Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1049195 gånger)

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #240 skrivet: lördag 09, november 2013, 23:52:01 »
Bitcoin är en valuta. Kolla runt på diverse Bitcoinsidor och du kommer se att det är inte någon som säger att du måste köpa Bitcoins. Att samla coins på hög är inte vad en valuta går ut på. I den meningen är det löjligt att påstå att det är något slags pyramidspel. Den huvudsakliga användningen av Bitcoin går ju ut på att handla varor med valutan. Att det sedan går att spekulera med Bitcoins är en helt annan sidofunktion som dessutom är frivillig.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #241 skrivet: söndag 10, november 2013, 01:06:33 »
Bitcoin är en valuta. Kolla runt på diverse Bitcoinsidor och du kommer se att det är inte någon som säger att du måste köpa Bitcoins. Att samla coins på hög är inte vad en valuta går ut på. I den meningen är det löjligt att påstå att det är något slags pyramidspel. Den huvudsakliga användningen av Bitcoin går ju ut på att handla varor med valutan. Att det sedan går att spekulera med Bitcoins är en helt annan sidofunktion som dessutom är frivillig.

Citera
Bitcoin är en valuta.
Ja Bitcoin är en form utav valuta.

Citera
Kolla runt på diverse Bitcoinsidor och du kommer se att det är inte någon som säger att du måste köpa Bitcoins
Nej det är ingen som säger att du måste köpa Bitcoins. Precis som att det inte var någon som sa att du måste köpa Tullipaner under tullip maina eller IT aktier under IT bubblan etc..

Citera
Att samla coins på hög är inte vad en valuta går ut på
Det tycker inte jag heller. Jag skulle dock tro att 99,9% av alla Bitcoinägare köper Bitcoins i spekulativt syfte. Kanske att en liten del av dessa ibland oxå köper någon enstaka grej för sina Bitcoins. Och det är häri som Bitcoins största akilleshäl ligger och samtidigt dess charm. Det är tack vare speckare som köper valutan och håller fast i den istället för att använda den som gör att värdet har stigit på den från 1 cent till 380 dollar.

Citera
I den meningen är det löjligt att påstå att det är något slags pyramidspel
På det viset som valutan uppför sig och hur folk förhåller sig till den så liknar det ett pyramidspel. För att Bitcoins ska stiga i värde krävs ständigt fler köpare än säljare. Jag tror inte att Bitcoinägare sitter och önskar att Bitcoins stannade på 380 dollar. Vore ju perfekt annars för då har vi ju en stabil Bitcoinvaluta som kanske faktiskt skulle börja användas till det som den borde vara till för. Att handla varor och tjänster för etc..

Citera
Den huvudsakliga användningen av Bitcoin går ju ut på att handla varor med valutan.

Det är en liten bråkdel av all omsättning utav Bitcoin som faktiskt innefattar handel med valutan. Och den största andelen handel som förekommer med valutan är från de som köpt valutan i huvudsak för att spekulera i den och sedan shoppar lite med en liten del av vinsten man har gjort.

Citera
Att det sedan går att spekulera med Bitcoins är en helt annan sidofunktion som dessutom är frivillig.
Ja det är frivilligt men jag skulle vilja påstå att detta är valutans huvudfunktion idag. I första hand skaffar folk valutan för att tjäna pengar på den. Annars funkar det faktiskt precis lika bra att köpa saker på nätet med hjälp utav dina FIAT pengar.

Jag söker inte att smutskasta Bitcoin men det kan vara sunt att se på det hela med ett nyktert perspektiv. Jag köper inte allt som Bitcoinbugs säger och jag köper inte heller allt som GoldBugs säger.

Bitcoin och Guld är väldigt lika varandra och att såga allt med Bitcoin vore samma sak som att såga guld. Däremot ser jag stora risker med valutan som kan vara klokt att ta i beaktning.

Det var främst klippen (101 blackboardsnubben) som jag försökte ge min syn på och första klippet i denna tråd när han drar historien om paret som smugglade guld över gränsen var ju bara för mycket. Okej så vilken normal människa tar detta argument på allvar? Jag har i alla fall inga planer på att fly landet i en bil med 1 ton guld. En jätterolig historia men ett totalt värdelöst argument. Och det han säger i och med detta är att han tycker det borde vara mycket enklare att smuggla pengar. Anledningen till att folk smugglar pengar är till 99% för att de är kriminella. Pengarna är från knark, vapen, människosmuggling, ekonomisk brottslighet etc... Är detta något positivt att förenkla för dessa att fly med sitt kap?

Bitcoin har många fördelar ja men även många nackdelar.

*cheers*  :)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #242 skrivet: söndag 10, november 2013, 19:05:13 »
Annars funkar det faktiskt precis lika bra att köpa saker på nätet med hjälp utav dina FIAT pengar.

Tycker inte jag. Att använda BTC går snabbare och innebär lägre avgifter än att använda centralbankens pengar.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #243 skrivet: söndag 10, november 2013, 19:17:29 »
Annars funkar det faktiskt precis lika bra att köpa saker på nätet med hjälp utav dina FIAT pengar.

Tycker inte jag. Att använda BTC går snabbare och innebär lägre avgifter än att använda centralbankens pengar.

Snabbare,  går och diskutera då Överföring tar ett tag. Men viktigaste att det går och kostar mindre än alla möjliga kreditkort för båda köparen och säljaren.  Samt tänk att slippa all trassel med valuta växling när saker värderas i BTC oavsett vart man befinner sig i världen.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #244 skrivet: söndag 10, november 2013, 20:36:37 »

Snabbare,  går och diskutera då Överföring tar ett tag. Men viktigaste att det går och kostar mindre än alla möjliga kreditkort för båda köparen och säljaren.  Samt tänk att slippa all trassel med valuta växling när saker värderas i BTC oavsett vart man befinner sig i världen.

Överföring tar under en timme. Oavsett var på jordklotet mottagaren befinner sig. Tror inte du hittar ngn sajt som du lyckas skicka pengar till snabbare än så med USD/SEK/etc.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #245 skrivet: söndag 10, november 2013, 20:42:52 »

Jag tar tillbaka det jag sa. Det fungerar faktiskt sämre med Bitcoins idag. Om du Sitter med en massa Bitcoins i din wallet för att för framtiden, imorgon eller nästa månad ska kunna köpa saker för dina Bitcoins så är du med i spelet. Vare sig du vill eller inte. Dina BTC kan rasa med 50-70% i värde över en natt. Eller dubblas.

Så om du inte vill spekulera med dina pengar är det oklokt att ligga lång i valutan. Detta betyder att när du väl hittat någon som säljer det du vill köpa på nätet för BTC (kan ta ett tag då det är mindre än en promille av näthandlare som tar emot BTC) så måste du först köpa BTC för dina FIAT. Detta tar allt från ett par dagar till veckor ifall du har otur. Det är även en avgift när du växlar dina FIAT mot BTC. Handlaren som säljer det du vill köpa är garanterat inte billigast. Konkurrensen är bra mycket mindre för honom när han tar betalt i BTC. Handlaren tar även en stor risk eftersom valutan är så ostabil samt att handlaren sedan måste växla BTC till FIAT och måste då betala en avgift. Du vet i den riktiga världen måste man ha FIAT som företagare för att köpa in produkter, betala räkningar, moms, skatt, löner etc, etc..

Senaste gångerna jag köpt saker på nätet för FIAT betalade jag ingen avgift. Jag köpte direkt via mitt VISA kort som är kopplat till mitt lönekonto. Det gick mycket smidigt och jag fick det jag ville ha till ett bra pris då jag jämförde med många handlare.

Bitcoin har potentialen och kan bli bättre men Bitcoin har ännu en lång väg att vandra..

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #246 skrivet: söndag 10, november 2013, 20:53:41 »
Överföring tar under en timme. Oavsett var på jordklotet mottagaren befinner sig. Tror inte du hittar ngn sajt som du lyckas skicka pengar till snabbare än så med USD/SEK/etc.

PayPal ? ( överföring tar 1 sekund ) oavsett var mottagare befinner sig.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #247 skrivet: söndag 10, november 2013, 20:56:24 »

Måste vara auktoriserad konto osv. Kan vara relativt anonym med BTC.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #248 skrivet: söndag 10, november 2013, 21:43:38 »

Jag tar tillbaka det jag sa. Det fungerar faktiskt sämre med Bitcoins idag. Om du Sitter med en massa Bitcoins i din wallet för att för framtiden, imorgon eller nästa månad ska kunna köpa saker för dina Bitcoins så är du med i spelet. Vare sig du vill eller inte. Dina BTC kan rasa med 50-70% i värde över en natt. Eller dubblas.

Så om du inte vill spekulera med dina pengar är det oklokt att ligga lång i valutan. Detta betyder att när du väl hittat någon som säljer det du vill köpa på nätet för BTC (kan ta ett tag då det är mindre än en promille av näthandlare som tar emot BTC) så måste du först köpa BTC för dina FIAT. Detta tar allt från ett par dagar till veckor ifall du har otur. Det är även en avgift när du växlar dina FIAT mot BTC. Handlaren som säljer det du vill köpa är garanterat inte billigast. Konkurrensen är bra mycket mindre för honom när han tar betalt i BTC. Handlaren tar även en stor risk eftersom valutan är så ostabil samt att handlaren sedan måste växla BTC till FIAT och måste då betala en avgift. Du vet i den riktiga världen måste man ha FIAT som företagare för att köpa in produkter, betala räkningar, moms, skatt, löner etc, etc..

Senaste gångerna jag köpt saker på nätet för FIAT betalade jag ingen avgift. Jag köpte direkt via mitt VISA kort som är kopplat till mitt lönekonto. Det gick mycket smidigt och jag fick det jag ville ha till ett bra pris då jag jämförde med många handlare.

Bitcoin har potentialen och kan bli bättre men Bitcoin har ännu en lång väg att vandra..

Tror du VISA tillhandahåller tjänsten av ren godhet? De tar en avgift av handlaren, som du som kund till handlaren indirekt betalar.

Jag håller med dig om att om du inte har några BTC är det osmidigt att handla med BTC. Konstigt vore det annars. Samma för alla andra valutor så vitt jag förstår.

Intressant att du gjort en prisjämförelse och kommit fram till att det garanterat är dyrare att handla med BTC! Jag är överraskad av ditt resultat. Vilka varor/tjänster har du jämfört?

Mycket intressant också att du hittat en siffra på andelen sajter som accepterar BTC. Var hittade du den?

Tror du verkligen att handlare som accepterar BTC bara konkurrerar med andra som tar betalt i BTC? När jag köper någnting bestämmer jag aldrig FÖRST vilken valuta jag vill handla i och SEDAN börjar jämföra priser. De sajter jag varit inne på anger även priset i USD eller annan fiatvaluta, så de upplever uppenbarligen sin konkurrenssituation annorlunda än du beskriver den.

Det enda du <b>måste</b> ha FIAT till är att betala skatt, eftersom det är lagkrav att betala den i centralbankens valuta. 

Jag förstår inte riktigt varför du låser fast dig vid att det är osmidigt att handla med BTC idag. Det förhållandet är inte speciellt intressant. Det intressanta är: hur kommer det här att fungera om ett år, om tre år och om fem år. Och då menar jag inte i första hand att handla på nätet, det känns som en no-brainer.

Ett amerikanskt par åkte jorden runt och levde endast på saker de köpt för Bitcoins i 100 dagar. De tyckte att det var grymt osmidigt, och det är inte särskilt förvånande. Gör de samma resa om ett år kommer det med stor sannolikhet att gå lite lättare, om tre år kanske ingen reagerar... kanske.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #249 skrivet: söndag 10, november 2013, 21:47:48 »

Trodde inte att mottagaren kunde komma åt pengarna så snabbt. I stand corrected.

Skall väl rätta mig själv och säga att bitcoin-överföringen är omedelbar. Det är confirmations som tar tid.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #250 skrivet: söndag 10, november 2013, 21:51:40 »
OT
Citera
Samt tänk att slippa all trassel med valuta
växling när saker värderas i BTC oavsett vart man befinner sig i
världen.

låter som ett eko från ja sidan i euro omröstningen på 90 talet.  ;)

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #251 skrivet: söndag 10, november 2013, 22:33:54 »

Tror du VISA tillhandahåller tjänsten av ren godhet? De tar en avgift av handlaren, som du som kund till handlaren indirekt betalar.
Nej det tror jag inte och har aldrig heller hävdat. jag påpekade bara att användning utav BTC inte är avgiftsfritt det heller idag.

Jag håller med dig om att om du inte har några BTC är det osmidigt att handla med BTC. Konstigt vore det annars. Samma för alla andra valutor så vitt jag förstår.
Det är osmidigt att handla med BTC om man inte vill gambla med sina pengar.

Intressant att du gjort en prisjämförelse och kommit fram till att det garanterat är dyrare att handla med BTC! Jag är överraskad av ditt resultat. Vilka varor/tjänster har du jämfört?
Grundläggande kunskaper om ekonomi ger följande konklusion. Konkurrens skapar bland företag är prispressande för konsumenten kommer att leta runt för att få bästa pris för varan. Hnadlare som säljer varor för BTC vet att han har färre konkurrenter. Köparen som vill handla för sina BTC har inte lika många återförsäljare att jämföra pris emellan.

Mycket intressant också att du hittat en siffra på andelen sajter som accepterar BTC. Var hittade du den?
Det var en ren gissning. Jag tror faktiskt den även är i underkant. Du får gärna säga vad du tror andelen är. Kanske du eller ngn på forumet har sett någon sådan siffra? Vore faktiskt intressant att se. Jag blir glatt och possitivt överraskad om jag underskattat BTCns utspridning.

Tror du verkligen att handlare som accepterar BTC bara konkurrerar med andra som tar betalt i BTC? När jag köper någnting bestämmer jag aldrig FÖRST vilken valuta jag vill handla i och SEDAN börjar jämföra priser. De sajter jag varit inne på anger även priset i USD eller annan fiatvaluta, så de upplever uppenbarligen sin konkurrenssituation annorlunda än du beskriver den.
Upplever du att du får ett bättre pris för den vara du köper omränat i FIAT ifall du väljer att betala med BTC?

Det enda du <b>måste</b> ha FIAT till är att betala skatt, eftersom det är lagkrav att betala den i centralbankens valuta. 
Du har arbetsgivaravgifter, elkostnader, post, telefonavgifter, försäkringar etc, etc.. sen så är det kanske så att mycket inte "måste" betalas med FIAT men det blir så mycket ebnklare om du gör det.

Jag förstår inte riktigt varför du låser fast dig vid att det är osmidigt att handla med BTC idag. Det förhållandet är inte speciellt intressant. Det intressanta är: hur kommer det här att fungera om ett år, om tre år och om fem år. Och då menar jag inte i första hand att handla på nätet, det känns som en no-brainer.

Ett amerikanskt par åkte jorden runt och levde endast på saker de köpt för Bitcoins i 100 dagar. De tyckte att det var grymt osmidigt, och det är inte särskilt förvånande. Gör de samma resa om ett år kommer det med stor sannolikhet att gå lite lättare, om tre år kanske ingen reagerar... kanske.

Det är just detta. Idag är det inte smidigare att handla med BTC. Kanske om 2 eller 5 år. Men inte idag. Och då är vi där igen att den huvudsakliga användningsområdet för valutan idag blir att spekulera i den såvida du inte är kriminell förståss. För kriminella har den stora fördelar redan idag.

Missförstå mig inte jag gillar idén för det förminskar statens möjlighet att utöva makt. Jag tycker det är intressant och jag tror att i framtiden så kan BTC och liknande valutor ha en stor marknad.

Men jag ser många hinder. Framförallt när de med riktig makt och pengar ger sig in i leken. Tänk hur lätt elakingarna kan manipulera guld och silvermarknaden idag. Hur lätt är det inte för dem då att manipulera BTC marknaden om de skulle vilja..

Edit.. Jag missade att svara på att det enda du måste ha FIAT till är att betala skatt. Har nu svarat på detta.
« Senast ändrad: söndag 10, november 2013, 23:02:36 av mithril_hunter »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #252 skrivet: söndag 10, november 2013, 22:52:54 »

OT: tacka vet jag Romarriket på det sena 200-talet där de inte ens accepterade sin egen valuta i skatteinbetalning, utan enbart tog emot de mynt som var gjorda av guld. Gissa om det var inflationsdrivande! :)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #253 skrivet: måndag 11, november 2013, 08:37:14 »

Nej det tror jag inte och har aldrig heller hävdat. jag påpekade bara att användning utav BTC inte är avgiftsfritt det heller idag.

Jo, du skrev att du inte betalade några avgifter. Så vitt jag vet har däremot ingen hävdat att handel med Bitcoin är avgiftsfritt.

Grundläggande kunskaper om ekonomi ger följande konklusion. Konkurrens skapar bland företag är prispressande för konsumenten kommer att leta runt för att få bästa pris för varan. Hnadlare som säljer varor för BTC vet att han har färre  konkurrenter. Köparen som vill handla för sina BTC har inte lika många återförsäljare att jämföra pris emellan. Vi är överens om den ekonomiska teorin. Vi är inte överens om huruvida konkurrensen handlare emellan begränsas av dem som fyller i sina priser i samma valuta

Det var en ren gissning. Jag tror faktiskt den även är i underkant. Du får gärna säga vad du tror andelen är. Kanske du eller ngn på forumet har sett någon sådan siffra? Vore faktiskt intressant att se. Jag blir glatt och possitivt överraskad om jag underskattat BTCns utspridning.
Jag har ingen aning och väljer därför att inte skriva ut ngn siffra. Tycker en diskussion till sist blir fruktlös om siffror redovisas som om de var fakta, men visar sig senare att det var rena gissningar. Skall man gå tillbaks och läsa om dina inlägg nu och veta att saker som du påstår är sant i själva verket kan vara rena gisnningar? Godnatt!

Upplever du att du får ett bättre pris för den vara du köper omränat i FIAT ifall du väljer att betala med BTC?

Jag har ingen uppfattning, men eftersom du GARANTERADE att jag inte får det så behöver jag ju inte fundera på det så mycket mer.

Du har arbetsgivaravgifter, elkostnader, post, telefonavgifter, försäkringar etc, etc.. sen så är det kanske så att mycket inte "måste" betalas med FIAT men det blir så mycket ebnklare om du gör det.

Väldig skillnad på "måste" och "är smidigare" imo

Det är just detta. Idag är det inte smidigare att handla med BTC. Kanske om 2 eller 5 år. Men inte idag. Och då är vi där igen att den huvudsakliga användningsområdet för valutan idag blir att spekulera i den såvida du inte är kriminell förståss. För kriminella har den stora fördelar redan idag.

Missförstå mig inte jag gillar idén för det förminskar statens möjlighet att utöva makt. Jag tycker det är intressant och jag tror att i framtiden så kan BTC och liknande valutor ha en stor marknad.

Men jag ser många hinder. Framförallt när de med riktig makt och pengar ger sig in i leken. Tänk hur lätt elakingarna kan manipulera guld och silvermarknaden idag. Hur lätt är det inte för dem då att manipulera BTC marknaden om de skulle vilja..

Har du några förslag på hur de skulle göra?

Edit.. Jag missade att svara på att det enda du måste ha FIAT till är att betala skatt. Har nu svarat på detta.
[/quote]

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #254 skrivet: måndag 11, november 2013, 11:05:59 »

Jo, du skrev att du inte betalade några avgifter. Så vitt jag vet har däremot ingen hävdat att handel med Bitcoin är avgiftsfritt.

Jag skrev att jag inte betalar några avgifter. Jag är medveten om att handlaren gör det.

Grundläggande kunskaper om ekonomi ger följande konklusion. Konkurrens skapar bland företag är prispressande för konsumenten kommer att leta runt för att få bästa pris för varan. Hnadlare som säljer varor för BTC vet att han har färre  konkurrenter. Köparen som vill handla för sina BTC har inte lika många återförsäljare att jämföra pris emellan. Vi är överens om den ekonomiska teorin. Vi är inte överens om huruvida konkurrensen handlare emellan begränsas av dem som fyller i sina priser i samma valuta Okej, då kan vi konstatera att vi inte är överens på denna punkt.

Jag har ingen aning och väljer därför att inte skriva ut ngn siffra. Tycker en diskussion till sist blir fruktlös om siffror redovisas som om de var fakta, men visar sig senare att det var rena gissningar. Skall man gå tillbaks och läsa om dina inlägg nu och veta att saker som du påstår är sant i själva verket kan vara rena gisnningar? Godnatt! Sorry. olyckligt "ordval" Jag skrev så istället för att skriva exempelvis "mycket liten andel" Det var inte meningen att det skulle uppfattas som en faktisk siffra. Jag borde ha skrivit in ordet uppskattningsvis vid användaet utav promille för att det inte skulle missförstås eller upplevas som vilseledande. Vore dock fortfarande intressant att se vad tu tror siffran kan ligga på? :)

Jag har ingen uppfattning, men eftersom du GARANTERADE att jag inte får det så behöver jag ju inte fundera på det så mycket mer.
Japp jag ger dig prisgaranti! ;D Skämt osidå, Du och alla vet att det naturligtvis kan finnas en vara eller tjänst som rätt var det är blir billigast att köpa med BTC. Det går naturligtvis inta att garantera att detta aldrig sker. Dock så skulle jag vilja påstå att jag kan garantera dig att i en majoritet av fallen så kan du hitta den vara du vill köpa för ett billigare pris om du köper den för FIAT istället för BTC. Detta utav den enkla anledningen att det är många fler handlare som säljer varor för FIAT än för BTC.

Väldig skillnad på "måste" och "är smidigare" imo

Läs det jag skrev igen. Mina Exempel såsom post, elkostnad mm.. måste du betala med FIAT. Det blir svårt att bedriva ett internetföretag som säljer produkter via nätet ifall du inte kan skicka post till dina kunder. och såvitt jag vet tar posten inte emot BTC. sedan finns det fler saker som jag inte skrev som säkert går att finna någon som tar betalt i BTC. Men som sagt det blir smidigare att använda FIAT.

Har du några förslag på hur de skulle göra?

Finns många exempel. Jämför med guldmarknaden så handlas guld i stor utsträckning med futures. Dvs guld som inte ännu tagits upp ur marken. Likaså så finns det ca: 10 miljoner BTC idag som ännu inte mineats. Potentiellt skulle marknaden kunna överösas med futures på BTC. BTC skulle även kunna börja tradeas "naked shorts". CB och stater skulle kunna införa lagar och regleringar som hindrar/försvårar handel med BTC.

« Senast ändrad: måndag 11, november 2013, 11:09:30 av mithril_hunter »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
torsdag 02, juli 2026, 14:55:25

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
onsdag 01, juli 2026, 19:41:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
onsdag 01, juli 2026, 06:47:24

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
lördag 27, juni 2026, 13:11:43

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane