Författare Ämne: Rent guld  (läst 7849 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Rent guld
« skrivet: måndag 09, januari 2012, 21:58:34 »
God kväll! Har på senare tid funderat lite kring rent samt legerat guld. Jag investerar i guld främst genom välkända investeringsmynt som Eagle, Maple Leaf, Krugerrand, Philharmoniker, Soverigns. Samtliga är välkända och präglade i stor mängd. Vilket jag tycker är bra. Flera av dem är legerade med koppar , 22k, (eagle även med silver) för att göra dem tåligare vid cirkulation. Jag har funderat på om det på något sätt skulle kunna vara en nackdel i framtiden. Rent guld (som Maple Leaf, Philharmoniker och tackor för all del) kan användas direkt till något användningsområde. Som smycken tex, eller smältas till en större tacka osv. Vill man utvinna guldet ur ett legerat mynt innebär det ett jobb och en kostnad. Någon som funderat på detta eller har några tankar att dela med sig av? Alla dessa gulduppköpare som poppar upp här och där betalar klart bäst för 24k. Inte för att jag tänkt sälja något, och absolut inte till dem. Men ja, vad säger ni? (Kan tillägga att jag  inte har något alls emot legerade mynt och mer än gärna köper dessa om det nu skulle verka så, spånar lite bara.)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Rent guld
« Svar #1 skrivet: måndag 09, januari 2012, 22:05:42 »
Att mynten är legerade ser jag inte som en nackdel i fråga om reningskostnader, eftersom mynten troligen aldrig kommer smältas ned för metallens skull. Det enda eventuella problemet som jag ser det är vid försäljning/byteshandel då det alltid är enklare att räkna ut antalet gram guld i ett mynt i 24K, särskilt om köparen inte är kunnig inom området. Jag kanske missar någonting här, men det var vad jag spontant kom att tänka på.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: måndag 09, januari 2012, 22:19:15 »
Silverräven, du missar inget alls. En okunnig köpare kan ju vara en nackdel med ett legerat mynt. Funderar lite kring detta bara och som du även säger så kommer de förmodligen inte smältas ner (även om en hel del Sovereigns blivit det tidigare) och de kommer troligtvis alltid värderas efter mängden guld. Fördelen vid cirkulation är uppenbar, 24k är väldigt mjukt och känsligt. Men som sagt. I vissa lägen kanske det är en nackdel att ha 1 oz guld legerat jämfört med 1 oz rent guld. Man vet ju aldrig vad framtiden har att bjuda på. Ponera att jag är i akut behov av pengar ( fiatvaluta alltså :) ) och går in hos närmsta guldsmed i stan så betalar denna förmodligen mer för 24k än 22k då han troligen ser guldet som material till smycken han tillverkar? Silver är hårdare och legeras inte så ofta. Det kan ju användas direkt till något annat användningsområde än investeringssyfte. Fast guld har visserligen färre användningsområden. Kanske kommer det något i framtiden som vi inte vet om idag?
« Senast ändrad: måndag 09, januari 2012, 22:27:09 av Silver »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: måndag 09, januari 2012, 23:00:54 »
Ända skillnaden är att 24K kan användas direkt, men tror inte detta har någon avgörande betydelse.
Är själv förtjust i Krugerrand vilka är 22K och därmed också tåligare.

Smaksak kanske

Utloggad Silver

• Guldmedlem
Re: Rent guld
« Svar #4 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 09:28:35 »
Kristensson, det är väl så. Mängden guld är ju densamma och i värsta fall får man väl något sämre betalt för ett legerat mynt om man snabbt måste sälja/betala med det till någon som främst handlar med ex. smycken. Sovereigns har ju använts i över 500 år och värderas till fullo för sin guldmängd. :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 10:16:29 »
Förhoppningsvis slipper man sälja sina guldmynt till en juvelerare, utan till någon annan som vill ha själva myntet :) För egen del skulle det kännas som synd och skam att sälja guldmynt som skrot, om inte annat för att man får sämre betalt.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
Re: Rent guld
« Svar #6 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 10:32:14 »
Silverräven, jag håller med dig. Givetvis säljer man det där man får bäst betalt och det är ju för fortsatt cirkulation. Men i grund och botten är det ju trots allt mängden guld dessa investeringsmynt värderas för. Men guld och silver skall man ju helst inte sälja så mycket av. Köpa är bättre. :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 10:38:31 »
En sak till apropå renheten, som du Silver var inne på förut. Guld har ju mycket begränsad användning i annat än som smycken, då legerat guld är att föredra. Silver däremot har gott om användningsområden, och då kan rent silver vara att föredra, beroende på användningsområde. Vid en framtida bristsituation tror jag helt klart på att rent silver för nedsmältning kan bli mer attraktivt jämfört med guld, av anledningen att guldet har en annan status som valuta.

Vem vet, om tio år kanske industrin skriker efter våra högar av rent silver och betalar bra för dem? ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 20:35:52 »
Antagligen går det fortare än 10 år innan de skriker efter vårt silver, och då är det mest troliga att man vill ha rent silver.
Silver används i allt större omfattning idag än tidigare, fast i väldigt små mängder i varje applikation vilket medför att det inte finns något ekonomiskt intresse av återvinning.
Vem skulle komma på ideén att återvinna en sporttröja för att det finns lite silverjoner i den

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #9 skrivet: tisdag 10, januari 2012, 21:27:12 »
Misstänker att en användare som köpt in silver/guld från allmänheten självklart alltid assayar(smälter ned och affinerar om metallerna för att vara säker på vad han har om han inte tänkt använda sakerna som de är). (Kostar inte många hundralappar per kg att göra i industriell skala.)

Det enda man kan säga att det är lite dyrare att affinera metallerna ju lägre
finhalt de har för man måste processa hela mängden, aven de oönskade legeringsmetallerna.
Det är därför som skrotuppköparna betalar lite mindre för 80% silver, ännu mindre för 60 och 40% tex.

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by Sarek
Idag kl. 14:48

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51