Författare Ämne: SBAB Mäklare - Lever i drömmarnas värld  (läst 8463 gånger)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SBAB Mäklare - Lever i drömmarnas värld
« skrivet: onsdag 25, januari 2012, 13:58:12 »
Det var ju inte längesen man på DI kunde läsa en artikel om chefen över våra Svenska Pensionsfonder som enligt författarens utsago (givetvis inte sin egen) levde i just drömmarnas värld. Där drömdes det om en 3,6% ökning av pensionerna och en återställning till en återhämtad världsmarknad som med nya friska tag skulle skölja pengar över våra pensionärer. Mäklarna på SBAB Bank däremot dom drömmer istället om en kraftig prisökning och ökad efterfrågan på småhus!

Artikeln:
http://di.se/Artiklar/2012/1/25/256952/Maklarna-Priserna-vander-upp/

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: SBAB Mäklare - Lever i drömmarnas värld
« Svar #1 skrivet: onsdag 25, januari 2012, 15:49:36 »
Självklart tror mäklarna på stigande priser, eller vill lura folk att priserna kommer stiga. Deras intäkter och existens bygger ju på det. Att det sedan inte finns mycket som talar för att så är fallet är en annan femma. Di är inte heller direkt kända för att publicera objektiva artiklar...

Att SBAB är statligt gör ju inte saken bättre heller, ser i mina ögon extra illa ut att staten indirekt uppmanar folk att skuldsätta sig för resten av livet.
« Senast ändrad: onsdag 25, januari 2012, 16:18:52 av Silverräven »

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #2 skrivet: onsdag 25, januari 2012, 21:50:52 »
Just vad den gäller den här undersökningen som jag brukar studera när den kommer tror jag faktiskt att mäklarna genuint tror på stigande priser. Om de bara vart ute efter att försöka snacka upp priserna så hade de vid undersökningarna innan inte vart så negativa till prisutvecklingen.

Däremot kommer det med största sannolik ha fel även detta kvartalet, precis som de senaste kvartalen kommer utfallet vara betydligt sämre än deras prognos. Många av mäklarna ingår i den stora massan av amatörer som ofta har fel, de tror precis som de flesta svenskar att det är buisness as usual bara för att börsen stigit 25% sen botten 23/9 fram till i måndags. Men snart (mars?) när fårket investerat sig färdigt i börsen så är det slut på tjurfällan och vi kommer få se en lång, djup och utdragen börsnedgång som bottnar först när fårket sålt  panik igen.

Och det rådande börsklimatet tror jag korrelerar bra med mäklarnas tro på bopriserna. Förutom den här undersökning som jag tycker är välgjort är min utgångspunkt att aldrig lita på mäklare, då de inte är mäklare utan ofta agerar som säljare.

För övrigt tror jag på en långvarig, 5-8 år, nedgång på bostadsmarknaden. Och realt snackar vi 60% på bostadsrätter och 40% på villor.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 25, januari 2012, 22:32:40 »
Jag har tänkt en hel del på bostadsmarknaden och vad som kommer hända, att det kommer minska är dock en självklarhet - Men hur mycket och hur länge?
Siffrorna du nämner tror jag stenhårt på dvs 60% mot 40%, dock tror jag att det finns ett scenario där vissa fall kommer att vara annorlunda, där vissa objekt kommer att vara till salu för t.om rejält undervärderade priser kanske 10% av dagens värde.

Tänker på om vi får t.ex säg att 80% av befolkningen dvs medelsvensson har en belåning på 2,5 miljoner hus + ny bil. Amorterar gör man inte, och man använder såklart sitt hus som säkerhet efter "Huset är en tillgång" FEL Huset är en utgift! Marknadsvärdet sjunker med 40% banken kräver exekutiv aktion genom kronofogden - Svensson får bo i hyresrätt med blancolån på 1-1,5miljoner sek. Händer detta som verkar högst troligt den här gången 80% av befolkningen istället för 80 000 som förra kraschen kommer marknaden vara full av objekt till salu och ingen kommer köpa = att det mycket väl kan sjunka med 90% på många ställen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: onsdag 25, januari 2012, 23:30:28 »
Tror att marknaden för villor/bostadsrätter är en trög lite seg marknad.
Den fortsätter upp trots att den borde börja vända ned, när den sedan väl vänder ned så gör den inte det för 1-2 kvartal utan segheten finns även där och har nedgången börjat kan den mycket väl hålla i sig i 5 år.
Kanske ingen bubbla som brister direkt och snabbt utan en lagom pyspunka under flera år nedåt.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: onsdag 25, januari 2012, 23:43:28 »
Ytterst handlar bostadspriserna om tillgång till krediter/pengar/lån eller vad man nu vill kalla det. Att försöka förutspå vad fallet faktiskt blir är rätt ogörligt då vi inte vet hur situationen på kreditmarknaden ser ut om några år, den kanske inte ens finns kvar då trenden verkar gå mot allt mer reglering. Det enda man kan vara säker på är att all logik pekar på en nedgång, vart den i slutändan landar återstår att se men tills läget klarnar är det nog vettigt att amortera aggresivt om man har lån, sitter man i hyresrätt så sparar man och avvaktar köplägen när de dyker upp om man tänkt sig bli bostadsägare.

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #6 skrivet: torsdag 26, januari 2012, 00:25:11 »
Ytterst handlar bostadspriserna om tillgång till krediter/pengar/lån eller vad man nu vill kalla det. Att försöka förutspå vad fallet faktiskt blir är rätt ogörligt då vi inte vet hur situationen på kreditmarknaden ser ut om några år, den kanske inte ens finns kvar då trenden verkar gå mot allt mer reglering. Det enda man kan vara säker på är att all logik pekar på en nedgång, vart den i slutändan landar återstår att se men tills läget klarnar är det nog vettigt att amortera aggresivt om man har lån, sitter man i hyresrätt så sparar man och avvaktar köplägen när de dyker upp om man tänkt sig bli bostadsägare.

Bra skrivet, håller med dig helt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #7 skrivet: torsdag 26, januari 2012, 22:39:03 »
Sitter man i hyrasrätt och sparar så när den dagen kommer man vill bli ägare till sitt boende så tar man en monsterbox onder armen och köper sin bostad

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 26, januari 2012, 22:56:01 »
Sitter man i hyrasrätt och sparar så när den dagen kommer man vill bli ägare till sitt boende så tar man en monsterbox onder armen och köper sin bostad

Inte omöjligt att när den dagen kommer så tar man sin monsterbox och går och köper ett helt hyreshus, faktiskt är väl att det under depressionen på 30-talet sjönk värdet på fastigheter med 90%? (läste detta på cornucopia)  :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #9 skrivet: fredag 27, januari 2012, 02:45:08 »

Inte omöjligt att när den dagen kommer så tar man sin monsterbox och går och köper ett helt hyreshus, faktiskt är väl att det under depressionen på 30-talet sjönk värdet på fastigheter med 90%? (läste detta på cornucopia)  :)

Det kan du göra redan idag. Du behöver bara besöka någon av de många orter som drabbats av den svenska industridöden. Där finns det gott om tomma hyreskåkar som väntar på nya ägare. I Detroit kan du köpa en skyskrapa för 11000 dollar, så så även där med andra ord. (Skall se om jag kan hitta länken).

En annan intressan reflektion. På SVT:s ABC berättade de idag, att i Danderyd (Djursholm), fanns det visserligen höga inkomster, höga fastighetsvärden, men det var också där det var störst andel av inkomsterna som gick åt till räntor på lån.

En intressant reflektion, för de som säger att "dyra objekt kommer inte gå ned lika mycket i värde". En bekant som arbetat som återtagare för ett leasingbolag, av obetalda bilar, berättade också att Danderyd var en återkommande plats att hämta bilar som inte betalats av bilarnas leasingtagare.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal