Författare Ämne: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr  (läst 64093 gånger)

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
SV: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr
« Svar #45 skrivet: torsdag 24, januari 2013, 17:47:28 »

När du jämför med priskrig i elektonikbranschen gör du det lätt för dig.

Priset gäller även om TVn kanske tar slut ganska snabbt.

Kampanjpriset hos internetguldet är ruffel och båg rakt igenom. Varför annonsera priset över världsmarknadspriset och sedan sänka med hundralappar per gram när det är dags för värdering.
Eller 805 kr/g för 24 K. Visst om du har en Boliden på 25 gram. Jag har ännu inte hört talas om att de ens existerar.

Genomrutten affärsmoral.
Undra om personalen är duperad eller med på att lura tanten på pengarna. När kunden klagar på att priset inte är det hon såg när hon beställda brevet svarar Laura på kundservice att guldet har gått mycket upp och ner på sistone... ja säkert 30-40 % upp och ner ; )
Om kunderna skulle veta vilket grampris de egentligen fått skulle de ha annat att säga förutom att tjejerna på kundservice är var trevliga och att det gick snabbt.

Undrar också om de skulle rekommendera släkt och vänner att sälja sitt guld till dem.

Utloggad JohanS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #46 skrivet: fredag 25, januari 2013, 09:43:50 »
Som tur är så har de här med lockpriser inom gulduppköparbranschen minskat något enormt.
För mig finns det tre stora aktörer inom branschen i Sverige. Varav en av dem har gått ut med en uppmaning om att skrota allt som har med lockpriser att göra och dessutom startat en namninsamling mot lockpriser som de manar att lämna till konsumentombudsmannen.

Det kommer komma en branschförening som ska verka emot lockpriser och falsk marknadsföring inom kort hoppas jag.

Sedan anser jag inte att jämförelsen med elektronikbranschen är så dum. MediaMarkt gick in med en jättekassa i Sverige vilket gjorde att de kunde gå minus i många år för att ta marknadsandelar. Det har resulterat i både Experts och OnOffs konkurs. På samma sätt har den här branschen konsoliderats och kommer att göra det ytterligare eftersom mindre aktörer inte kommer att ha råd att betala det höga pris som större aktörer betalar.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #47 skrivet: fredag 25, januari 2013, 13:32:50 »
Min högst personliga analys av likheterna mellan gulduppköparmarknaden och elektronikmarknaden är små marginaler och smått desperata knep att locka kunder. Bägge branscher dras med mycket små vinstmarginaler, vilket kräver en väldigt stor omsättning för att kunna överleva. Marknaderna har dessutom inte plats för hur många aktörer som helst, och framförallt guldköparmarknadens kundbas bör krympa mer och mer ju längre tiden går. Svenska folket har inte hur mycket skrotguld hemma i byrålådorna som helst, och jag tror inte vi fyller på i snabbare takt än vad vi säljer.

Min gissning är att de fula lockpriserna som dyker upp då och då antingen säger en hel del som personerna bakom företagen, eller att de desperat försöker locka till sig kunder av ekonomiska skäl. Kanske är det både och. "Desperate times calls for desperate measures" helt enkelt. Jag tror att inom några år har många av de mindre uppstickarna försvunnit från marknaden, alternativt konkar någon av de större aktörerna.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #48 skrivet: fredag 25, januari 2013, 15:29:21 »
Tycker skrotpetters analys stämmer rätt väl. Hela branschen verkar genomrutten och full med fula knep. Det hela handlar snarare om rena lycksökare hos dessa företag.

Att en aktör nu kommit på att det ger trovärdighet att faktiskt berätta vad kunden i slutändan får betalt gör dem inte mer trovärdiga, inte ett dugg. Det finns en jättebra tråd på Flashback som beskriver hur aktören agerat tidigare, där man använt sig både av falska påhittade kundreferenser, vilseledande marknadsföring, vilseledande priser, guldsäljande kunder som inte fått betalt utan tjat och polisanmälningar. Lägg därtill familjens historia med tidigare konkurser med mängder med lurade småsparare.

Missförstå mig inte, jag tror ingen av de andra aktörerna är speciellt mycket mer seriösa. Snarare handlar det om en bransch som dragit till sig lycksökare samt personer med kriminell bakgrund.

Sedan fattar inte jag hur ett pris strax över 200 kr för 18 karat kan vara dåliga marginaler när världsmarknadspriset ligger på 258 kr. Säljer jag hos en guldsmed får jag betydligt mer än priset hos dessa internetaktörer, då de omarbetar guldet.

Skulle jag sälja guld skulle jag i första hand se om jag inte trots allt kunde behålla det för dess värdebevarande egenskaper. I andra hand (om jag ändå var tvungen) först gå till en lokal guldsmed för att sedan gå till en pantbank och jämföra vad jag fick betalt.

Sedan håller jag med Silverräven 2013 får vi nog se den första konkursen bland guldköparna.
« Senast ändrad: fredag 25, januari 2013, 15:31:20 av Åbama »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
« Svar #49 skrivet: fredag 25, januari 2013, 16:19:42 »

Små marginaler? Ja för de seriösa är det säkert tajt.

Men att 2011 göra en vinst på 13 Mkr, med en bruttovinstmarginal på 32 %, samtidigt som de idag locka med ett pris på 290 kr/g (världsmarknad kring 260 kr/g) för 18 K är en svår ekvation.

http://www.allabolag.se/5567433460/bokslut

Att lokala guldsmeder och pantbanker, med vissa undantag, skulle betala bra kan jag dock inte hålla med om. Hade de gjort det hade de renodlade guldköparfirmorna inte funnits i den utsträckningen vi ser idag.

Guldsmederna är nog tyvärr en utdöende släkte eftersom guldpriset gör smycken så dyra och folk inte värderar hantverk utan hellre köper bijouterier.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #50 skrivet: fredag 25, januari 2013, 16:33:41 »

Små marginaler? Ja för de seriösa är det säkert tajt.

Men att 2011 göra en vinst på 13 Mkr, med en bruttovinstmarginal på 32 %, samtidigt som de idag locka med ett pris på 290 kr/g (världsmarknad kring 260 kr/g) för 18 K är en svår ekvation.

Jag hade tidigare bara kollat upp SMSGuld: http://www.allabolag.se/5567665954/SMS_Guld_AB

Du har nog helt rätt i vad du skriver. Jag gissar att SMSGuld i jämförelse har dragit på sig för stora utgifter, t ex på dyr marknadsföring. De har ändå synts mest i media i mitt tycke, vilket kostar.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
« Svar #51 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:00:04 »

En tumregel värd att minnas när det gäller bokslut.

Ett lönsamt bolag tjänar egentligen mer än de redovisar. Skatteplanering osv.
Ett olönsamt bolag tjänar däremot ännu sämre än de redovisar. Vill inte skrämma iväg kunder, leverantörer och banker.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #52 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:12:56 »
Skrotpetter, å andra sidan har jag en bekant som säljer mjukvara med 75-80% marginal så allt är relativt. Hans kunder är nöjda men då vet de å andra sidan vad priset är redan innan. Vad du däremot har helt rätt i är givetvis att det är en omöjlig ekvation att marknadsföra ett pris som är högre än världsmarknadspriset och sedan bokföringsmässigt ha de marginalerna som de har. Det är ju rätt uppenbart att kunderna inte får de priser som man marknadsför sig med och det kan sammanfattas med ett ord, ”bedrägligt”.

Du har säkert rätt vad det gäller guldsmeder och pantbanker, att priserna skiljer sig åt och det finns de som betalar både bra och dåligt, men som sagt, det kunden borde göra är att jämföra både priser och vilka de säljer till. Ett samtal till ARN innan för att förhöra sig om företaget är nog heller ingen dum idé. Varför dessutom sälja? Att behålla är ju en utmärkt investering!

Silveräven, marknadsföringskostnader kan nog vara en förklaring. En annan möjlig förklaring till att en aktör  visar höga marginaler i bokslutet och en annan aktör nästan inga marginaler alls (där båda har likartade priser), är att allt inte redovisas.

Tänk vad enkelt det vore om ett företag har volymer med 100´000-200´000 kunder, att plocka ut en viss vikt guld och ersätta med mostsvarande mängd koppar eller mässing innan skrotet skickas iväg på rening inför försäljning. Viktmässigt stämmer det inlämnade med det som redovisats i inköpen, men guldinnehållet blir lägre och vinsten också. Det är knappast heller möjligt att upptäcka det för revisorn med tanke på det stora antalet kunder. Har ingen aning om hur guld redovisas, men står inte karaten på inköpsunderlagen blir det nästan nog omöjligt att upptäcka.

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
« Svar #53 skrivet: måndag 28, januari 2013, 11:39:39 »
Vart också lite nyfiken på
Kodstycke: [Välj]
guldbrev.se då det är svårt att inte reagera när de bjuder över spotpriset.

Jag skickade ett mail till dem av nyfikenhet
Citera
Hej,
har en 50g Hareaus guldtacka i orginalförpackning och med certifikat.

Det står att jag ska kontakta er för vikter över 25g.
Mvh
xxx

Fick detta svar:
Citera
Hej xxx
Vi betalar 90 % av världsmarknadspriset.
Idag så skulle ni få utbetalt 312 kr per gram för 24 K.
Önskar dig en trevlig dag.
/../
Inte ett ord om kampanjpriset..

Samma minut som jag fick detta mail kollar jag på deras sida och där ligger kampanjpriset för 24 karat på 420:-.

Så det är 25g Boliden med cert som gäller om man ska få kampanjpriset  ::)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 760
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #54 skrivet: måndag 28, januari 2013, 12:51:03 »
Är det någon som kontaktat Boliden och frågat huruvida det någonsin producerats guldtackor om max 25g med certifikat från deras sida?

Skulle så inte vara fallet kan säkerligen marknadsdomstolen fälla guldbrev för sin bedrägliga marknadsföring samt förelägga dessa med vite om man fortsätter sätta "drömpriser" på produkter som aldrig existerat.
Likaså kan Boliden säkert vara intresserade av den varumärkessnyltning som sker och kanske påpeka olämpligheten att missbruka deras företags namn/produkter i sin marknadsföring.

Om det mot all förmodan producerats Bolidentackor om max 25g med certifikat så är de säkerligen lika vanliga som en enbent travhäst med 100% vinster över 1000 lopp... men i vart fall så är guldbrev då på rätt sida lagen (om än uppenbart vilseledande i sin marknadsföring).

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #55 skrivet: måndag 28, januari 2013, 18:12:37 »
Vart också lite nyfiken på
Kodstycke: [Välj]
guldbrev.se då det är svårt att inte reagera när de bjuder över spotpriset.

Jag skickade ett mail till dem av nyfikenhet
Citera
Hej,
har en 50g Hareaus guldtacka i orginalförpackning och med certifikat.

Det står att jag ska kontakta er för vikter över 25g.
Mvh
xxx

Fick detta svar:
Citera
Hej xxx
Vi betalar 90 % av världsmarknadspriset.
Idag så skulle ni få utbetalt 312 kr per gram för 24 K.
Önskar dig en trevlig dag.
/../
Inte ett ord om kampanjpriset..

Samma minut som jag fick detta mail kollar jag på deras sida och där ligger kampanjpriset för 24 karat på 420:-.

Så det är 25g Boliden med cert som gäller om man ska få kampanjpriset  ::)

Gör om samma sak men erbjud en 25 gramstacka från Boliden så får vi se vad som händer.

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #56 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 15:27:34 »
Är det någon som kontaktat Boliden och frågat huruvida det någonsin producerats guldtackor om max 25g med certifikat från deras sida?

Skulle så inte vara fallet kan säkerligen marknadsdomstolen fälla guldbrev för sin bedrägliga marknadsföring samt förelägga dessa med vite om man fortsätter sätta "drömpriser" på produkter som aldrig existerat.
Likaså kan Boliden säkert vara intresserade av den varumärkessnyltning som sker och kanske påpeka olämpligheten att missbruka deras företags namn/produkter i sin marknadsföring.

Om det mot all förmodan producerats Bolidentackor om max 25g med certifikat så är de säkerligen lika vanliga som en enbent travhäst med 100% vinster över 1000 lopp... men i vart fall så är guldbrev då på rätt sida lagen (om än uppenbart vilseledande i sin marknadsföring).
Kanske gamla nyheter, men Guldbrev är redan hotade med vitesföreläggande om de marknadsför sig med hjälp av ett antal oriktiga formuleringar: http://www.notisum.se/rnp/domar/md/MD011011.htm

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09