Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 459206 gånger)

Utloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 13
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #900 skrivet: onsdag 14, juni 2017, 22:32:46 »
Gjorde för första gången någonsin en investering i pappersguld. Köpte på dagens dipp vid 1260. Kanske inte det bästa jag gjort. Vi får se, vinsten (om det blir någon) går till att köpa Silver.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1144
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #901 skrivet: onsdag 14, juni 2017, 23:27:01 »
Gjorde för första gången någonsin en investering i pappersguld. Köpte på dagens dipp vid 1260. Kanske inte det bästa jag gjort. Vi får se, vinsten (om det blir någon) går till att köpa Silver.
Jag vet lika lite som någon annan, men min högra stortå säger mer nedåt för guldet (och ffa miners). Det har talats rätt mycket (och korrekt) om att guld alltid stigit bra efter Feds räntehöjningar de senaste åren och att det därför skulle göra det även denna gång. Problemet med den teorin är att guldet denna gång steg redan innan räntehöjningen vilket gjorde att höjningen redan var inprisad. Istället tror jag snarare på uppåt för USD ett tag (veckor, inte flera månader).

Jag hoppas på ett fenomenalt köpläge senare i sommar, men är väldigt osäker på timingen, följt av en bra höst. Men vilken höst som helst kommer ju att vara bra jämfört med förra hösten :-)

Sen väntar den stora kraschen 2018...

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 691
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #902 skrivet: onsdag 03, januari 2018, 17:34:58 »
Skönt att guldspot börjar traska uppåt och hitta stöd på låga 340.-.
Äntligen får man väl säga ::)
Tyvärr har jag sålt av det mesta guld jag hade.
Jag har bara kvar ett litet 18karats smycke och en Norfed 2006 1/20.
Är det någon som vill sälja några uns med 24K modern bullion så PM me plz.
Kommer guldet att få uppleva samma rekyl under 2018 som BitCoin gjorde 2017?

Krugern

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 698
« Svar #903 skrivet: onsdag 03, januari 2018, 20:21:40 »
Jag tror inte guldet är tillräckligt volatilt för att göra en resa som BTC och jag tror att priset på BTC är avgörande för hur det går för guld. Fortsätter BTC uppåt tror jag att kapitalet söker sig dit och guldet står och stampar eller får en dämpad uppgång, skulle priset på BTC däremot gå ner stadigt så tror jag en del av kapitalet söker sig till guld.

Sen tror jag också att uppgången i BTC kan vara väldigt positivt för guld över tid för det har öppnat mångas ögon för hur dåligt dagens ekonomiska system faktiskt är.

Nästa grej är börsen och samma sak gäller där. Vänder börsen ner så tror jag att kapitalet söker sig till guld

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #904 skrivet: torsdag 04, januari 2018, 09:12:35 »

Sen tror jag också att uppgången i BTC kan vara väldigt positivt för guld över tid för det har öppnat mångas ögon för hur dåligt dagens ekonomiska system faktiskt är.

Tror inte det är så många som ser uppgången i BTC och drar slutsatsen: Dagens ekonomiska system måste vara väldigt dåligt

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #905 skrivet: torsdag 04, januari 2018, 11:01:13 »

Tror inte det är så många som ser uppgången i BTC och drar slutsatsen: Dagens ekonomiska system måste vara väldigt dåligt

Då tror jag inte dom vet vad dom köper. Det räcker ju med att kolla på en eller två informationsvideos om bitcoin så får man ju reda på hur det står till med världsekonomin.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #906 skrivet: lördag 06, januari 2018, 23:19:17 »

Då tror jag inte dom vet vad dom köper. Det räcker ju med att kolla på en eller två informationsvideos om bitcoin så får man ju reda på hur det står till med världsekonomin.

Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa BTC för att man ser att priset har gått upp.

Men håller med om att det står fullkomligt klart att de flesta som handlar crypto inte har ngn särskilt god insikt om vad de köper. Har under de tre senaste veckorna guidat fyra från varandra oberoende personer genom inköpsprocessen. Ingen av dem har haft några som helst åsikter om bristerna med vårt ekonomiska system. Varken före eller efter inköpet.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #907 skrivet: lördag 06, januari 2018, 23:28:46 »

Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa BTC för att man ser att priset har gått upp.

Men håller med om att det står fullkomligt klart att de flesta som handlar crypto inte har ngn särskilt god insikt om vad de köper. Har under de tre senaste veckorna guidat fyra från varandra oberoende personer genom inköpsprocessen. Ingen av dem har haft några som helst åsikter om bristerna med vårt ekonomiska system. Varken före eller efter inköpet.

Då snackar vi bubbla när folk inte har en aning om vad dom köper

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 229
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #908 skrivet: söndag 07, januari 2018, 00:34:45 »
Jag måste ändå säga att jag tycker det verkar ha varit en ögonöppnare för många som inte hade insett dagens monetära brister annars. Snacket på olika forum och i många kryptovaluta-grupper påminner mycket om diskussionerna på detta forum. Såg dessutom senast idag diskussioner om vilket det bästa sättet är att gå direkt från kryptovaluta till guld utan att behöva passera banken.
Med det sagt är andelen IQ-befriade kamikaze-investerare antagligen ännu högre.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 691
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #909 skrivet: söndag 07, januari 2018, 08:08:11 »
"Det bästa sättet är att gå direkt från kryptovaluta till guld utan att behöva passera banken."
Lottomiljonären skrattar hela vägen till banken.
Guldmiljonären skrattar hela vägen förbi banken.
BitCoin-miljonären skrattar hela vägen utan att gå till banken...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #910 skrivet: söndag 07, januari 2018, 09:48:50 »
Såg dessutom senast idag diskussioner om vilket det bästa sättet är att gå direkt från kryptovaluta till guld utan att behöva passera banken.
Jag har sett att det skall gå att konvertera BTC direkt till guld via GoldMoney/BitGold. Det blir då guld i förvar vilket man sedan kan begära fysisk leverans av. Jag har inte testat, men har funderat på det. Men jag är intresserad av alternativ så om du har någon länk till sådan diskussion vore det uppskattat.

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 229
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #911 skrivet: söndag 07, januari 2018, 11:49:25 »
Jag har sett att det skall gå att konvertera BTC direkt till guld via GoldMoney/BitGold. Det blir då guld i förvar vilket man sedan kan begära fysisk leverans av. Jag har inte testat, men har funderat på det. Men jag är intresserad av alternativ så om du har någon länk till sådan diskussion vore det uppskattat.

För riktigt guld har jag kommit fram till att Bitgild verkar vara det bästa alternativet. De har varit på tapeten här på forumet tidigare också och dessutom accepterar de ett helt gäng altcoins.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=9228
https://bitcointalk.org/index.php?topic=301242.200

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #912 skrivet: söndag 07, januari 2018, 23:09:25 »
Såg dessutom senast idag diskussioner om vilket det bästa sättet är att gå direkt från kryptovaluta till guld utan att behöva passera banken.

Sen kan man ju fråga sig vad som är anledningen till att man inte vill gå via banken.
Min ödmjuka gissning är att det är vanligare att man försöker undvika skatt än att man faktiskt hyser agg till banksektorn.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #913 skrivet: lördag 14, april 2018, 12:10:30 »
Dagens ekonomidragning: Jeff Gundlach på Mauldins årliga SIC för några veckor sedan. Den är rätt lång och tung men väldigt intressant. Tar dock minst en halvtimme.

https://www.cmgwealth.com/ri/on-my-radar-mauldin-economics-2018-sic-part-3-jeffrey-gundlach-inflation-is-inflationary/

Skojigaste citatet (till en slide med den nu närmast klassiska grafen med gulds inverse head-shoulder som bumpar mot motståndet vid 1370 USD):

”We’re also at the juncture in gold, not surprisingly, because it is negatively correlated with the dollar. We see that gold broke above its downtrend line, it’s got the same look. But now we see a massive base building in gold. Massive. It’s a four-year, five-year base in gold. If we break above this resistance line one can expect gold to go up by, like, a thousand dollars.”

Ca 75% in i presentationen.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 425
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #914 skrivet: fredag 15, juni 2018, 19:59:41 »
Någon som har koll på varför guldpriset rasar när USA lägger straffskatter på kinesiska importer? Gick ned 25 usd/oz på ett par timmar, det borde väl gå upp i det läget?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Dags att säkra aktierna by sff123
Idag kl. 12:28

Supercoolt mynt. by Silvern
Igår kl. 22:51

Guld, krugerrand köpes. by mrSju
Igår kl. 20:52

KÖPES: 1/2 OZ Guld by Silvern
Igår kl. 20:33

Henrik Jönsson by Cash Is King
Igår kl. 17:02