Författare Ämne: Björn Ulvaeus vill avskaffa kontanter  (läst 12546 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Björn Ulvaeus vill avskaffa kontanter
« skrivet: lördag 20, april 2013, 17:21:35 »
Björn Ulvaeus vill avskaffa kontanter och på ABBA-museet kommer det bara vara kort som gäller. Pia Bergman på skatteverket är givetvis med på noterna och säger bland annat:

"Det viktiga att du och jag och tant Elsa betalar spårbart och tar kvitto. För vår säkerhets skull."

Intressant i alla fall att läsa en del kommentarer till artikeln, verkar vara många som är emot detta. Vilket är glädjande givetvis.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16612225.ab

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Björn Ulvaeus vill avskaffa kontanter
« Svar #1 skrivet: lördag 20, april 2013, 17:54:35 »
Tja, alla svenska kronor är lagligt betalningsmedel, så om dom inte vill ta emot pengarna kan domstolen gå på din sida om du vägrar betala för inträdet. Nu är dock frågan vem som vill gå in där  ;D

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 20, april 2013, 18:46:24 »
Ingen kan ta ifrån honom vad han och övriga bandmedlemmar i Abba uträttat som musiker. I andra avseenden är han däremot en fullständig dåre.

Hans son fick inbrott och då drog han slutsatsen att man borde förbjuda kontanter. Han drar dessutom slutsatsen trots att det finns oerhört starka orsaker till varför kontanter fyller en viktig funktion i samhället. Inte minst integritetsmässigt. Andra vill kanske till skillnad mot herr Ulvaeus handla något utan att det finns en nästan pervers orwellsk spårbarhet i allt man gör.

Säkerhet och antalet rån brukar vara kontantmotståndarnas främsta argument. Ingen av dem vill samtidigt gå in på statistik för antalet rån av kontanter ställt mot antalet kortbedrägerier. Statistik som visar att kortbedrägerier är mångdubbelt högre. Vad gör du dessutom när ditt konto blivit tömt antingen av bedragare eller av staten som har en annan åsikt vems pengar det är? Vi behöver inte gå längre än till Cypern nu senast för att faktiskt se att sådant är möjligt. En annan aspekt är givetvis när det är strömavbrott eller datorproblem, något som hänt mig ett flertal gånger. Vad gör man då?

Att dessutom bekämpa en ökad brottslighet som är politiskt orsakad, genom att förbjuda för andra som inte är brottsliga. Det betyder inte heller att brottsligheten försvinner, utan enbart att den tar andra former. Lite som att bankrånen minskat genom säkrare banker, varför rånare idag istället rånar kiosker, guldsmeder och gamla tanter.

En annan aspekt är givetvis möjlighet till kontroll över vilka som får eller inte får ta emot pengar. Jag tar inte någon ställning i skuldfrågan om herr Assange och de anklagelser som riktats mot honom. Detta även om de framstår som märkliga med tanke på omständigheterna.

Vad som däremot är allmänt känt är att organisationen Wikileaks utgjort en nagel i ögat främst mot USA. Inte minst sedan man med rätta avslöjat bland annat regelrätta krigsbrott mot civila i Irak. När då samma organisation bokstavligt talat över en natt blir synkroniserat bannlysta av alla kort- och pengaförmedlingsföretag visar det på systemets uppenbara svaghet och risker.

Ett kontantlöst samhälle ger obegränsad makt till vissa särintressen. En makt i vart fall jag inte vill anförtro dem och som bevisligen är livsfarlig genom att den kan missbrukas.

När fan blir gammal blir han religiös sägs det. Björn Ulveaus borde sätta på skivspelaren och lyssna på sin egna gamla Money, money, money. Själv lovar jag att inte besöka ABBA-museet då de ju trots allt inte vill ta emot mina pengar.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: söndag 21, april 2013, 01:15:15 »
Han har väl varit ute och sladdat i frågan tidigare även om jag just nu är för full för att närmare peka ut några källor men jag drar mig ändå till  minnes ungefär samma artikel publicerad för någre år sedan men då på di.se. Hans kollega, Benny, har väl dessutom som hobbyprojekt att sponsra feministiskt initiativ så man kan väl kanske ifrågasätta deras kollektiva intelligens vad gäller icke musikrelaterade aktiviteter.

Ebenezer> Det går att diskutera, det lokala monopolet i den här byn på kollektivtrafik vägrar ta emot kontant betalning med hänvisning till rånrisk. Enligt den juridiska expertisen är de i sin fulla rätt att göra så trots kronans ställning som "legal tender" eftersom  ett legalt kontrakt inte kan anses vara ingått förrän betalning erlagts. Dvs, har de är inte skyldiga att ta emot din betalning i svenska kronor om de innan betalning skett klargjort att de inte godtar svenska kronor utan bara bankkredit. Då har du fölrvisso all rätt i världen att inte betala men du blir heller inte förflyttad dit du vill.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #4 skrivet: söndag 21, april 2013, 09:28:18 »
Citera
Ett kontantlöst samhälle ger obegränsad makt till vissa särintressen. En makt i vart fall jag inte vill anförtro dem och som bevisligen är livsfarlig genom att den kan missbrukas.

I tisdags morse efter raset beställde jag lite guld från LS.se och lite silver från LS.ee. De bägge köpen genomfördes i princip samtidigt och jag betalade med kreditkort/Payson. Det dröjde inte ens 5 minuter innan det ringde i min mobil och en kvinna från kortföretaget undrade om det var jag som genomfört dessa båda köp? (eller om mitt kort var kapat)

Så visst ger vi företag och myndigheter möjlighet att följa oss i realtid, vad vi har på banken, hur mycket guld vi köper, vad vi äter (ICA-kort), vad vi skriver i mail & forum (FRA) och vilken väg vi åker till jobbet (biltullar och registrerade buss-kort). Staten vill oss dock alltid väl och den som har rent mjöl i påsen...  8) 8) 8)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: söndag 21, april 2013, 09:34:35 »
Citera
Ebenezer> Det går att diskutera, det lokala monopolet i den här byn på kollektivtrafik vägrar ta emot kontant betalning med hänvisning till rånrisk. Enligt den juridiska expertisen är de i sin fulla rätt att göra så trots kronans ställning som "legal tender" eftersom  ett legalt kontrakt inte kan anses vara ingått förrän betalning erlagts. Dvs, har de är inte skyldiga att ta emot din betalning i svenska kronor om de innan betalning skett klargjort att de inte godtar svenska kronor utan bara bankkredit. Då har du förvisso all rätt i världen att inte betala men du blir heller inte förflyttad dit du vill.

Synd. Såg annars ett bra lagligt sätt att planka på bussen. Jag är just nu främst irriterad på biltullarna, där man få exakt klockslag och plats var man befunnit sig. Kul att ens bättre hälft får veta exakt hur man rört sig, speciellt i födelsedagstider när man vill vara lite hemlig.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #6 skrivet: söndag 21, april 2013, 10:45:06 »
Sant. Antar att transaktionen inte räknas förrän varan eller tjänsten har blivit överlämnad. Du kan ju alltid betala böterna med fysisk fiat  ;D

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 28, april 2013, 23:59:43 »
Ännu en som inte kommer besöka Abba-museet.

http://www.expressen.se/kvp/fritz-protesterade-mot-kortkop---dagens-hjalte/

Påminner om en diametral upplevelse på en pizzeria för ett tag sedan. På en bit pizzakartong står det skrivet "vi ta inte emott kort".

Kassaapparaten var fint placerad med displayen väl dold bakom disken. :D

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
« Svar #8 skrivet: onsdag 10, juli 2013, 23:42:43 »
Det är ett väldigt intressant tilltag av Björn Ulvaeus detta, särskilt när man ser till historien kring utvecklingen av pengar i dess olika former. Eftersom kontanta medel inte har uppståt genom att någon kung eller regering tryckt upp dem förfaller det osannolikt att de skulle försvinna bara för att en kung eller regering vill ta bort dem. Sannolikt skulle de återuppstå utanför den statliga regin.

Liberty Silver publicerade en artikel i veckan där detta ämne tas upp och där olika exempel visar på hur kontanter kan och har uppståt spontant. Checkar kan t.ex. användas som kontanter och har så gjorts vid mer än ett tillfälle i historien.

Här är artikeln: https://www.libertysilver.se/kc/article?id=145

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, oktober 2013, 19:44:42 »
MasterCard är huvudsponsor till ABBA museet, så det är väl ett beställningsjobb.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, oktober 2013, 20:01:46 »
MasterCard är huvudsponsor till ABBA museet, så det är väl ett beställningsjobb.

Jaså, där ser man.  ::)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: onsdag 16, april 2014, 17:37:52 »
Snart har vi ett armlöst samhälle när banditerna blir tillräckligt desperata och börjar hugga av "id handlingen".
Notera att jag skrev armlöst inte harmlöst.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/pryl/article39892.ab

/Hasse

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n