaret enkelt, skulle jag vilja ha betalt i bitcoin? Nej, så där kommer inga pengar läggas  :). Silvret är spekulativt nog för moi.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by august
Idag kl. 09:20

Onecoin. by Ritva
Igår kl. 23:18

AVSLUTAD: 1 Tub med 25x 1 Oz Maple Leaf 2012 (SÄNKT PRIS) by Saiifo
Igår kl. 15:54

[SÄLJES] 80%-iga Svenska 2-kronor, totalt 3 kg finvikt finns, fri frakt. by MrLibertad
Igår kl. 10:09

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
lördag 15, december 2018, 19:32:06

Guld till barnen by sff123
lördag 15, december 2018, 18:07:21

Säljes: 10kr 1972, samlarmynt, medaljer, till strax över spot by Micromax
lördag 15, december 2018, 12:18:39

Goldsilver.be by Stitch
lördag 15, december 2018, 08:50:47

Andra nya medlemmen 2014? by toblov
fredag 14, december 2018, 15:08:54

Julerbjudande: Dragon & Phoenix proof 2018 /Lunar 2 Rooster 2oz by Ritva