Författare Ämne: Köpa silver från Silber-Werte  (läst 43549 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
SV: Köpa silver från Silber-Werte
« Svar #30 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 21:23:48 »
Jag har handlat från Silber-werte vid ett flertal tillfällen och det har fungerat mycket bra. Angående gränsen har jag läst att den skall vara på €100.000, men Geiger fyllde kvoten på en förmiddag och de har en gräns på €35.000 till Sverige enligt dem själva. Har den ändrats i år kanske?
« Senast ändrad: torsdag 05, januari 2012, 00:29:46 av Silverräven »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Köpa silver från Silber-Verte
« Svar #31 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 21:49:27 »
Du kan få köpa silvertackor från mig till ett väldigt förmånligt pris. Vikten är 1 kg/tacka.

Säljesannonser görs i denna forumdelen, håll dig i rätt tråd. Jag föreslår även att du presenterar dig i denna tråden innan du börjar göra affärer här.

/ Admin
« Senast ändrad: onsdag 04, januari 2012, 22:10:02 av Silverräven »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #32 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 22:13:48 »
Citera
Angående gränsen har jag läst att den skall vara på €100.000, men Geiger fyllde kvoten på en förmiddag och de har en gräns på €35.000 till Sverige enligt dem själva. Har den ändrats i år kanske?

Du har helt rätt med beloppet €35.000.
Läser vi vidare i artikel 34 och punkt 2, så står det följande:

The Member State within the territory of which the goods
are located at the time when their dispatch or transport to the
customer ends may limit the threshold referred to in paragraph 1
to EUR 35 000 or the equivalent in national currency, where that
Member State fears that the threshold of EUR 100 000 might
cause serious distortion of competition.

Man undrar självklart varför en enskild säljare självmant skulle vilja begränsa sin försäljning?

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #33 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 22:27:43 »

Du har helt rätt med beloppet €35.000.
Läser vi vidare i artikel 34 och punkt 2, så står det följande:

The Member State within the territory of which the goods
are located at the time when their dispatch or transport to the
customer ends may limit the threshold referred to in paragraph 1
to EUR 35 000 or the equivalent in national currency, where that
Member State fears that the threshold of EUR 100 000 might
cause serious distortion of competition.

Man undrar självklart varför en enskild säljare självmant skulle vilja begränsa sin försäljning?

Hm, ok. Men är det verkligen upp till den enskilde säljaren? Det står att om medlemsstaten befarar att gränsen på €100 000 allvarligt kan komma att snedvrida konkurrensen så är det €35 000 som gäller. Så uppfattar jag det. Kanske Tyskland har sagt att så är fallet och alla tyska handlare måste förhålla sig till den beloppsgränsen?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #34 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 22:43:16 »
Helt riktigt igen. Det kan inte vara en enskild handlare som beslutar om gränsen €35 000.
Jag har tidigare hört att gränsen var €100.000. Men är det i stället som det du fick höra från Geiger €35 000, som motsvarar ungefär 315.000SEK, så är det inte särskilt mycket. Och då kan man förstå att det gränsen nås väldigt fort hos en populär handlare.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #35 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 22:54:21 »
Helt riktigt igen. Det kan inte vara en enskild handlare som beslutar om gränsen €35 000.
Jag har tidigare hört att gränsen var €100.000. Men är det i stället som det du fick höra från Geiger €35 000, som motsvarar ungefär 315.000SEK, så är det inte särskilt mycket. Och då kan man förstå att det gränsen nås väldigt fort hos en populär handlare.

Ja, jag talade med Geiger både via mail och telefon och det rådde inga oklarheter om att de hade en gräns på €35 000 i alla fall. Vilket då förvånade mig. Kvoten fyllde de på några timmar.  :) Däremot verkar det som vissa handlare samarbetar med andra, kanske mindre återförsäljare. Samt att vissa verkar driva mer än ett bolag av den anledningen. Alltså att avsändaren av det silver man beställt kan vara ett annat bolag.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #36 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 23:01:19 »
Man kan ju inte låta bli att undra varför i hela världen vi har dessa exportkvoter inom EU. Var inte en av tankarna bakom hela EU-experimentet att underlätta för handel mellan länder? Resultatet vi ser nu är i stället begränsningar som hämmar handeln. Dessutom gäller ju kvoterna endast export via företagens egna frakt (om jag fattat saken rätt), använder de sig av tredjepartsföretag (UPS, DHL osv) eller om kund hämtar själv så kringgår man enkelt reglerna. Känns mest som en meningslös konstruktion av byråkrater i Bryssel i mitt tycke.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #37 skrivet: onsdag 04, januari 2012, 23:58:31 »
Man kan ju inte låta bli att undra varför i hela världen vi har dessa exportkvoter inom EU. Var inte en av tankarna bakom hela EU-experimentet att underlätta för handel mellan länder? Resultatet vi ser nu är i stället begränsningar som hämmar handeln. Dessutom gäller ju kvoterna endast export via företagens egna frakt (om jag fattat saken rätt), använder de sig av tredjepartsföretag (UPS, DHL osv) eller om kund hämtar själv så kringgår man enkelt reglerna. Känns mest som en meningslös konstruktion av byråkrater i Bryssel i mitt tycke.

Ja, det kan man verkligen diskutera. Att hämta hem själv är inga problem. Men att de använder sig av tredjepartsföretag som levererar är väl detsamma som att de själva skulle ombesörja det på nåt sätt? Man handlar ju silvret av företaget man beställer av oavsett vilket?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #38 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 00:27:21 »
http://www.coininvestdirect.com använder sig av externa leverantörer. Jag vet inte exakt hur pappersarbetet ser ut, men på detta vis kringgås kvoterna även om frakten blir något dyrare än normalt. Jag har tipsat våra annonsörer om detta, vilket de skall kika vidare på. De är antagligen lika intresserade av att kunna sälja till oss året runt som vi är av att kunna handla av dem :)

Jag tror knepet är att fraktbolaget lägger beställningen åt kund hos metallhandlaren, och sedan levererar det utomlands.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #39 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 09:24:13 »
Det fungerar som så att kunden beställer silver hos CID, betalar som vanligt, väljer alternativet att hämta silvret men sen så anlitar man en kurirfirma (mot en avgift så klart) till att hämta silvret och skicka det till angiven adress.

I CID's fall så samarbetar dom med viamat som också är det företag som lagrar CID's silver.

Leverantörerna får sälja hur mycket silver dom vill till svenska kunder, däremot får dom inte skicka mer en värdet av kvotgränsen.
« Senast ändrad: torsdag 05, januari 2012, 09:44:06 av MrLibertad »

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #40 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 10:37:26 »
Det fungerar som så att kunden beställer silver hos CID, betalar som vanligt, väljer alternativet att hämta silvret men sen så anlitar man en kurirfirma (mot en avgift så klart) till att hämta silvret och skicka det till angiven adress.

I CID's fall så samarbetar dom med viamat som också är det företag som lagrar CID's silver.

Leverantörerna får sälja hur mycket silver dom vill till svenska kunder, däremot får dom inte skicka mer en värdet av kvotgränsen.

Detta borde ju vara lätt fixat. Finns ju massvis med företag i tyskland som säljer alkohol till sverige på exakt samma sätt, så detta är ju inget nytt och okänt för leveransföretagen i tyskland.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #41 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 11:22:35 »
Citera
Ja, jag talade med Geiger både via mail och telefon och det rådde inga oklarheter om att de hade en gräns på €35 000 i alla fall. Vilket då förvånade mig. Kvoten fyllde de på några timmar.  :)

Jag var osäker på ifall det du sa var för i år och gjorde en provbeställning hos Geiger. När jag kom till betalningssidan kom följande meddelande upp:

Dear Customer
thank you for your intrest in our company.
Unfortuantely we can't ship any silver (platinum or palladium) to your country. For this year we can only ship gold bars and coins to you.

For shipments within the EU there exists value-limits we can ship to each countrys. Because of the various taxes we have in Europe.
We could just tell you to wait for your order again till next year.

Japp, kvoten blev snabbt fylld hos Geiger!
« Senast ändrad: torsdag 05, januari 2012, 17:14:15 av Sarek »

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #42 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 13:13:26 »
Intresset för silver ser ut att vara stort bara några dagar in på 2012 och sådan text! Tror jag snart måste göra en ny beställning.
« Senast ändrad: torsdag 05, januari 2012, 13:58:33 av peppe »

Utloggad Banansoda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #43 skrivet: torsdag 05, januari 2012, 21:23:59 »
Är kvoterna redan fyllda på silber-werte?

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19