Författare Ämne: Börjar bli utplockat i Tyskland inför momshöjningen  (läst 10060 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Börjar bli utplockat i Tyskland inför momshöjningen
« skrivet: söndag 15, december 2013, 16:40:03 »
Har surfat runt lite bland tyska återförsäljare och på gold.de. Det börjar verkligen bli utplockat nu. Vissa stänger eller har redan stängt. Andra vill kunna leverera innan 31/12 för att momssatsen skall vara 7%. Skall man handla från Tyskland är det verkligen hög tid att göra det nu. Annars finns väl ls.ee kvar med momsfritt silver efter årsskiftet? Verkar ju inte helt hundra med det heller?

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 769
  • Affärsomdömen: 81
SV: Börjar bli utplockat i Tyskland inför momshöjningen
« Svar #1 skrivet: söndag 15, december 2013, 16:52:14 »
Japp, det ser tunt ut i Tyskland just nu.

Gällande  Estland så ser det inte helt hopplöst ut.

Senaste uppdateringen från Celtic Gold.
Citera
Yesterday we received the answer from the tax authority to our request to explain how the planned law amendments will affect the business of the CelticGold AG branch in Estonia, more specifically - how will the amendment affect the taxation of silver coins?

Currently, Article 17(1) 3) of the Estonian VAT Act exempts from VAT the importation of all banknotes and coins. From 1st January 2014 the exemption stipulated in Article 17(1) 3) will be restricted to banknotes and coins which have the exchange rate of the European Central Bank. Consequently, the same applies to the Intra-Community acquisitions. The amendment has passed the first reading in the parliament and is expected to enter into force from 1st January 2014.

The answer of the tax authority was very short. They answered that "If the silver coins sold are legal tender in their countries of issue  and their nominal value is convertible into euros according to the rate of European Central Bank then the sale of such coins will be exempt of VAT also after 1st January 2014. All the other silver coins which do not have the conversion rate to euro will, after the entering into force of the amendment of the VAT Act, be taxed as ordinary goods."

Tolkningen jag gör är att det även fortsättningsvis bör vara som tidigare (i stort).
Då alla stora valutor har officiella växlingskurser mot Euron satta av ECB bör också silvermynten från dessa nationer vara momsbefriade, Philharmonikern är som bekant redan Euro så denna är garanterat momsbefriad.

Men risken är överhängande att även detta kan ändras om EU trycker på, alt. att tolkningen från Estniska skattemyndigheten är felaktig.
Tiden lär utvisa vad nästa steg blir.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 15, december 2013, 16:59:31 »
Nej, helt hopplöst är det kanske inte och jag kikade faktiskt lite på det du säger igår. Men Libertysilver verkar inte helt säkra och har inte gått ut med någon säker info kring detta. Som du säger får väl tiden utvisa det, men om det går snabbt så börjar det bli bråttom att beställa.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:13:46 »
Lite hektiskt är det allt när det gäller Tyskland, själv har man en order liggandes som jag verkligen hoppas att den går iväg innan nyår.
Den är kanske inte särskilt stor men innehåller en del mynt som inte finns i Estland, att införskaffa dessa efter nyår från Tyskland skulle sannolikt innebära minst 12% högre priser och ev. flera leveranskostnader.  :-\

Sen väntar jag på en orderbekräftelse för en andra order, den innehåller bara Somalia Elephants så förhoppningsvis bör denna precis hinna med innan nyår (förutsatt att inte dessa försenas från leverantör).

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:27:49 »
Om man betalat och betalningen är bekräftad från handlarens sida måste man väl få till de priser som varit även om det skickas först under 2014?

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:36:13 »
Om man betalat och betalningen är bekräftad från handlarens sida måste man väl få till de priser som varit även om det skickas först under 2014?

Ja det tror jag absolut. Men det finns som sagt de handlare som redan nu stängt, eller sätter sista datum för mottagen betalning samt skriver att de bara säljer det som just nu finns i lager och inte kan sälja sådant som kommer senare med tanke på momshöjningen. Och jäklar vad fort det tar slut nu. Fanns betydligt mer innan helgen.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:42:05 »
Jo, det far i grym hastighet. Hade ev. tänkt sätta in ännu en beställning i fredags, men efter att jag avvaktade ett par timmar hade handlaren blivit av med typ hälften av varorna och höjt priset på resten... (fast det kan ju just vara att de tar bort varor de inte kommer att hinna skicka, och att det är därför alla mynt verkar försvinna i hiskelig takt).

Utloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:57:51 »

Jag hoppas definitivt att så är fallet, men det finns indikationer att även utleverans måste ske innan nyår.

Från en handlare informeras följande:
Citera
Information: 
 Ta emot order för silvermynt!

Datum 2013/12/18

Eftersom utförandet av silvermynt online jobb (betalning, leverans) måste kompletteras med 30.12.2013, kan vi ta emot beställningar endast fram till 2013/12/18, panelbutiker inte påverkas. Som av 2014/01/02 Vi kommer som vanligt att ta order.

Din guld och silvermynt Team

Även någon annan handlare har förbehållit sig rätten att avbryta ordern om den inte hinner skickas innan 31/12 2013.
Då handlare tidigare hållit ordrar över årsskiften för att kunna sälja inom kvoten så verkar även utleverans räknas inom ramen för köpets slutförande, beställning 2013 med leverans 2014 kan således innebära 19% moms istället för  7%.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 15, december 2013, 19:49:48 »

Nåjo, man får ju hoppas att allting förlöper väl (väntar själv en leverans innan nyår). Rimligtvis borde det vara på säljarens ansvar att få varorna skickade i tid, eller annars själv ta "smällen". De flesta verkar också vara så seriösa att de slutar sälja till billigare pris när de inte längre tror att de kan fullfölja leverans inom detta år.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:05:03 »
Är annars lite snål på Lunar Privy-mynten som Heubach nu säljer för drygt 19e. Gillar inte Privy-grejen som Perth Mint börjat på med, men 19e är ju faktiskt inte mycket... Nån som har någon åsikt om dessa privy, tror ni att de alls kommer att få numismatiskt värde eller handlas de som vanliga bullion om ex. 5 år?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #10 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:10:55 »
Våga vägra privy...

Med dessa har de nog gått lite långt att föröka skapa "samlarmynt". Därav det dåliga intresset och pris.
Man kan se dessa som replikor ;-) Då originalserien var begränsad utgåva men de präglade extra med privymärke för att komma runt det. Men de är lika fina som "originalen" ;-)

Jag kommer iallafall inte betala överpris för privymynt i framtiden...

/H

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #11 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:21:20 »
Är annars lite snål på Lunar Privy-mynten som Heubach nu säljer för drygt 19e. Gillar inte Privy-grejen som Perth Mint börjat på med, men 19e är ju faktiskt inte mycket... Nån som har någon åsikt om dessa privy, tror ni att de alls kommer att få numismatiskt värde eller handlas de som vanliga bullion om ex. 5 år?
Gillar inte heller privy och skulle aldrig kunna tänka mig betala något extra för numismatiskt värde oavsett hur gamla dom är. Ser privy som kopior även om de äkta silver så klart. Hade alla dagar i veckan valt kookaburra 2014 för 1 euro mer istället. Nu ser jag i och för sig att den inte finns att köpa för 20 euro längre men fanns fram till förra veckan. Ganska säker på att kook 2014 har en högre premie än ett privy mynt om 5 år.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:30:44 »
Det finns massa "oseriösa" säljare på eBay som lurar eller försöker lura "nybörjare" samlare med sådana "privy" Lunar mynt, då man är oftast bråttom när man kommer in i "samlar"- branschen (hoppas att ni förstår vad jag menar) och vill komplettera sina mynt serier så fort som möjligt.
Så det finns massa annonser där säljare "glömmer" skriva att det är "privy" mynt!
Eller gör ibland bara en bild på back sidan, då back sidan av mynten är likadana.
Finns många som försöker lura med att sälja "färgade" Lunar mynt, exempel vanligt 2 oz Lunar 2 mynt 2008 kostar nu 400-490 euro / mynt (väldigt sällsynt mynt), men färgade 2 oz Lunar 2 2008 kostar ca. 120-150 euro. Och oseriösa säljare sätter annonser och visar endast bak sidan bild utan att skriva att det är färgat mynt, jag försökte hitta sådana annonser nu, men dom verkar vara såld alla.

http://www.ebay.com/itm/2-OUNCES-MOUSE-2008-LUNAR-SERIES-II-SILVER-COIN-AUSTRALIA-RARE-/271348899825?pt=US_World_Coins&hash=item3f2da79ff1

Så likadant med "privy" mynt, många som försöker lura nybörjare med det.
Jag gillar inte "privy" Lunar 2 mynt, och skulle inte betala mer pengar för dom än för Eagle. Men dom är självklart fina ändå :)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:38:00 »
Jag har också hållit mig undan privy av alla de slag av ovan nämnda skäl.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 17, december 2013, 15:13:09 »

Håller nog med er i huvudsak. Priset börjar ändå närma sig "prisvärt" nu tycker jag. Men när jag tänker efter kommer jag nog fram till att jag (åtminstone) köpt alldeles tillräckligt med silver för ett bra tag framöver, så jag skall hejda mig :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal