Författare Ämne: Banköverföring -> Bullionvault. Nån med erfarenhet?  (läst 3596 gånger)

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 2
Banköverföring -> Bullionvault. Nån med erfarenhet?
« skrivet: måndag 03, mars 2025, 20:23:47 »
Som frågan lyder, någon som har provat föra över pengar dit, särskilt senaste året?
Jag är mest intresserad av hur svensk bank resonerar, och om de ställer sig på tvären eller bara inte bryr sig ???
Under veckan som gick hade jag den mindre behagliga erfarenheten att stifta bekantskap med utlandsavdelningen på min bank, i samband med inköp av fysisk PM från utlandet. Det gick, men inte utan vedermöder och att vika sig baklänges för dem.. :-[
Och att få hem pengarna igen?
Jag är nyfiken på era erfarenheter :D
/m

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2089
  • Affärsomdömen: 228
SV: Banköverföring -> Bullionvault. Nån med erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: måndag 03, mars 2025, 20:49:55 »
Bara att vika sig... Annars stoppar dom bara transaktionerna.
Eller värre. Nuförtiden är det bara en massa admin.

Du behöver fylla i deras KYC och AML.
Vilka länder du tänker flytta pengar till och från hur mycket och hur ofta samt syfte etc.

Sedan bör det funka utan större problem. Det kan dock komma frågor om transaktioner och då behöver du kanske skicka in transaktionshistoriken från stället(Bullionvault)du flyttar ifrån.

I värsta fallet då du tänker använda pengarna sedan kanske frågan kommer var pengarna kom ifrån som du skickade iväg och som du senare hämtat tillbaka kanske med vinst.
Det hände åtminstone mig...

:-(

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: måndag 03, mars 2025, 21:52:49 »
Den första delen av transaktionerna låter som det jag fick vara med om..
Hmm, ja man drar sig nästan för att gå igenom det, igen. :(
Tack för att du delade med dig!

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 352
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 20:05 »
Skrivit till banken och kommer kontinuerligt informera - då vi tar vinst och återhämtning faser per kvartal - likt swing trades per kvartal - fattat att ädelmetallerna kan agera avkastning konto - likt sparkonto med ränta ….

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 704
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 21:12 »
Så här kan man göra och så gjorde jag.

1) Skaffa ett konto och betalkort i en Tysk bank. I mitt fall N26. Det krävdes en viss process med kommunikation och bild på mig. Kanske något bevis på var jag bodde också. Typ elräkning.
2) Öppna ett konto hos Bullionvault och koppla det Tyska kontot till ditt konto hos Bullionvault.
3) Öppna ett konto hos någon som växlar valuta till en bra kurs. Jag valde CurrenciesDirect som har kontor i Spanien med svensk personal vilket väl är bra om man vill kommunicera med dom på svenska. Annars finns kontor i England.

Jag har provat hela kedjan. Flyttat valuta till Bullionvault enligt ovan, köpt ÄM, sålt ÄM och tagit hem valutan till svenskt konto och det har fungerat.

Nyligen har CurrenciesDirect krånglat till det lite. Det går inte längre att sätta in svensk valuta på ditt SEK-konto hos CurrenciesDirect  via bankgiro längre. Nu måste man göra en utlandsbetalning via SWIFT. Det fungerar inte i alla banker. Eftersom det är en utlandsbetalning vill dom absolut i detta fallet själva växla till € med en usel kurs. Jag vet i alla fall att med SEB kan man göra en utlandsbetalning utan att de utför någon valutaväxling. I Skandiabanken kan man inte göra det.
Det ska gå att SWISHA till CurrenciesDirect men då blir det ju ganska pöligt om man vill föra över större mängder, typ 1 miljon.

Spenderar man mycket tid inom €-zon är det rätt behändigt med ett betalkort som är kopplat till ett €-konto och där man dessutom växlat till en bra kurs.

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 22:42 »
N26 har perioder då de inte tillåter nya kunder från länder utanför eurozonen att öppna konton. Ett annat alternativ för internetbank i euro är wise.com, som är hemma i Belgien.
« Senast ändrad: Igår kl. 22:44 av fåtöljpanda »

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 11:08 »
Skrivit till banken och kommer kontinuerligt informera - då vi tar vinst och återhämtning faser per kvartal - likt swing trades per kvartal - fattat att ädelmetallerna kan agera avkastning konto - likt sparkonto med ränta ….

Så alltså information till bank innan du tar hem kapital/vinst?

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 11:18 »
Så här kan man göra och så gjorde jag.

1) Skaffa ett konto och betalkort i en Tysk bank. I mitt fall N26. Det krävdes en viss process med kommunikation och bild på mig. Kanske något bevis på var jag bodde också. Typ elräkning.
2) Öppna ett konto hos Bullionvault och koppla det Tyska kontot till ditt konto hos Bullionvault.
3) Öppna ett konto hos någon som växlar valuta till en bra kurs. Jag valde CurrenciesDirect som har kontor i Spanien med svensk personal vilket väl är bra om man vill kommunicera med dom på svenska. Annars finns kontor i England.

Jag har provat hela kedjan. Flyttat valuta till Bullionvault enligt ovan, köpt ÄM, sålt ÄM och tagit hem valutan till svenskt konto och det har fungerat.

Intressant metod, tack för att du delar med dig :)
Så steget via Currenciesdirect är att man kan göra överföring INOM Sverige och slippa utlandsbetalning alltså?
Och när pengarna ska repatrieras, samma väg tillbaka igen, via CurrenciesDirect till svenska kontot?

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: Idag kl. 11:23 »
1.Så min metod är att använda ett danskt konto som har kvar möjlighet till utlandsbetalning.
Vid betalning upp till ca USD1500 inget särskilt. Över detta clearas summan via danska nationalbanken, kan inte säga vilken betydelse det har än, om någon. Har inte vågat göra transaktioner över usd3000 åt gg.

2.Andra metoden som funkat är SHB i sverige som tillåtit överföringar till 100kkr åt gg till Silverbullion utan invändning.

Obs att KYC är justerat för utlandsbetalningar till dessa belopp i förväg. Inte provat repatriera kapital, och har inte direkt för avsikt att göra så på överskådlig tid.

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 12:50 »
1.Så min metod är att använda ett danskt konto som har kvar möjlighet till utlandsbetalning.

Som dansker er min erfaring, hvad angår bankoverførsler til udlandet, den samme med Danmark som med Sverige. Der findes ikke mange banker, hverken i Danmark eller i Sverige, som tillader en ren SEPA-overføring (dvs. bankoverførsel til Eurozonen). De fleste banker vil have deres bid af kagen - som regel 1,60 % i tillæg til valutakursen.

Hvis du har indtægter i Euro så lad dem blive i udlandet på en konto hos enten N26, Wise eller Revolut.

PS. Skønt at skrive på sit modersmål, så er risikoen for at blive korrekset af sprogpolitiet væsentlig mindre.  :)
« Senast ändrad: Idag kl. 12:54 av fåtöljpanda »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 704
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 17:19 »
Så steget via Currencies direct är att man kan göra överföring INOM Sverige och slippa utlandsbetalning alltså?
Och när pengarna ska repatrieras, samma väg tillbaka igen, via CurrenciesDirect till svenska kontot?

Nej, man för över SEK till ett konto hos CurrenciesDirect i Spanien. Sedan kan du göra vad du vill med dina SEK. Växla dom till nästan vilken valuta som helst i världen, behålla dom hos CD eller i samband med att du sätter in den på ett konto någonstans växla den till den aktuella valuta.
Nyligen förde jag över motsvarande 100 000 SEK till mitt N26-konto. Inte för att köpa ädelmetaller hos BullionVault utan för att ha som levnadsomkostnader då jag spenderar vintrarna i Spanien.
Nyligen erbjuder man också ett betalkort där växlingen sker till den aktuella valutan när man använder kortet. Jag har inte skaffat ett sådant men jag kan tänka mig att det är rätt käckt om man reser mycket till olika länder med olika valutor.
Att föra tillbaks valuta till svenskt konto är förmodligen enklare då valutan växlas till SEK innan den förs över till svensk bank.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: Idag kl. 18:42 »
Så orosmolnen är växlingkurs och därmed inkomstbortfall - ICA banken hade inge  invändningar - och gjort transaktioner inom EU utan avgifter (utlandsbetalning) Spelkonto och uttag fungerar då man har rent mjöl i påsen.

Nu skriver vi till banken igen, och frågar om utlandsbetalning inom EU - avgift Ja/Nej
Fråga om valuta växling och om Wise bank är bättre. Lägger detta inlägg i AI och ser vad som händer.

« Senast ändrad: Idag kl. 18:51 av sputnik »

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: Idag kl. 19:35 »
Härligt, även AI läser Ädelmetallforum.  ;)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: Idag kl. 19:53 »
Härligt, även AI läser Ädelmetallforum.  ;)

Hej, förstår precis och återkopplar med ett sista förtydligande.

1. Går det bra att göra banköverföringar med cirka xx tusen av lönekontot, till Wise bank, under olika perioder.
2. Då vi kommer utföra swingtrades med en tidsangivelse på ett kvartal, med cykler på löpande band. Kommer visa kvartal bli med vinst och andra utebli.
3. Då avser vi sedan med vinstpotten hos Wise bank, föra över dom till ett av våra sparkonto som heter - xxxxxxxxcc

Hälsningar
« Senast ändrad: Idag kl. 19:55 av sputnik »

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 20:23 »
AI har ett liknande problem som Wikipedia när artiklar på Wikipedia hänvisar till artiklar kopierade/inspirerade från/av Wikipedia som källa (vilket de inte borde, men tyvärr ofta gör).

AI läser allt den kan komma i närheten av och beräknar en konsensus, och när vissa har varit särskilt aktiva i ett specifikt ämne innehåller AI:s resultat partiskhet.

Min poäng är att ditt AI-resultat mycket väl kan vara en sammanfattning av Ädelmetallforums innehåll.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Banköverföring -> Bullionvault. Nån med erfarenhet? by fåtöljpanda
Idag kl. 20:38

Köpes Silvermynt Lunar 1oz by Os
Idag kl. 12:55

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Spade
Idag kl. 12:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 09:45

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by hasse_A
Igår kl. 21:56