Författare Ämne: Hit går våra surt förvärvade skattepengar  (läst 33556 gånger)

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 38
SV: Hit går våra surt förvärvade skattepengar
« Svar #30 skrivet: måndag 17, mars 2014, 12:44:26 »
 Mer!! (The video's owner prevents external embedding)

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #31 skrivet: måndag 17, mars 2014, 12:52:27 »
Citera
Arg kille bråkar med lärare (The video's owner prevents external embedding)

Fruktansvärt!  Märk väl att läraren här enligt skolans regelverk gör sig skyldig till flera grova överträdelser. Hon får inte ens (verbalt) kränka en elev.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #32 skrivet: måndag 17, mars 2014, 14:40:09 »
Jag sparar redan för att ha råd att sätta mina framtida barn i international pre-school för att slippa den svenska skolan.

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #33 skrivet: måndag 17, mars 2014, 14:44:17 »
Jag sparar redan för att ha råd att sätta mina framtida barn i international pre-school för att slippa den svenska skolan.

Mycket bra beslut!!  :)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: måndag 17, mars 2014, 16:58:14 »
Citera
Arg kille bråkar med lärare (The video's owner prevents external embedding)

Fruktansvärt!  Märk väl att läraren här enligt skolans regelverk gör sig skyldig till flera grova överträdelser. Hon får inte ens (verbalt) kränka en elev.

Vad jag har svårast med är inte att skitungarna är uppkäftiga och odisciplinerade, de begriper ju inte bättre. Nej, utan att detta beteende backas upp stenhårt av deras föräldrar! Så fort en lärare försöker huta åt en unge, ja då blir han/hon anmäld till nån instans för kränkning. Det är ju fullständigt absurt. Hur kunde det bli så här? 70-talisterna (som jag själv tillhör men har inga barn, bl a p.g.a. att jag inte vill ha dem i den havererade svenska skolan) blev för slappt hållna och nu ser vi resultatet hos deras barn. Skitungarna ska få bete sig hursomhelst utan några konsekvenser. Om bara föräldrarna kunde förstå att de genom att aldrig sätta några gränser ödelägger hela livet för sina bortcurlade primadonnebarn...

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #35 skrivet: måndag 17, mars 2014, 22:06:06 »
Ja det är skrämmande hur det har blivit, vi i Sverige kan inte längre konkurrera med att ha en bra nivå på utbildning inom den globala marknaden, vad ska vi då hitta på???  :-\

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #36 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 00:48:48 »
....vad ska vi då hitta på???  :-\

Bloggar. Alla får sitta och blogga åt varandra. Det är framtiden! Du blir försörjd via Googles annonser på din blogg. Toppenbra ju. Varför ska man kunna något? Varför ska man veta något? Det räcker faktiskt med att ha en åsikt om något och låta hela väääärlden få reda på vad den är!

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #37 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 15:12:10 »
Bra skrivet  :D , tyvärr kanske du får rätt som läget är idag  ;)

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 71
« Svar #38 skrivet: torsdag 20, mars 2014, 15:46:55 »
Från skånsk dagstidning har jag hämtat följande;
http://mobil.kristianstadsbladet.se/index.html#/frontnews.html?id=8f6bfd5f040760b36c4031944e442c9b&category_id=Inrikes
Får väl räknas som ganska positiv artikel i denna annars dystra tråd?

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #39 skrivet: torsdag 20, mars 2014, 16:41:12 »
Från skånsk dagstidning har jag hämtat följande;
http://mobil.kristianstadsbladet.se/index.html#/frontnews.html?id=8f6bfd5f040760b36c4031944e442c9b&category_id=Inrikes
Får väl räknas som ganska positiv artikel i denna annars dystra tråd?

myket bra!!

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #40 skrivet: torsdag 20, mars 2014, 21:32:05 »
borde inte föräldrarna skämmas över att deras barn beter sig så illa att det måste släpas ut ur klassrummet? det hade jag gjort iallafall. kanske böter till föräldrarna hade varit befogat? medhjälp till störande av ordning, eller något.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2260
  • Affärsomdömen: 50
Hit går våra surt förvärvade skattepengar
« Svar #41 skrivet: torsdag 20, mars 2014, 23:28:25 »
Att pennalismen i den "gamla" skolan (med "Hets" som en klassisk illustration) inte var bra är ganska uppenbart. Att det nuvarande läget där lärarna i princip helt saknar medel att få kontroll över stökiga elever är katastrofalt är också klart. Och sannolikt så kommer nästa steg att bli en syntes i mitten. Det stora problemet som jag ser det är inte konvergensen, jag tror att det kommer att bli bättre. Men däremot så går det så fruktansvärt långsamt att vi hinner "förlora" hela generationer av elever i dessa experiment. Orsaken till långsamheten är att vi i Sverige ser det som en politisk fråga att idka micromanagement om exakt vad som skall vara tillåtet respektive förbjudet för lärare och skola att göra. Vi har redan fritt skolval så det snabbaste och i mina ögon bästa fixen vore att ge skolorna betydligt friare ramar.

Då skulle skolor kunna profilera sig på bättre ordning och föräldrar skulle bli tvungna att tänka efter vad som är den bästa skolan för lille Pelle istället för att gnälla om att läraren rörde vid min son... Givetvis så kommer vissa flumföräldrar att välja flumskola... Helt ok tycker jag, bara det inte är det ENDA alternativet.

Typiskt så vet en bra lärare ungefär vad som krävs för att få det att funka, problemet är att de inte får. Så istället så tvingas de lägga precis all tid på att lirka med problemelever i det oändliga med resultatet att alltför lite tid blir kvar för att faktiskt lära ut någonting till de andra.

august

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #42 skrivet: fredag 21, mars 2014, 00:28:46 »
vi hinner "förlora" hela generationer av elever i dessa experiment

Minst lika illa är att vi dessutom riskerar att förlora generationer av kompetens inom lärarkåren. Det verkar ju vara en skriande brist på vissa ämneslärare, och att sänka intagningskraven till lärarhögskolan för att fylla luckorna känns knappast som rätt väg att gå.
Jag tror dock inte att vi kommer att hitta någon gyllene medelväg, utan likt den berömda pendeln så svänger folks värderingar och vi får reaktioner och motreaktioner på div. samhällsströmningar.
Nya idéer och "rön" kan likt surdegstrender snabbt få ett fäste i en så liten ankdamm som Sverige, och skolan verkar tyvärr aldrig tillåtas att arbeta metodiskt och långsiktigt.

vi i Sverige ser det som en politisk fråga att idka micromanagement om exakt vad som skall vara tillåtet respektive förbjudet för lärare och skola att göra

Att medelst allsköns kontrollsystem och styrmedel vara och peta i minsta detalj, verkar vara en farsot som sprider sig genom hela samhället. Denna tsunami av administrativa åtgärder verkar många gånger likt eter på verksamheten, och resulterar sedemera i en bekväm (men påfallande ofta, bedräglig) känsla av kontroll.
Genom att droga patienten hittar han förvisso inte på så många dumheter, men han är samtidigt inte till så mycket nytta heller.

Jag hörde senast idag att svenska läkare ligger i absoluta världsbotten avseende produktivitet. De är så överhopade med administration, att endast en bråkdel av tiden går till att utöva sin profession.
Förmodligen är de dock världens bäst utbildade sekreterare.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
Idag kl. 04:49

Ny medlem, intresse silver och guld by ífing
Igår kl. 14:19

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:39:40

2 oz silvertacka- Säljes by AndrewJackson72