Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1827763 gånger)

Utloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1815 skrivet: söndag 14, mars 2021, 13:47:09 »
BitsAndBobs om du lyckas sälja en silvertacka här är orelevant och ingen har frågat efter det?
Du kan argumentera dig till döds om du vill helt ointressant för min del.
Att du kan formulera dig undvikande och inställsamt prickar bara 5 av 7 markörer i ett välkänt test ;)
Dina inköp på Tradera talar för sig själv ser inte mycket där som styrker dina påståenden om ett bredare intresse WWII och det finns gott om perfernalia runt dom Allierade styrkorna på Tradera ;)

Ytterliggare tid att lägga på genmäle är bortkastat för min del.

Osmaklig marknadsföring eller Brunt är Brunt är ovidkommande för min del

Så vi kan se konversationen som avslutad"för min del"

« Senast ändrad: söndag 14, mars 2021, 13:49:27 av sff123 »

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1817 skrivet: söndag 14, mars 2021, 17:41:55 »
Jaha, nu har tidigare kända Traderasäljaren "Sotkamosilver" lagt upp igen samma falska tacka:
https://www.tradera.com/item/344288/454039900/1-oz-pamp-fortuna-guldtacka-

Tyrs bildjämförelse i tråden: https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.msg90919#msg90919

Bifogar bilder från auktionen med "köp nu" pris också.
Vad fint att han nu lagt upp en ny bild och försöker fotografera med en vinkel på bild 3, så att tackan inte ser lika tjock ut.
En riktig äkta tacka av denna sorten ska vara 1,7 mm tjock, fick jag lära mig av JohanB.
Går tillbaka till det som inte är off topic här i tråden...
En köpare lagt första budet på den där falska Pamp Fortuna 1 oz tackan:
Uppe i 14.500 kr. Om inte Tradera avslutar den auktionen först och stänger av Traderasäljaren "Sotkamosilver" kontot.

Den är nere nu! Hoppas för gott.......

Inloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #1818 skrivet: söndag 14, mars 2021, 18:06:02 »
Det här med att folk betalar överpriser för nyproducerat skräp så undrar jag om det inte kan vara folk med diagnoser inte alla givetvis men en del av dem.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1101
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1819 skrivet: söndag 14, mars 2021, 18:25:30 »
Jaha, nu har tidigare kända Traderasäljaren "Sotkamosilver" lagt upp igen samma falska tacka:

Tack för det! Nu kan ju "säljaren" försöka sälja den till Tavex i stället, och höra vad de säger där...

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1820 skrivet: måndag 15, mars 2021, 08:43:06 »
Det här med att folk betalar överpriser för nyproducerat skräp så undrar jag om det inte kan vara folk med diagnoser inte alla givetvis men en del av dem.

Jag tänker ibland att det kan ha med pengatvätt att göra. Alltså att både köpare och säljare är med på att det är skräp. Men jag förstår egentligen inte riktigt hur det upplägget skulle se ut. Det måste ju i så fall komma in "rena" pengar någonstans.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1821 skrivet: måndag 15, mars 2021, 09:06:04 »
Jag tänker ibland att det kan ha med pengatvätt att göra. Alltså att både köpare och säljare är med på att det är skräp. Men jag förstår egentligen inte riktigt hur det upplägget skulle se ut. Det måste ju i så fall komma in "rena" pengar någonstans.
Det går säkert att åstadkomma penningtvätt med hjälp av Tradera, men jag tror att orealistiska priser i huvudsak beror på att ett stort antal människor inte har koll på värdet. Om sedan två sådana personer hamnar i budstrid bekräftar de ju varandras värdering och höjer budet lite i taget. Den som vinner budstriden vet att någon annan bjöd nästan lika mycket och kan därmed känna sig trygg med att priset inte var alltför högt.
Jag hörde för något år sedan ett radioprogram om personer i USA som lever på att köpa varor i vanliga butiker och sedan sälja på eBay.
Vi kanske borde ha en separat tråd om oseriösa köpare  :P

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1822 skrivet: måndag 15, mars 2021, 11:56:24 »

Men snälla...
Vad var det jag sa om "BitsAndBobs"?
Ute på djupt vatten nu också helt enkelt då det gäller förfalskningar och att
skydda andra säljare av falska objekt på Tradera. Jag blir så trött >:(
[/quote]

Vem har jag skyddat? Sotkamosilver? Jag har ju hänvisat han att läsa i denna tråden samtidigt som jag själv skriver här inne och lägger fram ett förslag att nån här kan buda in guldet och skita i att betala. Han kommer ju gå in här o läsa det...... Det är väl supertydligt vilken sida jag valt?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #1823 skrivet: måndag 15, mars 2021, 12:09:49 »
Det är ingen idé att polemisera mer om "saken" i den här tråden. Alla som läser här ser själva när det brister någonstans hos någon i logiken, och man behöver därför inte svara...

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1824 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 03:09:42 »

Tack för det! Nu kan ju "säljaren" försöka sälja den till Tavex i stället, och höra vad de säger där...
Men är den "Sotkamosilver" så dum så att han går till Tavex och försöker sälja falskt, så blir det inte roligt för den gubben.
Naturligtvis har de på Tavex testutrustning och ser direkt, om inte innan, bara att kolla på den tackan att den är falsk.

Uppe igen! och Rashi har bjudit 15.000:- för den falska Pamp Fortuna-tackan!
Har han inte tillräckligt med falska tackor vid det här laget.....

10 timmar kvar..........
« Senast ändrad: tisdag 16, mars 2021, 03:11:49 av JohanB »

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1825 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 07:34:12 »

Men är den "Sotkamosilver" så dum så att han går till Tavex och försöker sälja falskt, så blir det inte roligt för den gubben.
Naturligtvis har de på Tavex testutrustning och ser direkt, om inte innan, bara att kolla på den tackan att den är falsk.

Uppe igen! och Rashi har bjudit 15.000:- för den falska Pamp Fortuna-tackan!
Har han inte tillräckligt med falska tackor vid det här laget.....

10 timmar kvar..........

Märkligt... Det går liksom inte att lägga upp en annons på mindre än 3 dygn........ Har han fått den nerplockad överklagat, skickat in nån form av underlag till Tradera och sen fått upp den igen?

Fan kan man inte lägga ut en falsk 1 ouncetacka i guldforumet och skriva nått i stil med att "VARNING FALSKA GULDTACKOR SÄLJS PÅ TRADERA o sen i annonsen så berättar man hur en en falsk guldtacka ser ut. Ev påföljd för grovt bedrägeri.. Samt vad man kan göra om man blivit lurad?

En annan mer långsiktig plan skulle vara att någon här tar5 på sig att skriva en Nybörjarguide. Typ packa alltid upp och kolla ditt guld och silver. Såhär gör du. Visar riktiga vs falska tackor, vad man ska hålla utkik efter. Sen alla ni/vi som är aktiva på Tradera kan ju i vinnar mejlen alltid skicka med en länk till det här forumet samt guiden..

Alt skriver någon till traderaanvändaren "Svensk mynthandel" som har handlat med Rashid tidigare o ber han mejla eller sms:a o säga att det han håller på att köpa är en kopia. Är det någon som vet vem/vad Svensk mynthandel i Karlskoga är för något.?
« Senast ändrad: tisdag 16, mars 2021, 08:08:14 av BitsAndBobs »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1826 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 09:17:10 »
Citat: "Märkligt... Det går liksom inte att lägga upp en annons på mindre än 3 dygn........ Har han fått den nerplockad överklagat, skickat in nån form av underlag till Tradera och sen fått upp den igen?"

Så är det helt säkert. Det är samma Objektsnr:454039900 som jag skrev in i första bilden i Svar #1841 så "säljaren" har överklagat nedstängningen av den auktionen och antagligen skickat in något slags intyg om tackan som Tradera tycker är bevis för att den är äkta och så har auktionen startats om med den budgivare som fanns i den förra och med antal timmar och minuter som fanns kvar.

Liknande som exemplet i svaret ovan har gjorts tidigare av medlemmar från Äf. och då har Tradera bara plockat bort den "auktionen"

Det är ingenting mer vi kan göra nu, så här går det ibland...

Utloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #1827 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 11:41:01 »
Anmäld igen lite bryskt antagligen meningslöst vi får se ::)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1828 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 14:25:53 »
Då har auktionen 1 Oz Pamp Fortuna guldtacka avslutats, och någon lycklig vinnare kommer snart att få hem 31,1 gram kopparskrot.

Man undrar ifall Tradera är tvungna att tillåta någon att lägga upp objekt som är tveksamma ur äkthetssynpunkt. Om ett objekt är tveksamt så bör skall ju Tradera först tänka på att ingen köpare skall bli lurad på mycket pengar.

Säljaren kan ju, om denne nu är i så stort behov av att sälja objektet, sälja det exempelvis till Tavex, som idag köper motsvarande 1 oz Pamp för 14 540 SEK. Tradera auktionen slutade på 15 000 SEK och med avdrag för provisionen så får "säljaren" 14 800 SEK d.v.s. bara marginellt mer...

Nä, det är dålig politik från Tradrahåll att tillåta att tveksamma objekt får gå till auktion.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1829 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 14:40:26 »
Då har auktionen 1 Oz Pamp Fortuna guldtacka avslutats, och någon lycklig vinnare kommer snart att få hem 31,1 gram kopparskrot.
Någon och någon. Det är ju gamle goe Rashi som vunnit igen och han är sedan gammalt inte så petig med äktheten. Är han inte i maskopi på något vis med falsksäljarna så blir det knappast muntert den dagen poletten trillar ner.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes : silvertub med 20 stk oz mynt by zodiac
Igår kl. 15:43

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
torsdag 02, juli 2026, 18:38:03

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
torsdag 02, juli 2026, 14:55:25

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
onsdag 01, juli 2026, 19:41:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
onsdag 01, juli 2026, 06:47:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43