Författare Ämne: Hur mycket silver finns och var finns det?  (läst 11855 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Hur mycket silver finns och var finns det?
« skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 09:59:49 »
Jag tittade på första halvan av Mike Malonys Debt Collapse och där nämner han att det bara finns 1/3 oz guld per nu levande människa (med siffror från wikipedia får jag det till ungefär 0.79 oz per människa). Silver finns det bara 1/14 oz per människa enligt Malony, vilket jag tycker chockerande lite. Vilken siffra använder han sig av?
Var guldet finns vet vi, dels hos centralbanker och andra banker, IMF, hos privatpersoner i form av smycken eller investeringsguld osv. Storleken på olika länders guldreserv. Andra metaller finns också på lager, exempelvis hos LME med statistik tillgänglig på internet.
Silver däremot hittar jag jag inga siffror på hur mycket som faktiskt finns eller var det är lagrat. Enda lagringsplatsen jag hittat är West Point (där American Eagles produceras) som tidigare kallades \"The Fort Knox of Silver\". Numera gäller enligt wikipedia \"silver is kept on site only in quantities to meet minting demands\". Så var finns silvret och i vilka kvantiteter?

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 10:28:06 »
Mycket silver hamnar på soptippen eftersom det inte är värt att återvinna.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 12:23:51 »
Mig veterligen (men jag vet inte allt) så finns det inga stora silverreserver bland världens centralbanker. Om några stora reserver existerar som inte är kopplade till råvarumarknaden så är det isåfall troligen endast privata, och är antagligen inte så stora i sammanhanget.

Silvret finns i såfall i form av föremål: antikviteter, smycken osv. Hur mycket detta kan vara är nog omöjligt att uppskatta, men klart är åtminstone att stor del av allt nybrutet silver \"försvinner\" inom industrin och ej lönsam att återvinna. Jag tror därför inte att det är osannolikt att det existerar mindre brutet silver per människa än guld, då silver konsumeras och \"försvinner\" till skillnad från guld. Det är dock en fråga det råder delade meningar om.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 12:35:36 »
Mycket märkligt. Centralbanker har inget eller mycket lite silver - det vet vi. Andra viktiga industrimetaller lagerhålls och statistik finns t.ex. hos Kitco metals. Att silver finns i form av kandelabrar och något tacka här och där, på samma sätt som det ligger kopparkablar nergrävda över hela världen vet vi också, men var är lagret av silver? Produktion och förbrukning kan väl inte matcha varandra så perfekt att det inte på lite längre sikt uppstår underskott eller överskott, speciellt med tanke på hur mycket silver som är biprodukt vid annan metallbrytning.
Att det finns mindre silver än guld nämns ibland, men källangivelse saknas. Malony nämnde en anmärkningsvärt liten siffra, var har han fått den ifrån?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 19:08:30 »
Eric Sprott och även bla SLV har en del vet inte om deras storlek är av betydelse.
Sedan präglar myntverken en hel del miljoner oz/år.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: lördag 20, augusti 2011, 11:53:07 »
Jag har läst någonstans (har ingen länk) att ca 70% av allt nybrutet silver går till industriell användning. Vill även minnas att om all gruvbrytning av silver upphör så räcker reserverna ovan jord bara x antal månader innan allt konsumerats av industrin. Stor del av detta silver återanvänds troligen aldrig heller.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 12:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal