Författare Ämne: Köpa silvermynt på resa  (läst 9973 gånger)

Utloggad jordglob

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
Köpa silvermynt på resa
« skrivet: onsdag 09, januari 2013, 11:10:55 »

Hej, första inlägget här för mig.

Är det någon som har tips om var man köper silvermynt till lägst spread?

Har hört att man kan handla ädelmetaller direkt på bankkontor utomlands utan mellanhänder, är det någon som har erfarenhet av detta? Jag reser en hel del i tjänsten (England, switch mm) och är ute efter 1 Oz mynt.

Köpte mina första mynt över disk igår, betalde 294 SEK inklusive moms igår för cirkulerad Silver Eagle. Skulle fått 218 SEK tillbaka om jag sålde tillbaka direkt. Då fick jag reda på att man kan förlora upp till 10 procent av värdet om myntet anses som slitet. Skulle gärna köpa slitna/smutsiga 1 Oz mynt med 10 procents rabatt!

Eftersom mynten är betalningsmedel med stämplade summor så borde det väl inte vara något problem att ta några kilo mynt som handbagage?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Köpa silvermynt på resa
« Svar #1 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 11:47:32 »
Det här med att resa med mynt har jag också funderat på. Vilka regler som gäller när man flyger osv? Nån som har erfarenheter av sånt?

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 11:51:51 »
Det här med att resa med mynt har jag också funderat på. Vilka regler som gäller när man flyger osv? Nån som har erfarenheter av sånt?

Om man bara har köpt något enstaka mynt så kan man lägga det i plånboken. Lite svårare att ta hem en monster box.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 19:05:24 »
Finns en gräns på att deklarera belopp över 10 000 Euro i kontanter när man reser över EUs gräns. Vissa länder inom Schengen har liknande gränser så det är bra att kolla upp det. Det är dock per person, så om man reser en hel familj på 4 pers :)

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kontantervidresa/kontantervidresa.4.4ab1598c11632f3ba9280001065.html
« Senast ändrad: onsdag 09, januari 2013, 21:55:06 av phat-cu-ru »

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 769
  • Affärsomdömen: 81
« Svar #4 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 20:25:35 »
Någon som vet vad som gäller med cirkulerade mynt vid hemresa från t. ex. USA, skulle $100 "face value" i 90%-iga Kennedy half dollars ses som just $100?
Rent silvervärde för varje 90%-ig kennedy ligger på runt $11 i skrivande stund, så 200st skulle därmed hamna på $2200.

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 21:30:01 »
Någon som vet vad som gäller med cirkulerade mynt vid hemresa från t. ex. USA, skulle $100 "face value" i 90%-iga Kennedy half dollars ses som just $100?
Rent silvervärde för varje 90%-ig kennedy ligger på runt $11 i skrivande stund, så 200st skulle därmed hamna på $2200.

Det finns ingen gräns för hur mycket du får föra in eller ut från USA. Men om du för in/ut finansiella instrument till ett värde som överstiger $10.000 så måste du anmäla detta i förväg.
« Senast ändrad: onsdag 09, januari 2013, 21:47:51 av Crassus »

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 21:46:07 »
[quote Köpte mina första mynt över disk igår, betalde 294 SEK inklusive moms igår för cirkulerad Silver Eagle. [/quote]

Då betalade du en saftig premie med tanke på att du kan beställa ocirkulerade Silver Eagles från Tyskland för runt 265 kr/styck. Jag gjorde nyligen en beställning på
50 oz silver och landade på 253 kr/oz. Då är även 18 Euro i fraktkostnad medräknat.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 21:56:51 »

Se https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/778/kw/cash%20limits/session/L3NpZC9yZEJUcFVmbA%3D%3D

Citera
If you have "negotiable monetary instruments" (i.e. currency, personal checks (endorsed), travelers checks, gold coins, securities or stocks in bearer form) valued at $10,000 or more in your possession a "Report of International Transportation of Currency or Monetary Instruments" form FinCEN 105 must be submitted to a CBP Officer upon your entry into the United States.

Citera
Gold bullion is not a monetary instrument for purposes of this requirement.

Från USA så bryr sig nog inte USA, men väl när du kommer in i EU som måste du deklarera belopp över 10 000 EUR, sen om det är "face value" eller metallvärdet, har jag ingen aning om.
« Senast ändrad: onsdag 09, januari 2013, 21:59:21 av phat-cu-ru »

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 22:11:34 »
Citera
Från USA så bryr sig nog inte USA, men väl när du kommer in i EU som måste du deklarera belopp över 10 000 EUR,

Visst bryr man sig även från USA

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/195/kw/cash%20limits/related/1/session/L2F2LzEvc2lkL3JkQlRwVWZs

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 22:16:09 »
Visst bryr man sig även från USA

Tack, har dock inte haft sådana problem, så jag har inte läst på ordentligt :) Hoppas att jag får det någon gång. ...

Visste inte att de lägger ihop hela familjens värde... USA är dock inte kännt som ett tax haven, åker du med tung väska til/frånl <valfritt skatteparadis> så blir nog Tullen mer intresserad

Utloggad jordglob

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #10 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 00:02:44 »
Citera
Köpte mina första mynt över disk igår, betalde 294 SEK inklusive moms igår för cirkulerad Silver Eagle.

Då betalade du en saftig premie med tanke på att du kan beställa ocirkulerade Silver Eagles från Tyskland för runt 265 kr/styck. Jag gjorde nyligen en beställning på
50 oz silver och landade på 253 kr/oz. Då är även 18 Euro i fraktkostnad medräknat.

Jo men var så sugen på att komma igång så tog momssmällen och fick fingra på 3 Oz från Us, Canada och Österrike direkt :)

Skulle gärna växla en större summa från bankkonto till fysiskt silver, men stör mig på diffen mellan köp och sälj på de alternativ som saluförs här. Valuta kan man ju växla med betydligt mindre spread! jag letar vidare och postar här om jag hittar något prisvärt när jag är i England nästa vecka.   

Utloggad Mitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #11 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 10:26:26 »

Skulle gärna växla en större summa från bankkonto till fysiskt silver, men stör mig på diffen mellan köp och sälj på de alternativ som saluförs här. Valuta kan man ju växla med betydligt mindre spread! jag letar vidare och postar här om jag hittar något prisvärt när jag är i England nästa vecka.   
[/quote]

Eftersom silver enligt Svensk Skattelagstiftning är momsbelagt så blir det större spread än på valuta och guld.
Företag som är momsredovisningsskyldiga och har moms att kvitta kommer runt detta problem, och spreaden blir mer lik den på guld och valuta.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 12:59:08 »
Citera

Spreaden kommer man tyvärr aldrig komma ifrån. En mynthandlare lever på vinsten och kan således inte betala lika bra som en privatperson, som kanske ser sitt köp som en långsiktig investering. Dessutom är det lite bökigare med fysisk handel än att handla med (digitala) valutor. De handlare som sysslar med investeringsmynt har ändå redan låga vinstmarginaler i förhållande till omsättningen. Därför är det oftast en bättre affär att sälja till privatpersoner än till företag.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal