Författare Ämne: Vem behöver fysiskt guld?  (läst 4993 gånger)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 185
SV: Vem behöver fysiskt guld?
« Svar #30 skrivet: måndag 25, februari 2019, 20:45:10 »
Ok, sitter på ett tåg från Köpenhamn just nu så citeringar etc får stå över i detta korta svar.
Kan bara konstatera att jag tydligen kraftigt underskattar vilka olika förutsättningar vi har beroende på var vi bor i detta avlånga land.
Det som tydligen kan verka omöjligt norröver är inget konstigt för oss som har tillgång till Europa på nära håll.
Är väl bäst att lägga till för att undvika att bli missförstådd är att hantera miljonbelopp är förstås en annan sak, det jag trodde vi pratade om var belopp på runt 100k.

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 185
« Svar #31 skrivet: måndag 25, februari 2019, 20:52:03 »
Det finns visst möjlighet till anonyma affärer även hos er norröver mina vänner..🙂
(Sff123 hann posta under tiden som jag skrev mitt inlägg.)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1395
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #32 skrivet: måndag 25, februari 2019, 21:08:22 »
Ja jag har då inte stött på några större problem med Tavex men kan bero på att jag respektfullt odlar mina kontakter inledningsvis.
Sen finns det flera stora aktörer i storstäderna i mitt fall Stockholm.
Apropos detta med att vårda sin anonymitet och Tavex personal:

för ett antal år sedan beställde jag en bunt guldmynt av Tavex via nätet men med "upphämtas i butiken" som leveransmetod. Jag kom dit och det var ganska mycket folk där, minst en sju-åtta stycken. De flesta var nog inte där för att köpa guld utan för att växla papperspengar.

Det bli min tur och jag lämnar fram en utskrift av deras faktura samt mitt leg (det är ju svårt att handla anonymt via nätet, så de visste ju per definition vem beställaren var). Personen i kassan hade dessvärre leasat ut hjärncellen så hon säger i högtalaren "Är du verkligen DEN Anders Andersson?"

"Ja", svarar jag, "det är ju därför jag har skickat över mitt leg till dig. Kan du vara vänlig och stänga av högtalaren?"

"Men det kan finnas flera personer med samma namn", säger expediten, fortfarande i högtalaren. "Stämmer det att du bor på Smultronkroken 57 i Rotebro?"

Det var då jag insåg att den där tjocka glasrutan som personalen sitter bakom inte finns där för att förhindra rån utan för att förhindra personangrepp på inkompetent personal. Det var sannolikt inbillning, men det såg precis ut som att övriga kunder föll ner i exakt två kategorier: de som mentalt memorerade min adress och de som såg på mig med medlidande.

Dagen efter hade Tavex VD och jag ett allvarligt samtal på hans kontor. Med stängd dörr. Men jag kan inte påstå att det ledde till någonting. Tavex är ett företag med väldigt hög personalomsättning med i genomsnitt väldigt låg ålder och "probleminsikt" hos den ständigt nya personalen.

Detta med anonymitet är tyvärr viktigt och det handlar inte bara om att skydda sin integritet och detaljer om sin ekonomi utan precis lika mycket om att minska risken för att någon med aningen för mycket information (i detta fall kombinationen av mitt namn och min hemadress) och påtagligt för dåligt omdöme skapar ett onödigt problem som aldrig kunnat uppstå om man kunnat bevara sin anonymitet.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #33 skrivet: måndag 25, februari 2019, 21:53:26 »
Ok, sitter på ett tåg från Köpenhamn just nu så citeringar etc får stå över i detta korta svar.
Kan bara konstatera att jag tydligen kraftigt underskattar vilka olika förutsättningar vi har beroende på var vi bor i detta avlånga land.
Det som tydligen kan verka omöjligt norröver är inget konstigt för oss som har tillgång till Europa på nära håll.
Är väl bäst att lägga till för att undvika att bli missförstådd är att hantera miljonbelopp är förstås en annan sak, det jag trodde vi pratade om var belopp på runt 100k.
För att frångå ämnet helt och hållet så finns det säkert någon mer än mig på forumet som har andra konstiga böjelser ;)
Jag är förtjust i en del dyra klockor alltså inte Timex, Casio, etc.
På dessa forum flashar man gärna sin dyrgripar under mottot vad bär ni idag eller denna köpte jag för 175k allt under eget namn oftast ::)
Ofta ROLEX, PATEK PHILIPPE etc gärna med Porschen i bakgrunden med andra ord ribban för hybris ligger högt där :D
Jag har ännu inte lagt ut en bild på någon av mina egna investeringar där varför skulle jag?
Mitt motto torde vara "If you have much you show less" för oftast har den som har mest minst anledning att visa det :)
Alla kan väl ta ett banklån till en Rolle eller patek men bäst sitter den på handleden när den inte är kritad 8)
Hoppas jag inte störde ordningen ;)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #34 skrivet: måndag 25, februari 2019, 22:08:11 »
Det är bara pöbeln, wt och nyrika som har Rolex och Patek. Riktiga män som har kapital kör 240 som Ingvar Kamprad de behöver inte visa sin förmögenhet.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 64
« Svar #35 skrivet: måndag 25, februari 2019, 22:24:13 »
Om jag hade haft miljoner hade jag inte flashat med det på nätet utan skickat pm till de extra vise männen här på forumet.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #36 skrivet: måndag 25, februari 2019, 22:33:52 »
Det är bara pöbeln, wt och nyrika som har Rolex och Patek. Riktiga män som har kapital kör 240 som Ingvar Kamprad de behöver inte visa sin förmögenhet.
Det är som att spotta i motvind men visst den gruppen finns självklart representerad :)
Du menar att jag kan inte köpa kvalite utan att bli klassad som WT :o
BTW kör en Caddy 2015 får väl byta bil nu ;)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #37 skrivet: måndag 25, februari 2019, 22:44:05 »
Inget ont min vän skämtar..kvalite skall vi uppmuntra till och cabby är ok.

Slit och slängsamhället skall vi undvika...varför inte införa mynt med värde som varar tex guld och silver.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #38 skrivet: måndag 25, februari 2019, 22:47:50 »
Inget ont min vän skämtar..kvalite skall vi uppmuntra till och cabby är ok.

Slit och slängsamhället skall vi undvika...varför inte införa mynt med värde som varar tex guld och silver.
Nu är Cabby i och för sig en husvagn men jag uppfattade glimten i ögat ;)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #39 skrivet: tisdag 26, februari 2019, 19:16:41 »
Ja jag har då inte stött på några större problem med Tavex men kan bero på att jag respektfullt odlar mina kontakter inledningsvis.
Skulle du kunna vara mer konkret? Vilka handlare tänker du på specifikt? Krävs det mångårig "respektfull odling" av de kontanterna för att få handla anonymt? Kan man även sälja anonymt hos dem? Ger de en bättre eller sämre spread än Tavex?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #40 skrivet: tisdag 26, februari 2019, 20:53:13 »
Skulle du kunna vara mer konkret? Vilka handlare tänker du på specifikt? Krävs det mångårig "respektfull odling" av de kontanterna för att få handla anonymt? Kan man även sälja anonymt hos dem? Ger de en bättre eller sämre spread än Tavex?
Om du berättar vart du hittar alla kantareller ;)
Allvarligt talat så tänk lite på dom i Stockholm som köper in guld/smycken/etc som även har butiksförsäljning,
inte renodlade pantbanker alltså.
I samband med första köpet så får man hoppas att man har den sociala kompetens som behövs för att säljaren,
ska känna sig trygg med eran handel då ringer han så fort det kommer in bra investeringsguld.
Så lämnar du dina pengar i näven på dito och hämtar ditt köp påföljande dag ;)
Handlaren blir gladare om du betalar med kontanter :o
Du behöver nog inte anstränga dig så hårt ska du se.
Jag har bekränsat mig till två aktörer och ett värderingsintyg likställs med kvitto :)
Happy hunting

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #41 skrivet: tisdag 26, februari 2019, 21:47:33 »
Citera
Visst. På Avanza, Nordnet och Fidelity.

Den här tråden har övertygat mig om att fysiskt guld i princip är en ren hobbyprodukt. Som investerare är jag inte intresserad av att "odla relationer" med mina mäklare eller handlare. De utför en tjänst som jag pyntar för och så är det bra med det. Att hitta "rätt" handlare och bygga relation med honom för närmast tankarna till en langare... inte till en väl fungerande, investeringsfähig marknad. Det ser såvitt jag kan bedöma ut som om det enda rationella är kombinationen valv- och pappersguld för investeringar, och så kan man köpa en guldbit för att det är skoj, som man köper annat bling, ibland.

Gott så.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 985
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #42 skrivet: onsdag 27, februari 2019, 09:05:16 »
Citera
Visst. På Avanza, Nordnet och Fidelity.

Den här tråden har övertygat mig om att fysiskt guld i princip är en ren hobbyprodukt. Som investerare är jag inte intresserad av att "odla relationer" med mina mäklare eller handlare. De utför en tjänst som jag pyntar för och så är det bra med det. Att hitta "rätt" handlare och bygga relation med honom för närmast tankarna till en langare... inte till en väl fungerande, investeringsfähig marknad. Det ser såvitt jag kan bedöma ut som om det enda rationella är kombinationen valv- och pappersguld för investeringar, och så kan man köpa en guldbit för att det är skoj, som man köper annat bling, ibland.

Gott så.

För de flesta rör det sig inte om en ren investering utan snarare om extremt långsiktig försäkring och inte heller om miljoner utan i storleksordningen 0-300k och då är fysisk metall fullt möjligt att hantera själv.

Det jag tror du pratar om är snabba transaktioner när du upplever att marknaden börjar bli volatil alternativt börjar stabilisera sig igen.

Fysisk metall kan fortfarande fungera då särskilt i större summor men som du säger så är det förmodligen valvguld som är rätt för dig i det hänseendet.
Här gäller ju att hitta en aktör man litar på och då skulle iaf jag kräva möten och rundvisning som minimum för att känna mig säker på att mitt guld finns där.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1395
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #43 skrivet: onsdag 27, februari 2019, 11:08:41 »

Gott så.

För de flesta rör det sig inte om en ren investering utan snarare om extremt långsiktig försäkring och inte heller om miljoner utan i storleksordningen 0-300k och då är fysisk metall fullt möjligt att hantera själv.

Det jag tror du pratar om är snabba transaktioner när du upplever att marknaden börjar bli volatil alternativt börjar stabilisera sig igen.

Fysisk metall kan fortfarande fungera då särskilt i större summor men som du säger så är det förmodligen valvguld som är rätt för dig i det hänseendet.
Här gäller ju att hitta en aktör man litar på och då skulle iaf jag kräva möten och rundvisning som minimum för att känna mig säker på att mitt guld finns där.
Jag tycker att den här tråden blev lite onödigt polariserad. Att valvguld eller eventuellt pappersguld var det rätta för AA givet hans krav på snabb omsättning där guldet bara skall vara en parkeringsplats under en period mellan investeringar på börsen kom vi ju fram till för flera månader sedan när den frågan ursprungligen ställdes. Så den delen är väl ganska klar och utredd.

Frågan i denna tråd gällde när fysiskt guld är motiverat. Det är en annan fråga och har därför kanske ett annat svar.

Detta gör att jag ärligt talat tycker att det är nonsens när AA avvisar fysiskt guld som "hobbyprodukt" bara för att den inte uppfyller de transaktionskrav som gäller vid investeringar. Nästa sak som jag tycker är nonsens är detta med anonymitetsbehovet. Jag är helt för behovet av anonymitet i samhället och min poäng är inte att anonymitet inte är viktigt.

Däremot så är krav på anonymitet i samband med att guldet skall hanteras som en ren investering någonting som inte går ihop för mig. Vill man lägga några miljoner på fysiskt guld så är det bara att lyfta luren och ringa Guldcentralen eller Nordic Gold i Sverige eller någon av de andra utomlands. De kommer att ta hand om detta med nöje och du kan få gå och klappa dina tackor i deras valv så att du känner dig trygg (alternativt ta tackorna med dig i bilen om du hellre vill det). Men anonym är du inte, men det är du aldrig när vi talar om investeringar. Och när man framöver vill växla tillbaka från guldtackor i Guldcentralens valv så ringer man igen, får ett pris och ett par dagar senare en stor summa pengar insatt på sitt konto. Jag ser inte problemet, så snart man släpper på det besvärliga kombinationskravet

<investeringsmässig likviditet och anonymt>.

Men det går inte att köpa aktier, fonder, obligationer eller någon annan pappersprodukt anonymt, så varför skulle det vara ett problem bara just i fallet guld?

Så min syn är att detta med fysiskt guld bara är relevant för ändamål som inte är "investering" (dvs precis som IAM sade ovan). Det är exakt så. Men en fysisk vara är i princip aldrig lämplig som investering i dagens samhälle (möjligen undantaget fastigheter, om vi ser dem som "fysiska").

Min slutsats blir att AA klassar fysiskt guld som "hobby" eftersom han bara är intresserad av investeringsaspekten. Gott så, men det visste vi ju redan så hela diskussionen om att köpa eller sälja anonymt var ju i princip irrelevant. Då återstår väl bara varför (dvs när) fysiskt guld är att föredra framför pappers- eller valvguld (en fråga som ställdes i den första posten). Låt oss stryka numismatik, det kommer aldrig att vara någonting annat än ett specialintresse för ett fåtal. Då återstår "hedging" och AA listade tre typer: hedge mot finansiell kollaps, hedge mot börskrasch, hedge mot SEK och övrig fiat.

Det saknas en typ av hedge i denna lista: hedge mot förändrade spelregler.

Det är ju inte direkt okänt att nuvarande finansiella system helt enkelt inte kan fortsätta i det oändliga. Det är en matematisk sanning. Det är också känt att när det smäller så blir det "vanligt folk" som får ta smällen. När det är en finansiell smäll så blir det arbetslöshet, hyperinflation, kraschande bostadsmarknad, etc. Och sannolikt nya spelregler när staten desperat letar efter sätt att fortsätta finansiera sig själv. Självklart är fysiskt guld (utanför det finansiella systemet) en hedge mot en sådan framtid. Kommer detta att hända? Absolut. Det räcker att gå till Herbert Stein:

Steins lag: “If something cannot go on forever, it will stop.”

Det låter närmast löjligt enkelt, men det ligger en djup sanning i denna lag. Däremot så säger Steins lag givetvis ingenting om när det kommer att ske.

Så om man inte tror på Steins lag och inte ser någon risk för ändrade spelregler då behöver man inte skaffa något fysiskt guld. Men om man tror på Steins lag och på att spelreglerna kommer att förändras kraftigt under vår livstid... verkar lagom mycket fysiskt guld vara en väldigt god idé.

Låt oss kalla det för "hobby".
« Senast ändrad: onsdag 27, februari 2019, 11:11:50 av august »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Hodja
Idag kl. 03:03

SÄLJES: 1 oz silver Lunar 1 Dragon år 2000. by MrLibertad
Igår kl. 12:52

U.S. Federal Reserve by JPM
Igår kl. 08:35

[Säljes] 10 x 3 gr Guld Pandor 2016 by Fantom
Igår kl. 03:17