Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 309941 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1611
  • Affärsomdömen: 165
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #735 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 07:41:02 »
Bättre betala vinstskatt på en vinst än att inte ha någon vinst alls...

/H

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #736 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 08:38:47 »
Helt klart! Många räknar dock inte med det och har man inte tagit höjd för det så kan det komma som en chock sen när skatteverket går igenom allas transaktioner.

Har man dessutom inget kvitto för köp då så gäller ju kapitalskatt på 80% av totala försäljningen

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 637
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #737 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 18:15:07 »
Ryssen stramar också åt BitCoin nu....

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 675
  • Affärsomdömen: 74

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #739 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 19:54:57 »

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 214
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #740 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 20:19:37 »
Alltså... att man kan prata så länge utan att egentligen säga ett dugg? Imponerande. Mycket oklart på vilka grunder svd kallar honom för "expert på bitcoin", han verkar ju inte ha nämnvärd koll alls...

Utloggad Stitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #741 skrivet: torsdag 12, oktober 2017, 03:20:29 »
Börjar inse vilken härva det blir att reda ut beskattning när jag säljer. Olika valutakurser vid köp, och konvertering av bitcoin till andra kryptovalutor ställer till det.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #742 skrivet: torsdag 12, oktober 2017, 10:30:39 »
Alltså... att man kan prata så länge utan att egentligen säga ett dugg? Imponerande. Mycket oklart på vilka grunder svd kallar honom för "expert på bitcoin", han verkar ju inte ha nämnvärd koll alls...
Tycker aldrig att det är vits att lyssna på eller läsa vad så kallade experter i vår statliga media säger.
Så jag hade nog fått samma åsikt som dig och massa minuter av mitt liv bortkastade med påföljande irritation.
Tack för att du tog dig tid att lyssna på honom och berätta att det bara var skitprat ändå.
Krugern

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 214
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #743 skrivet: torsdag 12, oktober 2017, 21:48:21 »
5000$ nu, och lite till av bara farten (och av massiv medierapportering om att 5000$-vallen är bruten). Det är jäkligt intressant nu..

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-12/bitcoin-mania-takes-off-as-cryptocurrency-surges-past-5-000

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1284
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #744 skrivet: tisdag 24, oktober 2017, 21:43:19 »
Vem tar egentligen pengarna när man köper btc?
Hamnar de på ett konto hos t ex Blockchain info?

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 195
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #745 skrivet: tisdag 24, oktober 2017, 23:50:41 »
Vem tar egentligen pengarna när man köper btc?
Hamnar de på ett konto hos t ex Blockchain info?
Säljaren, precis som när du köper aktier. Sedan kan det vara en privatperson eller en någon slags exchange. Det finns alltså ingen almighty wallet i mitten som du kan växla fiat <-> krypto, utan det är helt decentraliserat.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1284
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #746 skrivet: onsdag 25, oktober 2017, 09:21:55 »
Ok, jag förstår.

Utloggad Alexxx

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #747 skrivet: söndag 29, oktober 2017, 15:06:01 »
Är det någon som har en åsikt om Bitcoin vs Ethereum? Jag tycker själv ETH verkar vara på uppgång mer än Bitcoin men är rätt ny på området. Många artiklar verkar beskriva Ethereum som en modernare variant av Bitcoin, hur skulle någon som är mer insatt här beskriva skillnaden?

Tycker att beskrivningar som t.ex. "In Ethereum the block time is set to 14 to 15 seconds compared to Bitcoins 10 minutes." får Ethereum att låta mycket modernare.

https://www.huffingtonpost.com/ameer-rosic-/ethereum-vs-bitcoin-whats_b_13735404.html
http://www.xn--kpaethereum-rfb.se/ethereum-bitcoin/
https://www.cryptocompare.com/coins/guides/why-is-ethereum-different-to-bitcoin/

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1611
  • Affärsomdömen: 165
« Svar #748 skrivet: söndag 29, oktober 2017, 16:27:35 »
Är det någon som har en åsikt om Bitcoin vs Ethereum? Jag tycker själv ETH verkar vara på uppgång mer än Bitcoin men är rätt ny på området. Många artiklar verkar beskriva Ethereum som en modernare variant av Bitcoin, hur skulle någon som är mer insatt här beskriva skillnaden?

Tycker att beskrivningar som t.ex. "In Ethereum the block time is set to 14 to 15 seconds compared to Bitcoins 10 minutes." får Ethereum att låta mycket modernare.

Bitcoin har störst nätverkseffekt och är stabilt. Etherium är mer komplicerat och flera tillämpningar av Etherum har blivit hackade. Men nu har ju Bitcoin Cash kommit! Den är mer som visionen som Satochi Nakamoto beskrev i sitt whitepaper. En typ av elektioniska kontanter för internet som ska skalas till att användas av "hela" världen.
Bitcoin har tyvärr blivit hijackat av en grupp som vill begränsa användningen genom att totalvägra utökning av transaktionsutrymmet. Det har lett till höga avgifter och långa köer för att få igenom sin transaktion. Som motreaktion skapades
Bitcoin Cash som är som Bitcoin borde vara...

Alla som ägde Bitcoin den 1 Augusti fick genom den split som hände motsvarande mängd Bitcoin Cash. En Bitcoin Cash kostar idag ca 450 USD.

Det finns de som tror att Bitcoin Cash eventuellt kommer ta över istället för Bitcoin. Inte omöjligt ifall det löser de problem som många upplever idag med Bitcoin.

/H

Utloggad Stitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #749 skrivet: måndag 30, oktober 2017, 12:44:45 »
Ethereum och Bitcoin har olika grundsyften, och en stor skillnad är att Bitcoin har ett tak gällande hur många mynt som någonsin kommer att existera. Ethereum har inget sådant tak, villet torde göra Ethereum mer känsligt för inflation. Om man ser kryptovaluta enbart som en investering gäller väl som vanligt ”sprid riskerna”. Själv ligger jag tungt i Bitcoin, men har även Ethereum och Litecoin. Oavsett vad får man nog se det som en högriskinvestering. Jag är beredd på att de pengar jag satt in mycket möjligt kan vara utraderade nästa år. Eller också är jag miljonär. Å andra sidan finns det de som spelar på hästar också. Jag tror vinstchansen är större här.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Vilka av dessa tyska silverhandlare är seriösa? by Birka
Idag kl. 12:30

Diskussion om Bitcoin by august
Idag kl. 12:27

Lordmancer 2 (game) by I_am_mine
Igår kl. 23:47

EFN talar om vad pengar är och hur de skapas by cyber
Igår kl. 22:40

Säljes: Parti 80% med mervärde, 3kg finvikt by Micromax
Igår kl. 18:22

Bilder på guld. by Rödlöga
Igår kl. 08:53

Vilken månad har lägst silver pris? by Thornado
fredag 15, december 2017, 14:14:44

Säljes : Världens vackraste guldmynt? 2 st 20$ St Gaudens guldmynt (Sänkt pris!) by mega_n
torsdag 14, december 2017, 10:01:05

Ny medlem by guldbob
torsdag 14, december 2017, 08:41:21

KÖPES svensktguld 2000kr by kristensson
onsdag 13, december 2017, 20:15:16

[Säljes] Diverse silver. by Krugerangel
onsdag 13, december 2017, 09:12:45

[Köpes] Guldtacka 100g(även 250g ). by jumu
tisdag 12, december 2017, 14:24:30

Banken blir otillgänglig. by Krugerangel
tisdag 12, december 2017, 11:39:54

Ny medlem (Luger) by Prolantie