Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1813168 gånger)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #615 skrivet: onsdag 18, februari 2015, 17:51:32 »
Då var vi under 1200 usd igen.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #616 skrivet: onsdag 18, februari 2015, 21:49:05 »
Protokollet från senaste FOMC mötet släpptes idag, och det speglar en duvaktig inställning hos ledamöterna
för den fortsatta monetära politiken med bland annat bibehållande av de rekordlåga räntorna en längre tid.
Detta är gynnsamt för guldets utveckling och sekunden efter frisläppandet av rapporten steg priset ädelmetallerna.
Man frågar sig samtidigt hur någon kan hinna med att läsa rapporten och fatta beslut om pris på ädelmetallerna på blott några få sekunder. Men det är ju säkert så att de som har hand om handeln av ädelmetaller hos kartellen redan har fått rapporten i förväg och har programmerat in hur de skall handla, och på sekunden när protokollet släpps så kör de igång sina HFT algoritmer.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #617 skrivet: onsdag 18, februari 2015, 23:31:09 »
Då var vi under 1200 usd igen.

Ingen nivå är exakt och ett par timmar på 1199 betyder lite. Förvånar mig i och för sig inte ett dugg om bankerna låg där och fiskade upp andra som gick kort.

Postar uppdaterad bild

Protokollet från senaste FOMC mötet släpptes idag, och det speglar en duvaktig inställning hos ledamöterna
för den fortsatta monetära politiken med bland annat bibehållande av de rekordlåga räntorna en längre tid.
Detta är gynnsamt för guldets utveckling och sekunden efter frisläppandet av rapporten steg priset ädelmetallerna.
Man frågar sig samtidigt hur någon kan hinna med att läsa rapporten och fatta beslut om pris på ädelmetallerna på blott några få sekunder. Men det är ju säkert så att de som har hand om handeln av ädelmetaller hos kartellen redan har fått rapporten i förväg och har programmerat in hur de skall handla, och på sekunden när protokollet släpps så kör de igång sina HFT algoritmer.

Jag tolkar det som så att de tryckte ned kursen innan då de visste vad som skulle komma. En del långa stoppar rök säkert och de fick nog väldigt bra betalt idag. Sen köper de upp kursen igen och har tjänat multum $$. Man vet emellertid aldrig. Vad jag förstår sitter en hel del HFT-robbotar nära nyhetskanalerna och scannar av nyheter. Blixtsnabbt inom en milisekund efter de släppts och innan de når marknaden har de redan fattat sina beslut.

Postar uppdaterad bild

Intressant att se "köparna" vända tillbaka vid

# fib 382

# stigande blå stöd

# Senkou A

# Psykologiskt viktiga nivån 1200

Vi befinner oss alltså fortfarande i "ingemansland". I en nedrekyl i en långsiktig nedtrend på väg att vända upp :) Helt normalt och det är ingen fara på taket. Det är såhär man skakar av sig "de svaga".

Tyvärr vet bankerna detta och de senaste veckorna har gått deras väg så de har lyckats skaka av sig många långa kontrakt och dessutom lyckats täcka en mycket stor del korta. Säkerligen har många spekulanter kortat marknaden och en del större spelare vänt sina långa positioner. Vi får se på fredag då COT-rapporten kommer.

Tre saker ser jag som mest troliga den närmaste tiden. I prioritetsordning.

# Bankerna låter guldet stiga men inte så att det tar ut 200 dagars glidande medelvärde vid ca 1250. Där sätter de igång en ny raid och bekräftelse av trendvändning kan utebli och vi tvingas härda ut ytterligare ett par månader.

# Ökad osäkerhet på värdepappersmarknaden och köptrycket i guldet stiger. Kan bli svårt för bankerna att hålla emot.

# Bankerna trycker guldet igenom 1200 och låter det stanna där ett par dagar. Det är mycket dåligt. Stannar kursen under 1180 ser det mindre roligt ut igen.

För övrigt slaktades platinum och silver än mer brutalt än guldet. Platinum fick nytt 4,5 årslägsta och silvret bröt åtminstone under 16.50 som är en tydlig sentimentsdelare. Stannar kursen under den nivån veckan ut blir jag fundersam. Fredagens COT kan ge en ledtråd. Min tro är dock att silvret vänder upp rätt snart och det talar för att guldet följer med. Postar också en uppdaterad graf i silvertråden.
« Senast ändrad: söndag 01, mars 2015, 22:58:47 av MrLibertad »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #618 skrivet: torsdag 26, februari 2015, 12:23:36 »
"Apple set to buy a third of world’s gold for luxury Apple Watch"

http://www.news.com.au/technology/apple-set-to-buy-a-third-of-worlds-gold-for-luxury-apple-watch/story-e6frfrnr-1227239444734

Den här artikeln får man nog ta med en nypa salt.
Men lite kursdrivande kanske den kan vara.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #619 skrivet: torsdag 26, februari 2015, 13:33:02 »
Antagandena är ju inte direkt realistiska. 1 miljon guld-versioner a 2 troy oz (75% rent guld) per månad. No way skulle jag säga. Men visst, det är väl inte direkt negativt.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #620 skrivet: torsdag 26, februari 2015, 19:10:40 »
Högteknologisk klocka som är relativt omodern om ett par år, lite onödigt att tillverka den i guld då?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #621 skrivet: torsdag 26, februari 2015, 19:17:44 »
För att inte tala om guldförgyllda iPhones med diamanter.

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #622 skrivet: torsdag 26, februari 2015, 19:46:30 »
Man har ju sett det mesta. För några år sen (10-15) var det en guldsmed på Östermalm
som sålde korkar till Kalles Kaviar-tuber i guld till dem som "har allt".  ::)
Jag ångrar att jag inte köpte, dess värde hade ju stått sig. Men, som sagt; här talar vi
massivt med komplexiteten hos ett järnspett. Och Kalles Kaviar finns ju fortfarande  :)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #623 skrivet: söndag 01, mars 2015, 22:53:31 »
Långa sega veckor, men nu är det dags för en uppstuds. Med tanke på tidigare köptryck var jag förvånad över att vi fick se en rekyl som varade över en månad. Vid 30 tillfällen "löstes" Greklandskrisen och guldet åkte ned. Duvaktiga besked från FED. Falsk data från BLS. En veckas nyårsfirande i Asien. Avvaktande handel p g a budgetförslag i Indien. Allt var negativt för guldet på kort sikt. Ändå tappade vi inte mer än 7-8 % i kronor räknat. Observera att grafen gäller guldpris i kronor. I dollar är vändningstendensen tydligare och ligger helt i linje med vad tidigare graf visat. Emellertid förskjutet en vecka i tiden.

Positivt är

# Kurs över MA50 som också är över MA200. Långsiktiga trenden är stigande. (Yeehaa)

# Stöd vid Senkou A och ett tjockt moln att luta sig mot som höll hela förra veckan

# Psykologiska 10.000 kr / ounce höll hela veckan

# RSI bryter RSI-medelvärde underifrån samtidigt som Williams Vix visar på kraftigt undersålt. Samtliga tillfällen de skett de senaste åren har guldet vänt upp på kort och medellång sikt.

# MACD visar en tydlig hook och ger snart köpsignal ovanför origo. Positivt på kort och medellång sikt.

# Squeeze-indikatorn har brutit nedåtgående momentum och är på väg att avfyras på uppsidan. Tyder på kraftig uppgång på kort och medellång sikt.

Negativt är

# Inget men man vet aldrig vad kabalerna hittar på.

Vi befinner oss alltså fortfarande i "ingemansland". I en nedrekyl i en långsiktig trend som nyligen vänt upp (i kronor) Helt normalt och det är ingen fara på taket. Det är såhär man skakar av sig "de svaga". Jämför med tidigare inlägg. Obs graf i dollar.

COT-rapporterna är luriga. Tidigare tendenser om att Managed Money säljer av har minskat samtidigt som OI har ökat. Bullionbankerna tar position för uppgång. Kan tyda på att vi har en lång tids uppgång framför oss. Lite tidigt att säga och om bankerna får för sig något dumt har de fått nytt krut till att trycka ned guldet ytterligare. Stiger dollarn ytterligare kan guldet mycket väl sjunka och då blir processen mer utdragen. I Svenska kronor har vi dock inte mycket nedsida som jag ser det.

Mest trolig utveckling härifrån

# Guldet stiger men kan möta motstånd i regionen 10400 - 10450. Passeras det lätt bör vi ta nytt årshögsta och trendvändningen är bekräftad. Efter en uppstuds vill vi inte se ett pris stanna längre tid under 9950. Det är negativt.

Mindre troligt

# Vi fortsätter ner
« Senast ändrad: söndag 01, mars 2015, 23:01:44 av Asrael »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #624 skrivet: fredag 06, mars 2015, 20:45:35 »
Idag släppte Bureau of Labor Statistics (BLS) statistiken över antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA. Den ökade mer än vad analytikerna hade förväntat sig och det med 295.000 personer i februari jämfört med 235.000.

Jag satt framför datorskärmen på klockslaget 14:30 med både sajten hos BLS, netdania med gulddiagrammet, och klockan och sekundvisaren uppe. När klockan var på sekunden 14:30 så uppdaterade jag BLS:s sajt, men precis då slog den över och visade att den var ur bruk och ingen information om statistiken kom ut!!! Likafullt så på sekunden 14:30 rasade kursen på guldet på netdanias sajt. Helt klart så hade kartellen, säkert dagar i förväg, fått ta del av rapporten och programmerat sina datorer för att sälja. ZeroHedge skrev något liknande om samma sak som jag upplevde. Who Knew What When In Gold & Stocks This Morning?

Så idag gick det på samma sätt som de flesta gånger när BLS rapporten släpps.

Hur tillförlitlig är denna jobbrapport. ZeroHedge skriver: Did The BLS Again Forget To Count The Tens Of Thousands Of Energy Job Losses?

Så här räknade BLS  jobb bortfallet i energisektorn jämfört med Challenger

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #625 skrivet: fredag 06, mars 2015, 21:18:36 »
Idag släppte Bureau of Labor Statistics (BLS) statistiken över antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA. Den ökade mer än vad analytikerna hade förväntat sig och det med 295.000 personer i februari jämfört med 235.000.

Lögnaktig statistik igen.
http://investmentresearchdynamics.com/non-farm-payroll-headlines-are-a-complete-fraud/

Jag satt framför datorskärmen på klockslaget 14:30 med både sajten hos BLS, netdania med gulddiagrammet, och klockan och sekundvisaren uppe. När klockan var på sekunden 14:30 så uppdaterade jag BLS:s sajt, men precis då slog den över och visade att den var ur bruk och ingen information om statistiken kom ut!!! Likafullt så på sekunden 14:30 rasade kursen på guldet på netdanias sajt. Helt klart så hade kartellen, säkert dagar i förväg, fått ta del av rapporten och programmerat sina datorer för att sälja. ZeroHedge skrev något liknande om samma sak som jag upplevde. Who Knew What When In Gold & Stocks This Morning?

De visste redan innan. Se här. Hämtat från nyhetsterminalen.

"2015-03-06 14:15
USA: Statistiken klockan 14:30 kan försenas något pga USA-väderproblem

Den amerikanska ekonomiska statistiken som ska presenteras
klockan 14:30 kan komma att försenas till något efter halvslaget med
anledning av problem kopplade till hårt amerikanskt vinterväder.

Även tidigare i veckan har publiceringen av den amerikanska
statistiken blivit något försenad. Det har oftast rört sig om sekunder
eller minuter"

och 14.32

" 2015-03-06 14:32
USA: Sysselsättningen steg med 295.000 jobb i februari

Antalet arbeten utanför jordbrukssektorn i USA ökade med
295.000 personer i februari. Marknadens prognos var en ökning i
sysselsättningen med 240.000.

Arbetslösheten uppgick till 5,5 procent i februari. Väntat var 5,6
procent. Utfallet för januari var preliminärt 5,7 procent.

Sysselsättningsstatistiken räknas som mycket viktig och följs
noggrant av centralbanken Federal Reserve. "

De visste redan i måndags är min tro då de började med att släppa in köpare för att trycka ned dem när USA vaknade. Därefter har de haft automattradern påslagen och kursen har följt föregående dagar slaviskt och slutat något ner. Mönstret har upprepats tidigare för att sedan sluta i ett inferno när jobbrapporten kommer.

Så idag gick det på samma sätt som de flesta gånger när BLS rapporten släpps.

Japp. Jag trodde inte de skulle våga vara så uppenbara. Nu har de stora problem.

Hur tillförlitlig är denna jobbrapport. ZeroHedge skriver: Did The BLS Again Forget To Count The Tens Of Thousands Of Energy Job Losses?

Så här räknade BLS  jobb bortfallet i energisektorn jämfört med Challenger

Stapeldiagrammet talar sitt tydliga språk. Statistiken är inte ett dugg tillförlitlig. Det vet vi sedan länge men de kan inte fortsätta i all oändlighet. Till slut blir det inga som jobbar och inga som förlorar jobb och ett dagsarbete räknas som ett jobb. Nu är den mer överdriven än tidigare. Det börjar lukta panik.

« Senast ändrad: lördag 07, mars 2015, 00:11:52 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #626 skrivet: lördag 07, mars 2015, 12:37:25 »
En lite kort uppdatering av gårdagens raid.

Finns lite artiklar idag om att HFT-maskinerna började sälja ned guldet i förtid. T ex.

http://news.goldseek.com/GoldSeek/1425654000.php#disqus_thread
http://www.zerohedge.com/news/2015-03-06/who-knew-what-when-gold-stocks-morning

Liknande sak om vad som hände på valutamarknaden dagen innan.
http://www.zerohedge.com/news/2015-03-03/what%E2%80%99s-going-traders-stumped-hfts-frontrun-last-nights-australia-surprise-rate-decis

Detta är inget nytt utan har hänt ett par gånger förr. Tydligt är också att guldgruvor och guldindex säljs ned innan guldet dumpas. Valutamarknaden, vilken är korrelerad med ädelmetallerna, manipuleras på samma sätt och rörelserna blir allt mer extrema. Analytiker verkar varken veta ut eller in och kommer med dubbla budskap. Vad jag tycker mig se är att manipulationen i ädelmetaller sker mer frekvent och mer öppet samt att nyheter och statistik är än mer vinklad och manipulerad än tidigare. Samtidigt kommer centralbanker runt om i världen med oväntade utfall. Det tyder på lätt panik.

Jag ska posta lite grafer i helgen har jag tänkt, men tittar man enbart på guldpriset i dollar är det lätt att man blir frustrerad. Det är emellertid lite av nyckeln i det hela. Guldet har mer eller mindre en omvänd korrelation till dollarn så när den stiger relativt andra valutor sjunker guldet. I nästan alla andra större valutor har guldet mer eller mindre vänt upp från sin nära 4 år långa rekyl. Det bidrar till minskat köptryck i det korta och medellånga perspektivet men inte i det längre perspektivet. Fortsätter dollarn stiga i värde relativt kronor är nedsidan begränsad och om dollarn tappar värde jämte andra valutor stiger guldet. Hur kronan presterar mot euron, dollarn o s v är därför minst lika betydelsefullt. Riksbanken hintar om ytterligare räntesänkningar och stödköp för att euron tappar i värde och Europas återhämtning inte visar sig vara så stark som man trott. Är det ekonomer som jobbar på riksbanken kan man undra?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #627 skrivet: lördag 07, mars 2015, 23:30:07 »
Här kommer utlovade guldgrafer i dollar och kronor. Notera att sista dagens volym inte är bekräftad utan blir det först en handelsdag senare. Den kommer vara större.

Notera i dollargrafen naturliga stödlinjer/-medelvärden och var varje attack utmärkt med röda pilar har ägt rum. Detsamma gäller också i indikatorerna där MACD tillåts vända upp för att sedan misshandlas. I CCI ser man tydligt hur nedpressat priset är i ett kortare perspektiv och det är nästan enbart i ädelmetallerna man kan se en översåld råvara pressas så enorm på en dag. I princip alla indikatorer visar att något extraordinärt har hänt. Ser man något sådant i en aktie sker det vid en vinstvarning eller dylikt efter flera veckors nedgång.

Grafen visar mig att bankerna sedan slutet av januari vid känsliga nivåer sålt ned guldet bit för bit och hållit det under kontroll. De ger sken av att en rekyl ska komma och när de ur grafens perspektiv lockat in köpare så slår de till igen. Veckan med låg volym och utan rena attacker var den vecka nyår firades i Asien.

Nästa stödnivå ligger kring 1130-1140 och vänder priset inte där ligger 1000 dollar inom räckhåll. Vid tidigare tillfällen i ett sådant här läge har det kommit ytterligare en hård attack dagen efter till mycket högre volym så jag blir inte förvånad om guldet snart handlas till 1140 igen. Priset måste etablera sig över 1200 för att nivån ska vara neutral igen och då befinner vi oss i "ingenmansland" igen. Själv tror jag guldet snart är över 1170 igen.

Positivt är
# Översålt

Negativt är
# Allt annat

Guldpriset i kronor ser bättre ut. Likaså i andra ledande valutor. Det är dollarn som värderas onormalt högt vilket åstadkommer prisrörelser som skrämmer de flesta. Jag handlar dock i kronor så jag är mer rädd för kronan än för guldet.

Positivt är

# Översålt.

# Williams Vix visar hur guldet hamrats ned flera gånger de senaste veckorna. Vanligtvis hade vi fått 5 köptillfällen varav 4 statistiskt hade resulterat i kortsiktig trendvändning. Guld och valutor är dock manipulerade.

# Squeeze visar onaturliga dagsrörelser. Inte ovanligt i guldkronor men det tyder på att det är överdrivet nedsålt.

# Det är långt ned till stigande 200 dagars medelvärde. D v s långsiktiga trenden är fortsatt upp.

# Ichimoku. Tjockt moln betyder trögt motstånd att passera och priset rekylerade vid Senkou B.

Negativt är

# Priset är under 50 dagars medelvärde vilket ovanifrån också korsas av 20 dagars medelvärde.

# Ichimoku. Chikou Span, Tenkan, Komu Sen har alla successivt lämnat flera och tidiga signaler om nedgång och kursen befinner sig i molnet.

# MACD pekar nedåt och momentum är negativt.

# RSI samma som ovan

Jag har mycket svårt att se kursen ta sig igenom molnet och ser framför mig att vi är över 10.000 i veckan som kommer. Stannar vi kvar under 10.000 ett par dagar är det mer negativt. Vi behöver en rekyl ganska omgående.

« Senast ändrad: lördag 07, mars 2015, 23:47:54 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #628 skrivet: söndag 29, mars 2015, 22:37:08 »
COT-rapporterna fortsatte visa samma tendenser i ytterligare två veckor och nu är korta nettopositionen nära all time high för Managed Money igen. Inte konstigt att guldpriset går ner när det sälj ett kvartals guldproduktion / vecka under en period. Problemet för MM är att de måste köpa tillbaka vad man blankat naket. och det fick vi se tecken på under förra veckan. Den trenden bör fortsätta men man vet aldrig vad FED och banksterkartellen hittar på.

Adam Hamilton (ZEAL) har en blogg jag följer. Länkar till ett bra inlägg med grafer där korrelationen mellan guld/silver framgår samt mellan COT-informationen och prisbilden.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #629 skrivet: fredag 03, april 2015, 15:53:41 »
Idag släppte Bureau of Labor Statistics (BLS) statistiken över antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA. Ökningen blev endast 126.000 och var svagare än de mest pessimistiska prognoserna i en undersökning från Bloomberg. Där låg medianprognosen på en ökning med 245.000. Vidare så reviderades siffrorna ner för januari från 239.000 till 201.000 och för februari från 295.000 till 264.000.

Den dåliga jobbstatistiken fick dollarn att ta stryk direkt

och förväntningarna om en första räntehöjning av Fed i juni månad får antas minska rejält. Detta borde återspegla sig i en uppgång för priset på guld när börserna öppnar sent på söndagskväll. Får vi innan dess se någon representant från Fed komma ut och prata omkull befarad nedgång för USA börsen också?

ZeroHedge: March Payrolls Huge Miss: Only 126,000 Jobs Added, Worst Since December 2013

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
torsdag 02, juli 2026, 14:55:25

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
onsdag 01, juli 2026, 19:41:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
onsdag 01, juli 2026, 06:47:24

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
lördag 27, juni 2026, 13:11:43

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane