Författare Ämne: Bankkris  (läst 12855 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
Bankkris
« skrivet: tisdag 15, juli 2014, 17:51:41 »
Den Portugisiska bankkrisen fortsätter, landets största börsnoterade bank Banco Espirito Santo (BES) vars börskurs har mer än halverasts på en vecka ser ut att ligga risigt till och med tanke på att storägare sålt av delar av sitt innehav till en betydligt lägre kurs än den officiella aktiekursen kan det vara så att situationen är mera allvarlig än vad som hittills framgått.

http://www.dn.se/ekonomi/portugisisk-bankkris-fortsatter/

Bulgariens fjärde största bank Corporate Commercial Bank (CCB) läggs ned och kvarvarande tillgångar förstatligas.

http://www.dn.se/ekonomi/krisbank-laggs-ner-i-bulgarien/

Vilken bank kommer härnäst?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Bankkris
« Svar #1 skrivet: tisdag 15, juli 2014, 18:10:39 »
Näst i tur torde Bulgariens tredje största bank stå.
Alla banker i syd och östeuropa är på ruinens brant.

Rent strikt så är ALLA banker insolventa

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: onsdag 16, juli 2014, 01:53:38 »
Elizabeth Warren frågar ut Janet Yellen bla angående JPMorgan och påtalar risken för att skattemedel kan komma att krävas för att hjälpa JPMorgan eftersom de saknar en trovärdig plan för att hantera en finansiell kris. 2014-07-15

Ett kort klipp (07:40)
http://www.c-span.org/video/?c4503655/warren-jpmorgan

Hela utfrågningen (02:02:25)
http://www.c-span.org/video/?320413-1/hearing-monetary-policy-economy

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 07, oktober 2014, 13:19:34 »
Under andra halvan av oktober 2014 kommer ECB att presentera resultatet av stresstesten "Asset Quality Review (AQR) stress test" som genomförts på den europeiska banksektorn.

http://www.ecb.europa.eu/ssm/assessment/html/index.sv.html
http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-common-methodology-and-scenario-for-2014-eu-banks-stress-test
http://www.eba.europa.eu/documents/10180/563711/Communication+on+the+2014+EU-wide+stress+test.pdf

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 21:18:25 »
Ministrar och bankirer leker krasch. Storbanker baserade i Storbritannien och USA går omkull på måndag. Men det är bara på låtsas. Ländernas finansministrar och centralbankschefer deltar när en bankkrasch simuleras. Resultatet av övningen ska tillkännages omedelbart efteråt. Se nedanstående länk till artikel i SvD. 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ministrar-och-bankirer-leker-krasch_4002039.svd

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #5 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 21:45:16 »
Kan man utgå från att de räknar med en stor krasch eller varför övar man på ett senario av den här typen?????

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 12, oktober 2014, 00:23:31 »
Ja, övning ger färdighet vilket kan komma väl till pass inom en inte allt för avlägsen framtid. Frågan är hur länge till den arbetande befolkningen accepterar att bli bestulna genom hård beskattning från stat och kommun samtidigt som staten gladeligen står för notan när bankerna behöver hjälp. Kanske det är dags att tänka om och låta banker som inte sköter sig gå omkull så att fler skötsamma banker kan få växa fram istället? Som jag ser det leder subventioner och bidrag oftast inte till något positivt utan gör endast att dåliga lösningar hålls vid liv på bekostnad av bra lösningar vilka får stå tillbaka och därmed erhålls totalt sett en sämre samhällsnytta än om det rådde lika villkor för alla.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: söndag 12, oktober 2014, 11:18:38 »
Kan man utgå från att de räknar med en stor krasch eller varför övar man på ett senario av den här typen?????

Min gissning är att övningarna fyller flera syften. Dels bottnar de i en (befogad) oro. Dels vill man visa hur väl förberedd man är. Dels vill man lugna marknaden och visa att  det inte är någon fara.

Vad man troligen missar är att dessa simuleringar inte bygger på verkliga förhållanden den dagen det verkligen smäller. Visst kan man simulera att en storbank smäller och att kreditförlusterna samtidigt ökar överlag. Vad man däremot inte övar på är när marknaden totalt tappar förtroendet för en valuta och denna kraschar (läs dollarn som den troligaste kandidaten).

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: söndag 12, oktober 2014, 18:06:00 »
När man senast övade var flygvapnet på en helt annan plats än där den hade behövts.
Denna övning var den 9/11.

Med en förhoppning att inget händer någonstans annanstans när man övar denna gång med bankerna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Bankkris
« Svar #9 skrivet: söndag 12, oktober 2014, 18:34:41 »

Vad man däremot inte övar på är när marknaden totalt tappar förtroendet för en valuta och denna kraschar (läs dollarn som den troligaste kandidaten).
Detta var tidigare även min uppfattning, men den är under revidering.

Jag är väl medveten om argumenten emot dollarn, att allt fler länder och handelsblock bryter med USD som avräkningsvaluta, etc. Mot detta står att även en försvagad USD är starkare än de andra fiatvalutorna. Dessutom tror jag snarare att marknaden tappar förtroendet för den ena fiaten efter det andra, i relativt snabb följd när det väl börjar. Och det kommer inte att börja med USD utan med något av de övriga "basket cases" vi har så gott om.

Och flyr marknaden en fiatvaluta så stärks temporärt övriga, och USD mest. Dvs jag undrar om inte USD kommer att klara sig längre än allt från yen via Euro och rubel till renminbi.

Jag tror yen och den argentinska peson sannolikt kommer att falla först. Peson är redan på glid men den är så liten att det inte får några egentliga globala effekter. Yen däremot kommer att ge kollossala svallvågor.

Kort sagt, det kan absolut vara dags för en korrektion i dollarrallyt, men jag tror inte att det är över.

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 12, oktober 2014, 19:11:10 »
Dessutom tror jag snarare att marknaden tappar förtroendet för den ena fiaten efter det andra, i relativt snabb följd när det väl börjar. Och det kommer inte att börja med USD utan med något av de övriga "basket cases" vi har så gott om.

Och flyr marknaden en fiatvaluta så stärks temporärt övriga, och USD mest. Dvs jag undrar om inte USD kommer att klara sig längre än allt från yen via Euro och rubel till renminbi.

Jag tror yen och den argentinska peson sannolikt kommer att falla först. Peson är redan på glid men den är så liten att det inte får några egentliga globala effekter. Yen däremot kommer att ge kollossala svallvågor.

Kort sagt, det kan absolut vara dags för en korrektion i dollarrallyt, men jag tror inte att det är över.

august

Vad som händer och vad som triggar händelsen återstår att se. Samma sak med vilken valuta det börjar med. Grejen med många andra fiatvalutor är ju att de hänger intimt ihop med dollarn, då valutareserverna delvis är backade av dollarn. Svenska Riksbanken sålde ju exempelvis ut delar av guldreserven för att köpa "säkra" amerikanska statspapper. Tror den Nya Zeeland har motsvarande 2500 USD i reserver/invånare. Faller dollarn, kommer andra valutor också dras med i fallet.

Jag tror det kommer arta sig i en monetär förtroendekris oavsett vad det än börjar med. Min gissning är att det är någon extern extraordinär händelse som triggar det.

Återstår väl att se om man får rätt eller om man är en idiot. Det blev man ju exempelvis kallad när man 2006-2007 köpte guld för man trodde det skulle bli en börskrasch. Idag får man istället höra vilken tur man hade. :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #11 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 15:20:49 »
Vad som händer och vad som triggar händelsen återstår att se. Samma sak med vilken valuta det börjar med.
Helt klart är det så. Vi sitter och gissar. Och såhär långt har vi totalt sett haft en hel del fel med timingen, åtminstone jag.
Grejen med många andra fiatvalutor är ju att de hänger intimt ihop med dollarn, då valutareserverna delvis är backade av dollarn. Svenska Riksbanken sålde ju exempelvis ut delar av guldreserven för att köpa "säkra" amerikanska statspapper. Tror den Nya Zeeland har motsvarande 2500 USD i reserver/invånare. Faller dollarn, kommer andra valutor också dras med i fallet.
Det är givetvis sant. Men min poäng är att jag inte ser det som givet att motsatsen gäller. Dvs min nuvarande tes är att om t ex Yen faller så kommer det snarare att stärka dollarn. Detta är unikt för just dollarn och orsaken till att jag har bytt fot.
Jag tror det kommer arta sig i en monetär förtroendekris oavsett vad det än börjar med. Min gissning är att det är någon extern extraordinär händelse som triggar det.
Vi får se hur det går med Ebola-krisen. Jag kan absolut se den som den svarta svan som får det finansiella korthuset i gungning.
Återstår väl att se om man får rätt eller om man är en idiot. Det blev man ju exempelvis kallad när man 2006-2007 köpte guld för man trodde det skulle bli en börskrasch. Idag får man istället höra vilken tur man hade. :D
Jag siktar absolut på idiotförklaring (av mig själv). Är dessutom på god väg, ett flertal arbetskamrater och vänner har med framgång förklarat hur korkat det är att köpa guld och silver. Orsaken till att det är "med framgång" är att jag faktiskt givit upp försöken att förklara mitt bakomliggande resonemang. Det som jag inte riktigt vet är om orsaken till är för att man iofs har förstått men inte håller med om resonemanget eller för att man bara tittar på dagskursen för respektive metall. Sannolikt det senare.

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 02:38:58 »
Jag siktar absolut på idiotförklaring (av mig själv). Är dessutom på god väg, ett flertal arbetskamrater och vänner har med framgång förklarat hur korkat det är att köpa guld och silver. Orsaken till att det är "med framgång" är att jag faktiskt givit upp försöken att förklara mitt bakomliggande resonemang. Det som jag inte riktigt vet är om orsaken till är för att man iofs har förstått men inte håller med om resonemanget eller för att man bara tittar på dagskursen för respektive metall. Sannolikt det senare.

En av fördelarna med att bli äldre, är att man bryr sig allt mindre om popularitet och vad folk tycker om en i allmänhet. Det har jag försökt förklara för mina ungar. Tycker någon att jag är en idiot, så varsågod (även om jag inte håller med) ;D

En av fördelarna med internet är också att man kan hitta likasinnade (där det här forumet inte utgör något undantag). Jag har faktiskt fått ett par riktigt goda vänner genom nätet under åren.

Vad det gäller metallpriserna ligger jag rejält på plus även trots senaste dippen och hur konstigt det än kan låta. Jag ser jag svaga ädelmetallpriser snarare som en möjlighet än som något negativt. Var de långsiktigt ska ta vägen tycker jag är rätt givet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal