Författare Ämne: Mindre silvermynt - Walking Liberty  (läst 14292 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Mindre silvermynt - Walking Liberty
« skrivet: lördag 04, februari 2012, 08:52:01 »
Jag äger inga mindre (rena) silvermynt än 1 oz, men har då och då kikat på mindre enheter. Tyvärr är ju spreaden då rejäl och ur ren investeringssynpunkt är det inte försvarbart. Men jag kan ändå inte riktigt släppa de mindre mynten och jag antar att det är någon form av survivalistinstinkt bakom det hela. Någon som äger mindre rena mynt som exempelvis Walking Liberty här?

Walking Liberty - 1/10 oz
Walking Liberty - 1/4 oz
Walking Liberty - 1/2 oz

Hittar faktiskt inte de minsta mynten 1/10 oz hos tyska återförsäljare, inte de jag kollat i alla fall. Skulle visserligen kunna tänka mig att handla av LS då det inte skulle bli några större mängder ändå.

Så, hur ser ni på saken med mindre enheter av rent silver?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Mindre silvermynt - Walking Liberty
« Svar #1 skrivet: lördag 04, februari 2012, 09:24:43 »
Jag har några få 1/4 oz och en st 1/10 oz. De är ganska söta de små mynten, men ack så dyra för sin storlek. Personligen tycker jag det inte skadar att ha mindre enheter i samlingen, särskilt ur survivalistsynpunkt. Om man vill ha små "valörer" för framtida handel så tror jag dock gamla svenska silvermynt är smartare, pga betydligt lägre pris samt att de är mer välkända på hemmaplan.

Men för all del, som variation i samlingen är de trevliga! Ur ren investeringsynpunkt är de dock förkastliga :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #2 skrivet: lördag 04, februari 2012, 09:30:00 »
Jag äger inga mindre (rena) silvermynt än 1 oz, men har då och då kikat på mindre enheter. Tyvärr är ju spreaden då rejäl och ur ren investeringssynpunkt är det inte försvarbart. Men jag kan ändå inte riktigt släppa de mindre mynten och jag antar att det är någon form av survivalistinstinkt bakom det hela. Någon som äger mindre rena mynt som exempelvis Walking Liberty här?

Walking Liberty - 1/10 oz
Walking Liberty - 1/4 oz
Walking Liberty - 1/2 oz

Hittar faktiskt inte de minsta mynten 1/10 oz hos tyska återförsäljare, inte de jag kollat i alla fall. Skulle visserligen kunna tänka mig att handla av LS då det inte skulle bli några större mängder ändå.

Så, hur ser ni på saken med mindre enheter av rent silver?

Ser egenligen inget behov av fractional 999 silvermynt. Vad ska du använda dem till i framtiden?
De är inte lämpliga som barterpengar i daglig handel då de slits snabbt. Bättre är nog kända gamla silvermynt som redan varit pengar. Tåligare legering.
Dessutom borde inte vara något problem att växla en 1Oz investeringsmynt till mindre delar även i worst case...

jag har ca 0.3 promille av mitt silver som fraktional 999/1000 silver!?
Dvs som kuriosa.

Däremot har jag flera kilo gamla svenska och utländska "skrotsilvermynt".

/H

Edit: Skrivet innan jag såg rävens svar. Dvs jag håller med föregående talare.

« Senast ändrad: lördag 04, februari 2012, 09:37:58 av mega_n »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #3 skrivet: lördag 04, februari 2012, 10:31:04 »
Jag har också några stycken, mest som kuriosasamlande och för att jag fick dom till bra pris.

I dagsläget skulle jag aldrig köpa 999 fractionals då man t ex kan plocka upp en gammal hederlig Svensk 50-öring från mellan 1875-1939 för runt 20:-, innehåller 3 gram silver.

Där har vi utmärkta fractionals om ni frågar mig.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: lördag 04, februari 2012, 10:32:13 »
Men ingen på gatan kommer veta vad en "silver quarter" är värd. De kommer veta att en gammal svensk enkrona är värd en krona...

Står det "1 oz silver" eller "1/2 oz silver" kan de lätt kolla upp spotpriset och direkt veta vad myntet är värt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 04, februari 2012, 10:55:48 »
Men ingen på gatan kommer veta vad en "silver quarter" är värd. De kommer veta att en gammal svensk enkrona är värd en krona...

Står det "1 oz silver" eller "1/2 oz silver" kan de lätt kolla upp spotpriset och direkt veta vad myntet är värt.

Tror inte det är något stort problem...

Risken är dock att det kanske inte ens finns något publicerat spot-pris i det läget...

/H

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: lördag 04, februari 2012, 10:58:15 »

Ifall vi skulle hamna där så är det ju det som blir problemet, du har köpt för dyrt silver då det är spotpriset som kommer att gälla, ingen kommer att kunna ta ut en premie "på gatan".

"Men jag köpte dom på Liberty Silver med 50% premium" kommer knappast att funka.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 04, februari 2012, 11:11:24 »
Ifall vi skulle hamna där så är det ju det som blir problemet, du har köpt för dyrt silver då det är spotpriset som kommer att gälla, ingen kommer att kunna ta ut en premie "på gatan".

"Men jag köpte dom på Liberty Silver med 50% premium" kommer knappast att funka.

Att "bara" få ut spot är nog bättre än att bara få 50 öre för dina 20 kr-mynt...

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: lördag 04, februari 2012, 11:17:40 »

Att "bara" få ut spot är nog bättre än att bara få 50 öre för dina 20 kr-mynt...

Hamnar vi i ett sånt läge kommer gemene man/kvinna garanterat veta vad Svenska silvermynt, samt silverinnehåll i dessa är för något så det ser jag inte som ett problem.

Jag ser alltid problem i att köpa dyrt silver dock.  ;)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 04, februari 2012, 11:45:16 »

I det läget ifall valutan har kraschat och t ex devalverats med 60% och sjunker hela tiden. Tror du folk inte förstår att vad som står på pengarna inte är speciellt relevant. Tex 100kronorssedlarna tar nog ingen emot till normalt värde. Liknande med silvermynten. Inga säljer dem heller till nominellt värde. Efter ett tag fattar nog folk vad som gäller.

Det är inte många som vet hur mycket en Oz är heller. Vilket kan vara ett problem då våra vågar ofta anger gram...

Förresten står det även ett nominellt värde på många investeringsmynt (de som ärlegal tender). Dessas nominella värde antar jag gäller minst lika väl som för svenska kronors nominella värde isåfall...
Och det fattar folk redan idag!

Jag set inget av detta som något att bry sig om. Ifall det går så illa kommer alla snart att lära sig den hårda vägen vad som gäller...

/H
« Senast ändrad: lördag 04, februari 2012, 11:51:36 av mega_n »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 04, februari 2012, 12:51:19 »

I det läget ifall valutan har kraschat och t ex devalverats med 60% och sjunker hela tiden. Tror du folk inte förstår att vad som står på pengarna inte är speciellt relevant. Tex 100kronorssedlarna tar nog ingen emot till normalt värde. Liknande med silvermynten. Inga säljer dem heller till nominellt värde. Efter ett tag fattar nog folk vad som gäller.

Det är inte många som vet hur mycket en Oz är heller. Vilket kan vara ett problem då våra vågar ofta anger gram...

Förresten står det även ett nominellt värde på många investeringsmynt (de som ärlegal tender). Dessas nominella värde antar jag gäller minst lika väl som för svenska kronors nominella värde isåfall...
Och det fattar folk redan idag!

Jag set inget av detta som något att bry sig om. Ifall det går så illa kommer alla snart att lära sig den hårda vägen vad som gäller...

/H

De behöver inte veta hur många gram "en oz" är heller, de behöver bara veta världsmarknadspriset som sätts i oz.

Det är ganska stor skillnad på ett investeringsmynt som ingen ändå handlar med än en gammal enkrona som sägs ha högt värde helt plöstligt ("jo men asså myntkoll punkt KAVALKAD punkt se har sanningen, den är egentligen värd 500 kr..."). Silvervikten står ju inte utsatt på mynten heller så det finns inget enkelt sätt att veta vad de är värda.

Det är större risk att utomjordingar landar än att alla kommer handla med gamla 25-öringar och ha nördat ner sig i olika årtal och silverinnehåll. De enda som kommer veta vad mynten är värda är skrothandlare.

Ni kan ju läsa på om vad som hände i t.ex. Argentina när det blev ekonomisk kollaps, folk använde ändå papperspengar... även om man kunde dra slutsatsen att "det enda som är guld värt är guld".

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 04, februari 2012, 13:00:46 »

De behöver inte veta hur många gram "en oz" är heller, de behöver bara veta världsmarknadspriset som sätts i oz.

Det är ganska stor skillnad på ett investeringsmynt som ingen ändå handlar med än en gammal enkrona som sägs ha högt värde helt plöstligt ("jo men asså myntkoll punkt KAVALKAD punkt se har sanningen, den är egentligen värd 500 kr..."). Silvervikten står ju inte utsatt på mynten heller så det finns inget enkelt sätt att veta vad de är värda.

Det är större risk att utomjordingar landar än att alla kommer handla med gamla 25-öringar och ha nördat ner sig i olika årtal och silverinnehåll. De enda som kommer veta vad mynten är värda är skrothandlare.

Ni kan ju läsa på om vad som hände i t.ex. Argentina när det blev ekonomisk kollaps, folk använde ändå papperspengar... även om man kunde dra slutsatsen att "det enda som är guld värt är guld".

Jag håller inte med dig. Men jag vidhåller att det inte är något verkligt problem.

"over and out."

/H

« Senast ändrad: lördag 04, februari 2012, 13:13:53 av mega_n »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #12 skrivet: lördag 04, februari 2012, 20:29:14 »
Tror att blir det "skarpt" läge så lär sig folk snabbt vad som är vad

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: lördag 04, februari 2012, 22:30:03 »
Hur är det? Blev det något klarare med forumets synpunkter, Mr "Silver" ;-)

/H
'

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Re: Mindre silvermynt - Walking Liberty
« Svar #14 skrivet: söndag 05, februari 2012, 10:53:57 »
Mega_n, haha javisst. Många synpunkter från er alla. Klart är att vi alla handlar silver i alla fall. :) Och det är ju det viktigaste.

För egen del är det i grund och botten så mycket silver för pengarna som möjligt. Men är ändå sugen på några mindre mynt som sagt. Har några få äldre svenska mynt. Men är mer inne på linjen med rent silver trots allt. Tycker Walking Liberty-mynten är enkla på något sätt, med mängden silver tydligt angiven i oz.
« Senast ändrad: söndag 05, februari 2012, 11:01:19 av Silver »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16