Författare Ämne: Industriell efterfrågan på silver  (läst 6694 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Industriell efterfrågan på silver
« skrivet: fredag 17, juni 2011, 18:54:26 »
Jag snubblade in på artikeln \"Are we running out of silver?\", utgiven av Casey Research. Den ger en hyfsat bra bild på den industriella efterfrågan av silver, och kan ge en uppfattning om hur silverpriset kan komma att gå i framtiden, i låg- som högkonjunktur. Jag har tagit mig friheten att översätta delar av artikeln, låna några bilder samt kommentera med mina egna tankar.

Enligt artikeln har ett flertal äldre industrimarknader (fotoframkallning mfl) kraftigt minskat sin efterfrågan av silver, ändå ökar efterfrågan från nya teknologier. Följande har ökat:

[list=*]
  • Elektronikindustrin: +120% sedan 1999. Min egna slutsats av detta från arbete inom elektronikindustrin är att införandet av ROHS-standarden (blyfritt lödtenn) ökat efterfrågan av silver. ROHS-godkänt tenn innehåller ca 3% silver och används idag i lödningar till i stort sett all elektronik som tillverkas världen över.[/*]
  • Solpanelsindustrin: +640% sedan år 2000. Solpaneler är fortfarande inte ekonomiskt lönsamt i Sverige idag trots statliga subventioner, men kan komma att ändras med åren beroende på hur elpriset utvecklar sig.[/*]
  • Biocider och antibakteriella produkter: Enligt artikeln har användningen av silver sexfaldigats sedan första användningen år 2002, även om inga konkreta siffror uppges. Idag används silver bl a i sjukvårdskläder där trådar av silver sys in, och i andra områden där silvrets bakteriedödande egenskaper kommer till användning. Småskalig vattenrening är ett annat exempel.[/*]
  • Silversmyckesindustrin står för en marginell ökning. Denna kommer troligen ligga på en ganska låg nivå även i framtiden och är inte avgörande för prisutvecklingen.[/*]

Det intressanta med silver är att antalet användningsområden ständigt ökar och även efterfrågan inom respektive användningsområde. Men vad händer om världen dyker rakt ner i en depression, som mycket pekar på idag?

Den industriella efterfrågan kan även ses hålla silverpriset på en lägstanivå. Förutsatt att inte världsekonomin totalkraschar och stoppar all handel och tillverkning, så borde silverpriset inte kunna falla under en viss nivå. Det luriga är att avgöra om den lägstanivån är dagens pris eller ett betydligt högre.

Enligt beräkningar från Silver Institute kommer den industriella användningen av silver öka 36% de kommande fem åren, till 666 miljoner troy ounce per år. Det är nästan 60% av dagens totala framställningsnivå, och talar för ett betydligt högre pris, förutsatt att beräkningarna slår in givetvis.

Förutsättningarna för att ovanstående skall kunna inträffa är att gruvbrytningen av silver hänger med. Sedan 1999 har utbudet ökat med 33% världen över, mycket beroende på ett stigande silverpris som har gjort silver mer lönsamt och resulterat i högre utvinning. Dock överstiger efterfrågan fortfarande utbudet, åtminstone från nybrutet silver.

Eftersom efterfrågan är högre än utbudet kommer marknaden bli beroende av tillflödet av skrotsilver, dvs återvunnet silver som redan brutits. Problemet är att vissa många produkter innehåller så små mängder silver att det inte är ekonomiskt lönsamt att återvinna dessa. Ta sjukvårdskläder med insydd silvertråd exempelvis, vilket inte borde innehålla särskilt många gram silver men som kräver energi för att separera. Andra produkter som solpaneler har en förväntad livslängd på 20-30 år, vilket gör att återvinningen av silvret \"fördröjs\" rejält innan det kommer tillbaka för nytillverkning.

En stor del av silvret i elektronik hamnar även på soptippen och kommer aldrig till återvinning. Detta försöker dock svenska Boliden att ändra på. Vid ett besök på Stockholm Gold Fair i våras berättade Bolidens representant att de storsatsar på återvinning av metaller för att ta tillvara på de metaller som redan använts.

Hur som helst, silvrets framtid är oviss, mycket beroende på hur världsekonomin och med det efterfrågan utvecklar sig. På senare år har efterfrågan från privatpersoner stigit rejält, men personligen tror jag aldrig att dessa kan kompensera för ett stort bortfall i industriell efterfrågan om det blir riktigt dåliga tider. Samtidigt är silvermarknaden manipulerad och silverpriset nedtryckt, så vem vet vad det egentliga priset på silver är?

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1 skrivet: fredag 17, juni 2011, 19:24:01 »
Bra artikel med en bra analys!
En kul kommentar ifrån motståndarna till ett högre silverpris är mormorsargumentet: Om allt konst, bestick och smyckessilvret som vi tillverkat i världen under de senaste 500 åren skulle återvinnas och komma ut på marknaden kommer silverpriset att störtdyka. Men inte förrän Drottning Kristinas silvertron på slottet smälts till elektronik silver kommer min mormor få för sig att släppa på sina silverbestick eller smycken!
Jag tror vi kommer att se en industrin som fortsätter äta mängder av silver oberoende av konjuktursvängningar.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: fredag 17, juni 2011, 19:34:25 »
Haha, mormorsargumentet har jag inte hört tidigare, men jag håller med. Om ALLT skrotsilver kom ut på marknaden samtidigt skulle det troligen orsaka ett stort prisfall, men chansen att detta händer är nästan obefintlig. I dagsläget påverkar det inte silverpriset nämnvärt, särskilt inte med tanke på att många sitter på gammalt silver som är släktklenoder och inte säljer av innan priset överstiger det känslomässiga värdet.

Utloggad tysken

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #3 skrivet: fredag 17, juni 2011, 21:38:01 »
Mormors silver är också löjligt billigt att köpa idag på andrahandsmarknaden. Köpte ett gäng fina silverskedar 12st för 700kr på pantauktion för någon månad sen, betalde i stort sett bara för skrotvärdet. Nypriset är ett par hundra kronor styck. Förr gav många bort en sked på födelsedagar ....tror väldigt få gör detta idag längre.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: lördag 18, juni 2011, 16:24:09 »
Citat från: tysken
Mormors silver är också löjligt billigt att köpa idag på andrahandsmarknaden. Köpte ett gäng fina silverskedar 12st för 700kr på pantauktion för någon månad sen, betalde i stort sett bara för skrotvärdet. Nypriset är ett par hundra kronor styck. Förr gav många bort en sked på födelsedagar ....tror väldigt få gör detta idag längre.

Samma sak med gamla svenska silvermynt, med lite tur kan man få tag i sådana under spotpris på exempelvis Tradera. Även en del utländska mynt går att få tag i till vrakpriser.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:22

Libertad 2025 by mega_n
Igår kl. 08:29

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
tisdag 21, oktober 2025, 22:30:03