Författare Ämne: Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor?  (läst 20672 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor?
« skrivet: torsdag 08, november 2012, 21:26:12 »
Kollar lite på olika guldalternativ. Vill ha ett mindre alternativ på vikten då det är vad ekonomin tillåter för tillfället.
Tänkte att några av dessa alternativ skulle vara bra?
Vad hade in valt av Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor och varför? Tänkte handla på LS eller Tavex.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
SV: Brittisk Guldsovereign eller 10g tackor?
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, november 2012, 21:31:41 »
Jag tycker båda är mycket bra val. Har själv just de två alternativen i den storleken. Förhållandevis låg premie på båda. Lätta att känna igen och sälja/handla för om man behöver göra det. Köp en av varje kanske? För egen del tycker jag det är lite "roligare" med mynt å andra sidan föredrar jag rent guld. Men det är ju en smaksak.

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: torsdag 08, november 2012, 21:40:34 »
Jag tycker båda är mycket bra val. Har själv just de två alternativen i den storleken. Förhållandevis låg premie på båda. Lätta att känna igen och sälja/handla för om man behöver göra det. Köp en av varje kanske? För egen del tycker jag det är lite "roligare" med mynt å andra sidan föredrar jag rent guld. Men det är ju en smaksak.

Sitter och funderar lite men kan inte bestämma mig;) Tackan känns lättsåld och har med certifikat, inga tveksamheter om guldvikt mm.
Myntet känns lättare att "gömma undan" hemma vid ev inbrott.. Men en tacka kanske är väldigt liten den också?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: torsdag 08, november 2012, 21:56:18 »
Sovereigns är ett av världens mest välkända guldmynt så du behöver inte tveka att de inte skulle vara lättsålda. Premien på Sovererigns är ungefär densamma som för 10 gr tackor, alltså runt 5% om du handlar från rätt ställe. Tekniskt sett spelar det därför ingen roll vilken du väljer.

Jag väljer ändå Sovereigns alla dagar i veckan pga av traditionen bakom detta mynt, myntet är vackrare än tackan samt sist men inte minst, du kan känna och pilla på myntet till skillnad från en inplastad tacka :)
« Senast ändrad: torsdag 08, november 2012, 22:17:38 av Goldfinger »

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 08, november 2012, 22:08:51 »
Sovereigns är ett av världens mest välkända guldmynt så du behöver inte tveka att de inte skulle vara lättsålda. Premien på Sovererigns är ungefär densamma som för 10 gr tackor, alltså runt 5% om du handlar från rätt ställe. Tekniskt sett spelar det därför ingen roll vilken du väljer.

Jag väljer ändå Sovereigns alla dagar i veckan pga av traditionen bakom detta mynt, myntet är vackrare än tackan samt sist men inte minst, du kan känna och pilla på myntet till skillnad från en inplastad tacka :)

Det får bli 2 Sovereigns. Antar att det inte är värt att leta på andra ställen än Tavex?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 08, november 2012, 22:14:37 »
Nej, Tavex har för närvarande bäst premium i Sverige.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #6 skrivet: torsdag 08, november 2012, 22:28:31 »
Tänkte bara påminna en sak om LS, de är alltid billigaste i Sverige om man utnyttjar deras prisgaranti.
Man utnyttjar den genom att ringa och beställa vad man vill ha och om det myntet är billigare på tex tavex så matchar LS priset och jag har för mig att man fick något litet på köpet också.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #7 skrivet: fredag 09, november 2012, 03:16:20 »
Jag skulle ocksa gatt for Sovereigns alla dagar!

Som Goldfinger sager bor du alltid pilla och se pa dina vackra Sovereigns. Jag googlar aven om de Sovereigns jag kopt och far en historielektion pa kopet. I allra basta fall hittar du en raritet bland dina mynt som du kan salja med premium eller sa bygger du upp en liten samling istallet!

Vill du har .999 guldmynt som kan fa ett trevligt premium framover ar tex 1/4 Oz Panda, Lunar I eller Lunar II andra alternativ.

Vart hittar du en tacka med framtida premium potential?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 09, november 2012, 09:52:07 »
Tänkte bara påminna en sak om LS, de är alltid billigaste i Sverige om man utnyttjar deras prisgaranti.
Man utnyttjar den genom att ringa och beställa vad man vill ha och om det myntet är billigare på tex tavex så matchar LS priset och jag har för mig att man fick något litet på köpet också.

Till att börja med vill jag vara tydlig med att jag inte föredrar någon leverantör före någon annan. Jag handlar glatt från den som har lägst premium. Har även handlat mynt av LS då dom varit billigast. Samtidigt är jag bekväm och gillar inte extraarbete. Därför har jag svårt för leverantörer som hävdar att de är prisledande men där det krävs en insats av kunden för att utnyttja denna utfästelse.

I villkoren för prisgarantin säger LS bl.a:

”Erbjudandet gäller då produkten som Liberty Silver saluför är identisk till sin särart med den produkt som konkurrenten saluför. Med identisk till sin särart avses att produktens art, märke, årtal och karakteristik i övrigt överensstämmer.”

Vore intressant att veta hur detta tillämpas när det gäller Sovereigns med snart 200 årtal teoretiskt tillgängliga?

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 09, november 2012, 18:23:08 »

Till att börja med vill jag vara tydlig med att jag inte föredrar någon leverantör före någon annan. Jag handlar glatt från den som har lägst premium. Har även handlat mynt av LS då dom varit billigast. Samtidigt är jag bekväm och gillar inte extraarbete. Därför har jag svårt för leverantörer som hävdar att de är prisledande men där det krävs en insats av kunden för att utnyttja denna utfästelse.

I villkoren för prisgarantin säger LS bl.a:

”Erbjudandet gäller då produkten som Liberty Silver saluför är identisk till sin särart med den produkt som konkurrenten saluför. Med identisk till sin särart avses att produktens art, märke, årtal och karakteristik i övrigt överensstämmer.”

Vore intressant att veta hur detta tillämpas när det gäller Sovereigns med snart 200 årtal teoretiskt tillgängliga?

Precis, orkar inte hålla på med sånt extrajobb för 1/10 oz silver eller vad man nu fick om man ringde dom. Rätt pris från början ska det vara tycker jag.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #10 skrivet: lördag 10, november 2012, 22:45:48 »
Håller faktiskt med om att LS borde ha rätt pris från början, hur svårt är det att surfa in på tavex mm någon gång per dag och se till att de inte har billigare mynt en LS.
jag kollade på deras hemsida det var 1/10 Oz silver man fick.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #11 skrivet: lördag 10, november 2012, 23:18:51 »
Det är ju faktiskt precis av den anledningen de gör så.
De kan med all rätt hävda att de är billigast i Sverige, samtidigt som de kan sätta sina priser själva. De flesta är ju faktiskt för bekväma att manuellt ringa in en order.

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 11, november 2012, 20:06:38 »
Det blev en beställning på fyra sovereign från Tavex:)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 11, november 2012, 20:52:46 »
Klokt beslut och grattis.

Då har du bara runt 160 årgångar kvar innan samlingen är komplett :D Och då räknar jag inte med varianter och att 7 olika myntverk varit inblandade i produktionen 8)

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 12, november 2012, 00:07:10 »
Klokt beslut och grattis.

Då har du bara runt 160 årgångar kvar innan samlingen är komplett :D Och då räknar jag inte med varianter och att 7 olika myntverk varit inblandade i produktionen 8)

hehe, Får hoppas dom inte skickar flera mynt från samma år nu då bara :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by Sarek
Idag kl. 14:48

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n