Författare Ämne: Banker med låga avgifter - tipstråd  (läst 21618 gånger)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Banker med låga avgifter - tipstråd
« skrivet: måndag 16, januari 2012, 20:29:25 »
Inte ens på det här forumet vågar gemene svensk släppa nappen i form av en storbank med höga avgifter...

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Banker med låga avgifter - tipstråd
« Svar #1 skrivet: måndag 16, januari 2012, 20:49:18 »
Angående banker så känns det väldigt surt att behöva betala den årliga kortavgiften, väldigt surt. Finns det något sätt att komma runt detta, för hur jag än funderar känns det som att man är mer eller mindre tvingad att ha ett kort, alla ställen tar ej kontanter etc. Har just nu Nordea och Swedbank. Ska avsluta Swedbank.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: måndag 16, januari 2012, 20:55:22 »
Angående banker så känns det väldigt surt att behöva betala den årliga kortavgiften, väldigt surt. Finns det något sätt att komma runt detta, för hur jag än funderar känns det som att man är mer eller mindre tvingad att ha ett kort, alla ställen tar ej kontanter etc. Har just nu Nordea och Swedbank. Ska avsluta Swedbank.

Det finns flera kreditkort som är gratis. Från GE Money Bank kan du även få ett bankkort med 12 gratis uttag per år (i Sverige eller utlandet) och utan valutaväxlingsavgift. Från Forex Bank kan du få ett bankkort med gratis uttag i Sverige. Man betalar inget för dessa kort, på Forex Bank får du även 2,55% ränta på alla dina pengar, även om du har det som lönekonto.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: måndag 16, januari 2012, 21:21:19 »
Forex gillar jag inte pga att de ideligen hävdar att man får bättre växlingskurs av att växla i deras kontor än att använda sitt bankkort/ ta ut pengar ut bankomater.

Däremot Ge-moneybank kan vara intressant, men dom är helt internetbaserade?
« Senast ändrad: måndag 16, januari 2012, 21:31:45 av alang »

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #4 skrivet: måndag 16, januari 2012, 21:22:45 »
Inte ens på det här forumet vågar gemene svensk släppa nappen i form av en storbank med höga avgifter...
Jag betalar ingenting för att nyttja internetbanken och jag betalar heller inte ett öre för mitt Visakort hos Handelsbanken.
Jag har även OKQ8 Visakortet, vilket är det som främst används eftersom det ger 1 % i återbäring på köp och även ger inlåningsränta.
https://www.okq8.se/privat/pastationen/okq8kort/okq8kort
Min aktieportfölj har jag hos Avanza och buffertsparande hos Bluestep.

Har du ett förslag på något annat upplägg så är jag intresserad. Vad använder du själv?

Silverräven: Kanske kan flytta dessa inlägg till en annan tråd där vi diskuterar olika banklösningar.

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Det är fult att spara.
« Svar #5 skrivet: måndag 16, januari 2012, 21:29:59 »
Handelsbanken har gratis internetbank. Och deras "Frikort" (dock ett Maestrokort) har inga årsavgifter eller avgifter för köp eller uttag. Bra komplement till OKQ8 Visakortet som tyvärr har en avgift vid kontantuttag: https://www.okq8.se/privat/kort/fordelarmedokq8visa

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 16, januari 2012, 21:59:35 »
Jag betalar ingenting för att nyttja internetbanken och jag betalar heller inte ett öre för mitt Visakort hos Handelsbanken.
Jag har även OKQ8 Visakortet, vilket är det som främst används eftersom det ger 1 % i återbäring på köp och även ger inlåningsränta.
https://www.okq8.se/privat/pastationen/okq8kort/okq8kort
Min aktieportfölj har jag hos Avanza och buffertsparande hos Bluestep.

Har du ett förslag på något annat upplägg så är jag intresserad. Vad använder du själv?

Silverräven: Kanske kan flytta dessa inlägg till en annan tråd där vi diskuterar olika banklösningar.

Gissar att du är upp över öronen belånad hos Handelsbanken då, vanligtvis kostar VISA-kortet 250 kr per år.

Jag har GE Money Bank (kreditkort och bankkort), GCC Capital och Skandiabanken. Ska nog skaffa Forex Bank också.

Handelsbanken har gratis internetbank. Och deras "Frikort" (dock ett Maestrokort) har inga årsavgifter eller avgifter för köp eller uttag. Bra komplement till OKQ8 Visakortet som tyvärr har en avgift vid kontantuttag: https://www.okq8.se/privat/kort/fordelarmedokq8visa

Frikortet var ju inte mycket att hänga i granen heller, alla tar inte Maestro och det kostar 10 kr per uttag om man använder andra bankomater än Handelsbankens.

Forex gillar jag inte pga att de ideligen hävdar att man får bättre växlingskurs av att växla i deras kontor än att använda sitt bankkort/ ta ut pengar ut bankomater.

Däremot Ge-moneybank kan vara intressant, men dom är helt internetbaserade?

Men du gillar Nordea som lurar kunder på en helt annan nivå? Sen stämmer säkert Forex påstående om man använder Swedbank och betalar 40 kr per uttag...

GE Money Bank har inga bankkontor (men det har inte SEB heller, bara säljarkontor...)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: måndag 16, januari 2012, 22:31:57 »
Jag kan inte påstå att jag "gillar" någon bank faktiskt, men okej jag är med på att Ge-moneybank verkar ge bättre villkor.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: måndag 16, januari 2012, 22:38:14 »
Jag har Swedbank mest av gammal (o)vana, vilket jag faktiskt borde ändra på då jag inte gillar dem särskilt mycket alls, både ur avgiftssynpunkt, deras låneäventyr och inkompetenta säljare.

Jag har även Handelsbanken, men bara ett sparkonto samt internetbank hos dem. Blev faktiskt väldigt otrevligt bemött av dem då jag ville skaffa konto där (jag var inte välkommen så länge jag inte flyttade över samtligt sparande dit), men behövde ett konto för att snabbare kunna få löneutbetalningar från jobbet som nyttjar Handelsbanken. Ett mycket surt samtal senare från min chef och de var lena i munnen som fan... Jag betalar iaf inget för mina tjänster hos dem, vilket känns fint.
« Senast ändrad: tisdag 17, januari 2012, 00:08:23 av Silverräven »

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Det är fult att spara.
« Svar #9 skrivet: måndag 16, januari 2012, 22:45:08 »
Gissar att du är upp över öronen belånad hos Handelsbanken då, vanligtvis kostar VISA-kortet 250 kr per år.

Jag har GE Money Bank (kreditkort och bankkort), GCC Capital och Skandiabanken. Ska nog skaffa Forex Bank också.
Inga skulder här inte. Men den dagen Handelsbanken vill ha betalt för mitt Visakort blir det ett byte. GE Money Bank kreditkort och bankkort verkar vara en bra ersättare i skrivande stund för kontantuttag (även om kreditkort är något jag inte tycker om).

Hittar dock inget som är bättre än OKQ8 kortet för kortköp, med 1 % återbäring (utom andra stationers bensin) och 3,25 % inlåningsränta på beloppet som sätts in på kortet (dock max 50 000 kr).

Så länge Handelsbanken har gratis internetbank, BankID och kontanthantering på sina kontor så kommer jag nog ha ett konto där. Inget vidare att inte kunna gå till ett fysiskt kontor om korten krånglar, blir stulna eller en kontantinsättning för en såld bil, silver eller liknande skall göras.

Utloggad Vanheim

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #10 skrivet: måndag 16, januari 2012, 23:34:44 »
Är uppvuxen med swedbank, men har börjat bryta det. Var där som "mina" besparingar(fonder) fanns innan jag blev myndig. Har efter det gjort mig av med fonderna i swedbank och kör nu aktier/fonder med avanza. Betalar inte för de tjänster jag har på swedbank vad gäller internetbank och kort(visade sig dock gå bet på utlands betalningar). Men dagen det kommer avgifter så byter jag nog om bättre alternativ finns.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #11 skrivet: tisdag 17, januari 2012, 00:04:36 »

Vilken kortutgivare ger bäst rapportering i excel eller liknande?

Kanske man kan slippa ett par kort och handla allt på samma för att sedan dela upp ev. resereäkningar till firman osv.

Gärna ett kort med lite skön bonus på.

Concierge service à la american express inget krav.

Utloggad Skog

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #12 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 19:36:43 »
Hej!
Länsförsäkringar bank har fri internetbetalning och visakort,iallafall än så länge!

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 13, juli 2012, 04:26:39 »
Hej!
Länsförsäkringar bank har fri internetbetalning och visakort,iallafall än så länge!

Förutsatt att man har försäkring där? Hur är det med växlings- och uttagsavgifter?

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #14 skrivet: fredag 13, juli 2012, 06:28:08 »
Länsförsäkringar hanterar inga pengar har avtal med forex.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal