Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1043822 gånger)

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #600 skrivet: söndag 24, juli 2016, 12:33:12 »
På tal om olika exchanges. Jag har länge varit på BTC-e (Rysk sida) och haft kanske 20 % av mina Crypto Currencies där. Resten i Cold Storage utanför allas händer.

Dock har jag kännt att BTC-e inte kanske är den bästa sidan.. Svårt att hitta en bra exchange dock. Mt Gox försvann, folk förlorade massor med sina Bitcoins etc. Jag körde själv lite Doge Coins på Cryptsy som gick ner till typ värde 0 men till min förvåning har även Cryptsy råkat i stormväder och är nu borta. Ingen större förlust för mig att tappa de Doge coins.

Efter en hel del googlande så verkar Kraken faktiskt vara en riktigt seriös och bra sida. Någon som känner / vet något annat om det ?

Flyttade över mina 20 % crypties dit. Då jag mest Trade:at i LTC och BTC så har jag inte varit så intresserade i andra valutor som feather coin etc etc.

Men nu har Etherum poppat upp starkt. ca 14 usd ligger en Ether på nu. LTC ca 4 USD. BTC ca 655 usd.

Jag kan inget om Etherum men har läst att den så kallade "hard fork" har inträffat ( har inte koll på vad det faktiskt innebar?) samt att transaktionstiderna med Etherum är ca 13 sec medan bitcoins tar ca 13 min.

Någon som har för och nackdelar med Etherum ?

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #601 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 09:36:22 »

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #602 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 11:17:57 »
Helt sjukt.. detta är absolut Crypto valutornas absolut största nackdel / hot just nu. Som jag skrev i posten ovan så försvann / konkade Mt. gox, Cryptsy och nu kanske BitFinex pga hacking rån.. har bytt som sagt till Kraken från BTC-e i förhoppningarna att Kraken är säkrare mot hacking rån men har ingen fakta om det skulle stämma..

Känns som att man är en "sitting duck" i väntan på att bli skjuten oavsett vilketgolv man än har sina crypto valutor på.. 

Någon som vet om något valutagolv är exceptionellt IT säkert eller att kunderna får garanti att återfå pegnarna vid stöld eller dylikt ?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #603 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 11:37:42 »
Decentralisering är återigen vägen att gå. Trots att det är kryptovalutors stora fördel så är det ändå centraliserade lösningar som varit upphov till dessa bakslag. Exchanges blir uppenbarligen storskaligt bestulna (eller om det är interna scams) och kunderna får bara en massa ursäkter när deras valuta gått upp i rök.
Wallet ska man ha som krypterad fil hos sig själv istället för någon jäkla Kalle Anka-sajt och även exchanges är bättre decentraliserade. Själv har jag börjat använda Bitsquare för att köpa krypto och fler varianter verkar vara på gång.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #604 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 11:45:55 »
När man studerar kursen ur ett ettårs-perspektiv så ser det mer ut som en normalisering snarare än en krasch.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #605 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 12:08:37 »
Jag fattar inte att någon håller sina fiatpengar/bitcoins på exchanges över längre tid (mer än några dagar).

Här har vi en valuta vars kanske viktigaste egenskap är att du inte behöver lita någon stat, men istället litar man på nån random tjänst på internet. Hål i huvudet...

Som glimbert säger, ha walleten på din egen dator, eller ännu hellre någon form av cold storage, typ en USB-sticka och/eller på papper.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #606 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 15:19:12 »
Oj vilka krokodiltårar hos Bonnier...
Klart man har Bitcoin i kallförråd
Bra att kursen gick ned= köpläge!

här en annan intressant artikel ... i negativ anda såklart men inte genomgående
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bitcoin-revolutionen-som-kom-av-sig/

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #607 skrivet: onsdag 03, augusti 2016, 15:23:28 »
If you don´t hold it, you don´t own it. Spekulera gärna i bitcoins, men de finns inte det är på låttsas. Som aktier eller vilka papperpengar som helst

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #608 skrivet: torsdag 04, augusti 2016, 09:55:01 »
If you don´t hold it, you don´t own it. Spekulera gärna i bitcoins, men de finns inte det är på låttsas. Som aktier eller vilka papperpengar som helst

Fast lite av tanken med bitcoin är ju att du faktiskt håller dom (om du förvarar dem i din egen wallet). Så länge inte nån lyckas hacka hela blockchainen (vilket ju aldrig hänt, men kan förstås hända även om sannolikheten för det nog är mindre än att nån bryter sig in i ditt kassaskåp).

Jag tycker du rör till det lite när du drar aktier, bitcoins och fiat över en kam. De må vara riskfyllda, men de är det på tre helt olika sätt, och bitcoin har nog flest likheter med PM av de tre.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #609 skrivet: söndag 18, december 2016, 13:53:22 »

Fy bubblan  ;D ;D ;D ;D :D vad Bitcoin har stuckit iväg? ATH nu. Vadan detta?     Förbjudandet av höga valörer på sedlar lite varstans, upptrappningen på kontantkriget eller klappjakten på guld i Indien .....Finansmän som spekulerar ?!?    Känns surt med denna uppgång eftersom jag är sugen på att fylla på nu.  Känns knepigt att köpa just nu , å andra sidan så finns det hur mycket som helst som talar för Bitcoin just nu. Känns oroligt det där med att Bitcoin klarar 7 transaktioner per sekund bara...Och att Bitcoin står inför en eventuell uppdatering som kan ändra naturen lite för Bitcoin.  Synpunkter ?

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #610 skrivet: måndag 19, december 2016, 09:48:51 »
Skulle avvakta köp nu. Visst kan vi gå vidare till 900-1000 euro också men det räcker med en dålig nyhet .... tex en till bitfinex  ..
Annars känns det som vi är i en helt annan prisnivå efter halveringen, vilket är skönt!

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #611 skrivet: måndag 19, december 2016, 21:37:26 »
Jag är sjukt sugen på att köpa bitcoin, men jag kommer inte över det här med att det blivit big business att infektera folk med ransomware och ta betalt i bitcoin för att låsa upp.

Känns inte riktigt OK att bidra till det (jag dömer förstås inte nån annan som väljer att köpa bitcoin, men för mig tar det stopp...)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #612 skrivet: måndag 19, december 2016, 22:11:25 »
Jag är sjukt sugen på att köpa bitcoin, men jag kommer inte över det här med att det blivit big business att infektera folk med ransomware och ta betalt i bitcoin för att låsa upp.

Känns inte riktigt OK att bidra till det (jag dömer förstås inte nån annan som väljer att köpa bitcoin, men för mig tar det stopp...)

Förstår inte hur du tänker. Valuta kan inte rå för hur skumma element använder det. Dollar och Euro används t ex för att sponsra terrorism. Kronor för olika illegala affärer. Då använder du naturligtvis inte dessa heller ?

/H

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #613 skrivet: måndag 19, december 2016, 23:17:01 »
Vad jag menar är att jag genom att köpa bitcoin driver upp värdet på valutan (iofs kanske inte så viktigt när jag tänker på saken, de sätter ju priset i bitcoin baserat på att det ska vara en rimlig summa i fiat) och framförallt möjliggör omvandlingen till fiat.

Så min invändning var nog lite korkad. Jag ska nog iväg och köpa lite bitcoin nu :P

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #614 skrivet: tisdag 03, januari 2017, 18:37:37 »
BiTCoin tredubblar sitt värde och här var det tyst  :-\

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by hasse_A
Idag kl. 14:42

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane