Författare Ämne: Vissa Lunar mynt har lite högre premie än dom andra.  (läst 14250 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Vissa Lunar mynt har lite högre premie än dom andra.
« skrivet: måndag 04, juli 2011, 16:41:25 »
Den här draken gick på Tradera igår, jag var med och budade lite på
den men den drog iväg ytterligare på slutet.

Priset är ändå överkomligt och jag hade gärna budat mer men månadens
silverbudget var egentligen redan fylld :).

http://www.tradera.com/Elizabeth-II-Australia-1-Dollar-silvermynt-auktion_220206_135167572

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: måndag 04, juli 2011, 19:51:27 »
Bäst att passa på i höst när nästa omgång drakar släpps :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: måndag 04, juli 2011, 21:44:41 »
Är det egentligen något som säger att drakarna även i andra serien kommer få ett premium bara för att första omgången fick det? Nu vet jag inte om upplagan var liten eller om drakens år anses extra lyckosamt eller något? Däremot så är det ju inte år 2000 den här gången vilket kanske är en faktor som talar emot?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: måndag 04, juli 2011, 22:06:01 »
Citat från: SoulCrew
Är det egentligen något som säger att drakarna även i andra serien kommer få ett premium bara för att första omgången fick det? Nu vet jag inte om upplagan var liten eller om drakens år anses extra lyckosamt eller något? Däremot så är det ju inte år 2000 den här gången vilket kanske är en faktor som talar emot?

Det är nog snarare så att draken Lunar I serien kommer att gå upp mer, ju fler som börjar samla. Senaste året (vad jag har sett) har det gått 3 drakar på tradera, jag köpte en för 550:-, en gick för uppemot 900:- och så den ovan.

Lunar I draken såldes i ca 118000 ex, Lunar II draken kommer att präglas i 600000 ex, viss skillnad.

Däremot så är ju Lunar II draken hausad överallt och den kommer att sälja slut förhållandevis snabbt och naturligtvis få en liten högre premie på sig men där tror jag nog att det stannar, den kommer inte att dra på sig en premie på 3-5 x spot. Lunar I serien kommer alltid att ha en högre premie, mindre antal präglade mynt samt att dom ju, som sagt, är äldre.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: måndag 04, juli 2011, 23:09:03 »
Jo, men jag uppfattar det så att draken är den ur första serien med högst premie, isf är ju frågan vad det beror på?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: måndag 04, juli 2011, 23:31:42 »
Jo, men jag uppfattar det så att draken är den ur första serien med högst premie, isf är ju frågan vad det beror på?

Det stämmer och jag har faktiskt ingen aning om varför den blev så populär.

Tittar man på säljsiffrorna så blir man ju inte direkt klokare heller.

http://www.perthmint.com.au//documents/The_Australian_Lunar_Silver_Bullion_Series_One_1999_-_2010.pdf

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: tisdag 05, juli 2011, 12:18:48 »
Efter vad jag har läst om Lunar Series så är de tydligen mycket populära i Kina, tack vare att man avbildar den kinesiska zodiaken. Draken är en extra stark symbol för Kina, och borde således vara mer eftertraktad där än övriga mynt i serien. Samlare världen över är troligen medvetna om detta och bidrar till haussen. Det är min teori :)

Så även om Lunar Dragon i höst kommer präglas i betydligt fler exemplar än serie 1 så skulle det inte förvåna mig om den säljer slut snabbt ändå. Möjligheterna att köpa silver och medvetenheten är större än år 2000, så tänk er x antal miljoner kineser som vill äga en drake i silver. Även om mynten kanske inte får lika hög premie som första utgåvan så kan de ändå sälja slut fort och öka i värde.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 05, juli 2011, 13:18:05 »
Den som lever lär väl få se. Undertecknad är född i drakens år så jag får väl i varje fall skaffa mig en..

Jag satt och kikade lite på lunarserien igår efter den här diskussionen och upptäckte att jag kände igen det första myntet i silverserien, köpte ett sådant för 168 kr utan att veta vad det var mer än att det var silver. Om någon saknar den i sin samling så kan jag nog tänka mig att sälja/byta för jag lär inte samla första serien.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: tisdag 05, juli 2011, 18:32:44 »
Den som lever lär väl få se. Undertecknad är född i drakens år så jag får väl i varje fall skaffa mig en..

Jag satt och kikade lite på lunarserien igår efter den här diskussionen och upptäckte att jag kände igen det första myntet i silverserien, köpte ett sådant för 168 kr utan att veta vad det var mer än att det var silver. Om någon saknar den i sin samling så kan jag nog tänka mig att sälja/byta för jag lär inte samla första serien.

Du har PM!! :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #9 skrivet: onsdag 06, juli 2011, 15:10:06 »
Lunar Dragon 2012 kommer inte bara att präglas i stort antal, Perth Mint försöker slå mynt  :cool: av råvaruboomen och ger också ut en mängd varianter och vikter. Det finns givetvis både positiva och negativa aspekter på detta.

Citera
2012 Gold Australian Lunar Year of the Dragon – Proof Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1oz, 1/4oz and 1/10oz) gold proof coins features a representation of a dragon and a fireball. The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Gold Australian Lunar Year of the Dragon – Bullion Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (10kg, 1kg, 10oz, 2oz, 1oz, 1/2oz, 1/4oz, 1/10oz and 1/20oz) gold bullion coins features a representation of a dragon and a fireball. The coins include the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Gold Australian Lunar Year of the Dragon- Proof Coloured Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1oz, 1/4oz and 1/10oz) gold proof coins features a coloured representation of a dragon and a fireball. The coins include the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Gold Australian Lunar Year of the Dragon – Bullion Coloured Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1oz, 1/2oz, 1/4oz, 1/10oz and 1/20oz) gold bullion coins features a coloured representation of a dragons head.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.  

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Proof Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1kg, 2oz, 1oz and 1/2oz silver proof coins, features a representation of a dragon and a fireball. The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Bullion Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (10kg, 1kg, 10oz, 5oz, 2oz, 1oz and ½ oz) silver bullion coins features a representation of a dragon and a fireball.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Proof Coloured Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1kg, 1oz and 1/2oz) silver proof coins features a coloured representation of a dragon and a fireball.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Bullion Coloured Coins

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon silver bullion coins features a coloured representation (Red: 1kg, 10oz, 5oz, 2oz, 1oz and 1/2oz; Blue: 1oz;  Silver: 1oz; Purple: 1oz; Brown: 1oz; White: 1oz; Yellow: 1oz; Black: 1oz and Gold: 1oz) of a dragon and a fireball. The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Gilded Coin

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1oz) silver coin features a gilded representation of a dragon and a fireball.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Silver Australian Lunar Year of the Dragon – Bullion Gem Eye Coin

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon (1kg) silver gem eye coin features a coloured representation of a dragon and a fireball.  The dragon has a gemstone inset into one of its eyes.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

2012 Australian Lunar Year of the Dragon – Base Metal Coin

The design for the 2012 Australian Lunar Year of the Dragon base metal (aluminium bronze) coin features a representation of a dragon and a fireball.  The coin includes the inscription \'Year of the Dragon\' along with the Pinyin pictograph pronounced \'lóng\' and meaning \'dragon\'.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: onsdag 06, juli 2011, 15:55:12 »
Herrejäklar vilken lista på olika utgåvor. Det måste väl nästan vara rekord i antal varianter på en och samma design? Men visst finns det nackdelar med detta. Helt plötsligt känns inte drakmynten så exklusiva längre (bortsett från Series I)  :|

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 06, juli 2011, 16:17:30 »
Färgade silvermynt är kanske okej, men att kladda färg på guldmynt är att dra det lite för långt i mitt tycke. Det ska bli intressant att se vad som hittar hit till Europa och till sist ner i min \"kartong exclúsive\"...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: onsdag 06, juli 2011, 16:34:49 »
Citat från: Baltikinkasso
Färgade silvermynt är kanske okej, men att kladda färg på guldmynt är att dra det lite för långt i mitt tycke. Det ska bli intressant att se vad som hittar hit till Europa och till sist ner i min \"kartong exclúsive\"...

Jag håller faktiskt med dig, guld är fint som det är och passar inte riktigt med färg jämfört med silver. Själv skulle jag känna mig ganska nöjd med ett guldmynt i proof eller bullion, utan krusiduller :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 18:37:36 »
Någon med koll, när ungefär på året brukar Perth Minth släppa nästa års mynt? Inte är det väl vid nyår utan några månader tidigare?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 18:45:04 »
Citat från: Baltikinkasso
Någon med koll, när ungefär på året brukar Perth Minth släppa nästa års mynt? Inte är det väl vid nyår utan några månader tidigare?

Generellt enligt mitt goda minne (som inte alltid är gott) så brukar mynten komma redan i sept-okt någon gång. Åtminstone har detta gällt för Kanadas mynt, om Perth Mint är lika tidiga vet jag ej.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:22

Libertad 2025 by mega_n
Igår kl. 08:29

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
tisdag 21, oktober 2025, 22:30:03