Författare Ämne: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr  (läst 51483 gånger)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr
« Svar #15 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 12:02:02 »
Är ju inte direkt förvånad och kan t.om tänka mig att det i slutändan generar ett sämre pris än att t.om gå till valfri "guldmässa" (gulduppköpande resandefolk på stadsturné).

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #16 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 12:27:08 »
Härligt detektivarbete från många av er! Speciellt intressant att det var sms-lån-företagare? som bytt bransch... -Ja, vad ska man säga...

Googla lite på nätet om SMSGuld och du kommer hitta information som låter som rena konspirationsteorierna, men som är verklighet ;) Guldköparbranschen är tyvärr full av lycksökare och rena skojare.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #17 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 13:03:59 »

finns ett hav att ösa ur

smslånebranschen är skojare som genom "smart" marknadsföring blåser folk. Att låntagarna har ett eget ansvar håller jag med om men att inte kreditpröva låntagarna och sedan låta kronofogden driva in det är svinigt enligt mitt tycke. Ocker av folk som inte vet bättre eller är pressade.

tyvärr har väl guldbranschen hamnat i samma träsk.

w w w g u l d p r i s . s e

Vill inte sprida länken vet inte om detta var ett bra sätt ; )

genom en massa google-kung-fu hamnar kunderna här på samma sätt som de förr hamnade hos skojarna med smslånen.

Här hjälper sajten dig att "hitta de seriösa företagen" och sajten "står på din sida".

Men sajten har ingen avsändare.

Det intressanta är att alla sajterna som jämförs är SAMMA bolag, se org nummer under villkoren. Ägaren av domänen, vad jag kan se, sitter i styrelsen på detta bolag.

Så lite väl valda ord om seriös företag så man bli varm i hjärtat och sedan lite olika priser och besökarna tror de gjort sin research. Skickar in guldet en dag sent utan att veta hur mycket det vägde. Får sedan ett pris som är mer än de förväntat sig men lägre än det utlovade. Men det missar kunden eftersom uppgifterna om kampanjen och värderingen står i det finstilta.

Kunden blir nöjd, hyllar dem på facebook och rejta utan att fatta att de blivit blåsta på ett par tusen.

Den smarta kunden läser det finstilta och skickar INTE in guldet.
Den halvsmarta kunden har missat det finstilta men vägt guldet hemma och blir missnöjd när priset inte stämmer med det utlovade lockpriset. sätter en 1:a på rejta

Intressant att företaget endast fått 5:or och 1:or på en sida som Rejta.

Att de är giriga och har en affärsmodell som bygger på att folk skall missa / missförstå råder det väl inga tvivel om.
När jag ifrågasatt deras otydliga villkor och värderingsavgifter svarar de bara att all information finns på hemsidan. De har inga "dolda avgifter " osv. Hade de velat vara tydligare hade det inte varit så svårt. Men då hade de också tjänat mindre pengar.

Som med smslånen har säljaren att eget ansvar. Men okunskapen är stor. Speciellt hos de äldre som sitter med guldet.  Så därför är det bra om forum som detta sprider kunskapen vidare. Även om alla inte kan göra samma klipp på Tradera längre ; )

Utloggad Lasse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #18 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 20:05:52 »
Det företag som alla här glömmer att nämna är Stureguld AB - den största skojaren av alla!

Vadå skojare tänker säkert några. Stureguld har ett varumärke som heter Mr Guld. Det är just Mr Guld som trissat upp priserna på 24 karat de senaste 2 månaderna och som gjort att begränsningar på 24k har införts. Det är alltså inte SMSGULD och Guldbrev som trissat priserna. Tyvär har både SMSGULD och Guldbrev gått på denna fint och vägrat släppa förbi en liten småspelare som Stureguld (som faktiskt är börsintroducerat (tycker synd om aktieägarna)). Stureguld själva fattade inte själva vad som hände när de punkterade 24k marknaden bland Internethandlarna och många Offlinehandlare och själva blev tvugna att införa begränsningar och höja sina 24k priser till orimliga nivåer.

Varför någon ens kan bry sig om Mr Guld är däremot ett frågetecknen. Stureguld har 5-6 skojaravarumärken varav Mr Guld är värst.

Vad är då fel på Mr guld, kolla deras hemsida! Passa även på att kolla på Sturegulds hemsida (Inga dolda avgifter stoltserar de med som att det vore något "hemskt"). På Mr Guld (mest dolt av alla guldbolag) går det att finna: 49kr i värderingsavgift, 5% smältavgift m.m. m.m. När resten av branschen försökte pressa ner 24k till normala nivåer gick Stureguld och pressade upp priserna igen.

I övrigt är det ett företag som heter F & S Jewelly AB som sprider hälften av alla rykten om Internetguldhandlarna som uppenbarligen håller på att ta knäcken på många traditionella guldhandlare (Gulatidningen vs. Blocket.se är så jag ser utvecklingen). Denna lilla strunthandlare bryr sig dock ingen om. De verkar dock inte själva bry sig eftersom de lämnar spår efter sig överallt.

Att kritisera olika företag inom guld och silverbranschen är helt ok, det är dock inte ok att hänga ut medlemmar på forumet oavsett. Alla på forumet, oavsett vad dom eventuellt jobbar med är här och postar som privatpersoner om inte annat anges eller om annonsering har köpts. Personangrepp/påhopp hör inte hemma här och så är det med det. /MrL
« Senast ändrad: tisdag 13, mars 2012, 21:16:05 av MrLibertad »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
« Svar #19 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 21:23:29 »

Härligt med lite debatt!!!

Lasse, bra att du lyfter fram ännu en med avgifter långt in bland det finstilta!

Mr Guld hade jag ingen erfarenhet av. Men kollade hemsidan, 49 kr/g för värdering är dyrt. Avgång 0,1 läser jag som 10 % smältavgift, t o m mer än de 5 % som Lasse skrev.

Jag har också noterat att Stureguld har ett flertal olika varumärken, iguld är det för Applefans? Flera varumärken verkar annars vara kutym i branschen. Både SMSguld och Guldbrev har väl ett par var.

Den enda av ovanstående jag har erfarenhet av är Stureguld. Jag lyckades sälja en större guldtacka till dem till deras sjuka lockpris innan begränsningarna kom. Därefter sjönk det från om jag inte minns fel 395 till under 350 kr/gram och begränsningar på mängd och märke osv tillkom. En gratislunch jag inte kunde tacka nej till. Så möjligheten till arbitrage som första posten i denna tråd handlade om fanns för en stund.

F & S har jag inte nyttjat än. Uppgifterna på hemsidan verkar ok men man får som alltid kontrollväga hemma, kolla karaten och räkna själv om säljer skrot till dem eller någon annan.

Jag litar numera inte på någon guldköpare.

Vad är det för rykten som sprids om internethandlarna? Jag har hört om fusk med vikter och karat men det har jag inget belägg för. Däremot kan jag se marknadsföringen, läsa villkoren och förstå processen. Det räcker för mig för att döma ut dem som mer eller mindre oseriösa. Det blir kul att se dem försvara sig den dagen Janne Josefsson eller Sverker med soptunnan får upp vittringen.

Vad gäller priserna på 24 K och ev. begränsningar så är det problemet mindre i sammanhanget eftersom de som handlar med 24 K oftast är mer pålästa än gemena man och inte låter sig luras av 570 kr/g annonser.

Dom de är synd om är de gamla damerna som säljer släktguldet för en spottstyver.
Men det är klart, varför skall tanten i Bengtsfors dryga ut sin pension med pengarna från släktens guld när de gör så mycket mer nytta i fickan på någon glidare på Stureplan som är duktig på googleads.

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 21:50:29 »
Hur som helst, MrGuld.se skriver följande under "Villkor":

"Retur
Om MrGuld väljer att inte fullfölja köp, oavsett anledning avslutas köpet och guld eller guldet returneras till Kunden. Under inga omständigheter innehar MrGuld något ansvar för returnerade försändelser, inte heller om guld eller guldet skadas eller bortkommer har MrGuld någon ersättningsskyldighet för sådan förlust, varken direkt eller indirekt."

Så de tar inte ta ansvar för att returer kommer säljaren åter tillhanda. Det luktar kriminalitet tycker jag

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 21:55:35 »
Hur som helst, MrGuld.se skriver följande under "Villkor":

"Retur
Om MrGuld väljer att inte fullfölja köp, oavsett anledning avslutas köpet och guld eller guldet returneras till Kunden. Under inga omständigheter innehar MrGuld något ansvar för returnerade försändelser, inte heller om guld eller guldet skadas eller bortkommer har MrGuld någon ersättningsskyldighet för sådan förlust, varken direkt eller indirekt."

Så de tar inte ta ansvar för att returer kommer säljaren åter tillhanda. Det luktar kriminalitet tycker jag

Återigen godtycklighet med andra ord. Låter som företaget friskriver sig från det mesta som rör hanteringen av kundens varor. Är det inte lag eller åtminstone sed att avsändaren ansvarar för försändelsen tills att mottagaren kvitterat ut den?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #22 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 23:27:33 »
Finns en mängd lagar som reglerar hur ett företag får marknadsföra sig. Bland annat är lockpriser förbjudet i marknadsföringslagen. Finns ju inte heller någon annan anledning, att publicera lockpriser, annat än att just locka (lura kunden) med ett högre pris, än vad man faktiskt betalar i slutändan.

Tyvärr verkar detta vara mer regel än undantag, bland alla bolag som dykt upp i guldskrotbranschen på senare år.

En rolig händelse var att SMS-guld och Guldbrev, stämde och motstämde varandra. Någon av dem hade använt formuleringar ”vi betalar högst pris för dit guld” osv. Båda förbjöds att använda ett antal formuleringar vilka de tidigare använt sig av. fick. De enda som blev fetare på rättstvisten var advokaterna.

Sen till signaturen ”Lasse”. Det är rätt uppenbart att du arbetar för något konkurerande gulduppköparföretag eftersom ditt första och enda inlägg (hittills) enbart handlade om ämnet. Rätt patetiskt att ditt första inlägg pekade ut en annan användare på forumet, eftersom han hade skrivit sakligt i den här tråden. Länken han hänvisade till var inte heller något annat än en ren partsinlaga för en aktör. Så jäkla genomskinligt.

Nej, inte heller jag arbetar för FS eller något annat gulduppköparföretag.

Skulle jag sälja skrotguld, skulle jag varken skicka in det till något av brevlådeföretagen. Inte heller skulle jag gå till FS guld, då jag känner guldsmeder där jag kan få bättre betalt från, men vilka jag inte tänker marknadsföra här.

Checklista till den med guldskrot.
1. Har du möjlighet, behåll hellre guldet. Det har haft ett värde under tusentals år. De lär ha det även i framtiden.

2. Sälj, ALDRIG guldmynt som skrot, då det ofta går att få bättre betalt än spotpriset. Säljs det som skrot får du betalt under spotpriset.

3. Försök att undvik att skicka in. Du har nämligen då inte har någon möjlighet att kontrollera att varken vägning och värdering går rätt till. Be hellre en bekant på orten gå in med det och få det uppvägt och värderat under överinseende.

4. Kolla om bolaget har kontrollerade vågar, de flesta har det inte, fast de enligt lag är skyldiga att ha det.

5. Kolla också om de är registrerade hos polisen.  Ring också polisen och fråga om de sköter sig och redovisar inköpen. Tyvärr ställer inte polisen några krav, eller gör någon kontroll av vilka som registerar sig. De kan vara hur belastade som helst. Inte heller får polisen avslöja om det är kriminella bakom bolaget, men en vänlig polis avslöjar mer än gärna på tonläget efter ett par ledande frågor, hur seriösa eller oseriösa de upplever handlaren vara. Tro mig, jag vet då jag provat.

6. Skriver också företaget att de har ”polistillstånd” är det skitsnack och vänd dig då någon annanstans. Det är inte frågan om något tillstånd, utan en registrering, på samma sätt som min kompis som handlar med begagnade båtmotorer är skyldig att ha en.

7. Bolag som betalar kontant, drar ofta till sig stöldgods. Även om jag ogillar att staten har möjlighet till kontroll över det jag gör, avskyr jag ännu mer bolag som drar till sig stöldgods, genom att de lockar med snabba kontanta pengar. Är de seriösa (och inte kör merparten av verksamheten kolsvart) kommer de istället föra över pengar till ditt konto. Ett seriöst bolag kommer också vara tydliga med att de kontrollerar identiteten på de som de gör affärer med.

8. Sälj aldrig till ett företag som har avgifter i det finstilta. Priset de kommunicerar, skall de också stå för vid inköpet utan avgifter. Gör de inte det, är de inte heller seriösa.

9. Jämför priser, det lönar sig.

10. Sök på nätet om företaget, granska kritiskt och leta efter referenser. Sök också om personerna bakom företaget. Allt som står på Internet stämmer visserligen inte, men det kan ge dig en bild om företaget och personerna bakom företaget.

11. SMS-lån är ocker. Det finns få undantag till detta faktum. I vart fall jag skulle inte vilja göra affärer med personer som håller på med denna ljusskygga verksamhet vid sidan om gulduppköpen.

12. Låter det för bra, för att vara sant, är det också det alltid som regel.

13. Auktionsföretagen, får ofta bra betalt för guld per gram, men auktionsavgifter, provisioner gör det i slutändan ofta till en dålig affär. Undantaget är möjligen Tradera

14. Måste företaget marknadsföra sig mycket, är det du som kund som betalar för marknadsföringen. Du kan ju fundera på varför de måste marknadsföra sig så mycket för att få kunder till sitt erbjudande.

Utloggad Lasse

• Medlem
  • *
« Svar #23 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 23:31:48 »
Som jag ser det så är det inte dessa Internethandlare i sig som är felet utan hur Svensson använder nätet. Ärligt talat tror jag att dessa handlar tvingas hänga med oseriösa aktörer som Mr Guld för att inte kunderna ska välja de istället. Att inte kunna köpa 24k eller göra det mot en förlustaffär som vissa valt att göra (dock med begräsningar som jag inte förstår) är knappast vad de vill utan en tragisk utvecking av just företag som Stureguld. Jag tror att samtliga handlare hellre ligger och krigar på 320kr/g än 420kr/g men när någon oseriös gör uppstickare försöker bli prisledare och få "gratiskunder" ryter drakarna ifrån och därefter vill ingen av de backa. Det är iaf min teori som jag även ser i många andra branscher (ex. hemelektronik).

Att de då lägger på avgifter m.m. för att kompenser Svenssons vilka på att jämföra kan jag förstå. De är inte avgiften i sig som de ser den utan att de måste ha marginaler. Många av dessa företag gör ju aggresiv marknadsföring och då måste de kunna försvara sig mot gamar som Stureguld med sitt Mr Guld som försöker få föda på andras jakt/marknadsföring. Hade drakarna inte följt med så hade inte heller Stureguld med sitt Mr guld haft en marknad.

Det viktiga är därför att jämföra alla guldköpares faktiska priser och då hamnar man ofta högre än hos traditionella guldhandlare av det jag ser. Det finns däremot många som kör med snabbhetskampanjer och då hamnar man lägre om man är för långsam. Det verkar dock inte som att drakarna följer detta slaviskt av de jag läst om de på olika forum där de verkar få kampanjpris bara de frågar. Frågan är om detta är rätt eller fel eller bara ett nytt sätt i en bransch som knappt utvecklats på 1000 år.

Med tiden tror jag prissättningen kommer bli mer "normal" men jag tror aldrig att dessa företag kommer försvinna, tvärtom tror jag bara de kommer bli ännu större samt komma ännu fler och även stora internationella aktörer. De traditionella guldsmederna som köper guld får helt enkelt hitta nya intäktsmodeller för annars kommer de gå under. Internet är snabbt, så de kommer även gå under snabbt. Det blir ju inte lättare för de när SMSGULD, Guldbrev, Guldadam, Guldkit och allt vad de kan heta pumpar TV och Radioreklam precis dygnet runt.

Utloggad Lasse

• Medlem
  • *
« Svar #24 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 23:43:12 »
Åbama - Jag får självklart känslan av att du är en av de drabbade guldhandlarna som jag förutspår kommer vara borta inom 2-3 år. Ja jag är nya här. Jag kom hit genom att jag trackade "skrotpeter" hit och är förbannat trött på att sitta och dividera med honom på olika forum då han sitter och drar rena lögner. Det är väldigt snarlika dina egna påståenden om lockpriser och kampanjpriser.

Uppenbarligen har du betydligt sämre koll än jag. Jag jobbar inte med guld utan med Internet åt 20 olika företag. Jag har jobbat åt ett av dessa företag för 2 år sedan och sedan dess har jag följt de. Har dock inget med de att göra men tycker de fortsatt gör ett grymt jobb som skapat en ny bransch från aska som på 4-5 år tagit knäcken på en 1000 årig form av handel. Denna handel kommer självklart inte dö ut helt men tappa större och större marknadsandelar. I början finns det alltid skeptiska guldhandlare som du men det skulle inte förvåna mig om du snart var igång på nätet du också

Lasse, du har redan blivit varnad en gång för att sitta och förtala en av våra forummedlemmar. Vill du vara kvar här föreslår jag att du tonar ner dina anklagelser. Vårt forum är ingen plats för konkurrerande företag att snacka skit om varandra, än mindre baktala enskilda forummedlemmar och det utan konkreta bevis. En gång till och du bannas från forumet. // Admin

« Senast ändrad: onsdag 14, mars 2012, 09:59:33 av Silverräven »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #25 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 00:01:20 »
Åbama - Jag får självklart känslan av att du är en av de drabbade guldhandlarna som jag förutspår kommer vara borta inom 2-3 år. Ja jag är nya här. Jag kom hit genom att jag trackade "skrotpeter" hit och är förbannat trött på att sitta och dividera med honom på olika forum då han sitter och drar rena lögner. Det är väldigt snarlika dina egna påståenden om lockpriser och kampanjpriser.

Rätt märkligt att jag i så fall föreslog att säljarna i första hand, både borde behålla sitt guld, och inte sälja guldmynt som skrot. Att Tradera var en alternativ försäljningskälla, men för all del, skriv du felaktigheter. Det gör knappast att du får mer trovärdighet. Snarare framstår du som snurrig.

Uppenbarligen har du betydligt sämre koll än jag. Jag jobbar inte med guld utan med Internet åt 20 olika företag. Jag har jobbat åt ett av dessa företag för 2 år sedan och sedan dess har jag följt de. Har dock inget med de att göra men tycker de fortsatt gör ett grymt jobb som skapat en ny bransch från aska som på 4-5 år tagit knäcken på en 1000 årig form av handel. Denna handel kommer självklart inte dö ut helt men tappa större och större marknadsandelar. I början finns det alltid skeptiska guldhandlare som du men det skulle inte förvåna mig om du snart var igång på nätet du också!

Tycker det är rätt tydligt att många sysslar med lockpriser av internetföretagen. Det är ju bara att läsa det finstilta. Om de som du ju skriver skapat en ny branch från aska, varför kan de då inte vara ärliga i budskapet mot sina kunder? Varför inte skriva vad man betalar?
« Senast ändrad: onsdag 14, mars 2012, 00:20:56 av Åbama »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 08:35:37 »

Lasse, att anklaga mig för att sprida lögner... det var magstarkt. Var i ligger lögnen?
Om du inte har några belägg förväntar jag mig en ursäkt. Hittar du en enda lögn i det jag skrivit kommer du och alla andra forumbesökare att få en ursäkt och rättelse av mig.

Om vi kan övergå till en saklig diskussion.

Att internetföretagen skapdade branschen ur askan kanske är att ta i men de blåste då verkligen liv i den. Sedan kom väl hela företeelsen från utlandet? Men det vet du säkert bättre än mig.

Men jag tror du har fel på ett par punkter ang branschen.
Marknaden var inte så stor innan den massiva reklamen. Visst en del i trångmål sålde eller stampade sitt guld. Andra lämnade in guldet  till guldsmeden för omarbetning. Men den stora massan hade fortfarande guldet i lådorna utan en tanke på att sälja. Man ”skapade” helt enkelt en marknad med all marknadsföring.

Så vi började med en liten marknad där guldsmeden hade en stor procentandel. Idag tror jag guldsmedens procent av marknaden gått ner drastiskt men i kronor har den nog gått upp rejält. Jag tror många av smederna (de som vill befatta sig med skrotguld) har mer att göra idag än någonsin, tack vara internetföretagen.
Jag pratade med en guldsmed som aldrig varit någon stor inköpare. Han betalar i mitt tycke rätt dåligt och annonser knappt alls. Men han säger att så fort drakarna, som du kallar dem, drar på med marknadsföring får även han ett uppsving. För att inte tala om när någon turnerande guldköparcirkus besöker staden. Han har aldrig köpt så mycket guld som nu och det är tack vara branschens uppsving. Räkmacka!

Jag tycker att många av internetföretagen skjutit sig själv i foten med deras lockpriser mm.   Sedan kan man ju som du Lasse alltid peka på att det är någon annans fel. Någon annan som började. Någon annan som är värre. Ungefär som det låter på dagis.

(Jag tycker det var synd när smsguld som till en början körde utan kampanjer och avgifter föll till föga anammade guldbrevs upplägg med skyhöga kampanjpriser och värderingsavgfiter. Men jag kan förstå att de tröttnade eftersom det pris de gick ut med alltid låg långt under konkurrentens pris och många inte fattade skillnaden.)

Redan att få folk att skicka in guld möter motstånd. Därav går många till sin lokala guldsmed som de litar mer på. Men genom enträget arbete och nöjda kunder skulle internetföretagen få ner tröskeln att skicka iväg sitt guld. Till viss del tror jag de lycktas.

Men det är här jag bedömer att de gör fel. Internethandlarna måste få tillbaka sin investering/ de är giriga / måste betala dyr marknadsföring / kapa åt sig marknadsandelar eller vad nu anledningen må vara. Så de kommer på alla dess upplägg med kampanjer osv. som mer eller mindre skall föra konsumenterna bakom ljuset så att handlaren skall få mer över på sista raden.

Det är det jag vänder mig mot. Tveksam affärsmoral.

De har en bra produkt även om inskicksproblemet nog är större än de bedömt. Men varför alla tjyvknep? Varför inte var ärliga och tydliga?

Lasse, om du backar från tangentbordet och tänker efter för en stund så inser säkert du också att det inte är schysst. Kanske bra affärer för vissa. Man kan försöka legitimera sitt eget beteende genom att peka på andra som är värre eller hävda konsumentens egna ansvar. Men vilket ansvar har företagaren? CSR har du säkert hört talas om, företagens samhällsansvar.
Att du som bara hjälper till med tekniken inte har något ansvar för affärsmodellen kan jag förstå. Men jag förstår inte varför du försvarar dessa så intensivt.

Det är lättare att nå tillväxt och utveckling om folk kan lita på varandra, inkl politiker. Men Sverige  är nog på väg åt fel håll.

Utloggad Guld24K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #27 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 09:14:39 »
Guldbrev och alla de andras aktörerna såsom SMS-Guld som har s k kampanjer med ett bra pris de fuskar och påstår att man bara är berättigad till deras mycket lägre pris eftersom man inte skickat in guldet direkt. Det avgift på 29 kr/gram som de alltid tar ut nämns inte heller på framträdande plats. Det är lurt det här. Det är bättre att sälja till t ex GuldCentrum i storstäderna över disk och få ett avdrag på 5 % i smältningskostnad. Ingen värderingsavgift har de.

Jag fick 180 kr/gr av Guldbrev för mitt 18 K men lyckades att höja till 230 kr efter att jag klagat . Då var deras kampanjpris 270 kr/gr för 18 K

En stark VARNING alltså.  8)  Det är en ljusskygg verksamhet

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
« Svar #28 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 10:24:32 »

En ny medlem med sitt första inlägg... bra att fler kommer till tals.

Guldcentrum har i mitt tycke en schysstare kampanj där man har fem dagar på sig att skicka in guldet.

Men varför inte skippa denna smältningskostnad?

Dessutom har de samma formulering som postats om konkurrenter tidigare i denna tråd

"Under inga omständigheter innehar Guldcentrum något ansvar för returnerade försändelser, och om föremålet eller föremålen skadas eller bortkommer har Guldcentrum ingen ersättningsskyldighet för sådan förlust"

Utloggad Guld24K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #29 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 10:34:49 »
Jag har en del guld som bara ligger. Bl a en monterad 1/2 oz guldtacka Credit Suisse med kedja. Var kan jag få bästa pris för den? Kedjan är en pansarlänk på ca 8 gr och tackan inkl montage väger ca 18 gr.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Palladium mer än tredubblat värde på tre år. by Krugerangel
Idag kl. 16:19

Corona, inte ölen by Blåkrona
Idag kl. 16:17

Köpa silver i Nordmakedonien by Krugerangel
Idag kl. 16:02

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Västjämten
Idag kl. 14:47

Frågor om goldsilver.be by Birka
Idag kl. 10:44