Författare Ämne: Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor?  (läst 20677 gånger)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
SV: Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor?
« Svar #15 skrivet: måndag 12, november 2012, 07:15:57 »
Klokt beslut och grattis.

Då har du bara runt 160 årgångar kvar innan samlingen är komplett :D Och då räknar jag inte med varianter och att 7 olika myntverk varit inblandade i produktionen 8)

hehe, Får hoppas dom inte skickar flera mynt från samma år nu då bara :)

Det ar racker oftast att ta ett samtal med leverantoren och be om att fa de artal/varianter de har som du saknar. Oftast kan man fa manga nya artal vilket gor samlandet trevligare i borjan och battre kontakt med leverantoren.  :)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: tisdag 13, november 2012, 03:46:53 »
Klokt beslut och grattis.

Då har du bara runt 160 årgångar kvar innan samlingen är komplett :D Och då räknar jag inte med varianter och att 7 olika myntverk varit inblandade i produktionen 8)

hehe, Får hoppas dom inte skickar flera mynt från samma år nu då bara :)

Det ar racker oftast att ta ett samtal med leverantoren och be om att fa de artal/varianter de har som du saknar. Oftast kan man fa manga nya artal vilket gor samlandet trevligare i borjan och battre kontakt med leverantoren.  :)

Måste säga att jag fick väldigt bra uppfattning av Tavex. Beställde via hemsidan igår kväll, och idag ringde dom upp och meddelade att dom fått pengarna och att paketet var på väg till mig samt att dom sett mitt önskemål om årtal. Känns väldigt seriöst tycker jag, inte många företag idag som till och med ringer för att bekräfta en beställning.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: torsdag 15, november 2012, 12:54:35 »
Jag föredrar tackor, just för att det är 24k. En sovereign är 22k.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #18 skrivet: lördag 17, november 2012, 09:15:09 »
Håller faktiskt med om att LS borde ha rätt pris från början, hur svårt är det att surfa in på tavex mm någon gång per dag och se till att de inte har billigare mynt en LS.
jag kollade på deras hemsida det var 1/10 Oz silver man fick.

Liberty Silver har nu sänkt sin premium på Sovereigns till samma nivå som Tavex för mindre mängder. Köper man 20 st eller fler så hamnar premiumen under 4% vilket är mycket bra :)

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
« Svar #19 skrivet: tisdag 23, maj 2017, 16:45:07 »
Gammal tråd. Intressant ämne.

Om man tänker på att man ska sälja sitt guld en vacker dag så undrar jag vad som är bäst att köpa. En sovereign är väldigt känd internationellt sett, vilket måste vara en fördel, även i kristider om jag behöver köpa mat för slanten. Å andra sidan borde det vara en nackdel att det bara är 22K. Jag menar rent guld borde vara värt mer än "förorenat" guld även om finguldvikten skulle vara densamma.

Kriget är här. Jag tar min familj och mitt guld och lyckas fly till... Hmm.. Island, dit kriget ännu inte har nått men där ekonomin har kollapsat. Vi behöver någonstans att bo och någonting att äta. Jag har ett sovereign-mynt i högra fickan och en motsvarande mängd guld, fast 24K i vänstra fickan (säg att det t.ex. fanns motsvarande Maple Leaf). Vilken ska jag lägga upp på disken för att få mest mat? Säljaren har maten och makten och vet att snubben bakom mig har 24K guld.

1. Säljaren kanske vägrar att sälja till mig om jag slänger fram min sovereign, som bara är 22K.
2. Säljaren tar hellre min sovereign för han vet att det är mer känt, och lättare för honom att handla för i sin tur.
3. Säljaren är en hyvens kille som säljer till mig oavsett eftersom jag stod först i kön, och dessutom räknar han snällt om min sovereign i finguldsvikt och ger mig precis motsvarande värdet i guld.

Ett mer troligt och trevligt scenario är förstås att guldpriset helt enkelt har stigit och jag vill ha papperspengar att investera i annat istället. Vilken ger mest pengar, 22K eller 24K (samma finguldvikt)? Är det samma?

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
« Svar #20 skrivet: tisdag 23, maj 2017, 16:55:07 »
Lite som svar på min egen undran hittade jag den här diskussionen:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=745.msg5698#msg5698

Vet ändå inte om jag ska välja legerat eller inte vid nästa köp.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #21 skrivet: tisdag 23, maj 2017, 18:52:18 »
Det här har som sagts stötts och blötts tidigare och det finns inget rätt eller fel, snarare är det en smaksak om man föredrar legerat guld eller inte. Men en sak är odiskutabel, för cirkulation så duger endast legerade guldmynt. Rent guld är för mjukt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by Sarek
Idag kl. 14:48

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n