Författare Ämne: Silver en dålig affär på sikt?  (läst 13310 gånger)

Utloggad Holter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
  • Medlem #800
Silver en dålig affär på sikt?
« skrivet: måndag 19, maj 2014, 21:46:44 »
Jag har i första hand börjat spara i fysiskt silver som en försäkring
ifall saker skulle gå mot det sämre. Strunt samma om man har fel
eller "överreagerat", kan ju sälja av det om 10 år annars.

Läste dock en artikel som gjorde mig lite förvånad, då jag trodde att om man
har suttit på silver i 20-30 år så måste man ändå gjort sig en bra affär

Texten jag syftar på är denna:

"We know that in 1980 you could buy the average UK house with 1,000 ounces of silver. 1,000 ounces today is about £9,000 plus VAT, while the average UK house is £150,000. Now 1980 was a price spike, but between about 1974 and 1979 silver traded in a consistent range between about $40 and $60 (adjusted for inflation), still about four times where we are today."

Enligt den texten så har ju silvret varit en riktigt dålig affär över tid?
Jag trodde att pengarna blir mindre värda över tid på grund av en långsam inflation,
så att samma mängd silver får ökad köpkraft över tiden?

Artikeln jag tog citatet ifrån:

http://moneyweek.com/silver-looks-cheap-but-youll-have-to-be-patient-14703/

Möjligt att jag tänker helt fel, är inte påläst själv. Tycker bara det verkade konstigt
när jag läste artikeln. Att själva silvret har urholkats över tid.

Förhoppningen är ju självklart att det över tiden skall vara en plusaffär ;)

Och är inte silver inne i en Hype egentligen? Man pratar ju om hur mycket det har
tappat i värde, men sett över lite längre tid än senaste 3-4 åren, säg 10 år,
så snittar det väl som bäst 100 kronor?

Har omvärlden ändrat sig såpass mycket på de senaste åren att silver
faktiskt är motiverat att ligga på 2011 års nivåer i framtiden?

Känns som att många gör en kortsiktig bedömning på en metall som
skall betraktas långsiktigt.

Står även mycket på nätet om hur "eliten" håller silver och guldpriset nere, men detta
är tydligen ett fenomen som har pratats om i många år?

« Senast ändrad: måndag 19, maj 2014, 22:01:19 av Holter »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Silver en dålig affär på sikt?
« Svar #1 skrivet: måndag 19, maj 2014, 22:33:30 »
Enligt min mening tillhör fysiskt silverinnehav i kategorin högriskinvesteringar. Just 1980 toppade silverpriset ut på 55$ /Ounce p.g.a bröderna Hunt ´s  uppköp (Och lagrande av fysiskt silver) som utlöste en silverprisbubbla för att efterfrågan blev hela tiden större än tillgångarna.

Idag finns det klara bevis på att silverpriset är lika manipulerad som på bröderna Hunts tid, med skillnaden att priset är så lågt satt - Att utvinningen och anrikningen av silvermetall lönar sig föga för gruvorna. Och eftersom Silver är en industriell viktig metall i kritiska konstruktioner ,så kommer priset inte att höjas nämnvärt så länge det finns efterfrågan och god tillgång på metallen. Vårt hopp (Vi som har silver) är att silvermängden stryps i leverantörsledet p.g.a. dåliga marginaler och därför skickar upp silverpriset a´la´bröderna Hunt på 1980-talet.
Det privata fysiska silverinnehavet är liten över hela jorden. Silverpriset är oerhört volatilt och oavsett framtidsutsikter så borde det fysiska silvret behäftas med en ganska röd varningsflagga.

Det tål väl att upprepas _ Fysiskt silver är en krydda i investeringspotföljen. Liksom Guld . Köp inte fysiskt metall enbart. Diversifiera, och kill your darlings.
« Senast ändrad: måndag 19, maj 2014, 22:53:39 av Fiat de Lux »

Utloggad Holter

• Medlem
  • *
  • Medlem #800
« Svar #2 skrivet: måndag 19, maj 2014, 23:29:25 »
Har silver varit en bra investering vid hyperinflation som te.x. Tyskland hade på 20-talet?

Guld är något jag planerar att investera i också, har läst bland annat på detta forumet att
det är stor skillnad mellan guld och silver som investering. Fast kollar man på diagram så
har dem rört sig väldigt lika över en 10-års period (Libertysilver).

Minns inte var jag läste det, men det kanske syftades på möjliga yttre
händelser, där guldet och silvret faktiskt separeras, men som inte inträffat de senaste 10 åren.

Annars vet jag inte så många vettiga investeringar om man är skeptisk till
digital aktiehandel. Tror vi har sett största uppsvingen där innan det skall ned på nytt.

Har läst tips om fastigheter och mark. Men lägger undan några tusen i månaden, och
då är ju inte ens den "digitala versionen" speciellt intressant då man oftast rekommenderas
investera 100.000+. Och fysiska köp av mark eller fastigheter..well, spara,spara ;D

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
« Svar #3 skrivet: onsdag 21, maj 2014, 22:48:31 »
" Har silver varit en bra investering vid hyperinflation som te.x. Tyskland hade på 20-talet? "

Silver har onekligen varit en mycket bra bytesvaluta mot framförallt livsmedel. Jag som har rötter i Tyskland har ofta hört mormor (När hon levde) berätta om hur hon bytte in matsilvret mot livsmedel av matproducerande bönder eftersom ingen ville ta emot en hyperinflaterad pappersvaluta. Och inte bara Silver förresten. Äkta mattor,kristallkronor och halvädelstenar gick också.

"Guld är något jag planerar att investera i också, har läst bland annat på detta forumet att
det är stor skillnad mellan guld och silver som investering. Fast kollar man på diagram så
har dem rört sig väldigt lika över en 10-års period (Libertysilver)."

Det är en enorm skillnad mellan en Guld - och en Silverinvestering. Guld har en 5000-årig historia att falla tillbaka på som handelsvaluta,och som fortfarande har högsta status som både investering och försäkring mot pappersvaluta av mer än 1 miljard människor (Indien ffa,men också Kina,och vissa arabländer) Silverstandard har funnits också i historien (Bl.a. Kina) ,under en kortare tid i historien.

"

Jag tror att du syftar på den historisk jämna Guld/Silver ration. Den har under mycket lång tid legat 25:1. Nu är den 67:1 . Så antingen är Silver 250% ggr under sitt "rätta" värde gentemot guld. Eller så är Guld 250% ggr billigare än vanligt.

"Annars vet jag inte så många vettiga investeringar om man är skeptisk till
digital aktiehandel. Tror vi har sett största uppsvingen där innan det skall ned på nytt.

" Har läst tips om fastigheter och mark. Men lägger undan några tusen i månaden, och
då är ju inte ens den "digitala versionen" speciellt intressant då man oftast rekommenderas
investera 100.000+. Och fysiska köp av mark eller fastigheter..well, spara,spara ;D

Just det. Mark och fysiska fastigheter. För mig är det slutmålet med allt sparande och gnetande. En liten fastighet inte långt från medelhavet (Som går att hyra ut som stadig extrainkomst)

Utloggad Holter

• Medlem
  • *
  • Medlem #800
« Svar #4 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 00:22:09 »
Kommer "illa till värre" så är det ju mat man behöver, så silver och guld känns ändå
som en rätt bra investering att stå på då. Och i tillägg som jag har nu, siffror på
kontot och lite kontanter i hemmet.

Det faktum att mat får en helt annan betydelse vid riktigt dystra tider får mig att
fundera på att investera lite av mina pengar i det också. Har man fel kan man bara äta och le: )

Kanske rent av kan bli ett scenario där människor inte bryr sig om silver, så att man sitter
hungrig med sina mynt också. Skyhöga priser på silver men ingen som vill ha det..

Angående "mark och fastigheter" så är ett eget hus med mark en milstolpe för mig också,
som typ för alla. Fast för min del handlar det mer om att skapa ett större oberoende till
samhället, där jag alltid kan falla tillbaka på något. Och inte behöva bry sig om hyra
och en massa andra kostnader ifall saker och ting skulle skita sig.
- Solpaneler och grönsaker framför en stadig extrainkomst :D

..Guld, Silver, Kontanter, Konserver och några % av sparkapitalet i bitcoins som
krydda tror jag det får bli.

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
« Svar #5 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 11:03:04 »
jag har personligen fått för mig att ju dyrare energin blir, ju dyrare blir guld och silver. Om inte efterfrågan går ned i botten då, vilket jag inte tror på.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #6 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 14:36:07 »
Jämför man priser på en massa varor och hur de ändrats under de senaste årtiondena verkar silver vara klart undervärderat jämfört med nästan allt annat. (Och det är ju smart att köpa något när det är billigt. Inte när det stigit kraftigt.)

"But regardless of the ongoing manipulation of the silver price, one obvious fact stands out from my comparison of commodity prices -- silver is very, very cheap.  Silver is by far the cheapest of the 63 commodities I compared.  That makes silver a tremendously undervalued asset and therefore one of the best buys on the planet today.”

http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2014/5/12_Silver_Is_One_Of_The_Best_Buys_On_The_Planet_Today.html

/H

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
« Svar #7 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 15:51:36 »
När länder i framtiden kommer att försöka minska sitt beroende av kol, olja, gas och kanske även kärnkraft kommer förmodligen solenergi spela en viktig roll. Kina stortsatsar nu på solenergi och ska bygga ut sin solenergi med 70 gigawatt till 2017. Detta är dock bara en bråkdel av kinas totala el-konsumtion ligger på 3,4 miljoner gigawattimmar (2009).

Läs gärna mer här: Kommer Kinas solenergimarknad sluka hela världsproduktionen av silver?

Utloggad Jauger

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
« Svar #8 skrivet: fredag 23, maj 2014, 09:43:35 »
Det är svårt att sia i om silver är en bra eller dålig affär på lång sikt. Däremot är min teori att silver är som det mesta andra man kan handla med, priset går upp och ner. Ibland väldigt snabbt.

Köp billigt och sälj dyrt brukar det ju kallas. Nu kostar silvret runt USD 19.5 per oz, vilket ser relativt billigt ut historiskt sett. Jag köper därför på mig nu för en del av mitt kapital för att inom 5 år sälja. Då förhoppningsvis med 100% vinst.

Jag hoppas på rubriker som "därför ska du investera i silver" "silverkris - alla vill köpa silver".  ;)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: fredag 23, maj 2014, 10:14:35 »
...Jag köper därför på mig nu för en del av mitt kapital för att inom 5 år sälja. Då förhoppningsvis med 100% vinst...
Eller 50% förlust.
Samma sak tänkte de som köpte silver i 2011 för att sälja om 3 år - 2014, stackars stackare tappar  med ca. -50% förlust nu.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #10 skrivet: fredag 23, maj 2014, 10:21:45 »
Det är svårt att sia i om silver är en bra eller dålig affär på lång sikt. Däremot är min teori att silver är som det mesta andra man kan handla med, priset går upp och ner. Ibland väldigt snabbt.

Köp billigt och sälj dyrt brukar det ju kallas. Nu kostar silvret runt USD 19.5 per oz, vilket ser relativt billigt ut historiskt sett. Jag köper därför på mig nu för en del av mitt kapital för att inom 5 år sälja. Då förhoppningsvis med 100% vinst.

Jag hoppas på rubriker som "därför ska du investera i silver" "silverkris - alla vill köpa silver".  ;)

Ronny Svensson-Drömmar av silver

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #11 skrivet: fredag 23, maj 2014, 13:35:31 »
...Jag köper därför på mig nu för en del av mitt kapital för att inom 5 år sälja. Då förhoppningsvis med 100% vinst...
Eller 50% förlust.
Samma sak tänkte de som köpte silver i 2011 för att sälja om 3 år - 2014, stackars stackare tappar  med ca. -50% förlust nu.

Man måste komma ihåg vad som har hänt sedan 2011, priserna manipuleras dagligen. Köper man silver som investering bör man vara långsiktig, minst 10 år innan man tänkt sälja skulle jag säga. Manipulationen kommer upphöra, och då kommer vi se en omvärdering. Änsålänge är det bara att köpa med jämna mellanrum och ha tålamod :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: fredag 23, maj 2014, 14:18:21 »
...Änsålänge är det bara att köpa med jämna mellanrum och ha tålamod :)
Guld värda ord!  :D

Utloggad Jauger

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
« Svar #13 skrivet: fredag 23, maj 2014, 15:49:27 »
Eller 50% förlust.

Man måste komma ihåg vad som har hänt sedan 2011, priserna manipuleras dagligen. Köper man silver som investering bör man vara långsiktig, minst 10 år innan man tänkt sälja skulle jag säga. Manipulationen kommer upphöra, och då kommer vi se en omvärdering. Änsålänge är det bara att köpa med jämna mellanrum och ha tålamod :)

Buy low sell high. Min investering i silver baseras på en teori om att underliggande priset kommer vara volatilt framöver.

Utloggad Holter

• Medlem
  • *
  • Medlem #800
« Svar #14 skrivet: fredag 23, maj 2014, 15:52:49 »
Citera
Liberty Silver AB

Intressant läsning. Onekligen stor ekonomi på frammarsch.

Jag skulle alltså bidra positivt till min fysiska samling av silver den dagen jag vill sätta på mig
halmhatten vid ett hus med grönsaker / solpaneler och be alla "lay-off please" ;)

Samtidigt ställer jag mig frågan, hur högt priset på silver kan skjuta i ett scenario
där industrierna och "evolutionen" efterfrågar det, innan miljarder investeras i att gå runt
detta "dyra alternativ" och en ny betydligt billigare ersättare till silver uppkommer.

Men vid det högst spekulativa scenariot, så har man nog redan inkasserat sitt fysiska innehav av silver vid 300 dollar / ounce  :o

Citera

En strategi / inställning som för mig har kommit med tiden. Blanda inte in känslor, våga se kapitalet gå ner...och gå upp. Var långsiktigt, och när det kommer till silver, betrakta det i första hand som en försäkring, (efter flera råd jag läst här).

Alltid kul att kamma hem en fin vinst..men inget fel i att känna en större trygghet från dag till dag heller: )

Att skulle ekonomierna bli i stil med 20-talet eller värre, så kommer jag förmodligen att klara
det lite bättre än gemene man tack vare denna försäkring i pm.
« Senast ändrad: fredag 23, maj 2014, 16:03:46 av Holter »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50