Författare Ämne: Övervikt 1 Oz silverbullion  (läst 3511 gånger)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 133
  • Affärsomdömen: 12
Övervikt 1 Oz silverbullion
« skrivet: lördag 10, maj 2025, 17:24:17 »
Nej, ni som har Googlat övervikt och hamnat på detta inlägg och såg fram emot en specificerad lågkalori- eller grönsaksdiet för att gå ner i vikt, få lägre blodtryck för att undvika potentiella hjärtinfarkter och undgå att dö i förtid har hamnat helt fel.

Detta handlar om något mycket allvarligare: Investeringsmynt i ädla metaller och deras felmarginaler när det gäller vikt.

Dessutom tror jag att de flesta inbitna ädelmetallinvesterare här är äkta livsnjutande karnivorer som i första hand bryr sig om andra enheter än längd i cm, kilo och BMI, samt uppskattar mer än i en liten mån alkohol, när guldpriset passerar vissa ekonomiska nivåer. Vi bryr oss mer bekymrat om 1/10 och 1/100-dels gram. Vi försakar helt enkelt vår hälsa för bevakandet av våra ädelmetallinvesteringar.

Undersökningen om hur pass exakta silverbullionmynt är när det gäller vikt och mått går vidare.

I annat inlägg skrev jag bekymrat om 1 Oz Canadian Maplemynt i guld, varav ett av dem vägde lite för mycket. 31,15g ansåg jag vara i överkant för att vara ett äkta mynt, vilket senare visade sig vara feltänkt.

Efter mina två oeftertänkta inlägg en sen och trött kväll för några dagar sedan, har det lett till samtal med ett vågkalibreringsföretag , mejl till Swedac, flera timmars Googlande och mer än 1000 systematiska vägningar av mer än 200 mynt samt ett minimerat urval av 20 st 1 Oz silvermynt, som systematiskt vägdes om och som genom urvalet representerade ytterligheterna.

Dessa 20 mynt fick sedan undergå en lång serie vägningar, varav på 10 utfördes ca 400 mätningar med en noggrannhet av 1/100 mm med 2 olika skjutmått med en noggrannhet av 1/100 mm.

Mer om det senare i detalj hur metodiken skedde för att i största möjliga mån undgå mät- samt vägningsfel. Undersökningen visade också hur usel en våg med 2 decimaler inköpt på Aliexpress för 30$ visade sig vara.

Undersökningen har i vart fall gett mig ett flertal nyttiga kunskaper som tänktes delges någorlunda detaljerat, men en dock något nedkortad version, till fromma för er medlemmar här.

Delar upp inäggen i tre delar, då det kan vara lite väl kämpigt att läsa allt som ett inlägg. För dem som vill läsa endast sammanfattningen så kommer det sist i det tredje inlägget.

Fortsättning följer med andra ord.
« Senast ändrad: lördag 10, maj 2025, 18:52:36 av RemusTh »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
SV: Övervikt1 Oz silverbullion
« Svar #1 skrivet: lördag 10, maj 2025, 17:37:18 »
Då jag i ett tidigare arbetsliv har erfarenhet med användande av kalibrerade vågar med en mätnoggrannhet av 1/10 000 dels gram på ett statligt analyslaboratorium tänkte jag försöka utföra vägningarna så vetenskapligt som möjligt trots de stora begränsningar som nu uppenbarade sig med en noggrannhet på usla 1/100 gram.

De tidigare använda vågarna kostade mer än flera årslöner. Laborationerna skedde med en skriftlig nedtecknad och obligatorisk arbetsmetodik samt att en detaljerad personlig journal där samtliga arbetsmoment och delanalyser noga skulle nedtecknas.

Högst troligt har en tidig ”yrkesskada” nu uppenbarat sig under den här undersökningen.

Mina nutida undersökningar av bullionmynten åtogs därför på största allvar trots stora och rimliga betänkligheter angående de aktuella vågarna som skulle användas. De vågarna som användes i det tidigare arbetslivet är lite av en dröm att inköpa och använda, men skulle vara en högst onödig investering för dagens användande. Liknande vågar kostar idag betydligt mindre, men ändå 50-120 000 kronor.

Med det uppenbara handikappet tänktes ändå vågarna användas på bästa sätt enligt en något kvasivetenskaplig metodik.

Den ena vågen som användes var en av den mest exakta laboratorievågen med 2 gramdecimaler när den inköptes och representerade ungefär en normal månadslön före skatt 1992. En Mettler PE 200 och som då kostade ca 12 000 + moms. Vågen kalibrerades fram till november 2007, vilket ni kan se på fotografiet, på den lilla gröna fyrkantiga klisterlappen på högersidan av displayen där det står att den skall kalibreras senast månad 11 2008. Det var i förstone inte tänk att använda den vågen då den uppenbart inte nyligen blivit kalibrerad, men visade sig vara avsevärt mer exakt än förväntat.

Vågen som användes i mellantiden efter ovanstående Mettler och nedanstående våg Sartorius blev ”rostad” på insidan efter ett åsknedslag. Helt bortom räddning och numera skrot.

Den andra vågen som användes, en Sartotius GE512-OCE inköptes 2014 för ca 8 500+moms och som har kalibrerats varje år, men som uppenbart inte behöver göras. Dessutom, efter lite läsande av bruksanvisningen tidigare i veckan för första gången, framkom att den har en inre kalibreringsvikt som kan kalibrera vågen automatiskt samt att den även kan kalibreras av externa vikter.

Den tredje vågen inköptes på Aliexpress 2022 för 30$ som också har 2 decimalers noggrannhet. Den visade sig vara helt värdelös för undersökningen och väljer att inte ens delge resultatet från vägningarna då variationen på sekvensvägningarna visade sig vara mer än +- 5 1/100 gram trots flera försök att kalibrera den. 2 gramdecimaler, men i stort inte större noggrannhet än 1/10g i bästa fall, vilket ändå i och för sig får vara någorlunda acceptabelt för det låga priset. Fungerar kanske bäst till att väga brev på. Tror att många medlemmar här har en liknande våg hemma och vill påpeka att exaktheten tyvärr är under all kritik.
« Senast ändrad: lördag 10, maj 2025, 18:22:06 av RemusTh »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
SV: Övervikt 1 Oz silverbullion
« Svar #2 skrivet: lördag 10, maj 2025, 17:56:50 »
8x25 1 Oz silvermynt vägdes separat inledningvis endast 1 gång. 50 Britannica och 150 Philharmoniker.

Ur dessa sorterades 10 st. av varje sort ut som representerade ytterligheterna. Vid den första vägningen visade sig samtliga Britannica ha en variation i vikt på 31,15 till 31,20 gram och Philharmonikerna 31,16 till 31.29g.

5 st. av de mest underviktiga och lika många av de överviktiga av varje sort valdes sedan ut för ytterligare vägningar. Tot. 20 st. Varje enskilt mynt vägdes sedan 6 gånger konsekutivt (vägning av samma mynt 6 gånger i en serie) på den kalibrerade vågen (Sartorius). Mätvärdena visade sig i 3 serier av 20 ha en enstaka variation på 1/100 gram och i fem serier tre variationer.

De 20 mynten vägdes sedan med samma metod på den äldre vågen (Mettler) som konsekvent visade en övervikt i förhållande till den andra vågen på 1/100g och i 4 serier hade en variation och i tre av mätningarna tre variationer av de 6. Den högsta variationen var även här på 1/100g. Blev därför imponerad av den pensionerade vågen.

Vägningarna med Aliexpressvågen var så pass katastrofala att jag lämnar det därhän och använder den hädanefter till något helt annat än ädelmetaller eller skänker kanske bort den till bättre behövande.

Efter detta delades mynten upp i grupper om 2, 3, 4, 5 och 6 mynt och varje grupp vägdes återigen 6 gånger var. Detta för att Mettlervågen endast klarar av att väga maximalt 200g.

Flera mynt fick medvetet därigenom ingå i mer än en grupp av mynt. Anledningen till den uppdelningen var bl.a för att ev. avslöja eventuell linjär felvisning samt att försöka identifiera för vilka mynt ett eventuellt avrundningsfel skulle, eller t.o.m hade skett. Detta uppenbarade sig ganska tydligt efter resultatanalys och stämde bra överrens med den första vägningsserien som ju visade sig ha viktvariationer. Kunde identifiera de flesta enskilda mynten genom det förfarandet, där avrundningsfel hade skett.

På Sartoriusvågen vägdes samtliga 10 mynt samtidigt.

I de mindre grupperna vägda på båda vågarna stämde totalvikten (summan av delvikterna) med en felmarginal på maximalt 1/100 gram i de mindre grupperna. Felet stämde väl överrens när ett de mynt som visade varians vid ursprungsmätningen ingick, vilket kan påvisa att ett avrundningsfel skett.

Sammanfattning av vägningen:

Britanniamynten visade sig ha mindre viktvariationer än Philharmonikerna. Skillnaden i vikt var som mest 0,05g för de förstnämnda på båda vågarna.

För Philharmonikern var skillnaden 0,13g på Sartorius och 0,14g på Mettlern.

De summerade delvikterna för de 10 Britanniamynten var 311,94 gram på Sartorius och vägd totalvikt efter 6 konsekutiva vägningar oförändrat på 311,93g.

På Mettlervågen summerades delvikterna till 311,96 genom summan av 6+4. Summerad styckvikt var 311,99.

De summerade enstycksvikterna för Philharmonikerna på Sartorius var 312,32 och för Mettlern 312,38 och vägd totalvikt av 10 mynt vid 6 konsekutiva vägningar var för Sartorius 312,31. Summavikt på 6+4 mynt på Mettlern var 312,33 vid samma konsekutiv mätserie.

Genomsnittsvikten för Brittannia 1 Oz blev därigenom mellan 31,193 till 31,194 g, resp. 31,196 till 31,199g.

Genomsnittsvikten för Philharmonikerna 1 Oz blev därigenom mellan 31,231 till 31,232 resp. 31,233 till 31,238.

För att inte helt slita ut er stackars läsare förkortas mätningarna till slutsatsen av mätning med 2 olika skjutmått med noggrannhet på 1/100 mm enlig följande:

Det var endast Philharmonikerna som mättes och det kunde tydlig urskiljas att det rimligen bör ha varit 2 olika maskiner som tillverkat dem.

Samtliga mynt som vägde mest hade exakt samma mått. Diameter på 37,02-37,04 mm, sarghöjd på 3,21-3,27, innerhöjd på 2,93 mm för de mynt som vägde 31,28 eller 31,29g.

Philharmonikerna som vägde minst, 31,16-31,17g hade också exakt samma mått. D.v.s. en diameter på 37,05-37,06mm, sarghöjd på 3,19-3,27 mm samt innerhöjd på 2,92 mm.

Kommentarer om min högst ovetenskapliga, men ändå, med tanke på begränsningarna och försök till en seriös undersökning skulle uppskattas.

Delge även gärna era egna erfarenheter.
« Senast ändrad: lördag 10, maj 2025, 18:44:24 av RemusTh »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 716
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #3 skrivet: måndag 12, maj 2025, 23:08:56 »
Det finns ett par gamla trådar där liknande saker diskuteras:

Vad väger 1 oz finguld?
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2002

Övervikt. 1 oz Silver Panda 2002
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2599

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1575
  • Affärsomdömen: 413
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: tisdag 13, maj 2025, 02:45:43 »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 17, maj 2025, 00:42:37 »
Hmm

Varför en bild med spydig text i ditt inlägg Fantomen?

Förstår ditt ägandeyrkande på frågan i din kvasivetenskapliga undersökning på problemet redan 2002 som tydligen enligt dig skall anses vara den enda och rätta, då den var först.  Eller?

Men är den slutbesvarad för det för att du väger 5? kinapandor?

Tråkig attityd du har mot mig.

Varför då?

Dina svar eller övriga i tråden var väl inte särskilt uttömmande eller aktivt undersökande på ett brett plan.

Jag gjorde ett försök på 200 mynt och mätte dem dessutom. 16 timmar i vasken verkar det som.

Nej du. Accepterar inte spydighet när det enda jag skriver om är en smula ironi och glädje och delger min undersökningsslusta.

Det gör jag på fler forum och inte hittills mötts av ens något liknande.

Kommer hädanefter INTE att lägga ned den tid jag tidigare gjort på denna siten längre. Den kan läggas på andra ställen.

Tack för mig.

Glädjen i att försöka delge kunskap här försvann tyvärr.

Kl 20.00 söndagen den 18/5 tar jag bort mina inlägg i detta ämnet.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2220
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: lördag 17, maj 2025, 10:42:33 »

NEJ det skall du inte göra!

Ibland så läser man in saker som inte finns i en text eller post, eller så överreagerar man.

Jag har inte kollat vad ”fantomen” skrivit i tidigare poster, men vet att det är en hygglig person som inte trakasserar folk, och skämtar gärna i Ädelmetallforumet. Något sådant var det nog bara vad det handlade om i hans post ovan. Ingen kritik utan endast åtminstone ett försök till lätt humor.

RemusTh har ju gjort ett gediget och exemplariskt arbete med vägningar och utredningar om myntens vikter och godkända intervaller.

Det är klart att du skall lämna kvar allt det du har skrivit och postat ovan, om vägningarna, och inte ta bort det, så folk kan ta del av det i framtiden.

Och så skall du inte lämna forumet utan när svallvågorna har lagt sig och du blivit på bättre humör så kan du posta här igen.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: lördag 17, maj 2025, 11:55:13 »
Har själv en Mettler PE 600 och jämfört den med ett par "leksaksvågar" efter diverse PM inköp. Ansträngt mig betydligt mindre än du gjort ovan ;D
Hur som helst uppskattar jag om du låter inläggen stå kvar. All info som hamnar i forumet är ju en kunskapsbank, och skälet till att jag och många andra joinade forumet. Sen står det ju på gott och ont alla fritt att göra som man vill :)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: lördag 17, maj 2025, 12:39:34 »

NEJ det skall du inte göra!

Ibland så läser man in saker som inte finns i en text eller post, eller så överreagerar man.

Jag har inte kollat vad ”fantomen” skrivit i tidigare poster, men vet att det är en hygglig person som inte trakasserar folk, och skämtar gärna i Ädelmetallforumet. Något sådant var det nog bara vad det handlade om i hans post ovan. Ingen kritik utan endast åtminstone ett försök till lätt humor.

RemusTh har ju gjort ett gediget och exemplariskt arbete med vägningar och utredningar om myntens vikter och godkända intervaller.

Det är klart att du skall lämna kvar allt det du har skrivit och postat ovan, om vägningarna, och inte ta bort det, så folk kan ta del av det i framtiden.

Och så skall du inte lämna forumet utan när svallvågorna har lagt sig och du blivit på bättre humör så kan du posta här igen.

Tack för inlägget.

Ja, ser nu att det var en överreaktion och övertolkning och får helt enkelt backa.

Vet också att Fantomen är mycket bra och nu med lite eftertanke måste jag omvärdera min reaktion. Tror inte att han menade illa, men så tolkade jag tyvärr det.

Ber om ursäkt och får skylla på en extrem arbetssituation just nu, där jag vid undersökningen försakat annat som egentligen är mycket viktigare. Arbetar ca 70 timmar i veckan, då jag har flera olika projekt på gång.

Överbelastning helt enkelt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2220
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: lördag 17, maj 2025, 12:44:04 »
Det är bra när man kan ändra sig.

DET är styrka och inget annat…

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 519
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #10 skrivet: lördag 17, maj 2025, 19:40:19 »
Vill inte blanda mig i men håller med Sarek och tror inte alls  :)

Måste dock flika in med att RemusTh inlägg är mycket uppskattade generellt.

Du skriver långa och detaljrika inlägg som är oftast mattade med massa erfarenhet och kunskap som du samlat på dig under massa år.

Älskar sitta och läsa dina inlägg och tror det är många andra här som gör det.

Hoppas verkligen du fortsätter skriva på forumet !  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
måndag 27, oktober 2025, 16:22:19

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
tisdag 21, oktober 2025, 22:30:03