Författare Ämne: Varför köpa silver?  (läst 4647 gånger)

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
Varför köpa silver?
« skrivet: onsdag 04, juni 2025, 16:48:57 »
Guld har jag inga problem med, egentligen inte heller silver. Jag har en del silver. Den enda nackdelen som jag ser det är vikten och volymen, det är svårare att lagra. Nu kommer jag snart göra ett inköp i vad jag tänkte guld, men så slår det mig, kanske ska jag passa på att öka min silverstack lite också. Passa på, liksom.

Så nu är jag nyfiken på att höra fördelar med just silver, jag hoppas få höra något spännande, kanske finns de dem som hellre köper silver än guld? Vad skulle fördelarna vara med att köpa silver, varför ska man köpa silver?

= )

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 511
SV: Varför köpa silver?
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, juni 2025, 22:23:29 »
Nackdelar är moms 25% och den högre risken.

Fördelarna är väl att silver eventuellt kan ha en större uppsida än guld speciellt om pappersmarknaden kollapsar.

Du får nog in silver för 1 miljon kr i en skokartong men visst tar de upp mer plats.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2213
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, juni 2025, 22:41:06 »
Så nu är jag nyfiken på att höra fördelar med just silver, jag hoppas få höra något spännande, kanske finns de dem som hellre köper silver än guld? Vad skulle fördelarna vara med att köpa silver, varför ska man köpa silver?
Det är två olika metaller, två olika typer av investering och som jag ser det finns det egentligen inte mer skäl att väga en investering i silver mot en i guld än att välja mellan t ex guld och, tja, vete.

I mina ögon så är guld en värdebevarare och någonting som gör att man sover gott om natten trots att det stormar. Silver är en förhoppning om att ha hittat ett perfekt ”get rich quick scheme”. Det kanske stämmer denna gång, men glöm inte att om du tittar bakåt så har silver ett oerhört långt spår av brustna förhoppningar och ekonomiska katastrofer (när folk satsat för mycket).

Runt 2008/2009 kom jag in i PM-världen på riktigt. Då var det en massa hype om hur silvret skulle explodera och vi alla skulle bli rika. Här är vi, 15+ år senare och silverpriset är fortfarande lägre än då. Samtidigt har världen blivit oerhört mycket osäkrare och risken för en stor finanskris ökar för varje dag. I detta läge känns det åtminstone för mig viktigare att inte spela bort det kapital jag har än att satsa på en ”widowmaker” som silver.

Det sagt så äger även jag silver, men jag är väldigt noga med att hålla andelen silver tillräckligt låg i min portfölj. Det har inte varit så svårt eftersom allt annat, inklusive guld, gått upp medan silvret stått still :-)

Och sedan har vi detta med transaktionskostnaderna. Silver är momsbelagt. Silver är tungt och utrymmeskrävande. Transporter är dyrt. Det är inte lätt att göra snabba affärer i silver. Allt detta gör att man måste ha en stark övertygelse om att silvret inom rimlig tid skall stiga väldigt mycket för att det skall bli en bra investering. Hur mycket? Tja, det är ju upp till var och en att bedöma, men om jag skulle köpa silver idag, nära 35 USD/oz så skulle jag nog bli missnöjd om det inte nådde 100 USD inom några år. Men det betyder inte att jag skulle få 200% avkastning, dels pga moms och andra kostnader, men ffa pga att om silver (och guld) skulle gå upp kraftigt så är det närmast givet att USD dyker och då blir avkastningen i SEK betydligt sämre.

Så köp gärna lite silver, men skriv av det som en lottsedel snarare än att se det som en högoddsinvestering.

august

PS. Själv har jag inte köpt silver på drygt fyra år. Men jag köpte guld förra månaden…

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 511
« Svar #3 skrivet: torsdag 05, juni 2025, 15:24:36 »
Ironin i dagens uppgång på silver. Där har du kanske svaret också.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #4 skrivet: fredag 13, juni 2025, 21:00:03 »
Efter den här artikeln:
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=24774.msg107455;topicseen#new

Så kommer jag indeed att köpa lite silver också till mitt nästa inköp. Potentialen för om silver börjar stiga i pris, och att deet faktiskt kanske kan börja ske snart, det får mig att lite bli till mig. Men samtidigt anser jag mig vara en stark hand, så jag kommer inte behöva sälja av det snart bara för att...

Men jag hade väntat mig att se någon tala om just tex silver guld ration, 1:100 nu?!? Och att silver snart tar slut i jordskorpan.... men kanske får vänta lite till för sånt.

Mvh

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2220
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: lördag 14, juni 2025, 12:28:22 »
Diagram för Silver mot Olja genom åren _ prismässigt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg