Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 454174 gånger)

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 452
  • Affärsomdömen: 2
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #885 skrivet: tisdag 18, januari 2022, 11:12:02 »
Men hallå, om man behöver bidrag så är det nu.

Och återigen låter det märkligt att stora multinationella företag som inte bidrar med skatt eller arbetstillfällen i Sverige ska ges skatterabatt på el, när svenska hushåll betalar full skatt.

Utbetalningarna skall komma så nära valdagen som möjligt, för att ge största möjliga effekt (för socialdemokraterna i valet)!! Nothing more nothing less ;- )

Så är det. Bidrag gör folk förslavade genom att man blir beroende på dem, och då hamnar man under statens kontroll. Det är så kommunisterna fungerar, det är därför Sverige delar ut så mycket bidrag, för att få så mycket kontroll som möjligt. Dem tvingar folk på knäna, dödar hoppet hos potentiella entreprenörer, förstör människors självständighet. Sveriges ekonomi mår inte alls överhuvudtaget. De vill inte att man ska kämpa, utan att man ska bara ge upp och ta bidragen, man blir ju tvungen.

Så roligt att folk går fast i statens propaganda, skrämseltekniken. Faller man för den så har man defenetifvt blivit förslavad, men att folket faller för det inte bara en gång, men varenda gång. Genom detta kommer invånarna rättfärdiga kommunism och statens fula åtgärder till att "förbättra" saker, exempelvis miljön- elpriserna. Nu kommer dem med bidrag och där blir folket blinda, "nej men det är lugnt, elpriserna spelar ingen roll, VI FÅR BIDRAG!" "Så bra vänstern är, dem är hjältarna som räddar oss alla!" Dom skyller allt problem på kapitalism och fri marknad när det är själva kommunisterna som har skapat problemen, men kommer med propaganda och riktar finger på det motsatta.

Nu har sossarna "vunnit" ännu igen.

Bara som lite balans bland alla stora ord (kommunister, förslavad, hjältar...) så vill ju även högern hjälpa till så här inför valet. Moderaterna ville slopa elskatten p.g.a. de höga elpriserna. Visst är det skillnad på bidrag och slopad skatt även om båda gör hål i statskassan (och jag måste hålla med om att slopad skatt hade passat bättre här), men det är nog ändå så att alla vill vara hjältar inför ett val.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 616
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #886 skrivet: tisdag 18, januari 2022, 11:59:31 »
Peter Schiff brukar likna det vid en blodtransfusion från höger arm till vänster.

Det är en bra liknelse men dessutom så spiller man en hel del på vägen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #887 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 09:40:45 »
Citera
Bara som lite balans bland alla stora ord (kommunister, förslavad, hjältar...) så vill ju även högern hjälpa till så här inför valet. Moderaterna ville slopa elskatten p.g.a. de höga elpriserna. Visst är det skillnad på bidrag och slopad skatt även om båda gör hål i statskassan (och jag måste hålla med om att slopad skatt hade passat bättre här), men det är nog ändå så att alla vill vara hjältar inför ett val.

Enda hoppet jag har till högern är att de (förhoppningsvis) inte är beroende av MP+C+V som är uttalat kärnkraftskritiska.

Detta är precis vad alla partier håller på med. Mest skyldiga till att satt oss i den här situationen är förmodligen vänstergänget som stängt 4 fungerande kärnkraftverk under sin tid vid makten.

Nej, de har inte stängts av marknadsmässiga skäl, utan pga. politiska beslut som gjort dom icke-konkurrenskraftiga.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #888 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 11:10:08 »
Ja kärnkraften är speciell på många sätt. Svårt att jämföra ekonomiskt med andra kraftkällor. Om man skulle ta med i beräkningarna kostnaden för eventuella olyckor, och föroreningar vid uranbrytning, så skulle den aldrig vara konkurrenskraftig. Jag tycker att stängningen av kärnkraftverk var rätt i sak, men fel i tid. Frågan är väl vad som är rätt tid att lägga ner kärnkraften. Om 10 år? 50? 100?

Vi behöver väl bra lagring av förnybar energi innan kärnkraften kan bli helt onödig. Undrar hur utvecklingen ser ut på den fronten. Vad finns inom de närmaste 10 åren? Gigantiska batterier? Lagring i form av stora varmvattenmagasin? Lagra värme i sand? Intressant område hur som helst.

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 247
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #889 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 11:49:57 »
Om man skulle ta med i beräkningarna kostnaden för eventuella olyckor, och föroreningar vid uranbrytning, så skulle den aldrig vara konkurrenskraftig.

Utveckla gärna den där delen. I min kanske naiva världsbild ingår olyckor och hantering av förorenande avfall i de ekonomiska modeller/rapporter som föregår beslut om utveckling av gruvor och även i marknadens bedömning av ekonomisk lönsamhet.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1949
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #890 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 11:56:31 »
Ja kärnkraften är speciell på många sätt. Svårt att jämföra ekonomiskt med andra kraftkällor. Om man skulle ta med i beräkningarna kostnaden för eventuella olyckor, och föroreningar vid uranbrytning, så skulle den aldrig vara konkurrenskraftig. Jag tycker att stängningen av kärnkraftverk var rätt i sak, men fel i tid.

Jag lyssnade på en Youtube video med rubriken: Energipolitiken är rena lekstugan.
Det är en intervju med Peter Rudling_ expert på kärnkraft och utbildare.

Efter kärnkraftshaverierna i Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima blev rädslan för kärnkraft i västländerna stor och har präglat beslut om avveckling av dessa.

I intervjun säger Peter R. emellertid att olyckan i Harrisburg medförde inga utsläpp av radioaktivitet. Och ett omfattande säkerhetsarbete blev resultatet, och på det följde förhöjd säkerhet.

Tjernobylreaktorn användes mest för att producera vapenplutonium. Den typen av reaktorer har inte vi i Sverige, och motsvarande olycka kan inte hända med Svenska kärnreaktorer.

Fukushima kan inte heller hända i Sverige, som orsakades av en mycket kraftig jordbävning följt av en tsunami som slog ut de dieselgeneratorer som skulle ge el till att kyla ner reaktorerna.
Detta avhandlas från 22:17

Den stora frågan är hur man ska kunna hålla elsystemet stabilt utan baskraft.

Från 11:14_ Vind och sol producerade nästan ingen el i Tyskland i augusti. Trots att man då sedan körde alla gas- och kolkraftverk fick man ändå inte tillräckligt mycket med el producerat, och trots all el man dessutom fick importera så var inte elförsörjningen ännu tillräcklig. Som sista utväg fick de stänga av storkonsumenter av el undan för undan.

Länk till videon!

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 801
« Svar #891 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 14:12:16 »
Den var bra den videon, så tack så mycket för den!  Den videon skulle ju vara obligatorisk att se för svenska politiker, som beslutar åt svenska folket i energifrågor.

Bredvid på Youtuben finns en annan video om samma sak med Björn Gillberg...
som raljerar om svensk vindkraft. 
Mycket bra och sevärd är den också!

Citat: "Sveriges elkonsumtion ska dubbleras på 20 år genom omfattande satsningar på vindkraft till lands och till sjöss. Följden blir ett oplanerbart elsystem, stigande och instabila elpriser samt elbrist."

I dagens tidning kan vi läsa att Per Bolund, f.d. miljöminister i regeringen Löfven, anser att Sveriges anseende som en ledande klimatnation riskerar att raseras, när sossarna utan att behöva styras av MP har strukit några propositioner komna från MP håll.
Så i stället för realpolitik så är det Sveriges anseende utomlands som skulle styra svensk politik... jösses.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #892 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 14:15:04 »
Om man skulle ta med i beräkningarna kostnaden för eventuella olyckor, och föroreningar vid uranbrytning, så skulle den aldrig vara konkurrenskraftig.

Utveckla gärna den där delen. I min kanske naiva världsbild ingår olyckor och hantering av förorenande avfall i de ekonomiska modeller/rapporter som föregår beslut om utveckling av gruvor och även i marknadens bedömning av ekonomisk lönsamhet.

Om vi börjar med olyckor så finns det inga försäkringsbolag som är villiga att ta smällen vid ett eventuellt större utsläpp. Det skulle också bli alldeles för dyrt att köpa en sån försäkring. Om t.ex. Forsmark smäller så kan stora delar av Uppland och kanske även andra delar av Sverige bli obeboeliga för överskådlig framtid. Den kostnaden får vi ta som skattebetalare och invånare, om det händer. Visst är sannolikheten liten att det sker, men inte obefintlig. Det är mycket möjligt att samma sorts olyckor som i Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima inte kan hända här, men det utesluter ju inte alla tänkbara olyckor. Förutom olyckor kan man ju tänka sig sabotage, terrorism och krigföring som orsaker.

Uranbrytning är förbjudet i Sverige med hänvisning till de miljöskador och den stora mängden radioaktivt avfall som det genererar. Visst kan man göra det på bättre eller sämre vis. Man gör det ju t.ex. i länder som Australien och Kanada. Men ska vi göra det här i Sverige så handlar det om väldigt stora dagbrott. Och ska det då inte leda till farliga utsläpp och en förstörd närmiljö så blir det väldigt dyrt. Lättare då att köpa uran från platser där man kanske låter "naturen" ta en del av kostnaden. Jag är inte emot gruvbrytning. Tvärt om behöver vi tillåta mer sånt i Sverige om vi ska ha våra batterier, solceller etc. Men kanske blir priset för högt om vi ska bryta uran på ett tillräckligt bra sätt, och det är väl en del av varför jag inte tycker att kärnkraft är en bra lösning på sikt. Men om vi ska fortsätta satsa på kärnkraft så tycker jag att vi också ska bryta vårt eget uran, och så får det kosta därefter.

Man måste också ta med priset för slutförvar av avfall, och kostnaden för samhället om det inte håller i 100.000 år.

Det är det här jag menar med att det blir svårt att jämföra kärnkraftens konkurrenskraft med andra källor. Det är svårt att räkna rättvist helt enkelt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #893 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 14:54:58 »
Citera
Om vi börjar med olyckor så finns det inga försäkringsbolag som är villiga att ta smällen vid ett eventuellt större utsläpp. Det skulle också bli alldeles för dyrt att köpa en sån försäkring.

Det finns inga energikällor som bär sina kostnader för olyckor. Det kommer alltid finnas ett worst case scenario där samhället behöver ställa upp och rensa upp. Se på harsprånget i lule-älv, en olycka här raderar ut allt nedströms. Vilket försäkringsbolag tar detta?

Skenande vindkraftverk granne med E6 utanför Falkenberg, en lossad vinge som penetrerar en tankbil med otrevligt innehåll.

Oljekraftverket i Karlshamn, en olycka där skulle radera hela staden.

Osv. så det argumentet tycker inte jag håller.

Gruvbrytning av uran är inte farligare eller mer skadligt än vilken annan metall du vill få fram. Slaggprodukten från uranbrytning är inte ens speciellt aktiv, vi talar om naturlig bakgrundsstrålning. Förbjudet i sverige av politiska/känslomässiga skäl inget annat. En intressant tanke, säg att jag hittar en jättestor oljefyndighet under min tomt, skulle jag få tillstånd att exploatera den i sverige idag? Troligen inte.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #894 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 15:31:18 »
Inom några år kommer de första vindkraftverken att behöva rivas. För att slippa rivningskostnaderna kan vindkraftbolagen sätta dotterbolag i konkurs och då hamnar rivningskostnaden på markägaren.

Cornu skriver i sin blogg:
Det är dags att införa en rivningsskatt på vindkraftverken
för att säkerställa att branschen står för sina kostnader och inte externaliserar dem på markägare eller staten.

Häpp: Det kinesiska företaget CGN, som är svartlistat i USA, har investerat omkring 90 miljarder SEK i svensk vindkraft och har köpt 75 procent av den första etappen av vindkraftsprojektet Markbygden i Piteå kommun med sina 314 vindkraftverk.

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #895 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 15:48:14 »
Det är sant att andra energikällor inte heller är ofarliga. Men de skadorna är trots sin farlighet näst intill försumbara i jämförelse med vad en reaktorolycka kan ställa till med. De kraftkällorna är dessutom relativt lätta att reversera om man vill. Sätt det i relation till lagring av kärnavfall i 100.000 år.

Varför kan inte kärnkraftsvurmare erkänna att det finns risker och stora problem med kärnkraft? Det finns så klart problem även utan kärnkraften, men av ett helt annat slag. Jag som i grunden är emot kärnkraft kan ju också erkänna att den har stora fördelar, inte minst nu när CO2 måste begränsas, när det inte blåser och solen inte skiner. Och som teknikintresserad tycker jag att den är intressant. 4e generationens reaktorer är också intressant även om de fortfarande ligger långt bort i tiden. Men ändå, när man väger samman för- och nackdelarna så kommer i alla fall jag fram till att det inte är värt risken och kostnaden att satsa långsiktigt på kärnkraft.

Vi behöver den nog ett tag till. Hoppas bara att det fortfarande finns pengar över för att hitta bra ersättning till den.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #896 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 17:44:43 »
Citera
Sätt det i relation till lagring av kärnavfall i 100.000 år

Jag sätter det i relation till att faktiskt ta hand om avfallet på ett ansvarsfullt sätt, i stället för att bara dra. Fossilkraftverken dumpar sitt avfall genom en skorsten och sedan är problemet 'löst'. Vindkraftsägaren sticker och låter markägaren stå för fiolerna. Vattenkraftägaren kan göra det samma.

Kärnkraften är det enda kraftslaget som fonderar medel för att dels riva samt återställa marken de stått på och ta hand om avfallet. 100 000 år är länge, men inte så länge (2 miljarder år) som de naturliga reaktorernas avfall i t.ex. Gabon har lagrats av naturen på ett säkert sätt. Detta utan kopparkapslar samt nära ytan.

Jag är 'vurmare' men jag ser små risker och anser att de flesta problem är lösta. Varje ny olycka visar på robustheten i systemet, samt att nya lärdomar dras.

T.ex. att bygga bort risken för tsunamis runt de svenska kärnkraftverken. *Facepalm*

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 247
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #897 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 18:44:30 »
I grunden tror jag vi är överens. Vi vill ha gratis och ren energi i tillräcklig mängd. Dvs inte kärnkraft, olja, kol, vindsnurror, solpaneler eller något som är tillgängligt nu. Fusion eller fotosyntes kanske.

Det finns absolut risker med kärnkraft och jag hoppas också på att vi kan fasa ut den på sikt. Hittills har den dock haft ihäl färre människor per genererad energienhet än de flesta (alla?) andra energislag och jag gissar att risken blir mindre framöver än den varit förr. Det är klart att det vore förskräckligt om det skulle hända något så att folk dör av kärnkraft men jag ställer det ändå emot vad som de facto händer nu när vi använder andra energikällor.

I närtiden ser jag det som kapitalförstöring att skrota fungerande reaktorer. Vi kommer troligen inte att behöva förvara avfallet i 100.000 år heller -bara så länge vi har kommit på hur man får ut resten av energin på ett vettigt sätt. Att gjuta in den i berggrunden verkar orimligt. Och allt uran som Sverige gör av med på ett år ryms (volymsmässigt) i 5 st Volvo 245 med fällda säten så det tar inte särskilt stor plats.

Nähäpp... man skulle haft en öl... Ha! Så lämpligt att det finns en i kylslåpet 8)  Atomkyld eller vattenkyld? Vet inte!

Utloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 221
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #898 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 19:25:54 »
Ibland måste man ta risker (även om dem är låga i detta fall), svenska folkets liv är i styr. Synd att man blivit hjärntvättad nog att gråta för miljön och skita i människor & deras levnad. Det finns en risk att jag snubblar någon gång och knäcker skallen av mig, jag går inte med hjälm överallt bara för att det finns en risk.

Jo jag förstår att man måste överväga fördelar och nackdelar, men i dagens situation är kärnkraft nödvändigt, väldigt.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #899 skrivet: onsdag 19, januari 2022, 19:32:10 »
Nähäpp... man skulle haft en öl... Ha! Så lämpligt att det finns en i kylslåpet 8)  Atomkyld eller vattenkyld? Vet inte!

Din kylskåpskalla öl är nog kyld med Kinesisk vindkraftsel från Markbygden i Piteå kommun - Ja, till 75% då, och resten kanske från Karlshamnverkets oljeeldade elkraftverk.

Det  förbrukar 140 000 liter olja i timmen när det är i full drift. Under 2021 gick det åt hela 28 000 ton olja, vilket är åtta gånger så mycket jämfört med året innan. Det innebar ett utsläpp av 90 000 ton koldioxid under förra året.
Jag trodde att MP klimatomställningspolitik handlade om att minska utsläppen av CO2.
« Senast ändrad: onsdag 19, januari 2022, 19:46:41 av Sarek »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Truthster
Igår kl. 22:41

Vågar, kalibrering och mätning 2022 by silverguldfisken
Igår kl. 21:21

Bad jokes. by Truthster
lördag 25, juni 2022, 20:12:55

Glad midsommar! by Birka
fredag 24, juni 2022, 13:09:00

(Säljes) Guld 10g och 5g by Kalle4001
onsdag 22, juni 2022, 12:34:52

[Säljes] 2st 20 franc + 2st Sovereigns. -SÅLDA by Grimi
måndag 20, juni 2022, 08:58:48

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by august
måndag 20, juni 2022, 07:34:40

SÄLJES: MONSTERBOX 500 Silver Canadian Maple Leafs. by PrivE
söndag 19, juni 2022, 12:13:42

Säljes Kinesisk Panda 1/20 oz Guld by Azure
söndag 19, juni 2022, 00:30:28

Är det någon med erfarenhet som beställt från Libertysilver? by gbz
lördag 18, juni 2022, 18:44:17

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Birka
lördag 18, juni 2022, 15:10:19

Kookaburra. by 1OZ
torsdag 16, juni 2022, 22:54:53

[Säljes] 4x 20 franc diverse by Grimi
tisdag 14, juni 2022, 20:39:03

SÄLJES: 1oz silvermynt AE, Krug, Kangeroo, mm från 2020 (endast hela rör) by EuSouPrata
måndag 13, juni 2022, 17:39:53

Bra intervju med Stan Druckenmiller by Mark
söndag 12, juni 2022, 06:40:52