Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 589011 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2182
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #945 skrivet: söndag 04, september 2022, 11:42:16 »
Jag har försökt googla på ordet "elprismarginalprissättningen" för en definition, men inte hittat någon. Har du någon definition för hur "elprismarginalprissättningen" sätts?
I Norden och i Europa sätts elpriset genom marginalprissättning. Det innebär att elproducenter rapporterar in dagen före hur mycket el de kan producera och till vilket pris. Samtidigt lämnar stora elkonsumenter och elbolag en prognos över hur mycket el de vill köpa beroende på priset.

Priset hamnar där det blir en balans mellan utbud och efterfrågan, och motsvarar kostnaden för den elproduktion som hamnar “på marginalen”, det vill säga den för tillfället dyraste elproduktionen.
.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #946 skrivet: söndag 04, september 2022, 11:56:16 »
Du kan väl inte påstå att det är marknadsekonomi som råder nu? Dvs när EU bestämmer att högsta tillverkningspris för el konsumerad någon annanstans ska avgöra vad vindelsproducenten får ut för sin el som produceras och förbrukas lokalt?
I dessa riksdagsvalstider är det ett missförstånd att tro att el säljs till högsta produktionspris, precis som gas och olja inte heller säljs till högsta produktionspris. Det är efterfrågan och utbud som sätter priset (högstbjudande) och därmed marknadsmekanismerna som fungerar.
Med rådande marginalprissättning på el så...
hamnar priset för alla elkunder “på marginalen”, det vill säga den för tillfället dyraste elproduktionen.

Vad är det för "marknadsmekanism" när alla skall betala det pris som den vill ha som producerar den dyraste elen!?

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #947 skrivet: söndag 04, september 2022, 11:59:12 »
Jag har försökt googla på ordet "elprismarginalprissättningen" för en definition, men inte hittat någon. Har du någon definition för hur "elprismarginalprissättningen" sätts?
I Norden och i Europa sätts elpriset genom marginalprissättning. Det innebär att elproducenter rapporterar in dagen före hur mycket el de kan producera och till vilket pris. Samtidigt lämnar stora elkonsumenter och elbolag en prognos över hur mycket el de vill köpa beroende på priset.

Priset hamnar där det blir en balans mellan utbud och efterfrågan, och motsvarar kostnaden för den elproduktion som hamnar “på marginalen”, det vill säga den för tillfället dyraste elproduktionen.
.

Jag är säker på att det du beskriver kallas något annat än "elprismarginalprissättningen". Kan du ge en länk till en webbplats där detta beskrivs?

Som jag beskrev i en tidigare tråd i detta forum är jag en mikroproducent inom eltillverkning. Jag måste erkänna att jag aldrig har behövt berätta för någon hur mycket jag vill producera och till vilket pris. Min avräkning sker till det av Nord Pool fastställda spotpriset.

Nord Pool skriver följande på sin hemsida: The power price is determined by the balance between supply and demand.

« Senast ändrad: söndag 04, september 2022, 12:02:29 av Truthster »

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #948 skrivet: söndag 04, september 2022, 12:15:48 »
Elproduktion från olika håll kostar olika mycket. Men det är vad den sista kWh som behövs kostar att producera som blir priset alla får betala för elen. Och alla producenter av el som har lägre och mycket lägre producentkostnader får den betalningen också. Energislag med låga kostnader får samma ersättning som de med högre kostnader.

För att klara elförsörjningen för enbart Sverige så hade inte extra produktion av el från mycket dyrt elproduktionsslag beövts tas i anspråk. Men nu är Sverige med i EU och måste även exportera el. Och den extra elen att producera kostar mycket, mycket mer - OCH den sätter priset på ALL EL i de elområden som måste exportera el och alla elproducenter får också den betalningen.
Denna prismodell stämmer i prinsip med verkligheten.
Det du missar är att det är samma sätt priset sätts på alla andra varaor på en fri merknad.
« Senast ändrad: söndag 04, september 2022, 12:18:39 av Sverre »

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #949 skrivet: söndag 04, september 2022, 12:15:58 »
Vad är det för "marknadsmekanism" när alla skall betala det pris som den vill ha som producerar den dyraste elen!?

Den dyraste elen beror på att efterfrågan på el har exploderat, eftersom de mängder billig naturgas som tidigare användes inte längre erbjuds eller levereras. Vidare står överlägset de flesta vindkraftverk stilla, då det nästan inte har varit vind denna sommaren i Europa och att Europa upplevt en värmebölja som gör att kärnkraftverk inte kan kyla ner sina reaktorer på grund av för varmt vatten osv.

Vintersäsongen är snart här, dvs. vindkraft kommer att produceras i råkvantitet och när vindkraft produceras sjunker elpriserna. Det innebär att det blir en förlustaffär att producera el med naturgas och att staterna därför kommer att kompensera dessa producenter. Det är marknadsmekanismen.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #950 skrivet: söndag 04, september 2022, 12:21:30 »
Jag är säker på att det du beskriver kallas något annat än "elprismarginalprissättningen". Kan du ge en länk till en webbplats där detta beskrivs?

Länk till webbplatsen för elmarginalpris def

Rulla ner lite så hittar du det.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #951 skrivet: söndag 04, september 2022, 12:38:25 »
Denna prismodell stämmer i princip med verkligheten.
Det du missar är att det är samma sätt priset sätts på alla andra varor på en fri marknad.

Men tag i beaktande de väldigt stora skillnaderna på vad en genomsnittligt producerad el kostar och vad den sista kWh kostar att producera.

Det är inte samma sak som marginalprissättningen på frukt och grönsaksmarknaden.

Som exemplet i videon i första posten så skulle marginalpriset för el för svensk del hamna på 60 öre, men när vi behövde importera el från Litauen så blir marginalpriset 10 kr/kWh. Och det skall alla svenska elkunder betala från berört elområde.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #952 skrivet: söndag 04, september 2022, 13:00:56 »
jag en mikroproducent inom eltillverkning. Jag måste erkänna att jag aldrig har behövt berätta för någon hur mycket jag vill producera och till vilket pris.

Det är nog skillnad på Vattenfall och en liten hustomte :- ) när det kommer till elproduktions prissättningsuppgörelser.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #953 skrivet: söndag 04, september 2022, 13:40:16 »
Länk till webbplatsen för elmarginalpris def

Tack för länken. I den artikeln beskrivs marginalprissättning precis som du skriver, och det som beskrivs i artikeln motsvarar det jag kallar högstbjudande, det vill säga marknadsmekanismen för utbud och efterfrågan.

Faran med den nämnda Bekenmodellen är att om alla tänkte nationalistiskt, som modellen antyder, så blir det snart ingen nämnvärd export av el, eftersom alla länder kommer att försöka täcka sina egna behov först genom att investera i nationell energiförsörjning – oavsett om om det faktiskt blir dyrare för dem än en europeisk marknad, där marknadsmekanismen kommer att hålla priserna nere när utbudet så småningom överstiger efterfrågan.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #954 skrivet: söndag 04, september 2022, 13:44:47 »
jag en mikroproducent inom eltillverkning. Jag måste erkänna att jag aldrig har behövt berätta för någon hur mycket jag vill producera och till vilket pris.

Det är nog skillnad på Vattenfall och en liten hustomte :- ) när det kommer till elproduktions prissättningsuppgörelser.

Precis. "Handlende på Nord Pool" är förmodligen den mest exakta definitionen istället för elproducenter, elkonsumenter och elbolag.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #955 skrivet: söndag 04, september 2022, 13:48:53 »
Men tag i beaktande de väldigt stora skillnaderna på vad en genomsnittligt producerad el kostar och vad den sista kWh kostar att producera.

Så går det när den största leverantören av naturgas till Europa "överraskande" börjar använda naturgas som ett politiskt vapen. Det är dock en tillfällig effekt, så jag ser ingen anledning att införa Beken-modellen i Sverige.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #956 skrivet: söndag 04, september 2022, 15:38:27 »

Så går det när den största leverantören av naturgas till Europa "överraskande" börjar använda naturgas som ett politiskt vapen. Det är dock en tillfällig effekt, så jag ser ingen anledning att införa Beken-modellen i Sverige.

Det gäller nog båda sidor. Kan vara värt att nämna att den ena sidan vägrade betala för gasen.

https://www.youtube.com/watch?v=FfJv9QYrlwg
Här ser man hur mycket de Tyska politikerna bryr sig om energifrågan 20 sekunder in.... och nu är vi där vi är. Fortsättning följer :)

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #957 skrivet: måndag 05, september 2022, 18:08:49 »
Det gäller nog båda sidor. Kan vara värt att nämna att den ena sidan vägrade betala för gasen.

Du hann precis skriva det innan ryssarna själva säger att avstängningen av gasförsörjningen beror på sanktionerna.  ;)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #958 skrivet: måndag 19, september 2022, 18:28:42 »
EU kommer 28:e september godkänna Sveriges begäran om att få sänka skatten på bensin och diesel under EU:s miniminivå i tre månader.

Sänkningen motsvarar 2,73 kronor per liter för bensin och 1,06 kronor per liter för diesel. Slutpriset sänks ytterligare av att momsen också minskar.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 528
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #959 skrivet: tisdag 20, september 2022, 09:18:15 »
Snart dags att ställa elbilen hemma och köra diesel till jobbet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36