Författare Ämne: Dags att säkra aktierna  (läst 37656 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
Dags att säkra aktierna
« skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:13:52 »
Hej på er allesamman,

jag är ny på forumet och har egentligen bara ett spar- och investeringsperspektiv på ädelmetal. Efter tio fina år på börsen börjar det se ut som om det är dags att plocka ut pengarna och sätta dem i guld. Jag har i dagsläget en del pengar i pappersguld i form av råvarufonder (där iofs oljan är det som gått bäst på senaste tiden) men tycker det vore kul att kanske ha lite påtagligt, fysiskt gult också och är här för att lära mig.

En fråga: Hur gör ni för att avgöra om det ni har är äkta guld eller en guldmålad blytacka? Helst utan laboratiorieutrustning, utan saker man rimigtvis kan handla på Clas Ohlsson, om det är möjligt?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
SV: Dags att säkra aktierna
« Svar #1 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:20:39 »
Hej och välkommen!
Grundläggande är att mäta och väga. Sen kommer densitetstest eller röntgen mm.
Handlar man bara från etablerade handlare så är man också relativt skyddad.

Inloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #2 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:24:50 »
Hej och välkommen!

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #3 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:33:17 »
Hej och välkommen hit

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:44:00 »
Tack, gott folk.

Hej och välkommen!
Grundläggande är att mäta och väga. Sen kommer densitetstest eller röntgen mm.

Hmm. Finns det någon guide som berättar mer i detalj om hur man går tillväga att ladda ner på nätet någonstans? Jag antar att grunden är Arkimedes princip, men jag skulle gärna vilja har siffor på vad jag skall förvänta mig. Vilken upplösning bör man ha på mätinstrumenten - milligram? Millilter? Röntgen känns som överkurs och densistet (ultraljud?) också - eller finns det sådana prylar som man får köpa som privatperson? Finns det möjligtvis guldhandlare som man kan betala för att kolla äkthet och renhetsgrad?

Många frågor, men jag är som sagt rudis på det här.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #5 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 20:59:07 »
Det finns mycket på Youtube som visar hur det går till.

Det finns några medlemmar här på forumet som har röntgenapparat.

I_am_mine är en.

Om du inte bor för långt bort så kan det ju funka med ett besök.
Tror att han tar lite betalt.

Jag antar att du kanske har en gammal guldtacka och då kan det ju vara svårt att hitta referenser. Annars är det ju bara att jämföra med en likadan tacka hos någon webshop.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #6 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 21:04:10 »
Med en bra våg som har minst en decimal, gärna två
Ett bra skjutmått behövs också
Med detta kommer du långt

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #7 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 22:18:20 »
Som många skriver här så är mäta och väga extremt pålitligt.

En kopia måste i princip vara gjord av guld för att klara både mät och väg test.

Densitetstestet som birka pratar om krävs egentligen bara en våg, kastrull med vatten, lite tandtråd och en slev för att klara. Sök på "specific gravity test" på YT så hittar du nog någon video som visar hur.

Som Birka skrev så har jag köpt en resistivitets testare "precious metal verifier" Den kostade 6-7k kronor men min samling började bli stor så jag ville ha den.
Den mäter små till medelstora mynt och mindre tackor, det som gör den lite känd i samlar väg är att den mäter genom plastförpackningar eller kapslar.

Mynthandlare har i regel inga apparater utan ett litet kemi-set där dom filar bort lite guld och så testar dom med olika syror. Beroende på när guldet löses upp så vet dom renheten. Finns en drös om detta på YT också

Välkommen till forumet :D

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #8 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 22:23:53 »
Det finns mycket på Youtube som visar hur det går till.

Det finns några medlemmar här på forumet som har röntgenapparat.

I_am_mine är en.

Om du inte bor för långt bort så kan det ju funka med ett besök.
Tror att han tar lite betalt.

Jag antar att du kanske har en gammal guldtacka och då kan det ju vara svårt att hitta referenser. Annars är det ju bara att jämföra med en likadan tacka hos någon webshop.
Om det Sigman du menar så mäter den specifica värden hos olika metallers förmåga att leda elekricitet"väldigt enkelt förklarat"
Så den avslöjar om någon har försökt förfalska guld har även förinställda värden för flertalet varianter som kruger,usa,brittania etc.
Men med vanliga metoder som vi alltid använt mått, vikt, okulär + sigma så kan känna sig så gott som säker enligt mig,
Såvida du inte ska ge dig på att handla 10kg-tackor :)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 22:29:35 »
Som många skriver här så är mäta och väga extremt pålitligt.

En kopia måste i princip vara gjord av guld för att klara både mät och väg test.

Densitetstestet som birka pratar om krävs egentligen bara en våg, kastrull med vatten, lite tandtråd och en slev för att klara. Sök på "specific gravity test" på YT så hittar du nog någon video som visar hur.

Som Birka skrev så har jag köpt en resistivitets testare "precious metal verifier" Den kostade 6-7k kronor men min samling började bli stor så jag ville ha den.
Den mäter små till medelstora mynt och mindre tackor, det som gör den lite känd i samlar väg är att den mäter genom plastförpackningar eller kapslar.

Mynthandlare har i regel inga apparater utan ett litet kemi-set där dom filar bort lite guld och så testar dom med olika syror. Beroende på när guldet löses upp så vet dom renheten. Finns en drös om detta på YT också

Välkommen till forumet :D
Såg nu att du han svara ville bara förtydliga att det inte är röntgen det handlade om får hem PRO snart,
Ska bli spännande och utvärdera den :)
Kanske lite onödigt då sigma 1.0 fyllt alla mina behov med råge mer måste ha faktor ;)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 22:33:44 »
Och varmt välkommen till forumet såklart :)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 22:39:40 »
Tackar igen, allesammans!

Nå, mycket att fundera på. Jag har iofs en del gammalt arvsbling som legat i byrålåda länge och som jag skulle vilja undersöka, men min tanke var att köpa ett par sådana här plastade tackor som hedge mot börs- och kronfall. I det fallet är det ju svårt med att väga och mäta. Ska surfa loss på youtube och se om jag kan lista ut hur jag ska kolla mors och fars gamla ringar med hjälp av kastrull till att börja med. Eller så kanske jag inser att jag är för feg för att ta den risken och helt enkelt köper valvguld av något av företagen som pysslar med sådant.

mrSju

• Gäst
« Svar #12 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 00:24:49 »
Börja med att köpa en krugerrand/gold eagle av tavex, så har du ett referensmynt du vet är äkta. Lek med den i handen resten av dagen, sen behöver du aldrig mer oroa dig att du blir pålurad en fakepeng, någonsin.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #13 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 07:16:41 »
Tackar igen, allesammans!

Nå, mycket att fundera på. Jag har iofs en del gammalt arvsbling som legat i byrålåda länge och som jag skulle vilja undersöka, men min tanke var att köpa ett par sådana här plastade tackor som hedge mot börs- och kronfall. I det fallet är det ju svårt med att väga och mäta. Ska surfa loss på youtube och se om jag kan lista ut hur jag ska kolla mors och fars gamla ringar med hjälp av kastrull till att börja med. Eller så kanske jag inser att jag är för feg för att ta den risken och helt enkelt köper valvguld av något av företagen som pysslar med sådant.

Jag vet att en del väljer att köpa inplastade tackor för att dom känner sig säkrare med det.

Något vi diskuterat på forumet tidigare är hur enkelt det är att förfalska plasten, har man kunskapen att förfalska mynt så är det nog en lätt match att förfalska plastförpackningen..

Samtidigt är det svårare att upptäcka en förfalskning om man inte vill ta ut den ur förpackningen för då kan du inte väga och mäta, då återstår bara "Sigma precious metal verifier"

Personligen så förstår jag inte varför någon skulle vilja köpa en inplastad tacka, ännu mindre betala extra för plasten.

Risken för att köpa en förfalskning hos en seriös handlare är extremt liten. Handlar du på Tradera däremot så får du nästan skylla dig själv.

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 11:29:16 »
Jag har surfat runt på nätet och hittat ett antal företag (t.ex. https://www.jmbullion.com/gold/gold-bars/) som verkar sälja standardiserade guldtackor med provinens och äktehetsintyg, vilket är vad jag är intresserad av. Dessa verkar alla komma i plastförpackningar, som ju utlovas vara "tamper proof", vilket jag tolkat som ytterligare en garanti (och dessutom verkar tackorna vara rent guld, som ju är mjukt och behöver något skydd i vilket fall). Om man satsar på tackor från en källa som finns hos flera näthandlare som t.ex. Perth Mint eller PAMP Swiss Lunar och köper dem från en större näthandlare så kan man ju tycka att det för normalköparen är ett bättre argument än "du kan väga den själv". Eller tänker jag helt fel här? Jag är mer intresserad av tackor än av mynt, f.ö., för det är råvaruvärdet, inte det numismatiska, som jag vill spekulera i.

Sidfråga - alla som säljer dessa verkar sälja "rent" gult, inga legeringar. Varför är det så när det nästan tvingar fram förpackningar som skydd mot repor och avskrap?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz