Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805630 gånger)

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #450 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:58:10 »
Här kommer dippen... Får se hur djupt guldet pressas ned nu. Om folk får panik och säljer så kan det nog dippa en del.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #451 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 14:08:58 »
Förstår inte vad du menar med dipp. Kolla istället guldpriset på 1m eller 1q sikt så tycker i alla fall jag att det ser rätt bra ut. Varför skulle folk sedan få panik menar du?

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #452 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 14:37:41 »
Det låg väldigt stilla under lång tid och de senaste två veckorna har bjudit på ordentliga ökningar vilket lett till att många blivit mer positivt inställda till guld. De senaste två dagarna så har den positiva trenden brutits och priset sjunker. Normalt så ser man när jättarna kliver in och dumpar priset och detta har inte synts under uppgången, iaf inte i någon betydande grad. Om folk börjat köpa i hopp om att detta är den stora höjningen alla pratar om och sedan ser priset börjar droppa tillbaka mot tidigare nivåer så kan det leda till att man upplever sitt köp förhastat och man vill ut innan man börjar förlora på köpet kortsiktigt.
Många talar fortfarande om att guld kommer att sjunka ned mot $1000-1100 området under året.
Kom ihåg guldpriset arbetar efter Max smärta tilldelad principen. ;)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #453 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 20:16:19 »
Då var det dags för lite nya svandyk. Från 1320 till 1315 på någon minut. Och visst, jag kan förstå att det kommer nedgångar efter uppgångar och vice versa. Men jag förstår faktiskt inte nedgången som sker idag och den som skedde igår. Japan (som sitter på världens tredje största valuta) meddelade att de tänker fortsätta med sin gigantiska stimulanser, vi har oroshärdar som poppar upp runt om i världen där våld och kaos eskalerar, vi presenteras med svaga makrodata i västvärlden, det är förnyad oro kring Kinas bostadsmarknad, Emerging Markets i allmänhet har fortsatt stora problem. Kort sagt, de senaste två-tre dagarna har nyhetsmässigt varit bullish för guldet men av det syns noll och intet hos uncle Comex. Under normala omständigheter skulle jag kanske börjat ifrågasätta mitt omdöme och slutledningsförmåga - men vetskapen om att marknaden är genomrutten och söndermanipulerad håller mitt självsliv intakt. =)
« Senast ändrad: onsdag 19, februari 2014, 20:18:32 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #454 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 22:18:01 »
Då var det dags för lite nya svandyk. Från 1320 till 1315 på någon minut. Och visst, jag kan förstå att det kommer nedgångar efter uppgångar och vice versa. Men jag förstår faktiskt inte nedgången som sker idag och den som skedde igår.

Den plötsliga nedgången som skedde idag kom efter att protokollet från FOMC:s (The Federal Open Market Committee) förra möte kungjordes. Av det framgår att man tänker fortsätta på den inslagna vägen med reducering av obligationsköpen med 10 miljarder dollar per möte såvida inte de ekonomiska utsikterna ändras drastiskt.

Blomberg news
« Senast ändrad: fredag 21, februari 2014, 19:42:02 av Sarek »

Guld500

• Gäst
« Svar #455 skrivet: fredag 21, februari 2014, 14:12:31 »
Då var det dags för lite nya svandyk. Från 1320 till 1315 på någon minut. Och visst, jag kan förstå att det kommer nedgångar efter uppgångar och vice versa. Men jag förstår faktiskt inte nedgången som sker idag och den som skedde igår.

Och idag i skrivande stund, dagen efter, är det 1322.
Om man inte kan ta ett 5$ ras på några minuter och måste utröna vad som hände i värden för att detta skedde, borde tänka mer långsiktigt.  :)
Volatiliteten är så stor i PM att minsta enhet för att regera borde vara en månad, inte 1 minut.
« Senast ändrad: fredag 21, februari 2014, 14:29:05 av Guld500 »

Utloggad cachorreo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #456 skrivet: fredag 21, februari 2014, 14:45:16 »
Förstår inte vad du menar med dipp. Kolla istället guldpriset på 1m eller 1q sikt så tycker i alla fall jag att det ser rätt bra ut. Varför skulle folk sedan få panik menar du?

Jag håller med.

Varför sitta och titta på 5 minutergrafer om man handlar fysiskt guld? Jag välkomnar all prismanipulation som gör att jag kan köpa guld billigare. Om det är snabba pengar man är ute efter så är fysiskt guld fel vara att spekulera i, jämfört med certifikat, cfd etc. Jag ser gärna att centralbanker eller vilken aktör som helst säljer ner guldet till 800 usd, tyvärr så tror jag dock inte att det kommer att hända.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #457 skrivet: fredag 21, februari 2014, 16:14:10 »

Och idag i skrivande stund, dagen efter, är det 1322.
Om man inte kan ta ett 5$ ras på några minuter och måste utröna vad som hände i värden för att detta skedde, borde tänka mer långsiktigt.  :)
Volatiliteten är så stor i PM att minsta enhet för att regera borde vara en månad, inte 1 minut.

Trist ton. Nu finner jag det intressant att följa hur säljarna på Comex agerar. Hur och när det sker är för mig intressant. Vilka händelser är det som får det att röra upp eller ner, hur rör sig guldet mot Dow Jones, räntor med mera. Att vi nu lämnat den stora fysiska guldköpperioden i Kina och gått in i mer lågintensiv fas innebär i sig nya förutsättningar - där iaf jag förväntar mig att ett fåtal säljare kommer att försöka få ner priset på guld. Det hela har också visat sig vara en dynamisk process där goda resp dåliga makronyheter växelvis har gett korslagda tolkningar. Jag postade inlägget ovan för att initiera samtal med andra som också är intresserade av de frågorna. Om du inte är intresserad så behöver du inte göra dig omaket att läsa eller svara. Och det är väl inte så att detta forum eller denna tråd spammas sönder - vissa dagar är det inte mer än en handfull inlägg för hela forumet.

Guld500

• Gäst
« Svar #458 skrivet: fredag 21, februari 2014, 16:56:35 »
Trist ton. ..........Jag postade inlägget ovan för att initiera samtal med andra som också är intresserade av de frågorna. Om du inte är intresserad så behöver du inte göra dig omaket att läsa eller svara. Och det är väl inte så att detta forum eller denna tråd spammas sönder - vissa dagar är det inte mer än en handfull inlägg för hela forumet.

Då var detta ändå min bästa ton  :)
Jag borde vara i min fulla rätt att svara som jag gjorde.
Det kan säkert vara till hjälp för dom som är känsliga för kortsiktig volatilitet, och kanske få en bättre och lugnare långsiktig inställning.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #459 skrivet: fredag 21, februari 2014, 18:30:08 »
För min egen del så var det mest bara ett konstaterande om att jag förväntade mig en dipp då det inte hade varit någon på ett par dagar. Om jag fick önska något av tomten så önskar jag en massiv dipp om två månader då mina pengar kommit. *s*
Att marknaden manipuleras känns inte som nåt konstigt, jag undrar bara när trycket blir för stort och de inte klarar av att hålla emot längre. Den dagen lär guldet börja klättra på allvar.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #460 skrivet: fredag 28, februari 2014, 18:53:39 »
Vi ser ut att sluta runt veckolägsta. Anledningen till röda siffror idag anges vara nedgången för yuanen - dollarn tappar också idag mot bland annat euron och kronan...

Bloomberg gör något så ovanligt som att ta upp riggningen av guldpriset och att det har pågått under en längre tid. Bättre sent än aldrig.

http://www.bloomberg.com/news/2014-02-28/gold-fix-study-shows-signs-of-decade-of-bank-manipulation.html

Utloggad Ason

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #461 skrivet: fredag 28, februari 2014, 20:29:25 »
Kan någon lite snabbt förklara varför guldpriset går ner om yuanen går ner ?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #462 skrivet: fredag 28, februari 2014, 20:48:53 »
Kan någon lite snabbt förklara varför guldpriset går ner om yuanen går ner ?

Förklaringen skulle nog vara att det blir dyrare för kinesiska konsumenter att köpa guld, som prissätts i dollar, med en svagare yuan - alltså köper de mindre guld. Det är den enda rimliga förklaringen som jag ser det - annars kan man ju tycka att en fallande valuta bör leda till mer oro och ytterligare flykt till säkrare tillgångar. Och eftersom alla fiat valutor går ner samtidigt så borde guldet gå upp...egentligen hela tiden.
« Senast ändrad: fredag 28, februari 2014, 21:06:24 av ManoleteSTHLM »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #463 skrivet: lördag 01, mars 2014, 10:15:29 »
Nu skrivs det  om manipulation av guldpriset till och med i Dagens Industri. Jösses.
http://www.di.se/artiklar/2014/2/28/rapport-guldpriset-manipuleras/

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #464 skrivet: lördag 01, mars 2014, 10:50:58 »
Till ovanstående länk och artikel i Dagens Industri så citerar jag ett tidigare inlägg, där jag mest vill visa grafen över "the London fix", med det genomsnittligt priset under dagen över en flerårig period. För den som vill läsa hela posten så klickar du på länken till posten.

Rosa  Abrantes-Metz är, som kunde läsas i posten ovan (Svar #392), mycket kritisk till hur fastställandet av det dagliga guldpriset, the London fix, fungerar idag, och har publicerat en ny artikel i Blomberg ”How to Keep Banks From Rigging Gold Prices”
Jag saxar det viktigaste här:

Prissättningsmekanismen, the London fix, utgör ett enkelt verktyg för manipulation...

Man behöver inte leta länge efter motiv...

Så är priserna manipulerade? Låt oss ta en titt på bevisen. I sin bok "The Gold Cartel" kombinerar råvaruanalytikern Dimitri Speck minut för minut data från 1993 till 2012 för att visa hur guldpriset rör sig en genomsnittlig dag (se diagram). Han finner att spotpriset på guld tenderar att sjunka kraftigt runt London kvälls fixering (10:00 New York-tid). Samma dagliga nedgång kan ses i silverpriserna från 1998 till 2012.

Dessa mönster överensstämmer med manipulation på bägge marknaderna.

Det är ytterst märkligt att priserna på guld och silver fortfarande är baserade på ett så ålderdomligt och exklusivt systemet...
« Senast ändrad: lördag 01, mars 2014, 21:55:26 av Sarek »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane