Författare Ämne: Var bör man köpa guld?  (läst 18068 gånger)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
Var bör man köpa guld?
« skrivet: onsdag 09, maj 2012, 17:32:38 »
Hej.
Jag har precis börjat köpa lite silver men är nu sugen på att börja handla lite guldmynt också. Tänkte bara höra om ni kan rekommendera några bra ställen att handla på. Jag är ganska ny på ädelmetaller och höll nästan på att köpa en fejkad 1g goldbar på Tradera om inte någon från detta forumet hade varnat mig. Är det Tavex som gäller? Verkar bli ungefär samma pris som Silber-Werte om man räknar in frakten. Var handlar ni?

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
SV: Var bör man köpa guld?
« Svar #1 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:20:36 »
Här på forumet är ett bra ställe, Tradera har också många annonser, men det finns risker och många gånger att priserna blir högre än LS. Blocket är inte ett bra ställe, höga priser och tvivelaktiga säljare. När jag tänker efter rekomenderar jag helst forumet här och Tradera, om du har koll på priser och har tålamod.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #2 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:23:43 »
Här på forumet är ett bra ställe, Tradera har också många annonser, men det finns risker och många gånger att priserna blir högre än LS. Blocket är inte ett bra ställe, höga priser och tvivelaktiga säljare. När jag tänker efter rekomenderar jag helst forumet här och Tradera, om du har koll på priser och har tålamod.

Jag håller med trollet, prova att lägga ut en köpannons här i forumet, vem vet, kanske är det någon som har något du skulle kunna vara intresserad av.

Bra att du inte köpte tackan på Tradera, då fungerade min annons ;-), Tradera var inte så imponerade av annonsen men vem bryr sig, haha.

Tradera är annars, som BT säger ett bra ställe att handla på men då gäller det som sagt att veta vad man budar på :D

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:27:55 »
Fördelen här på forumet är att det inte läggs ut någon skit och med det menar jag att det är riktigt silver, riktigt guld och att alla är måna om sina rykten. Många här är väldigt erfarna, så det är fritt fram att ställa frågor om du har affärer på gång och känner dig osäker.

Utloggad Kopfet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:41:52 »
Före egen del skulle jag, när det gäller guld, enbart köpa av någon av de stora aktörerna i sverige eller av välkända figurer här på forumet. Finns för många fallgropar på blocket och tradera och många gånger går mynten och tackorna för samma priser som t ex tavex håller.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:47:28 »
Tack för alla tips. Får se hur jag gör när det är löning. Håller mig nog borta från Tradera tills jag fått bättre koll på guldet.

Extra tack till MrLibertad för Tradera varningen.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 18:51:14 »
Som jag sa, har du en affär på gång på Tradera, för du gärna fråga oss på forumet, vi har ganska bra koll på skumma säljare och mycket fakta om guld och silver.

Utloggad Kristoffer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:00:52 »
Av det jag har sett när jag har kollat runt är att Liberty Silver verkar vara ganska billiga på guld, iaf tackor. Dock så blir jag inte riktigt klok på företagens prissättning, trots att guldpriset går ner så blir tackorna dyrare osv...

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #8 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:06:43 »
Av det jag har sett när jag har kollat runt är att Liberty Silver verkar vara ganska billiga på guld, iaf tackor. Dock så blir jag inte riktigt klok på företagens prissättning, trots att guldpriset går ner så blir tackorna dyrare osv...

Dels har tackor och mynt lite olika premier, men glöm heller inte att ta hänsyn till USD som ofta stiger då guldpriset faller.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:10:46 »
Låter märkligt Kristoffer, men jag ska kolla runt lite på LS.
P.S Kanske lite offtopic. Men kör ni på bar eller mynt? När det gäller silver så kör jag på 100% mynt. Vet inte om det stämmer, men har fått för mig att de är enklare att sälja av om man nu skulle vilja det i framtiden.

Utloggad Kristoffer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #10 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:15:14 »
Min undersökning är inte allt för veteskaplig, jag har mest kollat runt bland deras guldtackor varannan dag typ :) Men t.ex 5g tackan tror jag har blivit ca 100kr dyrare senaste dagarna. Men som Silver säger så kan det mycket väl ha att göra med USD.

Utloggad larsa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #11 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:19:31 »
Låter märkligt Kristoffer, men jag ska kolla runt lite på LS.
P.S Kanske lite offtopic. Men kör ni på bar eller mynt? När det gäller silver så kör jag på 100% mynt. Vet inte om det stämmer, men har fått för mig att de är enklare att sälja av om man nu skulle vilja det i framtiden.

Du bör iofs inte lyssna på mig då jag säkert inte är mer erfaren än vad du är, men min plan är att köpa guldtackor och silvermynt. Om du kollar libertysilvers priser så ser du att det billigaste priset per gram för guld är på 100g-tackor medan det för silver inte alls lönar sig att köpa stora volymer - det är till och med billigare att köpa mynt. Dessutom tänker jag precis som du att det nog är ganska svårt att bli av med 1 kg silver om priset skulle gå upp mycket.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 23:04:42 »
LS har väl någon form av prisgaranti numera. Jag har inte satt mig in närmare i hur den fungerar men det kan ju vara värt att undersöka om du ska handla.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #13 skrivet: torsdag 10, maj 2012, 08:21:17 »
Själv så gör jag så att jag köper silvermynt jag  tycker är vackra/tror kan få hög premium men för ren investering köper jag 10 oz bars. Då det gäller guld har jag egentligen inga riktlinjer  förutom 'så nära spot som möjligt'.

Utloggad peterd

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #14 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 08:00:31 »
Om du ska ha koll på guldpriset i sek så använd tavex.se gulddiagram kr/oz dela med 31,1 så får du det i gram
« Senast ändrad: måndag 25, juni 2012, 20:44:17 av MrLibertad »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 15:02

Såld: Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22