Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 504169 gånger)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 512
  • Affärsomdömen: 2
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #915 skrivet: onsdag 15, juni 2022, 10:09:21 »
Jag tänkte mer som en fråga utifrån konsumenten Svenssons synvinkel. Spelar det någon roll för Svensson att resten av världen också har hög inflation, och inte bara Sverige? Svensson kommer fortfarande att ha det jobbigt att handla mat alldeles oavsett om Mr. Smith också har det jobbigt eller inte.

Vad händer på lång sikt med mina pengar om hela världen fortsätter ha hög inflation? Gör det någon skillnad att inflationen är global?

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 881
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #916 skrivet: onsdag 15, juni 2022, 11:50:30 »
Spelar det någon roll för Svensson att resten av världen också har hög inflation, och inte bara Sverige?

Omvärldens inflation förs vidare till Sverige med utlandsimporten.

Vad händer på lång sikt med mina pengar om hela världen fortsätter ha hög inflation?

Och dina pengars köpkraft minskar i samband med det. Jag tror inte att några tiondelars ökad ränta på ditt sparkonto hjälper särskilt mycket i sammanhanget

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1972
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #917 skrivet: onsdag 15, juni 2022, 12:53:22 »
Vad händer på lång sikt med mina pengar om hela världen fortsätter ha hög inflation? Gör det någon skillnad att inflationen är global?
Det är en väldigt intressant fråga. Och, ja, att den är global gör problemet mycket mer komplicerat. Annars hade vi i princip vetat vad som kommer att hända.

När det har blivit hyperinflation (vilket absolut inte är vad vi har just nu) så har det alltid varit lokalt i ett eller möjligen några länder. Då har en konsekvens blivit att man flyttar sitt kapital till en stabilare valuta än den lokala. Så hade man t ex USD som ”parallellvaluta” i Zimbabwe när deras valuta kraschade. Det finns många andra exempel.

Att ha sant global inflation som går överstyr är såvitt jag vet en situation som världen inte tidigare har upplevt. Om det blir så (”går överstyr”) så uppkommer naturligt frågan vad som skall representera den ”stabilare valutan än den lokala”. Sitter USD i samma båt är det ju ingen lösning att växla till den. Gold bugs tror och hoppas givetvis att svaret skall vara guld. Att alla köper guld för sina papperspengar vore ju bra, kanske.

Att guld i egenskap av att både vara en valuta, och att vara internationellt gångbar och likvid gör att det verkar sannolikt att om denna inflation som vi ser nu fortsätter och dessutom förvärras så kommer det att köpas guld för en himla massa papperspengar. Men jag tror inte för en sekund på att guld på något sätt skulle bli den nya världsvalutan, utan det är snarare för att det är en av de enklaste sakerna att växla till. I praktiken så leder långvarig och kraftig global inflation sannolikt till en massiv flykt till alla sorters fasta tillgångar där guld bara är en. Råvaruboomen får en ytterligare injektion, priserna på konst och veteranbilar fortsätter stiga kraftigt, etc.

Men detta hjälper ju föga med frågan hur man skall hantera dagligt liv, hur man skall betala för saker och ting, etc. Där har jag inget bra svar annat än att sådana perioder aldrig kan vara särskilt länge.

Jag har egen erfarenhet från Rumänien efter kommunistregimens fall. Då var inflationen så hög att man var tvungen att gå och växla pengar minst varannan dag. Dvs jag växlade SEK mot lokal valuta för två dagars behov och fick flera centimeter med sedlar. Att man inte växlade mer berodde dock inte bara på att värdet urholkades, utan även på att det hängde en massa otäcka typer i läderjackor nära växlingskontoren, så det gällde att se nonchalant ut när man gick därifrån och absolut inte ha supertjocka sedelbuntar i byxfickorna.

Betyder det att det finns en risk att vi kommer att behöva gå och växla in ett guldmynt mot en tjock bunt med svenska sedlar då och då? Nja, det känns rätt osannolikt. Men givetvis är guld någonting som går att växla och därmed mer praktiskt än en veteranbil även om resultatet säkert stoppas in på ett plastkort istället för sedlar.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 251
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #918 skrivet: onsdag 15, juni 2022, 21:15:52 »
Vår ekonomi är exakt som en person som missbrukat heroin dagligen i 20 år och då är inte avtändningen så rolig heller.

Självklart är våra politikers lösning på problemet att ge den personen ännu mer heroin....För att ta tag i problemet vinner dig ju inga röster :)
Här har vi väl själva grundproblemet: den politiker som valde att ta ansvar och ”göra det rätta” skulle snart väljas bort och förvandlas till en fd politiker.

I alla tider har det varit ett pendlande mellan ”hard money” (gillas av de som producerar mer än de konsumerar) och ”soft money” (gillas av de som konsumerar mer än de producerar, dvs lånar). När det går för långt åt ”soft money” (vilket självklart är det som pågår nu) så går ekonomin åt fanders och många blir ruinerade och råvaror och hard assets är det som räddar ett fåtal. Men man får inte glömma att när det går för långt åt andra hållet så får man ett närmast feodalt samhälle med en sorts härskarklass. Det brukar lösa sig genom uppror och genom att man slår ihjäl överheten.

Normalt måste dessa cykler få rulla på till sin naturliga vändpunkt. Det är inte så enkelt som att man ställer sig upp och säger att ”detta kommer att gå åt fanders” varvid alla säger ”aha” och börjar springa åt rätt håll. Orsaken är mycket att man har olika utgångspunkt. I en låneekonomi så premieras de som lånar och därför är andelen som lånat mycket mer än de sparat extremt hög. De har agerat rationellt. Och de kommer att på rationella grunder vara starkt emot kraftigt höjda räntor, så till den grad att de kommer att rösta bort alla politiker som föreslår detta.

Så är det när man närmar sig den ena extremen: det räcker inte att ha rätt när den stora majoriteten har ett egenintresse i att samhället fortsätter att göra fel. Det måste gå så mycket åt fanders att t.o.m. de högst belånade byter position (till ”ge mig prisstabilitet, det är viktigare än att mina lånekostnader minskar i storlek”). Men dit är det en bra bit kvar, så vansinnet har mycket kvar att ge.

Kanske är det därför som Riksbanken ska vara politiskt oberoende? Om så verkligen är fallet är en helt annan fråga...? ;-)

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #919 skrivet: torsdag 16, juni 2022, 08:03:28 »
Jag tänkte mer som en fråga utifrån konsumenten Svenssons synvinkel. Spelar det någon roll för Svensson att resten av världen också har hög inflation, och inte bara Sverige? Svensson kommer fortfarande att ha det jobbigt att handla mat alldeles oavsett om Mr. Smith också har det jobbigt eller inte.

Vad jag vet producerar vi vapen, dalahästar och lite metaller från gruvorna mm, men när folk svälter i andra länder så kanske de inte prioriterar att konsumera just dessa saker som vi säljer.

Vad jag vill få fram är att efterfrågan på  den svenska kronan sjunker samtidigt som vi väljer att ha hög inflation.

Vi har i princip förstör landet redan och lever på lånade pengar likt de som är med i lyxfällan men visst kan man leva som en kung på SMS-lån ett litet tag.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 831
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #920 skrivet: torsdag 16, juni 2022, 22:15:10 »
Vad jag vet producerar vi vapen, dalahästar och lite metaller från gruvorna mm, men när folk svälter i andra länder så kanske de inte prioriterar att konsumera just dessa saker som vi säljer.

Vad jag vill få fram är att efterfrågan på  den svenska kronan sjunker samtidigt som vi väljer att ha hög inflation.

Vi har i princip förstör landet redan och lever på lånade pengar likt de som är med i lyxfällan men visst kan man leva som en kung på SMS-lån ett litet tag.

Sverige är en väldigt diversifierad ekonomi. Vi har väl en viss tilt åt bilar/lastbilar/maskiner och tjänster, men knappast så att vi står på ett ben eller att vi bara tillverkar "nice to have"-produkter. Se t ex https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/utrikeshandel/sveriges-export--och-importprodukter/

Sen håller jag med om resten... de låga räntorna har belönat alla som lånat tungt för att köpa hus/lägenheter på bekostnad av unga, hyresgäster och de som inte vågat kliva på aktie-tåget.

Men när vändningen nu kommer så lovar jag att deras intresseföreningar (Villaägarna, bostadsmäklarna, pensionärsförbunden etc) kommer pressa politikerna att skicka vidare svarte petter till någon annan. Kanske genom höjda ränteavdrag? Kan man skicka ut mutor för att man misslyckats med elsystemet och överbeskattat drivmedel så kan man ju använda skattemedel för lite vad som helst...
« Senast ändrad: torsdag 16, juni 2022, 22:24:32 av cyber »

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #921 skrivet: torsdag 16, juni 2022, 22:17:37 »
Att ha sant global inflation som går överstyr är såvitt jag vet en situation som världen inte tidigare har upplevt.

Möjligen kan man räkna in romarriket här? Åtminstone om man likställer hög med hyper och global med något i stil med den kända/civiliserade världen? Tyvärr är mina historikunskaper begränsande vad romarriket anbelangar.
« Senast ändrad: torsdag 16, juni 2022, 22:21:09 av Mark »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1972
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #922 skrivet: fredag 17, juni 2022, 18:15:56 »
Att ha sant global inflation som går överstyr är såvitt jag vet en situation som världen inte tidigare har upplevt.
Möjligen kan man räkna in romarriket här? Åtminstone om man likställer hög med hyper och global med något i stil med den kända/civiliserade världen? Tyvärr är mina historikunskaper begränsande vad romarriket anbelangar.
Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Hmm. Jag är inte heller någon expert på romarriket, men att de undan för undan manipulerade ner silverhalten i denariusmynten känner jag till, och det kan man väl se som en form av QE.

Men, för att fortsätta att grubbla på just romarriket och huruvida deras QE kan liknas vid global inflation, så undrar jag (utan att veta svaret) om det kan vara så att nästan all handel var lokal (min gissning, men det verkar rimligt att i Gallien så handlade Asterix och byborna mest med sig själva eller närliggande byar, och likadant över hela romarriket). Sedan fanns det en global beskattning där man drog in varor och pengar till Rom, men inte så mycket (annat än legionärer) åkte i andra riktningen.

Isåfall är min tes att det är svårt att tala om global inflation, oavsett vad Rom gjorde med denarierna, eftersom lokal handel i lokalt mynt till lokala priser nog inte påverkades så mycket av detta. Värst var det nog för de romerska soldaterna som fick betalt i allt mer utspätt silver men var stationerade i imperiets rand. Och så blev det också tids nog uppror där arméerna tågade mot Rom, även om det mest berodde på andra orsaker.

Men vare därmed hur som helst, det är fortfarande så att global inflation är ett ganska oprövat fenomen vilket gör det svårt att veta exakt vad som skall hända.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 26
  • Medlem #100
« Svar #923 skrivet: fredag 17, juni 2022, 19:09:03 »
Här är en interaktiv karta!
med alltid aktuella inflationssiffror, för världens olika ekonomier.
Sätt pekaren på det land som du är intresserad av så kommer siffran upp.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #924 skrivet: lördag 18, juni 2022, 06:21:31 »

Sverige är en väldigt diversifierad ekonomi. Vi har väl en viss tilt åt bilar/lastbilar/maskiner och tjänster, men knappast så att vi står på ett ben eller att vi bara tillverkar "nice to have"-produkter. Se t ex https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/utrikeshandel/sveriges-export--och-importprodukter/

Sen håller jag med om resten... de låga räntorna har belönat alla som lånat tungt för att köpa hus/lägenheter på bekostnad av unga, hyresgäster och de som inte vågat kliva på aktie-tåget.

Men när vändningen nu kommer så lovar jag att deras intresseföreningar (Villaägarna, bostadsmäklarna, pensionärsförbunden etc) kommer pressa politikerna att skicka vidare svarte petter till någon annan. Kanske genom höjda ränteavdrag? Kan man skicka ut mutor för att man misslyckats med elsystemet och överbeskattat drivmedel så kan man ju använda skattemedel för lite vad som helst...

Du har rätt i att våra politiker ännu inte lyckats få alla företag att flytta till Polen eller Kina.

En väldigt skrämmande tanke är dock att en stor del av vår BNP kommer från konsumtion/handel/restauranger och när allt går upp i pris kommer folk konsumera mindre vilket sänker skatteintäkterna.

Kollapsar USAs BNP som är ännu värre än våran när det kommer till att vara baserad på konsumtion faller vi som ett korthus, det är dem som pumpar upp hela världsekonomin och gör att folk har råd att köpa våra dyra bilar vi gör här.

I lyxfällan säger de att man ska dra ner på SMS-lån (vilket kan liknas vid vår 0% ränta) och att man ska dra ner på kostnader man inte har råd med (vilket kan liknas med allt våra politiker ger ut gratis).

Det är val i höst i båda USA och Sverige men så ska bli intressant att se vad politikerna ljuger ihop och om de lyckas skjuta upp problemen med ekonomin tillräckligt länge för att folk ens ska ha råd med bensin för att åka och rösta på dem.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #925 skrivet: lördag 18, juni 2022, 10:38:56 »
Du har rätt i att våra politiker ännu inte lyckats få alla företag att flytta till Polen eller Kina.

Jag förstår inte riktigt varför svenska politiker ska ha äran för det. Det är inte många svenskar som vill arbeta under de villkor som erbjuds arbetare i Asien.

Den flytande svenska kronan har dock "hjälpt till" att upprätthålla en relativt ineffektiv produktion i Sverige. Under de senaste 30 åren har den svenska kronan blivit mindre och mindre värd.

Sverige har blivit ett land där det är mer hippt att prata om sitt könsorgan än hur man tjänar pengar.
« Senast ändrad: lördag 18, juni 2022, 12:47:14 av Truthster »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 26
  • Medlem #100
« Svar #926 skrivet: lördag 18, juni 2022, 12:08:09 »
Produktiviteten mäter man genom att dividera värdet på det som produceras med antalet arbetade timmar.

Den ökar genom att man introducerar ny och bättre teknik.

Höjer arbetskraftens kompetens genom utbildning och erfarenhet.

Genom avveckling av arbetsintensiva och lågproduktiva verksamheter eller utlokalisera dessa till andra länder, och ersätta dessa med mer högproduktiv verksamhet.

Diagrammet nedan visar produktivitetsutvecklingen i svenskt näringsliv från 1981 och fram till nu.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #927 skrivet: lördag 18, juni 2022, 12:46:47 »
En stor del av den svenska exporten är och har varit produktion från metall- och maskinindustrin, mycket som underleverantörer av komponenter till andra tillverkare i Europa.

Hade inte Sverige haft en flytande krona, t.ex. eftersom euron hade införts eller kronan var bundit via ERM ( Europeiska växelkursmekanismen ) hade produktivitetsdiagrammet sett helt annorlunda ut. Den svenska kronan har fallit i värde med cirka 40 % mot DM (senare euron) under de senaste 30 åren.
« Senast ändrad: lördag 18, juni 2022, 13:04:01 av Truthster »

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #928 skrivet: lördag 18, juni 2022, 12:51:40 »
Produktiviteten mäter man genom att dividera värdet på det som produceras med antalet arbetade timmar.

Värde i detta sammanhang är marknadspriser mätt i lokal valuta. När valutan blir mindre värd jämfört med andra valutor är det lättare att konkurrera på exportmarknaderna.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #929 skrivet: lördag 18, juni 2022, 13:07:01 »

Den ökar genom att man introducerar ny och bättre teknik.

Höjer arbetskraftens kompetens genom utbildning och erfarenhet.

Genom avveckling av arbetsintensiva och lågproduktiva verksamheter eller utlokalisera dessa till andra länder, och ersätta dessa med mer högproduktiv verksamhet.

Diagrammet nedan visar produktivitetsutvecklingen i svenskt näringsliv från 1981 och fram till nu.

Ja i Tyskland på 20 talet var de så pass produktiva att de behövde skottkärror till alla pengar de hade. Inte lätt att vara rik alla gånger :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Banken blir otillgänglig. by DEScypher
Idag kl. 02:35

Oseriösa säljare på Tradera. by gulligubbe
Igår kl. 19:45

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
fredag 03, februari 2023, 23:03:21

COMEX leveranser by kristensson
fredag 03, februari 2023, 11:11:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
torsdag 02, februari 2023, 19:23:23

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by norpan
torsdag 02, februari 2023, 15:19:02

Försäljning här på forumet och deklarationen by I_am_mine
onsdag 01, februari 2023, 08:14:48

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by cyber
tisdag 31, januari 2023, 23:35:50

Säljes : 3 stk 1000kr guldmynt by zodiac
tisdag 31, januari 2023, 11:03:41

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 30, januari 2023, 14:56:23

Skänkes 30 st nya kapslar 21-62mm by Fantom
måndag 30, januari 2023, 11:06:00

Söker kapslar till 100 grams tackor by AndrewJackson72
måndag 30, januari 2023, 07:36:55

Tråden där vi diskuterar spännande artiklar/analyser vi snappat upp by gulligubbe
söndag 29, januari 2023, 21:40:35

Ny medlem by teo813
söndag 29, januari 2023, 13:38:08

[Sålt] 8st 20 franc mynt för spotpris + 3% by Grimi
lördag 28, januari 2023, 09:44:28