Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805560 gånger)

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #375 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 23:25:22 »

<massa rimliga invändningar>


Jag håller med. Hon verkar vettig i många hänseenden, men det här påståendet, och hennes fortsatta kamp om att det är korrekt får mig att föra henne till foliehatt-brigaden. Hon måste bevisa nåt istället för bara att påstå saker innan jag tar nåt hon säger på allvar.


Synd att hon är galen. Som sagts tidigare så är en del som hon säger vettigt och intressant. Men på grund utav detta så förlorar hon all trovärdighet.

Lite mer perspektiv på saken.

Det tog 5 år för 300.000 att utvinna 374 ton guld under guldrushen i Californien.

Det blir 75 ton/år.

170.000/75 = 2267

Det skulle alltså ta 2267 år för 300.000 människor med 1850 års teknologin att producera 170.000ton. Under förutsättningen då att de jobbar på ett ställe där guld finns i dessa enorma mängder.

Vidare Semafo. Ett Guldgruvbolag som är noterat på svenska börsen.

Citera
Semafo är ett gruv- och prospekteringsbolag av framförallt guldmalm med verksamhet i Burkina Faso, Niger och Guinea. Arbetsstyrkan består av drygt 2300 anställda. År 2011 uppgav bolaget guldreserver om totalt 2 650 000 troy oz varav 1 130 000 troy oz var bevisade fyndigheter. Guldproduktionen samma år uppgick till cirka 250 000 troy oz.

250 000 oz är 7,8 ton guld. Så med modern gruvteknik med allt vad det innebär så lyckas 2300 människor med maskiner och teknologi som är värsta alien science fiction för 100 år sedan producera enbart 7,8 ton på ett år.

Det skulle alltså ta Semafo 21 795 år att producera de 170.000 ton guld som hon påstår enbart finns på Hawai. Tyvärr då så är Semafos reserver på bara 2 650 000 oz = 82,4 ton guld. De skulle alltså behöva göra lite mer prospektering så att säga..

 

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #376 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 15:23:33 »
Ett nytt läsvärt inlägg från FOFOA.

Hen skriver ju så jäkla långa inlägg men försök läsa igenom det. Jag förstod typ hälften men det var klart värt det  ;D

Inlägget handlar om priset på pappersguld kontra priset på fysiskt guld. Hur spotpriset bestäms och tex varför spotpriset på guld kan sjunka på en marknad där efterfrågan på fysiskt bara ökar och ökar (tvärt emot vanlig logik och sunt förnuft)

Ett litet klipp från inlägget som kanske gör er sugna att orka läsa igenom det  ;)

The View of the Rocketman


Länk Till FOFOA

http://fofoa.blogspot.se/2013/10/gold-as-forex-currency.html#comment-form

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #377 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 00:11:35 »
Ett nytt läsvärt inlägg från FOFOA.

Hen skriver ju så jäkla långa inlägg men försök läsa igenom det. Jag förstod typ hälften men det var klart värt det  ;D

Jag trodde att jag förstod lite av den här marknaden, men efter att ha läst den långa artikeln så förstår jag ingenting längre. 

Utloggad 2818181

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #378 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 10:41:54 »
Ett nytt läsvärt inlägg från FOFOA.

Hen skriver ju så jäkla långa inlägg men försök läsa igenom det. Jag förstod typ hälften men det var klart värt det  ;D

Jag trodde att jag förstod lite av den här marknaden, men efter att ha läst den långa artikeln så förstår jag ingenting längre.
Jag har bara hunnit med att läsa hälften ännu, men det räckte för att inse att det inte verkar finnas någon ände på galenskaperna.
Det blir till att sätta sig ner i lugn och ro ikväll och läsa lite mer koncentrerat.
Mycket intressant artikel i vart fall.

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #379 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 15:56:00 »
Ett nytt läsvärt inlägg från FOFOA.

Hen skriver ju så jäkla långa inlägg men försök läsa igenom det. Jag förstod typ hälften men det var klart värt det  ;D

Jag trodde att jag förstod lite av den här marknaden, men efter att ha läst den långa artikeln så förstår jag ingenting längre.
Jag har bara hunnit med att läsa hälften ännu, men det räckte för att inse att det inte verkar finnas någon ände på galenskaperna.
Det blir till att sätta sig ner i lugn och ro ikväll och läsa lite mer koncentrerat.
Mycket intressant artikel i vart fall.

Ja när jag har tid ska jag läsa den igen. Svåra texter med mycket information på engelska med termer som är svårbegripliga om ett ämne som är svårt i sig är inte så lätt att först  ;D

Jag är dock ganska säker på att jag förstod huvudpoängen.

Priset på pappersguldet (guldspot) lever sitt egna liv helt separerat från den fysiska marknaden. Ökad efterfrågan på fysiskt påverkar inte priset på pappersguld utan enbart efterfrågan på pappersguld påverkar priset på guldspot.

Det som händer när vi får en divergens mellan spot och fysiskt är att pappersmarknaden blir stretchad/stressad. Som ett gummiband som dras ut. Det är detta som vi ser nu.

Detta är intressant för då kan efterfrågan på fysiskt öka hur länge som helst utan att spott går upp  så länge inte gummibandet går av. Frågan är då hur mycket är gummibandet stretchat idag? Är vi nära en "snapp" eller inte.

Man kan även se pappersmarknaden som en parasit på värddjuret fysiskt guld. Det är alltså ingen symbios utan pappersmarknaden är beroende utav att den fysiska marknaden fungerar. Likaså som att parasiterna är beroende utav att värddjuret lever.

Värddjuret/den fysiska marknaden klarar sig dock alldeöes utmärkt utan parasiterna/pappersguldet.

de stora manipulationerna som vi alla trycker oss se förklaras utav att guld handlas som en valuta på valutamarknaden. Stora aktörer köper och säljer för enorma belopp varje dag.

Såsom systemet ser ut just nu så favoriseras de som shortar pappersguldet över natten. på något sätt så får de förutom en vins om guldet går ner även räntan på shortningen. Därav massiva bettningar på sjunkande priser som blir lite självuppfyllande samt att vi får backwardation.

Just denna del var komplicerad och jag kan ha förstått den fel.

Allt detta stödjer freegoldteorin såklart. Att systemet kommer fortsätta tills det brakar. Efter kollapsen i systemet så kommer guldet att revalueras efter värdet på fysiskt guld och enligt freegoldare få sitt sanna värde. (ca: 50.000 dollar/oz i dagens dollarvärde)

Intressant också det med gruvorna att systemet nu gör att guldet kan pressas ner så pass som det gör. Gruvorna får för dåligt betalt för sitt fysiska guld som de faktiskt utvinner för att typ gå runt. Det gruvorna tjänar pengar på nu vid dessa låga priser är räntan på sina reserver. Dvs räntan på guld som de kommer att gräva upp. (pappersguldsfutures)

Hursomhellst ska läsa den igen så kanske det klarnar lite.

Vi kan ju hjälpas åt att försöka tyda blogginlägget  ;D
« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 16:04:13 av mithril_hunter »

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #380 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 16:51:56 »
Det var en bra sammanfattning av mithril_jägaren.  :)

Det som jag funderade på var: Vad är det då egentligen som bestämmer priset på guldmarknaden då det fysiska guldet och pappersguldet lever i stort sett i två skilda världar? Någon koppling till verkligheten måste det ju ha.

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #381 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 17:30:54 »
Det var en bra sammanfattning av mithril_jägaren.  :)

Det som jag funderade på var: Vad är det då egentligen som bestämmer priset på guldmarknaden då det fysiska guldet och pappersguldet lever i stort sett i två skilda världar? Någon koppling till verkligheten måste det ju ha.

Just denna biten är det som är så lurigt. Om man ser videon Rocketman som är med i blogginlägget så började hela cirkusen när befintligt guld samt framförallt framtida guld kunde mjölkas med en ränta.

Eftersom CB (centralbankerna) bla. leasar guldet till bullionbanker dvs det fysiska guldet lämnar aldrig valvet och Bullionbanker använder dessa IOUs på riktigt fysiskt guld som collaterall för att kunna ta ut en ränta så funkar det hela så länge ingen vill ha fysisk leverans på dessa IOUs. Deras Collaterall är en chimär dvs kejsarens nya kläder. Fysisk leverans på dessa IOUs stressar systemet. CB har förmodligen även också sålt fysiskt till marknaden för att tillgodose att det hela tiden finns tillträckligt med fysiskt.

Men! nu är ju CB nettoköpare utav fysiskt. Så istället för att tillgodose marknaden med fysiskt ibland så dränerar även de marknaden på fysiskt.

Nu spånar jag bara lite ur huvet men jag antar att en stor del som styr priset är "räntan". Dvs hur stor ränta kan de ta ut på sin fejkad collaterall. Men detta är säkert bara en parameter.

Hmm.. Ibland önskar man att man var lite smartare och framförallt att man hade en djupare förståelse för systemet. Hade hjälp om man jobbat inom detta system eller i alla fall studerat valutor och hur finanssystemet funkar på en högre nivå.

Allt känns väldigt invecklat och svårt att förstå...

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #382 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 18:27:35 »
Jag har länge tänkt att vi alla har blivit snuvad på den kommande "guldbubblan". Guldbubbla i possitiv mening då jag menar en liknande uppgång som skedde i slutet av -70 talet då guldet 8 dubblades på bara några år fram till 1980.

Guldpriset har nvarit manipulerat och Centralbankerna har sett till att priset legat på drygt 250 dollar/oz under många år fram till år 2000. Då lät man priset öka lite för att inte systemet skulle bli för stressat. Guldet var helt enkelt för lågt.

Men sen när finanskrisen kom 2008 så typ enbart dubblades priset på guld. Vi har nu alltså den värsta finanskrisen sedan depressionen och enorma summor pengar letar sig till säker hamn guld.

Mångdubbelt kanske 100 gånger mer eller 1000 tals mer pengar söker sig nu till guld. Guld är den ultimata collaterall och i osäkra tider bankers samt investerares bästa vän. Det fungerar som motvikt mot risk.

Hur kommer det sig att guldpriset enbart fördubblades nu, den värsta lkrisen sedan 1930-talet? fastän det måste ha varit 100 eller tusentals så mycket mer pengar som köpte denna säkerhet?

Jo de köpte pappersguld. Pappersguldet fungerade som en dämpning/buffertzon. Fysiskt guld finns i begränsad mängd medans pappersguld finns i oändlig mängd. Folk köpte pappersguld och trodde att de var försäkrade. Försäkringen är en chimär men så länge ingen synar kejsarens nya kläder så tror alla på denna försäkring. så detta pappersguld fick samma funktion som fysiskt guld och stabiliserade systemet.

Tänk om pappersguld inte funnits utan alla dessa pengar som köpte pappersguld istället hade köpt den riktiga fysiska varan. Vad hade priset på guld varit då? Antagligen ca: 50.000 dollar/oz.

Betänk att guldet gick upp 8 gånger till 800 dollar/ oz 1980 och då var det ingen enorm finanskris som hotade hela finansiella systemet men framförallt fanns det mycket mindre pengar i systemet än 2008.

Med andra ord efterfrågan på den fysiska metallen guld har inte bestämt priset på guld (guldspot) sedan senaste guldbubblan 1980.

Guld kan först få sitt sanna värde när pappersguldet dör. Innan det sker så kommer det fysiska värdet bestämmas utav värdet på pappersguld. Vilket bestämts utav en djungel av parametrar.

Nu spånar jag såklart fritt och detta kanske inte stämmer men faktiskt så "It all makes perfect sense"

Rocketman!!!!!!!  8)

The View of the Rocketman

« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 18:31:38 av mithril_hunter »

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #383 skrivet: tisdag 22, oktober 2013, 20:33:09 »
Det som jag funderade på var: Vad är det då egentligen som bestämmer priset på guldmarknaden då det fysiska guldet och pappersguldet lever i stort sett i två skilda världar? Någon koppling till verkligheten måste det ju ha.

Ser man på dagens dåliga jobbsiffror från BLS (The Bureau Of Labor Statistics), som publicerades idag, och vad som hände på metallbörserna vid samma klockslag så ser det ändå ut som att priset på ädelmetallerna på börsen har en viss koppling med verkligheten.


Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #384 skrivet: tisdag 22, oktober 2013, 20:44:08 »
Ja så här borde de se ut, men det beror på att JPM och deras HFT (High Frequency Traders)
inte dök upp utan dom tyckte väl det var dags att släppa upp Guld/Silver lite för att få fler ombord på skutan så man har några att plundra sedan.
Det är inte så många kontrakt utestående så man får förmoda att de sitter på rätt starka händer.
Då måste ha lite uppgång för att få fler lättlurade att gå in Långt som man kan skinna vid nästa nedgång.

I en sådan här manipulerad marknad så är alltid kurserna där JPM väljer att ha dom

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #385 skrivet: tisdag 22, oktober 2013, 21:14:22 »
Dåliga jobbsiffror=minskad risk för tapering av QE=större risk för inflation=högre guldpris?

Jag vet inte om jag tror att nyheten i sig spelar någon roll längre, en topp eller botten körs fram pga. någon "nyhet". Några puckon går in och JPM vänder riktning och puckona förlorar pengar. Tyvärr verkar jag tillhöra puckona :( Men denna gången är jag inte med annat än i den fysiska branchen, vilket gör mig till en vinnare (fast egentligen en mindre förlorare...)

Utloggad granlundii

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #386 skrivet: fredag 01, november 2013, 10:39:36 »

Funderar på att köpa lite guld efter att hittils bara satsat på silver, så nu beställer jag ett litet ras i guldspot. Under 950e, helst ner till 900 så skulle jag bli riktigt glad ;)

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #387 skrivet: fredag 01, november 2013, 11:11:51 »
Dåliga jobbsiffror=minskad risk för tapering av QE=större risk för inflation=högre guldpris?

Jag vet inte om jag tror att nyheten i sig spelar någon roll längre, en topp eller botten körs fram pga. någon "nyhet". Några puckon går in och JPM vänder riktning och puckona förlorar pengar. Tyvärr verkar jag tillhöra puckona :( Men denna gången är jag inte med annat än i den fysiska branchen, vilket gör mig till en vinnare (fast egentligen en mindre förlorare...)
Jag håller med. Så fort vi ser en uppgång som beror på en nyhet, så återställs priset igen och igen...

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #388 skrivet: fredag 01, november 2013, 11:55:10 »

Funderar på att köpa lite guld efter att hittils bara satsat på silver, så nu beställer jag ett litet ras i guldspot. Under 950e, helst ner till 900 så skulle jag bli riktigt glad ;)
Och jag som redan äger guld skulle bli ledsen över ett spotpris på 900 :(, nej jag tror inte att det kommer att hända.

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #389 skrivet: fredag 01, november 2013, 12:21:02 »

Funderar på att köpa lite guld efter att hittils bara satsat på silver, så nu beställer jag ett litet ras i guldspot. Under 950e, helst ner till 900 så skulle jag bli riktigt glad ;)
Och jag som redan äger guld skulle bli ledsen över ett spotpris på 900 :( , nej jag tror inte att det kommer att hända.


Så länge du inte har behov av att sälja spelar det mindre roll om spotpriset dippar en tid

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23