Författare Ämne: Dumt att köpa Noah's Ark 2011 mynt ?  (läst 6368 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Dumt att köpa Noah's Ark 2011 mynt ?
« skrivet: onsdag 21, december 2011, 16:47:47 »
Har kollat runt lite efter vad jag ska beställa för mynt nästa gång. Har spanat lite på Noah's Ark 2011.
Vad tror ni om dessa, kanske är det bättre att hålla sig till välkända och "lättsålda" mynt istället?
Priset ligger ju helt ok annars (strax under 27 euro för 1oz)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Dumt att köpa Noah's Ark 2011 mynt ?
« Svar #1 skrivet: onsdag 21, december 2011, 18:10:35 »
Du kanske inte ska bygga upp majoriteten av din samling på Noah's Ark, men använd dem gärna som "krydda" :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: onsdag 21, december 2011, 20:07:56 »
Priset låter bra, men tyvärr är det lite svårt att se detta mynt som en bra investering om vi pratar om volymköp. Det är som som du redan tänkt på inte lika välkänt eller "lättsålt" som Maples/Eagles och saknar dessutom i mina ögon den samlarpotential som Canadian Wildlife/Lunars/Kookaburror osv. har. Jag hade köpt några stycken att ha själv + några stycken att byta med.

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 21, december 2011, 20:29:51 »
Priset låter bra, men tyvärr är det lite svårt att se detta mynt som en bra investering om vi pratar om volymköp. Det är som som du redan tänkt på inte lika välkänt eller "lättsålt" som Maples/Eagles och saknar dessutom i mina ögon den samlarpotential som Canadian Wildlife/Lunars/Kookaburror osv. har. Jag hade köpt några stycken att ha själv + några stycken att byta med.

Detta med samlarpotentialen har jag funderat lite på. Om man köper Maples eller Eagle så betalar man bra priser på dom, men å andra sidan får du aldrig ut mera än silvervärdet när du säljer, oavsett årtal på dom.
Köper man "uddamynt" till till bra pris bör man ju alltid minst få ut silvervärdet + att man ev kan få ut lite extra för att dom är lite udda/fina.. ? Men med maples eller Eagle så kommer man aldrig få ut något mera än silvervärdet?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #4 skrivet: onsdag 21, december 2011, 21:37:16 »

Detta med samlarpotentialen har jag funderat lite på. Om man köper Maples eller Eagle så betalar man bra priser på dom, men å andra sidan får du aldrig ut mera än silvervärdet när du säljer, oavsett årtal på dom.
Köper man "uddamynt" till till bra pris bör man ju alltid minst få ut silvervärdet + att man ev kan få ut lite extra för att dom är lite udda/fina.. ? Men med maples eller Eagle så kommer man aldrig få ut något mera än silvervärdet?

Ungefär så. OM jag idag skulle tipsa en nybörjare så skulle jag säga att börja med Maples/Eagles för att få mycket silver för pengarna på ett nybörjarvänligt sätt. Därefter kan man börja med att fundera på vilka mynt som har samlarpotential. Eller så ger man sig in i träsket av skrotsilver och maximerar verkligen silver/krona. Det finns många vägar och att gå och det är inte givet vad som är rätt eller fel och frågan brukar leda till långa och livliga diskussioner. Vi kan nog vara överens om att det är svårt att göra helt "fel", oftast blir det ganska "rätt" när man köper silver.
Noah's Ark tycker jag dock är ganska lätt att gradera, kul att ha men inget man ska köpa i stora mängder.

Utloggad SilverDK

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 16:56:07 »
Hej,

Först av allt, vad vill du med din investering? Skal det vara en ren investering eller skal du rent af börja på en samling?

Skulle nog starta med att köpa investerings silver, typ maples och alla de andra välkända mynten.
Men man skal också komma ihåg att det går att samla på de välkända mynten för en billigare penning, och på det sättet även bygga upp en samlarportfölj.
Men man skal ha hela serier innan det får det stora samlarvärde.

Om det är en ren samling så är t. ex, Canadas wildlife serie något att titta på,(för billigare pengar), men du skal ha alla 6 mynten (och i plastkapslar).
Lite dyrare mynt är Lunar mynten, och de är välkända!  ;) men fortfarande prisvärda, om jag nu inte räknar med det senaste year of the dragon, som er hutlöst prissatt. Spekulation, då det senaste år var 2000, vilket gav ett mervärde den gången.

Själv så kör jag både på investering och samling, försöker att hålla en bra balans  :D

Men om det gäller en investeringsportfölj, glöm inte att balansera med guld!!

Tack och Hej !!

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 20:18:27 »
Hej,

Först av allt, vad vill du med din investering? Skal det vara en ren investering eller skal du rent af börja på en samling?

Skulle nog starta med att köpa investerings silver, typ maples och alla de andra välkända mynten.
Men man skal också komma ihåg att det går att samla på de välkända mynten för en billigare penning, och på det sättet även bygga upp en samlarportfölj.

Om det är en ren samling så är t. ex, Canadas wildlife serie något att titta på,(för billigare pengar), men du skal ha alla 6 mynten (och i plastkapslar).
Lite dyrare mynt är Lunar mynten, och de är välkända!  ;) men fortfarande prisvärda, om jag nu inte räknar med det senaste year of the dragon, som er hutlöst prissatt. Spekulation, då det senaste år var 2000, vilket gav ett mervärde den gången.

Själv så kör jag både på investering och samling, försöker att hålla en bra balans  :D

Tack och Hej !!

Tack för alla tipsen !

Det blev två rör Canadian Wildlife 2012 tillslut. Funderar på att köpa lite guld nästa gång, men känner mig lite kluven då guldet har gått upp så mycket det senaste..

Utloggad Banansoda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 21:23:03 »
Hej,

Tack och Hej !!

Tack för alla tipsen !

Det blev två rör Canadian Wildlife 2012 tillslut. Funderar på att köpa lite guld nästa gång, men känner mig lite kluven då guldet har gått upp så mycket det senaste..

Bra val...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16