Författare Ämne: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr  (läst 53362 gånger)

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
SV: Guldbrev.se - Köper ditt guld för 435:- per gram - gör en spread på 1000kr
« Svar #30 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 11:17:33 »
Jag ringde Guldbrev.se idag och undrade vad man får för en 10 gr 24K guldtacka.
Svaret var - 444 kr/gram
Inga avgifter alls då, undrade jag
- Nej inga som helst, eftersom vi inte drar av värderingskostnaden om 29 kr/gram för 24K
Så, om jag skickar in min 24K tacka till er så är det faktiskt 4444 kronor jag får?
- Vänta, jag ska dubbelkolla
Efter en minut: - Det priset gäller Boliden 25gr med certifikat
Ok, men det är ingen Boliden tacka jag har, så vad får jag då?
- Då betalar vi 300 kronor per gram

(råkade spela in samtalet)

Så, 3000 skulle jag få för min UBS tacka.
Liberty Silver betalar 3637, utan svårtolkade förbehåll.
Har själv sålt dit, så jag vet

(Edit: Sedan visar det sig att 444 x 10 oftast blir 4440, inte 4444)
« Senast ändrad: onsdag 14, mars 2012, 18:40:58 av Flopsy »

Utloggad Guld24K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #31 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 11:39:53 »
Det är bra att Guldbrevs och andra oseriösa  metoder blir kända innan för många har hunnit bli lurade. Hela upplägget med avdrag för värderingskostnad på stämplat rent guld är ju barockt. Kampanj vid snabb affär, det luktar blåsning.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #32 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 13:25:22 »
http://smsguldbluff.wordpress.com/2011/08/10/min-historia-och-hur-smsguld-lurade-mig/

Här har vi en uppenbarligen mycket besviken fd kund till SMS Guld. Om historien stämmer, vilket den säkert gör, så inser man att det är väldigt si och så med pålitligheten. Ser nu att de ändrat informationen på sin hemsida till "snabb utbetalning". Återigen lämnas utrymme för godtycklighet då det är svårt att stämma dem för att pengarna kommit in efter sju dagar i stället för en dag.

Edit: Jag kom precis på en sak. Bloggen skulle mycket väl även kunna vara smutskastning från en konkurrent. Inte för att jag förespråkar något av företagen i den branschen, men jag har förstått att man gärna baktalar konkurrenterna. Det är alltså upp till var och en om man vill tro på vad som skrivs eller ej.
« Senast ändrad: onsdag 14, mars 2012, 13:44:55 av Silverräven »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #33 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 14:22:48 »

Det kryllar av bloggar och blogginlägg där ute med ris och ros för de olika internetföretagen. Många säkert äkta medan andra, kan vi anta, är skrivna av anställda som hissar den egna arbetsgivaren resp. dissar konkurrenterna i branschen.

Rätt komisk läsning faktiskt.

Det går ofta snabbt att se vilka som jobbar på företaget som diskuteras. De försvarar bolagen och dess metoder men utan att svara på de direkta frågorna. Utan kastar skiten vidare ungefär som Lasse gjorde högre upp i tråden. Problemet är väl att de inser att de aldrig kan vinna en saklig diskussion, i alla fall inte mot någon som är det minsta påläst.

Det också intressant att alla som är det minsta kritiska anklagas för att vara bittra konkurrenter. Nu senast fick Åbama en släng av den sleven trots att han uppmanar folk att behålla sitt guld.

Känner jag inte bloggaren personligen skulle jag inte lita på ett ord i bloggen.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1773
  • Affärsomdömen: 180
« Svar #34 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 18:27:19 »
"Köpes: Bolidentackor mindre än 25 gram med certifikat... Pris över spot betalas..."

Tänkte sälja vidare till internetguldbolagen eftersom det verkar vara just sådana de vill ha ;-)

Om vi får ihop några kilo sådana kanske vi kan få de bedrägliga internetguldbolagen att blöda lite...

/H

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #35 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 18:48:27 »
Guldbrev.se betalar 90 kr/g för tandguld, snabbhetskampanj, så passa på ...

Kodstycke: [Välj]
http://www.guldbrev.se/Snabbhetskampanj/
Vi bjuder inte på "heta" länkar till dessa företag, använd "infoga kodstycke" tack. /MrL

Varför bara 90 kronor när man gjort sig mödan att byta borsten mot en hovtång?
« Senast ändrad: onsdag 14, mars 2012, 19:13:49 av MrLibertad »

Utloggad gruvan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #36 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 21:24:15 »
Någon som vet hur det funkar med de kringresande gulduppköparna? Är de egna företagare eller dom anställda? Betalar dom "ännu" mindre om dom är egna för att senare sälja vidare?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1773
  • Affärsomdömen: 180
« Svar #37 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 21:34:34 »
Någon som vet hur det funkar med de kringresande gulduppköparna? Är de egna företagare eller dom anställda? Betalar dom "ännu" mindre om dom är egna för att senare sälja vidare?

Min uppfattning är att många av dem troligen grundlurar folk. Jag har hört talas om flera bedrägliga uppköp. Flera uppköpare från tyskland/österike/schweizsom reser runt t ex. Gissa om deras vågar går rätt eller om dom betalar vinstskatt, råkar ange fel summa, inte registrerar inköp hos polisen (i stöldutredningssyfte) eller om de inte bara tar med sig guldet hem och smälter ner...

/H

Utloggad gruvan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #38 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 21:59:39 »

Min uppfattning är att många av dem troligen grundlurar folk. Jag har hört talas om flera bedrägliga uppköp. Flera uppköpare från tyskland/österike/schweizsom reser runt t ex. Gissa om deras vågar går rätt eller om dom betalar vinstskatt, råkar ange fel summa, inte registrerar inköp hos polisen (i stöldutredningssyfte) eller om de inte bara tar med sig guldet hem och smälter ner...

/H

Jag har fått reda på att en person jag känner, eller rättare sagt kände ska börja köpa upp guld eftersom det "går att tjäna pengar ett par år till". Det verkar som den personen ska köra det som en egen verksamhet och då borde dom köpa upp för att sälja vidare och dom måste ju tjäna pengar i sin del av ledet, frågan är hur mycket dom kan tjäna, eller hur mycket mindre dom kan betala kunderna i förhållande till sitt säljpris.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #39 skrivet: onsdag 14, mars 2012, 23:16:50 »

Jag har fått reda på att en person jag känner, eller rättare sagt kände ska börja köpa upp guld eftersom det "går att tjäna pengar ett par år till". Det verkar som den personen ska köra det som en egen verksamhet och då borde dom köpa upp för att sälja vidare och dom måste ju tjäna pengar i sin del av ledet, frågan är hur mycket dom kan tjäna, eller hur mycket mindre dom kan betala kunderna i förhållande till sitt säljpris.

Antagligen mkt mindre, folk har tyvärr noll koll och är helt passiviserade när det gäller att ta reda på värdet av någonting dom ska sälja. Det som gäller för svensson är omedelbar tillfredsställelse och pengar i handen direkt som dom inte kan bärga sig för att sätta sprätt på.

Utloggad Guld24K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #40 skrivet: torsdag 15, mars 2012, 06:57:20 »
SMS Guld skriver nu att de ger 462 kr grammet för 24 K. Bluff rakt igenom.

Noteringen pekar runt 374 kr

Kodstycke: [Välj]
http://www.guldcentralen.se/News.aspx?f_id=29150
Inga "heta" länkar till gulduppköpare i forumet, använd "infoga kodstycke" tack. /MrL
« Senast ändrad: torsdag 15, mars 2012, 09:01:51 av MrLibertad »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #41 skrivet: torsdag 15, mars 2012, 08:45:38 »
SMS Guld skriver nu att de ger 462 kr grammet för 24 K. Bluff rakt igenom.

Häromveckan var det en bra bit för 500 kr/g

"Köpes: Bolidentackor mindre än 25 gram med certifikat... Pris över spot betalas..."

Tänkte sälja vidare till internetguldbolagen eftersom det verkar vara just sådana de vill ha ;-)

Om vi får ihop några kilo sådana kanske vi kan få de bedrägliga internetguldbolagen att blöda lite...

/H

Skulle någon av dem få in brev från säg 20 st personer med Boliden tackor med certifikat (har förresten någon här sett ett sådant certifikat) så finns det inget som hindrar dem från att sänka priset just den dagen utbetalningen sker.

Extra höga lockpriser på helgen förekommer också eftersom de aldrig behöver betala de priserna då värderingen sker under vardagarna. Folk ser priset på helgen, beställer påsen, men lagom till det är dags att betala ut under veckan har priset gått ner. Vi pratar inte normala kursrörelser utan 10 % ner när spotpriset på börsen gick ner 1 %

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #42 skrivet: måndag 03, december 2012, 21:14:45 »
Det här låter ju verkligen för bra för att vara sant. Såg precis en annons från Guldbrev som betalar 805 kr/gram för 24K. Dvs mer än 100% över spot. För bra för att vara sant, någon?

Självklart finns det villkor: "Max 25 gram Boliden med äkthetscertifikat". Har någon nånsin sett en tacka från Boliden på max 25 gram?  :P

Det verkar återigen alltså som det var för bra för att vara sant.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1668
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #43 skrivet: måndag 03, december 2012, 21:23:36 »
Det har de säkert kollat upp att Boliden aldrig har tillverkat investeringstackor som väger så lite.

Likaså tror jag att äkthetscertifikat från Boliden på guldtackor är mycket ovanligt.

Så jag skulle vilja säga att de är helgarderade!

Utloggad JohanS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #44 skrivet: torsdag 24, januari 2013, 17:03:52 »
Sorry för bumpen, men jag tror Skrotpeter har sammanfattat det väldigt bra i ett av sina inlägg.
Det ända skälet till att priserna för internetguldet stack i höjden var att det var det enda marknadsföringsknepet som funkade.

På samma sätt som om två butiker, låt säga MediaMarkt och Elgiganten har samma TV, då väljer du den med lägst pris. En så kallad pris-strategi istället för diffrentierings-strategi.

Jag tror själv att allt med lockpriser kommer försvinna inom kort då ingen vill betala ut överpriser för att ta marknadsandelar längre.

Jag tycker det här fenomenet är likt t.ex när MediaMarkt öppnar en ny butik och säger att de säljer 42 tums LED för 4444 sek och sen har dem bara några få exemplar av den TV:n.

När du ser en annons om billiga TV-apparater så vet du att det bara finns några få, det har man lärt sig numera. Dock har inte allmänheten lärt sig hur marknadsföringen i den här branschen har fungerat och därför har så många blivit besvikna.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by DEScypher
Idag kl. 19:08

Belåning vid aktieköp by DEScypher
Idag kl. 17:30

Mystiska stämplar på en sovereign by 9darter
Idag kl. 15:44

Fråga om hjälp med att gjuta en berlock by OlofN
Idag kl. 09:13

Silver Bullion & Tackor säljes! EDIT: Nya lägre priser by Lanne
Igår kl. 23:16

Ny medlem? Läs detta först! by august
Igår kl. 11:48

[SÄLJES] 1kg svenska silvermynt (2-kronor) by Carambola
fredag 18, september 2020, 19:35:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
fredag 18, september 2020, 14:13:10

Säljes: silver! by tekopp
torsdag 17, september 2020, 17:30:44

Pålitliga silveraffärer för internetköp tyskland? (lunar 3 mouse 2020) by Sheepy1
torsdag 17, september 2020, 16:26:24

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
torsdag 17, september 2020, 11:06:39

COMEX leveranser by JL_GBG
torsdag 17, september 2020, 09:28:27

Perth mints produktionsår 2020 mus vs 2021 oxe by Nubben100
torsdag 17, september 2020, 09:23:56

Säljes 20st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor by Salbazios
onsdag 16, september 2020, 22:49:31

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine
onsdag 16, september 2020, 10:08:34