Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805568 gånger)

Utloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #405 skrivet: måndag 06, januari 2014, 23:13:48 »
Jag håller med dig Manolete! Så här säger självaste Eric Sprott om bl.a den pågående manipulationen

Eric Sprott: 2014 Sends Gold North of $2,000 and Silver Over $50


Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #406 skrivet: måndag 06, januari 2014, 23:50:23 »
Jaha, då har CNBC kommit med ett "tänkbart" svar på flash crashen - fat finger teorin. Det var alltså olycksfall i arbetet med att någon säljare helt enkelt tryckt fel. Intressant att det har hänt X antal gånger det senaste halvåret och av någon anledning råkar inträffa på future marknaden för guld. /id/101313154[/url]

Nä inte är det några ”fat fingers” – olycksfall i arbetet det handlar om. Det är helt osannolikt. Guldet hade stigit idag och kommit in i nästa övre motståndsområde, som börjar vid 1244, och det var det någon som inte alls tyckte om.



”Dave in Denver” skriver följande vad han tror om saken i ”The Golden Thruth”

"Jag tvivlar inte på att dumpen utfördes av JP Morgan för att få mer långa Comex guldterminer, och att utlösa en flod av GLD aktieförsäljningar. GLD aktier kommer sedan att omvandlas till GLD Trust antingen i dag eller i morgon och kommer att användas för att föra bort mer guld från COMEX."




Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #407 skrivet: måndag 20, januari 2014, 11:16:48 »
Guldpriset börjar i mitt tycke se riktigt intressant ut, dubbelbotten, positv MACD divergens (vilket är ganska kraftiga grejor).

Veckochart nedan.

Guld500

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #408 skrivet: måndag 20, januari 2014, 12:55:59 »
Guldpriset börjar i mitt tycke se riktigt intressant ut, dubbelbotten, positv MACD divergens (vilket är ganska kraftiga grejor).

Ja, om man tror på TA (Teknisk Analys) i en manipulerad marknad.  ;)

Å andra sidan tror även jag på en bra uppgång av guldspot i en nära framtid, men det är bara en feeling  :)

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #409 skrivet: torsdag 23, januari 2014, 16:03:08 »
Stort uppställ idag. Över 2% plus (i skrivande stund) och nu vid 1262 är det intressant. Vad händer om vi passerar 1270-75...

http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do
« Senast ändrad: torsdag 23, januari 2014, 16:34:31 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #410 skrivet: torsdag 23, januari 2014, 17:45:47 »
Det skall enligt många finnas en oskriven regel att guldet får gå upp med högst 2 % under en handelsdag. Och så har det sett ut genom åren. Jag saxar fritt från artikel ”Days Not to Buy Gold Identified”

”Savvy analysts” har länge noterat att om priset på guld gå upp under dagen, så har det nästan aldrig ökat med mer än 2 procent från föregående dags COMEX stängning. När priset på guld ökar med 2 procent, så utlöser detta nästan automatiskt en omgång av säljorder till  att antingen förhindra mer uppgång, eller till och med leda till att priset sjunker tillbaka. Även om köparna ökat sina köp, var det uppenbart att högst en 2 procent daglig ökning på COMEX var en oskriven regeln som införts av den amerikanska regeringen och dess handelspartner.

Denna guldprismanipulationregel har även en medföljande regel. Om guldpriset går upp med 2 procent på en dag, så hindras det från att stiga med mer än 1 procent följande dag.
 
Råvaruanalytikern Adrian Douglas rapporterade i sin långa studie av COMEX slutpriser: Under studiens gång, sjönk guldpriset från en dag till nästa med mer än 2 procent över 100 gånger. Den ökade med mer än 2 procent bara 6 gånger - och detta i en marknad där priset steg med en mycket stor andel över tiden. Endast en gång, hade priset på guld ökar med mer än 2 procent en dag, och med mer än 1 procent nästa dag."


Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #411 skrivet: torsdag 23, januari 2014, 20:07:29 »
Det skall enligt många finnas en oskriven regel att guldet får gå upp med högst 2 % under en handelsdag. Och så har det sett ut genom åren. Jag saxar fritt från artikel ”Days Not to Buy Gold Identified”

”Savvy analysts” har länge noterat att om priset på guld gå upp under dagen, så har det nästan aldrig ökat med mer än 2 procent från föregående dags COMEX stängning. När priset på guld ökar med 2 procent, så utlöser detta nästan automatiskt en omgång av säljorder till  att antingen förhindra mer uppgång, eller till och med leda till att priset sjunker tillbaka. Även om köparna ökat sina köp, var det uppenbart att högst en 2 procent daglig ökning på COMEX var en oskriven regeln som införts av den amerikanska regeringen och dess handelspartner.

Denna guldprismanipulationregel har även en medföljande regel. Om guldpriset går upp med 2 procent på en dag, så hindras det från att stiga med mer än 1 procent följande dag.
 
Råvaruanalytikern Adrian Douglas rapporterade i sin långa studie av COMEX slutpriser: Under studiens gång, sjönk guldpriset från en dag till nästa med mer än 2 procent över 100 gånger. Den ökade med mer än 2 procent bara 6 gånger - och detta i en marknad där priset steg med en mycket stor andel över tiden. Endast en gång, hade priset på guld ökar med mer än 2 procent en dag, och med mer än 1 procent nästa dag."


En alldeles otrolig statistik och ytterligare bevis på att det sker och har skett en massiv manipulation under en lång tid. Det är ett stångande idag mot 1265 som försvaras men jag gissar att det är höga volymer i omlopp och förhoppningsvis många som tar fysisk leverans. Hur många mer månader kommer Comex att klara med sitt redan lilla och alltjämt sinande lager?

Utloggad granlundii

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #412 skrivet: fredag 24, januari 2014, 10:50:03 »
Jag har hittills trott att vi ännu kommer att få en sista nedgång efter januari innan det på riktigt tar fart. Det tror jag fortfarande, men med de höga aktiekurserna kommer proffsplacerarna rimligtvis börja flytta över sina pengar till bl.a. PM under våren (vilket de redan börjat göra vad jag förstått). Börjar vi se mer oro på aktiermarknaden kan det bra vara så att vi redan sett bottnen i PM för denna gång. Annars tror jag den kommer i februari-april.

Angeående lite ovanligare metaller: funderar på att investera lite i pappers-rhodium, som nu har börjat stiga en aning igen. Någon som är lite mer insatt i den metallen och vågar sia om dess framtid?


Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #413 skrivet: fredag 24, januari 2014, 12:46:08 »
Starkt momentum nu och 1272 prickades i en tjurrusning från 1260. Uppgången igår förklaras i media av att Indien kanske lättar på sina importrestriktioner - men givetvis så utlämnas valutaproblemen i bland annat Argentina. Det gäller att blunda för verkligheten tills den siste idioten erkänner den. Kolla här nedan artikeln i DI från idag kl 11:39...kraftig rekyl (ner) för guldet....när artikeln skrevs var guldet ner 0.3%.

http://www.di.se/artiklar/2014/1/24/ravaror-kraftig-rekyl-for-guldet/?qr=i-dag

Utloggad cachorreo

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #414 skrivet: fredag 31, januari 2014, 22:06:36 »
Blev bullish till guld i mitten av december 2013.
Min anledning var att ALLA var negativa och förutspådde ett fall till minst 800usd, möjligen mer.
Ett contrarian case  plus att marknaden alltid brukar tillfoga så många som möjligt så mycket smärta som möjligt, och alla låg långa runt ATH och nu ligger de korta.

Idag så blev även Handelsbanken bullish:
http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Trading-Case/2014/Trading-Case---guld/

Citerad text:
Trading Case - guld

Kl. 10:49 den 31 januari 2014 Trading Case
Vår långsiktigt negativa vy på guldet blev som bekant väldigt korrekt under 2013, då guldet noterade sitt näst värsta år i modern historia. När vi började argumentera för att guldet borde falla - då upptrenden av olika anledningar hade sett sitt slut - var vi ganska ensamma om vår negativa syn. Detta är, sannolikt, en av anledningarna till att fallet blev så dramatiskt och djupt. Att vara s.k. contarian och få rätt brukar vara en synnerligen framgångsrik strategi, problemet är bara att man sällan vet hur "motvalls" man egentligen är, inte heller om man får rätt...

När vi nu kliver raskt in i 2014 ser det ut som att väldigt många har bytt fot, och att konsensus nu är negativt på guldet. Det är inte alls ovanligt att extrapolera historiken, och använda förklaringar till historien som argument för framtiden, och att trenden ska fortsätta. Nästan alla är bullish på all-time highs, det må vara aktier, bostadsrätter, tulpanlökar eller guld. När en tillgång sedan fallit under lång tid tror man att det aldrig kan vända upp igen - det går ju nedåt...

Men allt vänder, väldigt många marknader (i synnerhet råvarumarknaden) är s.k mean reverting, dvs de tenderar att röra sig kring en underliggande trend, varför det sällan är lönsamt att konstant försöka följa trenden.

Vi börjar därför hissa flagg för en rekyl uppåt i guldet. Det kommer att vara svårt med timing, triggers osv, men vi finner stöd för vår vy redan nu i ett par huvudpunkter.

Vi upplever att majoriteten nu blivit negativa, varför en "contrarian-strategi" kan vara lönsam
Feds tapering har inte satt några märkbara avtryck i guldpriset ännu
Utflödena ur ETF:er ser ut att ha avstannat (frågan är bara om det är tillfälligt). De senaste veckorna har till och med inflödena varit större än utflödena
Den uppseglande emerging-marketsoron verkar inte ha avstannat trots veckans insatser från en rad centralbanker. Detta kan skapa en köpvåg i guld som skydd mot en eventuell emerging-kris.
Indien som så överraskande minskade sitt inköp under 2013 till följd av höjda importavgifter och en svag valuta förväntas tillsammans med Kina svälja en allt större del av det guld som kommer ut på marknaden.
- See more at: http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Trading-Case/2014/Trading-Case---guld/#sthash.WBiYoOln.dpuf


Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #415 skrivet: fredag 31, januari 2014, 22:23:57 »
Kooos Jansen som skriver i ”In Gold We Trust”  håller reda på flödet av guld från SGE, The Shanghai Gold Exchangevalven, och menar att den mängd guld som tas ut därifrån är den verkliga mängden guld som importeras till Kina. Följande rapporterar han ifrån förra veckan:

"Under handelsveckan 20:e till 24:e Januari så togs 57 ton fysiskt guld ut från SGE valven. Detta är den tredje veckan i rad som SGE uttagen har varit större än den veckovisa globala gruvproduktionen. Under de första 24 dagarna under 2014 så är uttagen från SGE på 216 ton. Med en handelsvecka kvar den här månaden är det mycket troligt att januari 2014 kommer att krossa alla tidigare rekord av månatliga uttag, och överträffa det tidigare rekordet på 236 ton från april 2013."



Enligt Andrew Maguire, som har många kontakter med folk på LBMA, som har hand om, och koll på hur mycket fysisk guld som handlas där, så var det stora uttag därifrån denna vecka också.

Intervju med honom idag hos KWN

"Physical buyers are fully aware that options expiration and rollovers have historically always created strong buying opportunities, so savvy buyers such as sovereigns just patiently wait in the wings for these events to take place.  They then move in to accumulate physical gold at the cheapest prices as the downside manipulation unfolds -- something we saw once again this week."

Och Kina var nog med igen och handlade där i veckan som gick.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #416 skrivet: söndag 02, februari 2014, 21:56:57 »
I posten ovan så har vi konstaterat att Kina ensamma under december månad kommer att ha köpt mer guld än det som var månadsproduktionen. Men priset på guldbörsen har inte påverkats något nämnvärt av det. Och hur skall det det när det finns 100 gånger så många kontrakt på guld som det finns fysisk vara.

Vi är nu i en nedåtgående trend på guldbörsen och skall snart göra en bottning. Och den skall helst inte gå under $1220, för då vet man inte ifall man lyckas tar ner guldpriset till $1200 och sedan vidare till det stora motståndet på $1179. Får vi en botten vid $1220 och sedan går upp igen och över $1280 då har vi en högre hög och en bekräftelse på att vi har gjort en intermediär botten och guldpriset kommer därefter att gå in i en uppåttrend. Så ser det ut ur TAsynvinkel.

De är många som har varnat för att några stora aktörer tänker ta ner guldpriset till $1000 området. Risken för det finns ännu. Får dessa aktörer ner guldpriset under $1200 under den närmaste veckan, så kan man vänta sig en nattlig räd, som vi sett vid tidigare tillfällen då likviden är som lägst, och de vräker ut stora säljordrar under några sekunder som i sin tur löser ut andra säljordrar i en kedjereaktion som för ner guldpriset till nästa motstånd som ligger på $1030. När de fått det dit går de sedan in långa, köper upp billiga kontrakt, för att på så sätt få en bättre hävarmseffekt till en efterföljande bubbelfas i guld. 

Det blir med andra ord en spännande kommande vecka enligt min mening, eller om det kommer att bli utdraget till två innan vi får ett avgörande, vem vet.


Utloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #417 skrivet: måndag 03, februari 2014, 16:09:12 »
Då var det dags för en spik uppåt igen, 1262 usd/oz - http://www.bullionvault.com/silver-price-chart.do


Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #418 skrivet: måndag 03, februari 2014, 23:57:07 »
Citera
Då var det dags för en spik uppåt igen, 1262 usd/oz

Det var dåliga siffror från ISM (Institute of Supply Management) som släpptes vid samma tid idag som var anledningen till dagens ”spike” uppåt. Det är ett index som bygger på undersökningar av mer än 300 tillverkningsföretag i USA. ISM:s indexet speglar sysselsättning, produktionslager, nya order och leveranser hos dessa. Och enligt ZeroHedge så:
"new orders collapsed at the fastest pace since December 1980."

         
 

Inloggad Fantom

  • Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #419 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 16:04:44 »
Kan någon förklara vad som är hände med guld priset idag ca. två timmar sen? Upp snabbt som fan till 1270 och nu ner ännu snabbare?

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23