Författare Ämne: Dags att säkra aktierna  (läst 37655 gånger)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: Dags att säkra aktierna
« Svar #15 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 11:44:10 »
Ja du svaret på varför jag och andra gärna köper t.ex inplastade guldtackoer i mindre storlekar,
är ganska lättförklat.

Samma psykologiska fenomen förekommer i all konsumtion i samhället och ger föremålet i köparens ögon en legimitet,
dock en "falsk" sådan men gör produkten lättare att sälja vidare :)

Lägger man ut två 5gr tackor på Tradera en i originalförpackning och en utan så får du bättre betalt för den ena ;)

Fenomenet går igen i all Branding av varor och produkter varför får du bättre betalt för en Rolex med box och cert,
även om en expert intygat dess äkthet.
Och försök kränga två rolex en med loggan och en utan :)

Så det är som nämdes tidigare en psykologisk faktor som ställer till det :) dom flesta på forumet tar nog.
gärna sina produkter i originalförpackningar "Dock inte alla"

Dom flesta upplever en "falsk" trygghet med sina förpackningar, cert, intyg om äkthet etc,
äkta i mina ögon blir det först när jag kontrollerat varan själv.

Men kundunderlaget blir mycket större med dessa attribut ;)

Nu förtiden tillverkar Kina mycket av skiten vi konsumerar du köper dina adidas skor i fina butiken,
men kan om du vill köpa dom direkt från kina, Thailand, Taiwan.
Så kallade kopior men i många fall tillverkade av samma arbetare/fakrik och matrial :D
dom dumpar oftast sitt överskott på den illegala marknaden.

Så frågan är om loggan och skokartongen är viktigast eller om skorna är sköna att gå i :)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #16 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 11:47:12 »
Mitt genmäle var ett riktat till I_AM_MINE
Trevlig Söndag på er därute

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #17 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 12:32:49 »
Ja du svaret på varför jag och andra gärna köper t.ex inplastade guldtackoer i mindre storlekar,
är ganska lättförklat.

Samma psykologiska fenomen förekommer i all konsumtion i samhället och ger föremålet i köparens ögon en legimitet,
dock en "falsk" sådan men gör produkten lättare att sälja vidare :)

Lägger man ut två 5gr tackor på Tradera en i originalförpackning och en utan så får du bättre betalt för den ena ;)

Fenomenet går igen i all Branding av varor och produkter varför får du bättre betalt för en Rolex med box och cert,
även om en expert intygat dess äkthet.
Och försök kränga två rolex en med loggan och en utan :)

Så det är som nämdes tidigare en psykologisk faktor som ställer till det :) dom flesta på forumet tar nog.
gärna sina produkter i originalförpackningar "Dock inte alla"

Dom flesta upplever en "falsk" trygghet med sina förpackningar, cert, intyg om äkthet etc,
äkta i mina ögon blir det först när jag kontrollerat varan själv.

Men kundunderlaget blir mycket större med dessa attribut ;)

Nu förtiden tillverkar Kina mycket av skiten vi konsumerar du köper dina adidas skor i fina butiken,
men kan om du vill köpa dom direkt från kina, Thailand, Taiwan.
Så kallade kopior men i många fall tillverkade av samma arbetare/fakrik och matrial :D
dom dumpar oftast sitt överskott på den illegala marknaden.

Så frågan är om loggan och skokartongen är viktigast eller om skorna är sköna att gå i :)

Jo jag förstår den psykologiska effekten och talar bara från min egen synpunkt.

Som du säger så är det bara en falsk trygghet..

Jag vill inte betala mer för att varan kommer i en förpackning som jag ändå hade krängt upp för att kolla äktheten. Nu har ju jag köpt en Sigma apparat så skulle jag nån gång få napp på en billig tacka i plastförpackning så kan jag köpa och testa den men jag skulle aldrig betala ett premium för sagda tacka.

Jag köper ju bara guld nära spot så jag behöver inte oroa mig för vilken som är dyrast på Tradera för dels så kommer jag inte sälja den där och dels så kommer jag att sälja den för nära spot igen.

På så viss tar jag ingen risk med premium

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #18 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 12:36:38 »
Jag har surfat runt på nätet och hittat ett antal företag (t.ex. https://www.jmbullion.com/gold/gold-bars/) som verkar sälja standardiserade guldtackor med provinens och äktehetsintyg, vilket är vad jag är intresserad av. Dessa verkar alla komma i plastförpackningar, som ju utlovas vara "tamper proof", vilket jag tolkat som ytterligare en garanti (och dessutom verkar tackorna vara rent guld, som ju är mjukt och behöver något skydd i vilket fall). Om man satsar på tackor från en källa som finns hos flera näthandlare som t.ex. Perth Mint eller PAMP Swiss Lunar och köper dem från en större näthandlare så kan man ju tycka att det för normalköparen är ett bättre argument än "du kan väga den själv". Eller tänker jag helt fel här? Jag är mer intresserad av tackor än av mynt, f.ö., för det är råvaruvärdet, inte det numismatiska, som jag vill spekulera i.

Sidfråga - alla som säljer dessa verkar sälja "rent" gult, inga legeringar. Varför är det så när det nästan tvingar fram förpackningar som skydd mot repor och avskrap?

Det kan bli dyrt om du köper från JMbullion med tull och avgifter som tillkommer.
Jag föreslår att du gör som de flesta här på forumet och som nybörjare gör ett tryggt köp hos Tavex.
Det finns massor av Tyska shoppar där man kan hitta billigare fraktkostnader och produkter med motsvarande lägre priser men det känns kanske tryggare att handla från ett Svenskt företag till att börja med.
« Senast ändrad: söndag 21, oktober 2018, 12:39:44 av Birka »

mrSju

• Gäst
« Svar #19 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 15:17:05 »
Jag är mer intresserad av tackor än av mynt, f.ö., för det är råvaruvärdet, inte det numismatiska, som jag vill spekulera i.

Sidfråga - alla som säljer dessa verkar sälja "rent" gult, inga legeringar. Varför är det så när det nästan tvingar fram förpackningar som skydd mot repor och avskrap?

Jag håller mig till mynt och är även själv endast intresserad av råvaruvärdet.
Jag köpte endast tackor 10-100grams när jag började intressera mig för guld. Sen efter att Alibabas kopior dyker upp på andrahandsmarknaden så börjar man tveka på sina egna inplastade gula metallbitar.

Vad krävs av mig när det är dags att sälja vidare? Här på forumet så vill vissa ha kvitto från tex tavex, som då skulle bevisa äktheten. (vilket det inte gör, då inget serienr har stått hittils på mina kvitton)

Jag hade känt mig betydligt säkrare på vilken metall jag ägde om jag köpt 10 krugerrands i ett rör, än 3 st 100 grams inplastade tackor.

Sen är det faktiskt skitsamma vad man köper. guld är guld oavsett formen på de, och värdet kommer följa spot på samma sätt.
Det handlar om vad du själv är trygg med. En ädelmetallsbutik kommer inte ta nåra risker ändå när de gör sina kontroller.

För att kolla äkthet på ett legerat mynt behövs endast en våg, ett skjutmått och en kling från din nagel, så är du 100procent säker vad du håller i din hand.
De gjorde att jag skiftade från mina tackor till mynt.

Hade jag köpt inplastade tackor från en seriös handlare likt tavex/libertysilver så hade jag känt mig trygg ändå.
Hade jag köpt på tradera hade jag varit mycket otrygg.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 15:19:45 »
Angående förpackningar så tycker jag att det verkar som att vid större vikter och värde på guldtackor (250 g och uppåt) så levereras de utan certifierade förpackningar. Killen på den här filmen får sin 250 g tacka i en öppen plastpåse.
https://www.youtube.com/watch?v=-xhNkZas5pI

Förövrigt så är han ju lite speciell med sina Trump autografer  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #21 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 16:45:21 »
Ursprungligen var det så att mynt legerades för att de behövde vara mer slittåliga för att fungera i cirkulation. Tackor har aldrig cirkulerat på det viset. Att legera en tacka vore ju liksom att spä ut guldet med annat så att det blir mer vikt att frakta och lagra till ingen nytta.

Notera då att en tacka bara varit ett sätt att på ett standardiserat sätt märka en guldklump med vikt och renhet så att man inte behöver kolla det själv vid inventering och handel mellan parter som litar på varandra. Det gjorde att saker som repor var fullständigt irrelevanta. Det är precis lika mycket guld oavsett om det har en repa eller ej.

Repor på en tacka tycker jag inte är ett problem. Dels så är det ju fortfarande metall, så det är ju inte så att det blir repor för att du tar i den med naglarna direkt. Ja, rent guld är mjukt, men det är inte såå mjukt. Mitt intryck är att marknaden har blivit allt mer nojig över detta med repor och allt annat än perfekt nyskick för allting från 999 proofmynt i låg upplaga till standardtackor. Jag har själv varit med om att Tavex velat betala mindre för en Krug med ett kanthack. Men va f-n? Det är en Krug, 100% bullion, 0% numismatiskt värde, det är bara äkthet och vikt som räknas. Men när man väl insett detta så blir min slutsats att man då bör ställa sig på köpsidan istället för att försöka få lite mer guld för pengarn. När jag har velat köpa billigt guld så har därför ofta det bästa varit lite lagom repiga tackor: samma mängd guld som ursprungligen men säljaren ger ett bra pris eftersom den ”är sliten”. Perfekt: ”Let me take that problem bar off your hands, sir. I’m happy to help out. At the right price”.

Detta med inplastning av små tackor tror jag faktiskt i första hand är en marknadsföringsploj (och en framgångsrik sådan). Om man är en producent och vill sälja sin nypräglade tacka till ett högre pris än de miljontals tackor som redan finns ute på marknaden så gäller det ju att hitta på ett sätt att differentiera sin egen produkt. Så man uppfinner en ”tamper proof” plastförbackning och gjuter in en liten pappersbit med samma nummer som på tackan och, vips, plötsligt är det en premiumprodukt som är säkrare än övriga och betingar ett högre pris. Gissningsvis får de ofta ut en premie som är 100x större än kostnaden för plast+pappersbit. Genialt.

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 17:48:42 »
Hmm. Det tål att tänkas på. Den enda funderingen jag har är om det faktum att ni alla är medlemmar här präglar er syn till att vara lite mer rationell än vad som strängt taget är berättigat. Som sff123 var inne på består ju marknaden av folk som bevisligen är beredda att betala ett premium för inpackning och äkthetintyg, samt gillar att saker är "mint". För någon som mig, som vill in i guld (och silver, men det är en annan historia) nu, sitta på det i två-tre år, samt sälja det sedan för att finansiera ett nytt aktierally efter kraschen, är det ju oerhört viktigt att jag får guld som är så lättsålt som möjligt.

Vilket föranleder ännu en undran - jag ser att Tavex och LS är populära ställen att köpa guld på, men är det även smart att sälja där? Om inte, vad är det då som gäller vid försäljning? Din lokale guldhandlare? Blocket? Om man köper tillräckligt mycket guld för att balanera en generös portfölj har jag mycket svårt att se att man skulle kunna sälja det privat inom rimlig tid i vilket fall, så då kanske det där med vad den allmänna marknaden tycker om saken inte spelar så stor roll.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 17:57:18 »
Det som ger mycket guld för pengarna är 1 pf sovereigner. De är också mycket lättsålda. Så fort det dyker upp några här på forumet så brukar de gå åt direkt.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #24 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 18:56:17 »
Ju större volum desto mera säkerhet önskar individer. Om du tex hade sålt flera gånger här så skulle du nog kunna sälja volymer med bättre priser än tex Tavex. Nu har det väl aldrig testats med riktigt stora volymer här vad jag sett så vore intressant :).  Men visst att sälja för några miljoner här kanske skulle bli svårare än att gå till Tavex. Men om du handlar för dessa volymer borde det gå att förhandla även med dessa företag inbillar jag mig.

Annars kolla tex BullionVault. De skall lagra guld och har väldigt låg spred köp/sälj samt låga lagringskostander vid dina höga volymer. Sedan om du litar på dem är en annan sak.

Personligen föredrar jag mynt framför tacka, men givetvis är det en prisfråga också.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 19:08:00 »
Hmm. Det tål att tänkas på. Den enda funderingen jag har är om det faktum att ni alla är medlemmar här präglar er syn till att vara lite mer rationell än vad som strängt taget är berättigat. Som sff123 var inne på består ju marknaden av folk som bevisligen är beredda att betala ett premium för inpackning och äkthetintyg, samt gillar att saker är "mint". För någon som mig, som vill in i guld (och silver, men det är en annan historia) nu, sitta på det i två-tre år, samt sälja det sedan för att finansiera ett nytt aktierally efter kraschen, är det ju oerhört viktigt att jag får guld som är så lättsålt som möjligt.
I det läget tycker jag att valet är givet. Du vill köpa guld utan att det lämnar den säkra kvalitetssäkringskedjan för då uppkommer inte ens frågan om äkthet. Det enda sätt som finns att äga guld på som uppfyller detta krav är via en lagringstjänst (BullionVault, Bitgold/GoldMoney, etc). Jamen kan man lita på dem så fullständigt att man stoppar in guld för flera miljoner där? Tänk om man blir lurad? Ja, tänk om. Men då har du plötsligt ett nytt villkor so skiljer sig från det första och då blir resultatet sannolikt en kombination mellan olika lösningar beroende på din bedömning av hur viktigt respektive krav är.
Citera
Vilket föranleder ännu en undran - jag ser att Tavex och LS är populära ställen att köpa guld på, men är det även smart att sälja där? Om inte, vad är det då som gäller vid försäljning? Din lokale guldhandlare? Blocket? Om man köper tillräckligt mycket guld för att balanera en generös portfölj har jag mycket svårt att se att man skulle kunna sälja det privat inom rimlig tid i vilket fall, så då kanske det där med vad den allmänna marknaden tycker om saken inte spelar så stor roll.
Detta är en väldigt viktig fråga som får alldeles för lite uppmärksamhet: vem skall man sälja till? Med en lagringstjänst så är den frågan redan utredd eftersom tjänsten normalt agerar market maker som både köper och säljer. Så där kan du ju likvidera guld för miljoner med en knapptryckning. Om du kommer fram till att du åtminstone för delar av innehavet inte litar tillräckligt på en onlinetjänst så skulle jag prata med Guldcentralen. Åtminstone tidigare så hade de någon sorts tjänst där de köpte guld åt kunden och även lagrade det. Skillnaden mot onlinetjänst är att eftersom de är i Sverige så kan man (tror jag, men vet inte säkert) åka dit själv efter överenskommelse och klappa guldet. Men så länge man inte tar det därifrån så är integriteten säkrad och då köper de alltid tillbaka för dagspris.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 19:20:54 »
Måste bara säga att jag är extremt ovilligt ställd till att låta någon annan ha hand om mitt guld.
Tre månader hos GS.be är max för mig.
Den gamla klyshan, if you don´t hold it you don´t own it, gäller för mig.

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #27 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 19:29:28 »
Måste bara säga att jag är extremt ovilligt ställd till att låta någon annan ha hand om mitt guld.
Tre månader hos GS.be är max för mig.
Den gamla klyshan, if you don´t hold it you don´t own it, gäller för mig.

Jag tenderar att komma till samma slutsats varenda gång jag tänker på det. Det brukar gå till såhär:

1) Jag vill inte ha all min ädelmetall hemma av säkerhetsskäl.
2) Jag kollar upp lagringstjänster utomlands (Perth Mint, BullionVault, BullionStar, GoldMoney, GoldSilver.com exempelvis).
3) Jag kollar in lagringskostnader, transaktionskostnader som exempelvis GoldMoney tar vid köp av ädelmetall, växla till en annan valuta (växelavgift) där också ens egna banks avgifter kommer in (speciellt om man för över pengar till konton utanför EU/EES).
4) Jag tycker det blir omständigt att hålla reda på vad jag faktiskt betalar för mitt guld efter att allt har kommit omkring, dessutom att korrekt redovisa allt för Skatteverket vid en eventuell försäljning av min ädelmetall.
5) Jag ser en fördel att genom lagringstjänster snabbt kunna gå likvid med min ädelmetall, medan för mitt fysiska innehav så behöver jag hitta en säljare själv.
6) Jag drar slutsatsen att jag föredrar att ha fysiskt innehav efter att ha jämfört punkt 3)-5).
7) Detta rationaliserar jag för mig själv genom att säga högt och tydligt, varje gång innan jag går och lägger mig, följande: "If you don't hold it, you don't own it".

« Senast ändrad: söndag 21, oktober 2018, 19:32:20 av Lu »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #28 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 19:55:38 »
Jag är inne på samma spår som August att om du vill köpa stora volymer och enkelt kunna sälja det utan en hög spread som tex Liberty silver och Tavex tar ut så måste du titta på antingen en aktör som förvarar ditt guld (exempel enligt ovan) eller hålla dig till pappersmarknaden

Jag är som många andra på forumet ovillig att låta någon annan hantera mitt guld pga två skäl:

1 Dyra avgifter som är svåra att få en helhetsbild över (valutaväxlingsavgift vid köp, förvaringskostnad, spread, valutaväxlingsavgift vid sälj)

2 Kan jag lita på att mitt guld faktiskt finns där eller att jag kan få ut det i en kris

Jag litar heller inte på pappersmarknaden som är ökänd för att inte ha någon som helst anknytning till den fysiska metallen annat än i namn.

Ett tips kan vara att titta lite på "the permanent portfolio" den rekommenderar en viss mängd guld i portföljen. Säg att du köper 20% guld som du tänker att du håller som en bas i din portfölj då behöver du inte sälja den när du ska investera i aktier igen. I det läget hade jag till och med varit bekväm med att ta ut en del belåning på portföljen för att få lite hävstång (efter konjunkturen vänt upp igen)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #29 skrivet: söndag 21, oktober 2018, 19:58:32 »
Jag tenderar att komma till samma slutsats varenda gång jag tänker på det. Det brukar gå till såhär:
...
7) Detta rationaliserar jag för mig själv genom att säga högt och tydligt, varje gång innan jag går och lägger mig, följande: "If you don't hold it, you don't own it".
Jag gör likadant men med en lite annan formulering på slutet. Jag säger (till mig själv) ”lägg inte alla ägg i samma korg, din korkpelle”.

Om det bara var ett enda krav som betydde någonting för mig så skulle det vara uppenbart att när man analyserat klart så finns det en lösning som är bäst.

Men ”utan tvivel är man inte klok” som Tage Danielsson sade. Jag har massor med tvivel. Jag vill personligen både kunna hålla i mitt PM, kunna sälja godtycklig andel på en sekund, slippa risken för falska produkter, slippa ha PM hemma, slippa ha PM online där jag kan bli av med det på sjutton sätt utan att någonsin få se det. Dessutom så vill jag betala så lite som möjligt (helst negativ premie) och att mynten skall vara så intressanta att jag inte blir uttråkad.

Men jag inte hittar inte någon lösning som uppfyller alla dessa krav. Dessutom så är en slutsats av grubbel att jag helt enkelt inte vet vad som kommer att hända så därför kan jag inte ens säga vilket krav som är viktigast. Då blir det omöjligt att identifiera en enda lösning som är ”bäst” och därför mixar jag.

När jag grubblar över försäljningsproblematiken så kanske jag stoppar in en extra slant i onlinelagring. När jag förlorar förtroendet för alla (utom hustrun och hunden) så köper jag lite repiga tackor och gräver ner. När jag undrar om PM någonsin kommer att repa sig så placerar jag en slant i annat än PM. Och när jag blir uttråkad så köper jag kanske ett lite roligare historiskt mynt. Över tiden blir resultatet en illustration över i vilka proportioner som jag är orolig för olika problem.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz