Författare Ämne: Vem behöver fysiskt guld?  (läst 4456 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 0
Vem behöver fysiskt guld?
« skrivet: fredag 22, februari 2019, 16:37:01 »
I premiekompressionstråden har det yttrats en del fromma förhoppningar om att fysiskt guld skall bli mer poppis bland folk i allmänhet, så att likviditeten går upp och därmed spread:en ner. Jag förstår inte riktigt de förhoppningarna. Ju mer jag tittar på guld som produkt, desto mindre anledning ser jag till fysiskt innehav för gemene man. Låt oss börja med anledningarna till att ha guld öht:

1) Man gillar det som hobby och samlarobjekt.
2) Hedge mot finansiell och ekonomisk kollaps (Mad Max-scenario).
3) Hedge mot börs (historiskt kontracykliskt).
4) Hedge mot fiatvaluta (SEK).

För den som har intresset 1) ovan är frågan avgjord. Fysiskt guld gäller och det är inget mer att orda om. Andelen av befolkningen som kommer ha det intresset kan dock förmodas fortsätta vara försumbart. Enligt min mening är 2) direkt irrationellt. Om man vill skydda sig mot en fullkomlig kollaps investerar man mycket bättre i ett genomtänkt BOP, komplett med mat, vatten, diesel, generatorer, antibiotika, vapen o.s.v. Att köpa dessa nu, innan kollapsen, är oändligt mycket billigare än att försöka byta sin guldtacka mot ett mål mat efteråt. De tredje och fjärde anledningarna till att ha guld är rationella, i den mening att de är historiskt välbelagda. Men även där bör man ställa sig frågan vad man har för nytta av just fysiskt guld. Det fysiska guldet är dyrt (stora spread:ar), förknippat med höga transaktions- och förvaringskostnader, har dålig likviditet jämfört med börshandel och har en skyhög inneboende risk att äga för den oinsatte - är det en förfalskning? Pappersguld lider inte av något av dessa begränsningar, så inte nog med att det är billigare i inköp och ägande, det har mycket bättre likviditet och investeraren har ingen som helst förfalskningsrisk att tampas med. Ägaren till pappersguld följer med tåget när guldet stiger och kan t.o.m. lätt och smidigt välja hävstång efter behag om han känner sig äventyrlig. Han behöver inte fundera på att skriva upp hemförsäkringspremierna, desperat försöka lista ut om och i så fall hur mycket som hans bankfack är försäkrat för och i vilken mån det ö.h.t. är tillåtet att förvara guld där och i så fall vilken sorts. Han behöver inte oroa sig för att fru eller barn skall läcka att det finns stora mängder guld hemma och locka inbrottstjuvar. Ett potentiellt argument skulle kunna vara att det är mycket lättare för sosseriet att beslagta pappersguld än guld nergrävt i rabatten, men i ett scenario där staten blir rent konfiskatorisk mot guld blir innehavet antagligen också illegalt, vilket innebär stora bekymmer om man vill realisera sin illegala stash, samtidigt som det är mycket lättare att sprida konfiskeringsrisken i pappersguld genom att ha det på många olika ställen som sannolikt inte alla bestämmer sig för att konfiskera samtidigt...

Kort sagt, vad har den som är intresserad av guld som investering, vill handla för lite mer substantiella belopp, och inte alls är intresserad av hobby- eller samlaraspekten på guld egentligen för nytta av fysiskt guld jämfört med pappersguld?

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
SV: Vem behöver fysiskt guld?
« Svar #1 skrivet: fredag 22, februari 2019, 17:41:03 »
Kort sagt, vad har den som är intresserad av guld som investering, vill handla för lite mer substantiella belopp, och inte alls är intresserad av hobby- eller samlaraspekten på guld egentligen för nytta av fysiskt guld jämfört med pappersguld?

För att svara konkret på denna fråga: Avsaknad av motpartsrisk och att denna realtillgång befinner sig utanför banksystemet. Ägandet är anonymt (till skillnad mot bostad, mark, aktier, o.s.v.) och förhållandevis starkt skyddad i Sverige.

Övrig kommentar: Min primära anledning för fysiskt PM är nummer fyra, jag vill inte under några omständigheter spekulera i att kronan skall behålla sin köpkraft, för det kommer den inte att göra. Det är med dagens monetära system givet att kronan kommer att bli värdelös. Jag ser egentligen inte guld som en investering (nog diskuterats här förut...), utan som ett sätt att bevara min köpkraft över tid. Om det skulle visa sig att guld någon dag i framtiden skulle tillhandahålla en större köpkraft än idag får jag skatta mig lycklig och anse att man hade tur. (Jag inser att detta argument är självrationaliserande.)

Anledning nummer tre är mer spekulationsartad än nummer fyra och jag tror mig inte vara benägen att i tid och på ett bra sätt uppnå den negativa korrelation man vill åt. Jag har en liten mängd gruvaktier som istället får representera min spekulationsådra.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 920
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: fredag 22, februari 2019, 17:41:15 »
Ovanstående inlägg är bra och välskrivet :)
Men det är 50 nyanser av brunt vi har hört det 50ggr :)
Självklart handlar jag med värdepapper och aktier jag har kanske ett lite udda sätt att se på pappershandel,
hämtar oftast hem vinst lite tidigare och är lite rörligare än mina bekanta.
Vilket självklart leder till en lägre avkastning men även lägre risk.
Totalt sett med dom jag kan jämföra mig med så har jag haft en bättre avkastning på lång sikt.
För att återgå till pappersguldet så löper man alltid en risk när man köper luft det gäller att man kan sälja luften,
innan syret tar slut :)när det gäller guld så handlar vi något som inte har en fysisk verklighetsförankring.
Men så länge man inte behöver backa allt pappersguld så är det en god handel ;)
Men det finns hundratals råvaror att handla med som har en fysisk backning allt ifrån spannmål till you name it :)
Sen kan man spekulera i om ris eller kaffeskörden ska slå fel eller överträffa förväntningarna och bli rik på det,
det är i vilket fall något som har en fysisk"kropp" till skillnad mot guldet.
Men all spekulation är just det antaganden, förhoppningar, gissningar om vad något kommer vara värt över tid.
Så i en Madmax situation så kan man inte äta guldet men man kan ju torka sig med sitt pappersguld :)

Nu får jag väl skit för ännu ett dumt inlägg :D
« Senast ändrad: fredag 22, februari 2019, 21:45:09 av sff123 »

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 920
« Svar #3 skrivet: fredag 22, februari 2019, 17:42:58 »
Sorry Lu hann imellan 8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1357
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #4 skrivet: fredag 22, februari 2019, 17:51:52 »
I premiekompressionstråden har det yttrats en del fromma förhoppningar om att fysiskt guld skall bli mer poppis bland folk i allmänhet, så att likviditeten går upp och därmed spread:en ner. Jag förstår inte riktigt de förhoppningarna. Ju mer jag tittar på guld som produkt, desto mindre anledning ser jag till fysiskt innehav för gemene man. Låt oss börja med anledningarna till att ha guld öht:

1) Man gillar det som hobby och samlarobjekt.
2) Hedge mot finansiell och ekonomisk kollaps (Mad Max-scenario).
3) Hedge mot börs (historiskt kontracykliskt).
4) Hedge mot fiatvaluta (SEK).

För den som har intresset 1) ovan är frågan avgjord. Fysiskt guld gäller och det är inget mer att orda om. Andelen av befolkningen som kommer ha det intresset kan dock förmodas fortsätta vara försumbart. Enligt min mening är 2) direkt irrationellt. Om man vill skydda sig mot en fullkomlig kollaps investerar man mycket bättre i ett genomtänkt BOP, komplett med mat, vatten, diesel, generatorer, antibiotika, vapen o.s.v. Att köpa dessa nu, innan kollapsen, är oändligt mycket billigare än att försöka byta sin guldtacka mot ett mål mat efteråt. De tredje och fjärde anledningarna till att ha guld är rationella, i den mening att de är historiskt välbelagda. Men även där bör man ställa sig frågan vad man har för nytta av just fysiskt guld. Det fysiska guldet är dyrt (stora spread:ar), förknippat med höga transaktions- och förvaringskostnader, har dålig likviditet jämfört med börshandel och har en skyhög inneboende risk att äga för den oinsatte - är det en förfalskning? Pappersguld lider inte av något av dessa begränsningar, så inte nog med att det är billigare i inköp och ägande, det har mycket bättre likviditet och investeraren har ingen som helst förfalskningsrisk att tampas med. Ägaren till pappersguld följer med tåget när guldet stiger och kan t.o.m. lätt och smidigt välja hävstång efter behag om han känner sig äventyrlig. Han behöver inte fundera på att skriva upp hemförsäkringspremierna, desperat försöka lista ut om och i så fall hur mycket som hans bankfack är försäkrat för och i vilken mån det ö.h.t. är tillåtet att förvara guld där och i så fall vilken sorts. Han behöver inte oroa sig för att fru eller barn skall läcka att det finns stora mängder guld hemma och locka inbrottstjuvar. Ett potentiellt argument skulle kunna vara att det är mycket lättare för sosseriet att beslagta pappersguld än guld nergrävt i rabatten, men i ett scenario där staten blir rent konfiskatorisk mot guld blir innehavet antagligen också illegalt, vilket innebär stora bekymmer om man vill realisera sin illegala stash, samtidigt som det är mycket lättare att sprida konfiskeringsrisken i pappersguld genom att ha det på många olika ställen som sannolikt inte alla bestämmer sig för att konfiskera samtidigt...

Din lista gällde orsaker till att gilla guld. Låt mig som komplement göra en lista över sätt att gilla guld.
  • Fysiskt, i handen eller gömt i rabatten
  • "Valvguld", dvs "allocated" hos någon med lagringskapacitet. Typexempel: BullionVault.
  • "Pappersguld", dvs "unallocated" hos någon med lagringskapacitet. Typexempel: GLD.
  • Hävstänger på guld, dvs olika former av certifikat, aktier, etc, som man tror kommer att stiga (eller falla) snabbare än en prisförändring i metallen.
Alla dessa fyra har nackdelar. Men de har också fördelar, så det är som allting annat: om det var självklart vad som var bäst så skulle alla göra likadant. Men det är aldrig självklart, eftersom vi inte vet hur framtiden ser ut.

Jag tror på alla fyra av ovanstående, men jag tror inte "lika mycket" på allihop. Jag är definitivt av åsikten att Gollumviruset är farligt att få. Dvs när man börjar smeka mynten och mumla "my preciousssss" så är det dags att inse att man inte längre är rationell och att det nog är läge att tänka över sin andel fysisk metall. Likaså tycker jag att "if you don't hold it you don't own it" är rent nonsens. Men inte heller så vill jag helt utesluta den fysiska delen. Dels för att det faktiskt ger mig en känsla av stabilitet och trygghet i en föränderlig värld som inga siffror på en bildskärm kan ersätta (det gäller dock att lägga band på sig och försöka låta bli att drägla så mycket).

Dvs jag tycker att den för mig mest relevanta frågan är i vilka proportioner som jag vill fördela det kapital som jag väljer att lägga på PM-relaterade saker mellan dessa fyra olika. I mitt fall så är (3) den jag främst undviker eftersom jag faktiskt tror att överallokeringen av "claims" på pappersguld kommer att sluta i "cash settlement" för de flesta. Men samtidigt är det den mest likvida formen av ägande med rimlig volatilitet (aktier och andra instrument är absolut likvida men med en helt annan volatilitet). Så jag utesluter den inte helt.

Vad sedan gäller Mad Max-scenariot så håller jag givetvis med dig i den bemärkelsen att jag inte ser det som det mest sannolika. Och därför ägnar jag mig inte åt att tillverka fällor att sätta upp i trädgården, gräva egen brunn eller planera skyttevärn vid grindstolparna. Men samtidigt så tänker jag inte säga att det är omöjligt att det blir om inte Mad Max så åtminstone "väldigt, väldigt annorlunda" (och inte på ett positivt sätt) inom min livstid. Och därmed så tycker jag att på samma sätt som att myndigheterna rekommenderar att man har vattendunkar, konserver och kontanter hemma så är det inte fel att ha lite PM hemma (eller på känt ställe). Synd att man av rena riskbegränsningsskäl inte vågar ha mer, och jag håller helt med om att PM i bankfacket inte hjälper mycket när Mad Max kommer, om han kommer. Dvs i sådana sammanhang så ser jag fysisk PM som en försäkringspremie lite på samma sätt som andra försäkringar mot sånt som man hoppas inte skall inträffa.

Så slutsatsen för mig personligen blir att jag i din lista gillar guld (oavsett form) pga 1, 3 och 4, samt en aning 2. Och i min lista över i vilken form så föredrar jag 1, 2 och 4, samt en aning 3.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
« Svar #5 skrivet: fredag 22, februari 2019, 18:04:44 »
Motpartsrisk. Om banker som t ex Avanza får indraget tillstånd, vilket har varit på tapeten, så finns ditt innehav kvar men måste gå igenom en omfattande byråkrati. Det är skäl nog för mig. Jag har funderat på att lägga mitt buillonsilver helt i papper eftersom jag set det främst som en aktie utöver finsilvret men inte kommit överrens med mig själv då motpartsrisken blivit den enskilt klurigaste av risker för mig.
« Senast ändrad: fredag 22, februari 2019, 18:08:54 av Ritva »

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 838
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #6 skrivet: fredag 22, februari 2019, 19:59:35 »
1-2-3-4 och nummer 5 som ger kontroll, kontroll över egen ekonomi, eget liv, själv-assurandör och mycket frihet m.m m.m.....kontroll mmmmmm.
Jag gillar guld för att jag har lärt och förstått hur inflation fungerar.
Någon på FED sa;
-1 in a 1.000.000 understands inflation. If they all did, they wouldnt have used our bills and certainly not our banking system.
Sedan November 2014 har det gått ganska bra att kvitta sig med alla papper och gått all-in PM "so to say".
You own it when you hold it, är ett annat uttryck jag har tagit till mig.
Fackspråk inom pappershandel har nästan glömts bort.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 387
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #7 skrivet: fredag 22, februari 2019, 20:14:57 »
Det finns det också en viss sannolikhet att konfiskation är av övergående karaktär (vilket var fallet både i USA när de olagligförklarade privat innehav av guld 1933, och när Sverige införde förmögenhetsskatt 1947). Det är kanske det bästa argumentet för fysiskt innehav (men då måste det vara just privat, inte bara fysiskt hos en bank, som kan tänkas vara skyldig att rapportera ditt innehav/uttag).

Jag tror inte heller att risken för ett fullständigt mad max-scenario är så stort, men att staten skulle dyka in och vilja ta för sig av dina pengar, det känns mycket mer troligt. Antagligen kommer det vara för något behjärtansvärt ändamål (så att inte de breda massorna ifrågasätter det). Kanske för att rädda klimatet, betala för nåt krig ("försvara demokratin"), råda bot på ojämlikheter (mellan oss som har PM och de som inte har, kanske :) ), eller vad det nu må vara.

En ytterligare liten fördel med eget fysiskt innehav kan också vara att du inte behöver betala nån årlig förvaltningsavgift (nån som kan sånt bättre än mig kanske kan upplysa om den billigaste ETF:en som finns att tillgå nuförtiden?), och inte heller nån valutaväxlingskostnad (om ETF:en inte är noterad i SEK). Men på sätt och vis kan ju risken att nån bryter sig in och snor dina grejer också ses som en "årlig kostnad"...

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1976
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #8 skrivet: fredag 22, februari 2019, 20:32:05 »
Det har nyligen varit dragningar i riksdagen om registrering av tillgångar. Kan ju vara svårt att mörka när man har flera års registreringar av stora inköp från pm-handlare registrerade hos banken.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
« Svar #9 skrivet: fredag 22, februari 2019, 20:54:19 »
Det har nyligen varit dragningar i riksdagen om registrering av tillgångar. Kan ju vara svårt att mörka när man har flera års registreringar av stora inköp från pm-handlare registrerade hos banken.

Inte för att jag misstror dig, men jag skulle vilja läsa mer om detta. Har du någon länk? Jag sökte på Google lite snabbt, men hittade inget vettigt.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1976
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #10 skrivet: fredag 22, februari 2019, 21:05:23 »
Jag såg riksdagsdebatten på SVT Forum idag. Jag kan tyvärr inte hitta den på SVT play.
Hittade däremot en några år gammal artikel med samma ämne.

https://www.di.se/artiklar/2013/12/18/politiker-vill-kartlagga-din-formogenhet/

Inloggad figure4

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: fredag 22, februari 2019, 21:36:06 »
För min egen del är anledning 2 tungt vägande för att äga just fysiska PM, även om referensen till Mad Max kanske är lite väl dramatisk. Det är inte omöjligt att man vid tillfälle kan behöva betala för sig utan att ha tillgång till mer normala betalningsmetoder även utan att det skulle innebära att civilisationen som vi känner den har gått under.

Sen är många av de andra skälen bra skäl att äga guld men kanske inte just fysiskt med tanke på transaktionskostnader/risk.

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #12 skrivet: fredag 22, februari 2019, 23:17:48 »
Frågan är ju helt fel ställd, den rätta frågan skulle vara: vem behöver pappersguld?

« Senast ändrad: lördag 23, februari 2019, 08:52:29 av Micromax »

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
« Svar #13 skrivet: lördag 23, februari 2019, 07:35:26 »
För att svara konkret på denna fråga: Avsaknad av motpartsrisk och att denna realtillgång befinner sig utanför banksystemet. Ägandet är anonymt (till skillnad mot bostad, mark, aktier, o.s.v.) och förhållandevis starkt skyddad i Sverige.
Det finns en poäng i att prisa in att ligga utanför banksystemet, och det var ursprungligen en stark anledning till att jag intresserade mig för det fysiska innehavet. Men i praktiken är det kringgärdat med begränsningar. Vill man köpa guld kontant - det enda sättet att bibehålla anonymiteten - är det ju 10 KSEK som gäller som gräns innan handlarna kräver leg av dig. Att sälja till handlare utan leg går inte alls. Jag misstänker att det relativt snart kommer krävas proveniens för guldförsäljning, som vid inlösen av även modesta mängder sedlar numera, där du måste kunna visa var du fått guldet ifrån. Detta innebär att kvitto är en absolut nyckelfaktor - och ännu en sak förutom guldet i sig att förvara och se till inte förkommer. Utlandsköp är förenade med sina egna svårigheter och kostnader. Allt detta går att leva med om man handlar för hobby, men i investeringsmängder blir det snabbt helt ohanterligt och man tvingas i praktiken ge upp sin anonymitet inför staten ändå - så varför inte papper istället?

Motpartsrisk är ett starkt argument. Men det måste prisas mot såväl fysisk innehavsförlust som förfalskningsrisk, och till skillnad mot motpartsrisken växer de bägge senare med storleken på innehavet. Jag tycker nog det ser ut som att fysiskt innehav är säkrare för små innehav, medan pappersguld ur strukturell risksynpunkt är säkrare vid stora innehav. (Ok, detta gäller inte enorma innehav, men jag är ju inte en riksbank...)

Citat från: Lu
Övrig kommentar: Min primära anledning för fysiskt PM är nummer fyra, jag vill inte under några omständigheter spekulera i att kronan skall behålla sin köpkraft, för det kommer den inte att göra.
Jag håller helt med dig om att utsikterna för kronan inte direkt ser lysande ut. Men jag förstår inte varför detta innebär att du vill ha just fysiskt guld - som hedge mot specifikt valutarisk fungerar ju pappersguld lika bra.
Citera
Anledning nummer tre är mer spekulationsartad än nummer fyra och jag tror mig inte vara benägen att i tid och på ett bra sätt uppnå den negativa korrelation man vill åt. Jag har en liten mängd gruvaktier som istället får representera min spekulationsådra.
Jovars. Jag har gjort bra ifrån mig på att spekulera på börsen och har absolut ingenting emot att prova guldinnehav som defensiv placering under vad jag misstänker kommer bli en relativt långvarig kräftgång där, men även i det fallet fyller ju pappersguldet syftet minst lika bra som fysiskt guld.

Såvitt jag kan se så är det enda egentliga argumentet mot pappersguld jmfr med fysiskt guld för större innehav motpartsrisken. Denna måste förstås prisas, men kan i hög utsträckning diversifieras bort (köp olika papper, utgivna av olika utställare i olika länder). Det fysiska guldets transaktionskostnader, illikviditet, förlust- och bedrägeririsker däremot går i någon bemärkelse inte att förhandla bort, oavsett hur man bär sig åt, i all synnerhet om man verkligen vill hålla sitt innehav bortom banksystemet.

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #14 skrivet: lördag 23, februari 2019, 08:58:01 »
"Vill man köpa guld kontant - det enda sättet att bibehålla anonymiteten - är det ju 10 KSEK som gäller som gräns innan handlarna kräver leg av dig. Att sälja till handlare utan leg går inte alls. Jag misstänker att det relativt snart kommer krävas proveniens för guldförsäljning, som vid inlösen av även modesta mängder sedlar numera, där du måste kunna visa var du fått guldet ifrån."

"Det fysiska guldets transaktionskostnader, illikviditet, förlust- och bedrägeririsker däremot går i någon bemärkelse inte att förhandla bort, oavsett hur man bär sig åt, i all synnerhet om man verkligen vill hålla sitt innehav bortom banksystemet."

Detta är ju rent påhitt, total förvanskning av verkligheten..🤔
« Senast ändrad: lördag 23, februari 2019, 09:30:33 av Micromax »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Att betala med guld by Tyr
Idag kl. 14:38

NY TÄVLING GISSA GULDSPOT/STÄNGD by Tyr
Idag kl. 14:33

Helikopterpengar by mega_n
Idag kl. 13:48

Nytillskott by Strokur
Idag kl. 11:04