Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805515 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #390 skrivet: fredag 01, november 2013, 17:46:07 »
Citera
Funderar på att köpa lite guld efter att hittils bara satsat på silver, så nu beställer jag ett litet
ras i guldspot. Under 950e, helst ner till 900 så skulle jag bli riktigt glad
varför så blyg? önska ner priset till 0$ då kan du ju passa på att få massor av guld gratis. jag undrar vem som ska skänka bort det bara, JPM? jag släpper inte mitt under 1500$ i alla fall. frågan är hur lågt det kan gå om det ska gå att köpa fysiskt? under 1000$ finns det nog inga säljare, och då bryter papper och fysiskt loss från varandra.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #391 skrivet: onsdag 27, november 2013, 11:19:40 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #392 skrivet: onsdag 27, november 2013, 20:47:28 »
Kritiken och misstänksamheten växer.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/26/hemliga-moten-om-guldpriset/

Som det står i artikeln i DI: ”Det finns inga bevis för att guldhandlarna ska ha manipulerat guldpriset.” Nä, men å andra sidan så kunde man inte säga någonting om manipulation av Liborräntan heller, innan det togs fram bevis för det.

Professor Abrantes-Metz som arbetar för IOSCO, den internationella organisationen för värdepapperstillsyn, och som är en sammanslutning av organisationer som reglerar världens värdepapper och terminsmarknaden, är mycket kritisk till hur London (fixing) fix fungerar idag.
Citat: "Det finns ett enormt incitament för dessa banker att försöka påverka var fixen skall sättas beroende på sina handelspositioner, och det finns nästan ingen kontroll”.
Och menar fortsättningsvis att "Det finns ingen anledning till varför inte erforderliga data skulle kunna samlas in från de faktiska priserna på spot guldmarknadena. Det finns mer än tillräckligt med data."

Sättandet av London fixen är föråldrad, och en gammal kvarleva, som de som har hand om det drar stora fördelar av, och som idag lätt skulle kunna ersättas med modern teknik som bara kräver några minuter för själva genomförandet. Men jag antar att en sådan lösning kommer att motarbetas av de som tjänar på den nuvarande ordningen.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 738
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #393 skrivet: torsdag 05, december 2013, 15:26:25 »

Funderar på att köpa lite guld efter att hittils bara satsat på silver, så nu beställer jag ett litet ras i guldspot. Under 950e, helst ner till 900 så skulle jag bli riktigt glad ;)

Grattis, guldspot just nu € 897,12 och faller brant...

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #394 skrivet: torsdag 05, december 2013, 16:08:29 »
Tack, det är ju alltid trevligt att få handla på rea :) Tror priserna kan falla ännu lite till, men knappast går spot under 800e.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #395 skrivet: fredag 20, december 2013, 20:21:32 »
Rosa  Abrantes-Metz är, som kunde läsas i posten ovan (Svar #392), mycket kritisk till hur fastställandet av det dagliga guldpriset, the London fix, fungerar idag, och har publicerat en ny artikel i Blomberg ”How to Keep Banks From Rigging Gold Prices”
Jag saxar det viktigaste här:

"Under de senaste veckorna har Bloomberg News, och andra, rapporterat om betänkligheter kring marknadsaktörer och tillsynsmyndigheter, att processen att fastställa priset på guld kan leda till insiderhandel och andra former av orättvis handel. Tillgängliga uppgifter tyder starkt på prismanipulation.

Prissättningsmekanismen, the London fix, utgör ett enkelt verktyg för manipulation. Två gånger varje arbetsdag deltar i London representanter från fem banker och vissa utvalda kunder i ett  telefonsamtal i vilket de erbjuder sig att köpa och sälja guld. Dessa samtal bestämmer morgon och eftermiddags guldfixen, som tjänar som riktmärke för biljoner dollar i affärer runt om i världen. Silverfixen fungerar på liknande sätt, med endast tre banker inblandade.

Sådan direktkommunikation främjar prissamverkan, särskilt när gruppens deltagare  är mycket liten. Vi vet idag att prismaskopi manipulerade både Libor och Euriborfixen, som involverade många fler deltagare. I dessa fall genomfördes samordningen genom e-post och SMS. För guld och silver med telekonferens med önskade priser så undanröjs behovet av ytterligare kontakter.

Man behöver inte leta länge efter motiv. De deltagande bankerna tjänar både på att använda den privilegierade kunskap de erhåller under fixeringsprocessen, och från att själva påverka fixen. Bortsett från att handla på spotmarknaderna för guld och silver kan de ha betydande derivatpositioner knutna till fixen.

Så är priserna manipulerade? Låt oss ta en titt på bevisen. I sin bok "The Gold Cartel" kombinerar råvaruanalytikern Dimitri Speck minut för minut data från 1993 till 2012 för att visa hur guldpriset rör sig en genomsnittlig dag (se diagram). Han finner att spotpriset på guld tenderar att sjunka kraftigt runt London kvälls fixering (10:00 New York-tid). Samma dagliga nedgång kan ses i silverpriserna från 1998 till 2012.

Dessa mönster överensstämmer med manipulation på bägge marknaderna.

Det är ytterst märkligt att priserna på guld och silver fortfarande är baserade på ett så ålderdomligt och exklusivt systemet. Båda metallerna är mycket likvida råvaror, så deras fixer kan enkelt sättas genom faktisk handel. För att ytterligare säkerställa tillförlitligheten, bör processen övervakas av en oberoende institution med lämpliga ledningsstrukturer och minimala intressekonflikter."

« Senast ändrad: fredag 20, december 2013, 20:50:40 av Sarek »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #396 skrivet: lördag 21, december 2013, 00:09:02 »
Befolkningsökningen spelar väl också en viss roll när vi diskuterar ett framtida guldpris?

"Världens befolkning ökar med drygt 80 miljoner människor varje år.

2010 uppgick populationen till 6,9 miljarder. 2025 väntas vi bli 8,1 miljarder. 2050 är prognosen 9,5 miljarder.

I dag är Kina och Indien världens folkrikaste länder med 1,3 respektive 1,2 miljarder invånare.

Källa: Population Reference Bureau, USA"

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #397 skrivet: lördag 21, december 2013, 00:38:58 »

Forskare runt om i världen har ju kommit fram till samma sak, att mänskligheten vid 7 miljader håller sig där pga sjukdomar, brist på resurser m.m. och ser man hur jorden mår idag, och alla dom sjukdomar(och nya vi konstant ger oss själva) och hur svag den mänskliga kroppen är idag så är det nog rätt nära sanningen.

Själv tror jag inte att det vi ser idag kommer att existera vid 2050(om ens det), men tanke på vad som händer i världens länder och gjort dom senaste åren med enorma protester och misstycke imot Stater. Är bara en tidsfråga innan det tas till riktigt våld ala Franska revolutionen m.m och rent historiskt så är det tid snart.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #398 skrivet: onsdag 01, januari 2014, 03:32:01 »
1200 håller fortfarande - och detta på ett sjukt sätt. Kursen stutsar vid tidpunkter rakt upp över 1200 nivån. Grafiskt ser detta märkligt på en daglig basis - precis som under dagen (31/12-2013). Tills vidare ser detta ut som ett fortsatt golv. Vi återkommer senare i januari...

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #399 skrivet: torsdag 02, januari 2014, 14:03:03 »
Man vet ju aldrig hur saker och ting utvecklar sig, men detta tips på aftonbladet är ungefär tvärt emot vad jag skulle ge... På ett års sikt kan väl tipset ev. visa sig vara OK, men på 3-5 års sikt är det verkligen inte vad jag tror på. Nu har jag inte plus-abonnemang, så det kan ju hända att jag helt gissar fel på vad som står där, men jag måste bara dela bilden :)

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #400 skrivet: torsdag 02, januari 2014, 15:21:59 »
Rea på bostäder? I mitt tycke är ett bostadsköp bland det sämsta man kan göra idag.....

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #401 skrivet: fredag 03, januari 2014, 09:01:51 »
det har jag också tyckt i 10 år, jag fortsätter tycka så för någon gång måste jag väl få rätt? Fast en bostad att bo i är ingen investering, det är konsumtion.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #402 skrivet: fredag 03, januari 2014, 19:09:48 »
Jo, förr eller senare kommer bostadspriserna att gå ner. På tal om ämnet i denna tråd har det ju varit rätt bra uppåt i inledningen av året, får se hur fortsättningen ser ut!

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #403 skrivet: måndag 06, januari 2014, 16:44:41 »
Då var det dags igen - ny flash crash för guldet. Pang - massvis av säljkontrakt som släpps ut på en gång. Alltså, ren manipulation för ingen som vill ha bra betalt för sitt guld agerar på detta viset. Finansiell terrorism.

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-06/gold-flash-crashes-halts-trading

Är det någonting märkligt med den här grafen...

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18986/guld
« Senast ändrad: måndag 06, januari 2014, 16:47:14 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #404 skrivet: måndag 06, januari 2014, 21:51:27 »
Jaha, då har CNBC kommit med ett "tänkbart" svar på flash crashen - fat finger teorin. Det var alltså olycksfall i arbetet med att någon säljare helt enkelt tryckt fel. Intressant att det har hänt X antal gånger det senaste halvåret och av någon anledning råkar inträffa på future marknaden för guld. Det måste bli en ändring på handeln i guld - bort från future kontrakt med förmodad naken short selling och in med handel där fysisk leverans är ett måste.

http://www.cnbc.com/id/101313154
« Senast ändrad: måndag 06, januari 2014, 21:54:58 av ManoleteSTHLM »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane