Författare Ämne: Påbörja silverinvestering  (läst 14337 gånger)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
Påbörja silverinvestering
« skrivet: tisdag 26, juli 2011, 20:33:03 »
Hej alla.
Som jag skrev i introduceringstråden så är jag ny inom ämnet ädelmetall-investering men tänkte nu börja då jag ser värdet i att ha investeringar i fysisk form gentemot att investera i t.ex aktier etc.

Är endast student så har inte några monstersummor att investera, hade tänkt mig för att starta upp min samling att investera en del pengar jag har lagt undan, hade tänkt mig att investera 10.000-15.000 för att få igång det hela (känns lite surt att ta ett mynt i taget så har sparat upp ett tag).

Jag har kollat upp de olika varianterna så jag vet mer eller mindre vad som finns men tänkte ändå fråga om råd.

Är det ren smaksak då det gäller vad man köper (eagles, buffalos, leafs etc) och 1oz mot t.ex australienska 1KGs mynt?
Bör jag \"blanda\" då jag köper eller är det bästa att köpa t.ex 30 eagles för att få ett lite rabbaterat pris?
Har kollat runt lite i forumet och att handla från Norge verkar vara väldigt vanligt och med tanke på priset kan jag inte annat än hålla med, är det några problem med att beställa rakt av från Norge?

Om ni har några tips/åsikter så skriv gärna.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 20:43:50 »
Tumregeln är ju större enhet desto lägre premie, dvs, ett 1-kilosmynt ger dig mer silver för pengarna än motsvarande mängd i 1oz-mynt. Om tackor är ett alternativ så vet jag att en individ här på forumet velat sälja några enkilos.

Nackdelen med Norge är att om du beställer hem så kan paketet fastna i tullen och du får betala moms, alternativet är att de skickar till ett postkontor nära gränsen så får du hämta det där. Om du sedan väljer att köra på grönt eller inte när du passerar tullen är inget jag har några synpunkter på. En allmän reflektion är dock att silver inte är så skrymmande, luktar inte och man kan rentav tro att det är pokermarker...

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #2 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 21:20:57 »
Det är en ren smaksak vad man väljer att köpa men tumregeln är alltid att försöka få så mycket silver man kan för pengarna och då är ju 1-kilos tackor ett bra alternativ.

Annars så är det dom vanliga 1 oz mynten som du nämner som kan rekas, alla vet vad det är frågan om för mynt/tackor och dom är lätta att sälja när det väl är dags för det.

Om du vill blanda upp det så gör det men håll dig i såna fall till rör (20-25 st), man hamnar då prismässigt lägre än t ex att köpa på sig strömynt här och där.

Fördelen med mindre enheter är ju att man kan sälja av den del av innehavet som man behöver sälja, det kanske inte är alltid man behöver \"växla in\" en kilostacka så att säga.

Jag skulle också rekommendera att köpa lite guld, typ 70% silver, 30% guld är en helt ok fördelning, det är också en liten smaksak, vissa föredrar 50/50 eller rent av bara guld men lite guld bör man i vilket fall ha i sin ägo.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 21:23:26 »
Hej Azure
Köp där du får mest Silver för pengarna, kanske du ska börja med att kolla Säljes avdelningen här på Forumet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 23:18:00 »
Citat från: kristensson
Hej Azure
Köp där du får mest Silver för pengarna, kanske du ska börja med att kolla Säljes avdelningen här på Forumet.

Jag spinner vidare på Kristenssons rekommendation och motiverar varför.

På Tradera kan man hitta en hel silvermynt, tackor osv men dessa kommer ofta upp i i höga priser med ibland omotiverade premier. Ibland ligger priset nästan på samma nivå som om du köpt \"nytt silver\" i Sverige med 25% moms, vilket man vill undvika. Här på forumet har några medlemmar erbjudit lite mynt och annat till vad jag anser vara bra priser som ligger under dem på Tradera. Dessutom slipper man budgivningen, väntetiden samt mellanhänder :)

För övrigt instämmer jag även med MrLibertad, guld är bra att ha i samlingen. Guldpriset tenderar att vara mer stabilt än silverpriset, som kan svänga ganska kraftigt både uppåt och nedåt. Jag ser därför guldet som lite \"tryggare\" än silver i min värdeportfölj.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 27, juli 2011, 03:25:33 »
Tack för det varma välkomnandet, jag tittade i köp&sälj avdelningen här på forumet men det verkade väldigt tomt, kanske slänger upp en annons i i köpesdelen.

Har nästan bestämt mig för ett 1KG\'s silvermynt (kookaburra, koala eller kanin) och ett ½oz eller 20grams guldmynt för att börja med, så man får mest silver för pengarna, samt att jag delar upp investeringen.

Om jag hittar någon säljare här dock så vore det trevligt, osäkert på vilka som är \"ärliga\" säljare dock.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: onsdag 27, juli 2011, 10:12:44 »
Visst är det lite tomt än, men några medlemmar har lagt ut lite saker för att få igång lite kommers. Det kommer bli mer med tiden, men då forumet inte är särskilt gammalt så får vi ha lite tålamod. De som sålt hittills har varit ärliga iaf. Jag tror du kan vara lugn om du nappar på något här framöver :)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 27, juli 2011, 10:36:57 »
Slängde upp en köpesannons, vill ju stödja ett forum som detta då jag tycker det är ett väldigt bra initiativ!

Utloggad matchan80

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: lördag 17, september 2011, 00:20:45 »
Med tanke på 25% moms här i Sverige, tror du det gör sedan att köpa stapling silver barer från Scottsdale om jag planerar att hålla dem i 5-10 år? Alla tankar uppskattas!

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #9 skrivet: lördag 17, september 2011, 00:40:37 »
Citat från: matchan80
Med tanke på 25% moms här i Sverige, tror du det gör sedan att köpa stapling silver barer från Scottsdale om jag planerar att hålla dem i 5-10 år? Alla tankar uppskattas!

Frågan är varför du ska köpa en staplingsbar tacka i Sverige (med 25% moms plus leverantörspåslag) när du kan köpa t ex ett Lunar eller Kookaburramynt billigare i Tyskland?

Det är en dålig affär helt enkelt.

Prisjämförelse............

Det skiljer ca 1000:- att köpa en 10 oz staplingsbar Scottsdaletacka från LS jämfört med att köpa en 10 oz Lunar Dragon 2012 från t ex Silber-Werte. Skillnaden i pris är i runda slängar 25%.

Slutsats, GÖR DET INTE!!!! Sluta handla silver av Svenska leverantörer, punkt slut.

Om du nu MÅSTE ha just staplingsbara tackor från Scottsdale ändå, beställ dom själv så tar du bort mellanhanden.

http://store.scottsdalesilver.com/page/24/index

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
SV: Påbörja silverinvestering
« Svar #10 skrivet: onsdag 30, november 2011, 15:43:46 »
Vad anser ni om att börja "månadsspara" i silver och guld. Jag har tänkt mig att försöka lägga runt 3000:- per månad att köpa antingen silver eller guld för. Är det värt det?

Sedan har jag en fråga ang. Krugerrands vs 20-francsmynt (Genius). Räknar man enbart hur många gram guld det finns i dessa mynt eller är det mer värt för att det är en Krugerrand eller ett 20.francsmynt?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #11 skrivet: onsdag 30, november 2011, 16:32:03 »
Jag kan Genius dåligt, det är möjligt att det finns nån årgång eller möjligen felpräglingar som är mer värda men generellt så är det rätt jämförbara mynt på så vis att premien är låg. Däremot så ska ju en Kruger ge dig ett lägre guldpris räknat i kronor per gram pga av sin större storlek.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, november 2011, 17:52:19 »
Vad anser ni om att börja "månadsspara" i silver och guld. Jag har tänkt mig att försöka lägga runt 3000:- per månad att köpa antingen silver eller guld för. Är det värt det?

Givetvis är det värt det, på forumet finns det många som handlar för mindre summor än så. Desto mindre ädelmetall du äger i dagsläget desto mer motiverat är det att även investera småsummor. Personligen hade jag nog valt att handla varannan månad för att på så sätt få ner fraktkostnaderna något. För 6000 kr hade jag köpt mig köpt en tub maples eller eagles till att börja med.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, november 2011, 18:04:50 »
Givetvis är det värt det, på forumet finns det många som handlar för mindre summor än så. Desto mindre ädelmetall du äger i dagsläget desto mer motiverat är det att även investera småsummor. Personligen hade jag nog valt att handla varannan månad för att på så sätt få ner fraktkostnaderna något. För 6000 kr hade jag köpt mig köpt en tub maples eller eagles till att börja med.
Ja, jag tänkte börja med att köpa just en tub med silver mynt, blir nog maples då jag tycker att de är finare! Tack för svaret!

Jag kan Genius dåligt, det är möjligt att det finns nån årgång eller möjligen felpräglingar som är mer värda men generellt så är det rätt jämförbara mynt på så vis att premien är låg. Däremot så ska ju en Kruger ge dig ett lägre guldpris räknat i kronor per gram pga av sin större storlek.

Okej, tänkte köpa mig ett guldmynt nu snarast ska nog ta och köpa mig ett franc mynt först. Dem är riktigt coola tycker jag!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #14 skrivet: torsdag 01, december 2011, 10:02:31 »
Ja, jag tänkte börja med att köpa just en tub med silver mynt, blir nog maples då jag tycker att de är finare! Tack för svaret!

Det låter utmärkt! Min åsikt är att det första man som nybörjare ska köpa är några tuber billig bullion, därefter kan man ta ut svängarna med lite roligare mynt eller tackor.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal