Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1039427 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 145
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #690 skrivet: torsdag 08, juni 2017, 09:27:31 »
Blockchain info/wallet

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #691 skrivet: torsdag 08, juni 2017, 09:49:41 »

Tanken är extremt häftig!! MEN, 2 frågor dyker direkt upp, kanske någon vet mer?
1. Hur funkar penningtvätt lagen mot detta!!?!? I och med att det inte är ett centralt bolag längre utan Peer-2-Peer. Nu återgår man till 100% anonym! Inte populärt bland regulators.

2. Har inte sett att man kan växla till EURO / USD och som man även kan föra ut från systemet till en vanlig bank? Detta kanske bara blir en decentraliserad exchange mellan krypto-par ?
1. Bankirerna kan absolut komma att jävlas. Räkna med att de kan försöka sätta käppar i hjulet och hänvisa till just penningtvättlagen om man får transaktioner in på kontot och kommer i värsta fall neka betalningsmottagningar om man inte kan visa var kapitalet kommer från när man t.ex. tar emot utlandsbetalningar.
2. Bitsquare t.ex. är en decentraliserad exchange som nyttjar peer-2-peer. Då kan köparen sätta in beloppet som vanlig IBAN-.överföring (eller swish för den delen) och Bitsquare har t.o.m. som regel att man inte ska skriva något annat än referenskoden som betalningsmeddelande (istället för något som avslöjar att det handlar om kryptovaluta) just för att en del utländska banker faktiskt stängt kontot när de använts till kryptohandel.
Naturligtvis är det bästa att inte växla till fiat alls, utan att faktiskt använda kryptovaluta som den är tänkt. Vara sin egen bank och använda den till att köpa och sälja direkt av varandra. Då är man fri från alla regleringar, beskattningar, bankregler och fan och hans moster.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #692 skrivet: tisdag 13, juni 2017, 22:47:13 »

Tanken är extremt häftig!! MEN, 2 frågor dyker direkt upp, kanske någon vet mer?
1. Hur funkar penningtvätt lagen mot detta!!?!? I och med att det inte är ett centralt bolag längre utan Peer-2-Peer. Nu återgår man till 100% anonym! Inte populärt bland regulators.

2. Har inte sett att man kan växla till EURO / USD och som man även kan föra ut från systemet till en vanlig bank? Detta kanske bara blir en decentraliserad exchange mellan krypto-par ?
1. Bankirerna kan absolut komma att jävlas. Räkna med att de kan försöka sätta käppar i hjulet och hänvisa till just penningtvättlagen om man får transaktioner in på kontot och kommer i värsta fall neka betalningsmottagningar om man inte kan visa var kapitalet kommer från när man t.ex. tar emot utlandsbetalningar.
2. Bitsquare t.ex. är en decentraliserad exchange som nyttjar peer-2-peer. Då kan köparen sätta in beloppet som vanlig IBAN-.överföring (eller swish för den delen) och Bitsquare har t.o.m. som regel att man inte ska skriva något annat än referenskoden som betalningsmeddelande (istället för något som avslöjar att det handlar om kryptovaluta) just för att en del utländska banker faktiskt stängt kontot när de använts till kryptohandel.
Naturligtvis är det bästa att inte växla till fiat alls, utan att faktiskt använda kryptovaluta som den är tänkt. Vara sin egen bank och använda den till att köpa och sälja direkt av varandra. Då är man fri från alla regleringar, beskattningar, bankregler och fan och hans moster.

Precis, tror man ska ligga lågt med att använda sig av decentraliserade exchanges ett tag till och försöka hålla sig till certifierade/licensierad centraliserade exchange företag med pro-aktiva säkerhets initiativ.

Hade gärna handlat med cryptovalutorna men det är fortfarande otroligt få som accepterar det. :(

Bra Bitcoin karta: https://coinmap.org/#/world/29.38217508/15.11718750/2

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #693 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 15:49:43 »
Vilket trams från Hemberg om att Bitcoin skulle vara ett pyramidspel.
Jag skulle absolut inte våga ha stora andelar av mina tillgångar i form av Bitcoin eller använda Bitcoin som värdebevarare men att kalla det för  pyramidspel är ett smutsigt vulgärt fulspel av finansgubben Hemberg.
Ursäkta min franska men karln måste vara en komplett idiot som jämställer Bitcoin och Onecoin.  Virar han hängslena runt halsen på lediga stunder så att han får regelbunden syrebrist i hjärnan eller sker det bara när han ska till och skriva något?  Naturligtvis är inte alla dårar som ej tillhör expertisen inom Bitcoin/Onecoin. Men "alla" dessa oinsatta har troligtvis heller inte publicerat en text som läses av tusentals människor.   Puckot borde ju ta reda på fakta innan han kallar Onecoin för en kopia av Bitcoin. Och Kinesernas agerande är väl iaf en förklaring till uppgången ? Bitcoin stiger utan anledning? Pyttsan. Klart det är mycket spekulation men inte bara.  Han är inte rätt man att hacka på spekulation heller även om jag själv inte ser spekulation som någon nettofördel för mänskligheten.

Har funderat över en transaktions tidsåtgång för Bitcoin som  en svaghet med Bitcoin men har också tänkt att även om det går långsamt så är det ändå väldigt mycket enklare att använda Bitcoin än att skicka något fysiskt såsom ädelmetall för att köpa något på distans.   Och är det stora värden som ska överföras, kanske till mottagare i andra länder så är överföringskostnaden på ockernivå av finanseliten i deras slavvalutor om man skulle avända dem. Sedan så har vi ju naturligvis detta med anonymitet från bankers företags och staters databaser samt att Bitcoin även kan användas för  affärer med sådant som inte storebror gillar såsom ädelmetall Wikileaks o annat.  Så jag tycker ändå att Bitcoin står sig ganska bra.

Jag tror verkligen på Bitcoin som ett (betal)medel för att komma bort från makteliten
träldoms- och skuld-valutor. Ej  lämpligt som ett elektroniskt guld för att bevara värde men för att göra transaktioner.
Dock kan det dröja innan Bitcoin kommer bort från volatiliteten vi ser nu.  Makten kommer självklart agera mot Bitcoin allt eftersom de blir hotade av konkurrensen från de betydligt mer ärliga och sunda "pengarna".
Bitcoin är ju mycket mer än bara pengar vilket de som kan Bitcoin känner till. Något som tveklöst talar emot Bitcoin är ju att det kan  skapas ett obegränsat antal nya elektroniska system som liknar Bitcoin. Å andra sidan så konkurrerar ju valutor och betalsystem med varandra och även med guldet. Så även om guld inte kan produceras i obegränsad mängd så kommer det ju alltid att finnas konkurrerande valutor och sätt att lagra värde.
Frågan är hur lätt det är att skapa en ny kryptovaluta som konkurrerar med Bitcoin? Alltså att den både skapas och konkurerrerar. Hur lätt eller svårt är det att få till. ?

Om världen blir så ärlig och öppen som man lite optimistiskt kan hoppas på så är famtiden inte ljus för parasitvalutorna för ingen människa vill ju bli lurad av ockrare om man känner något om hur den globala bankeliten arbetar.    Men det behöver inte bli någon renässans i upplysning hos folket utan det räcker ju med att verkligheten får arbeta lite till och sparare blir sodomiserade av bankeliten så kommer ju varenda kryptovaluta få gynnas av att värden flyr bort från parasiterna. Tror på en framtid för Bitcoin.

Det är ju besynnerligt hur någon kan lyssna på Hemberg med fleras argument att kriminella använder Bitcoin..  javisst förbjud Bitcoin o mänskilgheten blir förskonad från brott.   För självklart så förbjuder man ju USD och SEK samtidigt som ju används för brottslig verksamhet ?? Eller ska USD och SEK finnas kvar trots att kriminella använder dessa valutor som ett brottsredskap ?

CITAT Från Hemberg

"Bitcoin kraschen
Den digitala penningbrasan bitcoin har sedan mars stigit över 250%, till över 3 000 dollar, helt utan verklig anledning eller nytta. Det brukar vi kalla pyramidspel. Används den dessutom av kriminella talar vi om ett samhällsproblem, för polis att agera på. Och en krasch i bitcoin lär dra med sig 830 andra liknande låtsaspengar, som marknadsförs runt om i världen.

Lotterier kallar vi köp med liten men dock viss sannolik vinstchans. Pyramidspel brukar vi kalla säker förlust för majoriteten och bara toppen tjänar pengar. Där priset bygger på flockmentalitet. Det kan vara svårt att se från utsidan men är ofta väldigt uppenbart efteråt.

Just nu florerar återigen rykten om ”Han tjänade 50 000 kr på Bitcoin”. Detta eldar på handeln lite extra, men endera dagen kommer verkligheten ikapp. Och det kan gå fort. Häromdagen föll den 29% i värde på bara 48 timmar. Även extrema högriskare, behöver hålla händerna ifrån denna digitala penningbrasan.

Ointresse kan fälla bitcoin
Säljer du en skiftnyckel så måste den fungera som skiftnyckel. Annars köper folk den inte. Här ha bitcoin mycket kvar att bevisa. Idag den är ingen sann valuta. Få använder den i mataffären. Desto fler handlar den. Alltså är den mest en spekulation.

Här är det bråttom för bitcoin att bli en valuta. Men här finns inga riktiga krafter som har affärsmässiga intressen av det. Förutom spekulanter. Jämför med centralbanker som får ekonomin i ett land att fungera. Därför garanterar de en valuta. Bitcoin däremot saknar praktisk nytta. Om den når dit kan den undvika sotdöden. Annars lever den farligt. Som prydnadssak är den inte värd många ören.

Brott kan fälla bitcoin
Svindlare, kriminella, terrorister och hackers använder bitcoin på en rad olika sätt. Hackeras har utpressat internationella bolag. Kriminella och även terrorister kan använda bitcoin för att göra osynliga internationella affärer.

Politikerna och polisen måste snart vara innerligt trötta på denna samhällsfara. Då ligger det nära till hands med ett förbud.

Och kom ihåg att hundratals olika former av kopior som Onecoin, Litecoin, Bitshares… lär smälla ganska hårt om…när förgrundsgestalten ger vika.

Hur kan bitcoin krascha?

Skriven av Claes Hemberg, Sparekonom på Avanza bank."

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #694 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 16:04:28 »
Trodde inte att den annars så vettiga banken Avanza hade sådana knäppskallar anställda.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #695 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 16:19:17 »
Jag tror helt enkelt att den senaste tidens kraftiga BTC-svängningar har skrämt upp finanseliten och fått dem att inse att BTC kan vara en minst lika lönande marknad som aktiemarknaden.
Det är därför de sänker sig till så låga och desperata smutskastningsförsök.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
« Svar #696 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 19:02:48 »
Besviken på Hemberg där. Trodde han var mer påläst och skarp... 

Utloggad Odalmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #697 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 19:32:56 »
Vad väntar ni er? Hemberg måste tjäna in sitt dagliga bröd han med, men har säkert egna Bitcoin också.

mrSju

• Gäst
« Svar #698 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 19:53:02 »
Det hör nog till människans natur att ogilla att någon pratar dåligt om ens investering. Jag satt förr och försvarade mina förhoppningsbolag på diverse aktieforum. Man lyssnar på de som tycker som en själv. Önskar i efterhand att jag lyssnat mer på de kritiska rösterna. Jag säger inte att bitcoin är ett förhoppningsbolag, men vad är det egentligen som säger att kursen inte kan störtdyka när som helst? När det tappar sitt värde lär det vara rejält.

Hade kursen idag legat på samma pris som när den skapades, så hade ingen varit intresserad och hävdat att bitcoin var en flopp. Folk gillar raketer helt enkelt. Denna raket har nog redan lyft tyvärr. omloppsbana eller tillbaks till moder jord återstår att se. Jag tror på en rejäl krasch utan återhämtning. Bortglömd om 3 år. (ett inlägg jag kanske får äta upp)

Jag har ingen kunskap om bitcoin, bör tilläggas.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #699 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 20:31:44 »
Du verkar veta (tro) väldigt mycket utan kunskap. :-)
Om kursen störtdyker så köper jag och säkert många fler och då går ju kursen upp igen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #700 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 21:09:55 »
MrSju.
Du ska veta att jag varit en värsta kritiker till Bitcoin men ju mer jag lärt och satt mig in i det så har jag förstått att BTC och andra kryptovalutor kanske kommer att bli vår räddning vid nästa krash och ev hyperinflation. Lägg därtill till att BTC kan användas globalt så är det för mig en hit. Men visst finns det risker typ en massiv solstorm som slår ut all elektronik men jag antar att risken för en planetdödande meteorit slår ner är ungefär lika stor.
Min filosofi vad det gäller BTC är att underbart så länge det fungerar. Lite som en fet äldre man som blir ihop med en ung snygg brud, här gäller det att njuta så länge det varar :-)

mrSju

• Gäst
« Svar #701 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 22:29:44 »
Det största hotet lär väl ändå vara att makten på något sätt sätter käppar i hjulet, så att man inte kan växla till fiat. "För att förhindra TERRORISM!" 8)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #702 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 20:37:33 »
Håller med dig. Det kan vara ett mycket starkt argument. Men då får man väl köpa guld för sina BTC på Bitgild eller någon annanstans.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #703 skrivet: lördag 05, augusti 2017, 06:06:28 »
Nytt ATH för bitcoin igen då. Hoppas att ingen missade att fylla på kryptoförrådet under juli-dippen.

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #704 skrivet: lördag 05, augusti 2017, 17:54:56 »
Nytt ATH för bitcoin igen då. Hoppas att ingen missade att fylla på kryptoförrådet under juli-dippen.

Nej då tanken är full nu flyger vi till månen!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane