Författare Ämne: Fråga om nyinköpt Silvertacka  (läst 11275 gånger)

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
Fråga om nyinköpt Silvertacka
« skrivet: torsdag 18, april 2013, 19:29:30 »
Fick idag hem min stora beställning från Libertys som bl.a.  omfattade en Silvertacka.  "Engelhard London" I kg 999 med ett serienummer.  En tacka av ålderdomlig karaktär. Fint, sådant gillar jag :) 

Men så finns det ju alltid ett (Men) ..I bottnarna på stämplarna lyser det som av koppar/brons. Likadant är det i ett sågat snitt på undersidans ena kant. På vissa delar av tackans översida där man kan förvänta sig en viss förslitning efter alla år av tummande (Tackan är ju klart gammal) kan man se denna koppar/brons färg lysa igenom. Ärligt talat så påminner hela tackan mig om nysilver :o

Jag är övertygad om att Libertys noggrant granskar alla de begagnade tackor som dom får in innan de säljer dem vidare.

Så mina kära Silvervänner därute. Kan någon nu ge mig en vettig/naturlig förklaring till detta mysterium?
« Senast ändrad: torsdag 18, april 2013, 19:46:00 av Condor2ooo »

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 8
SV: Fåga om nyinköpt Silvertacka
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, april 2013, 19:44:39 »
Kanske bilder kan ge ett bra underlag för experterna här på forumet.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
SV: Fråga om nyinköpt Silvertacka
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, april 2013, 19:52:15 »
Citera

Du har självklart helt rätt Xrim. Jag tänkte att det får vänta tills i morgon då det blir dagsljus igen. 

Får vi ingen reda i detta så får jag väl ta telekontakt med Libertys och be om en förklaring.

Guld_500

• Gäst
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, april 2013, 19:54:22 »
Citera

Du har självklart helt rätt Xrim. Jag tänkte att det får vänta tills i morgon då det blir dagsljus igen. 

Får vi ingen reda i detta så får jag väl ta telekontakt med Libertys och be om en förklaring.

Är det från Liberty.se elle .ee?

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, april 2013, 19:55:58 »
Yes  ..Libertys.se nere i Malmö

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 18, april 2013, 22:12:16 »
Har nu mailat frågan till Libertys.  Tar tackan till en guldsmed i morgon för närmare kontroll av äktheten.  Vad jag vet så är förfalskade silvertackor synnerligen sällsynta. Vore kanske då en raritet i sig värd att spara ;)

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: fredag 14, juni 2013, 16:32:51 »

Hej,

Hur gick det hos guldsmeden?

Jag fick precis hem mitt senaste köp från Tradera och jag ser exakt samma sak på min tacka. I botten av ett större märke/grop lyser det som koppar/brons. Även i botten på stämplarna.

Funderar på att ta tackan till min lokala antikhandlare och be honom titta på den. Känns riktigt surt måste jag säga.

Vill verkligen inte borra i tackan men det kanske är enda sättet att få veta?

Mvh,
SG

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 14, juni 2013, 16:57:27 »
No problemas, bara oxidation  :D. Ärligt talat, hade aldrig tidigare sett dessa starka kopparfärger på silver. Ta en aluminiumbehållare och strö rikligt med bakpulver på bottnen. Lägg i tackan och häll sedan i kokhett vatten tills det täcker tackan. Låt ligga någon timma, gärna längre.  Den kopparliknande oxidationen försvinner garanterat.

« Senast ändrad: fredag 14, juni 2013, 17:33:06 av Condor2ooo »

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: fredag 14, juni 2013, 17:30:21 »

Låter fint, tack för tipset. Ska testa ikväll!

Mvh,
SG

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: fredag 14, juni 2013, 19:15:40 »
rent kemiskt försvinner väl oxiden och det översta silverlagret? eller reducerar man bara bort syret? Kan ju vara intressant då varje putsning kostar silvervikt annars. Även om det är marginella mängder kan det vara värt att tänka på.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: fredag 14, juni 2013, 19:50:15 »
Vad som sker när silvret ”oxiderar”  är att silvret reagerar med svavelväte, som alltid finns i små mängder i luften, och med syre och bildar silversulfid.   
Ag + H2S + O2 = Ag2S

När man så använder ovanstående beskrivna aluminiummetod så reducerar man svavlet igen. Svavlet lösgör sig från silvret och förenar sig i stället med aluminiumet utan att silvret påverkas,

Även om du har en aluminiumkastull att använda så tycker jag att du skall lägga aluminiumfolie i botten. Vill du inte använda en aluminiumkastrull så går det bra med t.ex. en lämplig plastbehållare. När jag gick förbi en de här som laddar upp självplockgodis i affärerna så frågade jag en gång ifall jag fick ta några av de tomma plastburkarna som låg där. Och det gick hur bra som helst och de har varit perfekta i sammanhanget. Mått ca.:  400x400x200 mm

Som sagt när man har stött ut bakpulvret (bikarbonaten) och lagt silvertackan på aluminiumfoliet och hällt på kokhett vatten så sker en reduktion av silversulfiden på silvertackan. Svavlet lösgörs från silvret och förenar sig med aluminiumet som blir svart. Och det är ju trevligare ifall man får det på löst aluminiumfolie i stället. Lägg gärna ner några extra lösa aluminiumbitar så får svavlet en större yta att förena sig mig.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: fredag 14, juni 2013, 21:08:48 »
Låter som om någon hand putsat tackan och då inte kommer ned i ojämnheterna och därav utseendet.
Men med ovan beskriven bakpulvermetod så lär det då försvinna eftersom det kommer åt överallt.
Har ett barnbarn som putsar sina silversmycken och inte kommer åt överallt, men med bakpulver så blev det jättebra.
Själv använder jag det till silverbestick och silverljusstakar, man får många pluspoäng av hustrun när man tar hand om silver "putsandet".

Då det ständigt kommer nya medlemmar till forumet så tycker jag att det är bra att nyttiga tips dyker upp igen, förmodligen är det ett jättejobb för någon ny att gå igenom alla gamla trådar.

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: lördag 15, juni 2013, 09:52:16 »
Hej på er,

Lät tackan ligga på folie i elektrolyt över natten. I morse var missfärgningarna borta från de få större gropana/märkena men det fanns fortfarande rester kvar i stämlarna. Dock kunde man se den rena metallen på sina ställen i stämplarna. Känner mig lugnad vad gäller tackans äkthet.

Stort tack för ett mycket bra tips. Som kristensson skrev, myckat bra att sådan här infonämns med jämna mellanrum. En nybörjare som jag uppskattar det verkligen!

Mvh,
SG

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: lördag 15, juni 2013, 11:24:41 »
Citera
Känner mig lugnad vad gäller tackans äkthet.

Jag känner till den känslan ;)

Skönt att det löste sig :)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #14 skrivet: söndag 16, juni 2013, 08:26:53 »
Du kan oftast gå in på en seriös pantbank och få silver testat gratis utan större problem.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal