Författare Ämne: Numismatik vs. mest silver per krona  (läst 11194 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Numismatik vs. mest silver per krona
« skrivet: lördag 13, augusti 2011, 23:43:46 »
Jag är medveten om att vi diskuterat en del om detta i andra trådar, men vill ändå ta en rejäl tråd om denna fråga som vi silverinvesterare ofta brottas med.
Fredagens
Silver update
handlade om vilken typ av silver BrotherJohnF, som personen bakom Silver update kallar sig, föredrar. Han anser att mynt som redan efter några år får numismatiskt värde är bästa investeringen - och han radar upp ett flertal goda argument för detta. Exempel på denna typ av mynt är Perth Mints Lunar-serier, Koalor och Kookaburror.
Jag har tidigare föredragit bullion i form av främst Maples men har på senare tid funderat i liknande banor som  BrotherJohnF, främst efter att ha sett de dramatiskt ökande premierna på exempelvis Lunar-mynt. En premie som jag tror kommer öka allt mer i framtiden med ett ökat intresse för ädelmetaller. Lunar 2012 Dragon tror jag kommer bli en riktigt bra investering för att nämna ett exempel.
Nackdelen att köpa något dyrare mynt är givetvis att jag får mindre mängd silver per krona. I en situation där metallpriset rusar kan det tänkas att numismatiskt värde inte hänger med, då är givetvis största möjliga mängd silver att föredra. Å andra sidan, faller silverpriset så behåller finmynten sannolikt det mesta av sitt numismatiska värde.
Edra tankar om detta?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 00:03:50 »
Mina tankar är följande: ju mer pessimistisk man är om framtiden, desto mer silver per krona ska man satsa på. Dvs om/när valutorna rasar och silver eventuellt åter fungerar som betalningsmedel, så kommer samlarvärde ha mindre eller noll betydelse. 1 Oz silver är alltid 1 Oz silver, eller hur?

Även jag har börjat intressera mig för samlarserier som kan säljas betydligt dyrare i framtiden. Även om man tror på en krasch kan man alltid sälja av sina Lunarmynt och köpa bullion i stället, när läget är det rätta. :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #2 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 00:12:31 »
Jag kör på lite både och, jag köper gärna numismatiska mynt då dom med tiden absolut utvecklar en premie över dom vanliga bullionmynten.

Dock så är jag också vän av mest metall för pengarna och jag skulle nog vilja påstå att en blandning av båda varianterna är att föredra.

En strategi som många inte tänker på är att man kan köpa, låt säga t ex 50 Kookaburror och låsa in dagens pris, och sedan använda dom till att byta till sig mynt i Kookaburra serien som kommer åren framöver.

Du låser då in dagens papperspengarpris som du sen \"köper\" senare års präglingar till dagens \"out of pocket\" pengar. Ett smart sätt om man tror på stigande silverpriser.

Detta är väldigt vanligt utomlands där det finns kanaler för det, nu har vi det i Svedala också, genom vårat forum här så det öppnar upp fler dörrar.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 00:36:20 »
Frågan är ju lite vad man menar med numismatik. Numismatiska mynt för mig är snarare tex Morgan-dollars. Det betalas hysteriska pengar för en del årtal och/eller vissa mint-märken. Köper du en CC från ett svårt år så gör du ett numismatiskt köp, köper du en bunt Lunar II draken så köper du bullion och spekulerar i att det premium du betalar över en maple/eagle ska betala sig i ökad efterfrågan. Numismatik kräver ordentlig kunskap, köpa lunars är bara sunt förnuft för kretiner.. Såna som mig tex  :D

En annan sak som jag funderat lite på som i varje fall är halvt relaterat till den här diskussionen och den länkade videon är att jag vill höja ett varningens finger för pandor. Inte för att de är dåliga mynt, men Kina är förfalskningarnas förlovade land, det skulle inte förvåna mig om marknaden kommer flöda över av mer eller mindre bra kopior vilket kan ge pandor dåligt rykte. Jag har redan hört historier om falska pandor på Ebay. Många tycks vänta sig kraftigt stigande premier på dessa, de går redan med ordentligt premium, jag är inte så säker på att det varar. Lunars, Koalas, Kookaburras och Britannias känns som säkrare premiemynt enligt min mening. Har jag fel?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 01:14:42 »
Det här är en intressant fråga på flera sätt.

När börsen rasade en dag härom veckan, rusade guldet, silvret rörde sig något uppåt för att sedan också backa rätt skapligt den dagen.

Silver är främst en industriell tillgång. Silvret efterfrågas till solfångare, elektriska ledare, sjukvårdsapplikationer m.m. Som en sådan industriell tillgång är det en tillgång som förutsätter en industriell efterfrågan. I en djup lågkonjunktur lär den efterfrågan vika kraftigt. Det numismatiska värdet lär också vara av sekundär betydelse i händelse av djup utdragen lågkonjunktur. De som har ett samlarintresse lär då antingen inte ha möjlighet eller råd att handla. Troligt är också att många tvingas sälja under en sådan situation utan att det finns efterfrågan som motsvarar utbudet. I vart fall för det tidigare numismatiska värdet.

En valuta bestående av guld och silvermynt skulle också vara opraktisk. Många med tillgång till verktygsmaskiner, skulle nämligen försöka prägla egna förfalskade mynt men utan ädelmetallinnehåll att prångla ut. Se bara på förfalskningar idag från Kina. Med sedlar är det däremot svårare med dagens tekniker.

Frågan är också om silver därför är tillgången att satsa på beroende på vilket ekonomiskt ödesscenario man tror på? Visst, jag har hellre en silvertacka eller ett silvermynt, än en värdelös inflationssedel med massa nollor på.

Samtidigt, priset på silver bygger i dagsläget mycket på den industriella efterfrågan. Mig veterligen finns det ingen riksbank som har silver i sina valv. Med guldet är det annorlunda.
Vad tror ni?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 11:42:57 »
När konjunkturen mattas av så minskar även efterfrågan på övriga metaller.
Tror att 70% av silvret kommer som en bimetall vid övrig brytning
Så lite känns det som att det reglerar sig själv.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 14:56:50 »
Citat från: kristensson
När konjunkturen mattas av så minskar även efterfrågan på övriga metaller.
Tror att 70% av silvret kommer som en bimetall vid övrig brytning
Så lite känns det som att det reglerar sig själv.

Visst, helt klart en tänkvärd poäng i det resonemanget!

Samtidigt, att priserna sjunker innebär ju inte (inledningsvis) att brytningarna av metaller minskar. Det innebär bara att konkurrensen ökat, att efterfrågan minskat i förhållande till utbudet. Guld är också ofta en biprodukt.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 15:08:30 »
Citat från: Åbama
En valuta bestående av guld och silvermynt skulle också vara opraktisk. Många med tillgång till verktygsmaskiner, skulle nämligen försöka prägla egna förfalskade mynt men utan ädelmetallinnehåll att prångla ut. Se bara på förfalskningar idag från Kina. Med sedlar är det däremot svårare med dagens tekniker.

Uhm va? Hur svårt är det att kopiera en papperslapp? I Kina kan du få falska sedlar i  bankomaten... Jo jag vet att det finns säkerhetsfunktioner.

Citat från: SoulCrew
En annan sak som jag funderat lite på som i varje fall är halvt relaterat till den här diskussionen och den länkade videon är att jag vill höja ett varningens finger för pandor. Inte för att de är dåliga mynt, men Kina är förfalskningarnas förlovade land, det skulle inte förvåna mig om marknaden kommer flöda över av mer eller mindre bra kopior vilket kan ge pandor dåligt rykte. Jag har redan hört historier om falska pandor på Ebay. Många tycks vänta sig kraftigt stigande premier på dessa, de går redan med ordentligt premium, jag är inte så säker på att det varar. Lunars, Koalas, Kookaburras och Britannias känns som säkrare premiemynt enligt min mening. Har jag fel?

Skulle tro att du har fel ja... Förvisso är det vanligt att handlare inte köper tillbaka Panda-silvermynt vilket kan bero på förfalskningar (eller att de inte köper silver), men det är inga problem för en expert att avgöra om en panda är falsk eller inte.

Och detta gäller dessutom bara silverpandor, guldpandor köper alla tillbaka och dessa finns i färre exemplar. Men det är ju inget för fattiglappar... De flesta 2011-guldpandorna är slut i lager i Kina sedan länge (vet inte om de präglat alla 500 000 1oz de ändrade kvoten till, men slut är det i alla fall).

Koalas och Kookaburras känns inte alls särskilt heta. Sen om du vill se på premier, kolla på de kinesiska Lunarmynten inte de Australiensiska... Såg en 1oz Silver Year of the Rabbit för 1500 RMB i Kina.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 15:34:05 »
Citat från: mfm
Uhm va? Hur svårt är det att kopiera en papperslapp? I Kina kan du få falska sedlar i  bankomaten... Jo jag vet att det finns säkerhetsfunktioner.

Allting går, USA brukar ju anklaga Nordkorea för att förfalska dollarsedlar, men verkligheten är, att det är betydligt svårare att förfalska en modern sedel med folieband med hologram, vattenmärke, säkerhetstråd, genomsiktsbild, lumpsedelpapper och koppartryck. Detta än vad det är att tillverka mynt.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 16:32:37 »

Allting går, USA brukar ju anklaga Nordkorea för att förfalska dollarsedlar, men verkligheten är, att det är betydligt svårare att förfalska en modern sedel med folieband med hologram, vattenmärke, säkerhetstråd, genomsiktsbild, lumpsedelpapper och koppartryck. Detta än vad det är att tillverka mynt.

Nej, verkligheten är att det är jättevanligt med förfalskade sedlar i Kina, det gäller allt från 100 RMB ner till 5 RMB, men det är inte jättevanligt med förfalskade pandamynt (kopiorna görs dessutom ofta i t.ex. Malaysia och inte i Kina). Gissningsvis förfalskar man hellre gamla eller utländska mynt i Kina eftersom det är dödsstraff för falskmynteri.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 18:15:02 »

Nej, verkligheten är att det är jättevanligt med förfalskade sedlar i Kina, det gäller allt från 100 RMB ner till 5 RMB, men det är inte jättevanligt med förfalskade pandamynt (kopiorna görs dessutom ofta i t.ex. Malaysia och inte i Kina). Gissningsvis förfalskar man hellre gamla eller utländska mynt i Kina eftersom det är dödsstraff för falskmynteri.

Säkert, men det var också därför jag skrev en modern sedel, och tekniker som kan användas för att just försvåra förfalskningar.  :) Jag har ingen aning om hur nyare kinesiska RMB-sedlar är (och har inget större intresse att ta reda på det), men vet att de skapat en forskningsdivision för att försvåra förfalsningar, att den enda något äldre äkta kinesiska sedeln jag har, känns ungefär som dasspapper gjort på en färgskrivare upphittad i ett grovsoprum.

Fortfarande är det så, att om du tittar på en modern sedel (och de tekniker som kan användas) jämfört mot vad som krävs i relativ enkel verstadsutrustning, så krävs det mindre för att förfalska lite värdefullare mynt än sedeln.

Nog med off topic från min sida!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #11 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 21:07:18 »
Citat från: Silverräven
Mina tankar är följande: ju mer pessimistisk man är om framtiden, desto mer silver per krona ska man satsa på. Dvs om/när valutorna rasar och silver eventuellt åter fungerar som betalningsmedel, så kommer samlarvärde ha mindre eller noll betydelse. 1 Oz silver är alltid 1 Oz silver, eller hur?

Ja, så tror jag man kan säga. samtidigt gör samlarvärdet gör att det (förhoppningsvis) finns något värde kvar i mynten även om silverpriset går mot noll. Vid status quo ger samlarvärdet som en del mynt efter bara några år att man bör satsa på numismatik.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #12 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 21:24:04 »
Kan det vara så att när man börjar samla så är det mest oz för pengarna som gäller och att man efter ett tags samlande upptäcker de lite mer rara mynten.

Gäller dock inte mig kör fortfarande med mest oz

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 21:30:39 »
Citat från: kristensson
Kan det vara så att när man börjar samla så är det mest oz för pengarna som gäller och att man efter ett tags samlande upptäcker de lite mer rara mynten.

Gäller dock inte mig kör fortfarande med mest oz

Precis så var det för mig som först köpte silver för att diversifiera min värdeportfölj som då bara bestod av aktier. Började med ett rör Silver Eagles samt några tackor för att få så låg premie som möjligt. Allt eftersom har jag satsat på mer numismatik, både nya och gamla mynt. Trevligare att plocka fram och titta på :)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 14, augusti 2011, 22:54:54 »

Säkert, men det var också därför jag skrev en modern sedel, och tekniker som kan användas för att just försvåra förfalskningar.  :) Jag har ingen aning om hur nyare kinesiska RMB-sedlar är (och har inget större intresse att ta reda på det), men vet att de skapat en forskningsdivision för att försvåra förfalsningar, att den enda något äldre äkta kinesiska sedeln jag har, känns ungefär som dasspapper gjort på en färgskrivare upphittad i ett grovsoprum.

Fortfarande är det så, att om du tittar på en modern sedel (och de tekniker som kan användas) jämfört mot vad som krävs i relativ enkel verstadsutrustning, så krävs det mindre för att förfalska lite värdefullare mynt än sedeln.

Nog med off topic från min sida!

100 yuan är en modern sedel. Mycket modernare än USAs toalettpapper eller våra sedlar (utom möjligtvis den nya tusenlappen). Men det spelar ingen roll när det räcker att bartendern i en mörk krog inte kollar så noga och accepterar den falska sedeln. Det är även vanligt med väldigt knöliga och smutsiga sedlar även om de ser fina ut från början (så din sedel har antingen använts som toapapper eller så är den äldre än i alla fall 1980). Falska pandor måste du antagligen sälja på ebay eller till en mynthandlare och då är det lätt att spåra dig och myntet kommer granskas noggrant.

Om man går vidare i din länkade artikel kan man läsa att Note the many U.S. coins being faked. Alltså är det riskabelt att köpa amerikanska silvermynt snarare än pandor. Man ser även brittiska falska mynt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 12:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal