Författare Ämne: Hur och vad ska investera pengar på?  (läst 2531 gånger)

Chrille

• Gäst
Hur och vad ska investera pengar på?
« skrivet: torsdag 10, juni 2021, 13:12:11 »
.
« Senast ändrad: lördag 12, juni 2021, 23:24:13 av Chrille »

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 6
SV: Hur och vad ska jag investera pengar på från ett arv?
« Svar #1 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 13:25:58 »
Låter som en bra idé jag hade nog gjort samma. Hade jag haft lån skulle jag betalat av dem först.

Inloggad Cyberdyne

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #2 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 14:17:23 »
Personligen hade jag försökt sätta pengarna i mera aktivt arbete i t.ex. hyresfastigheter för att få ett positivt kassaflöde varje månad att kunna återinvestera i diverse.
Chans till värdeökning vid renoveringar och när man har stabila hyresgäster.
Vet inte hur marknaden ser ut där du bor men finns allt möjligt på Hemnet, Blocket och Objektvisionen.

Ett plus är om du har en bra relation med bank vid eventuellt belåning och advokat för kontraktskrivande m.m samt ett års utgifter sparade vid eventuell vakanser.
Tre eller flera lägenheter skattas som näringsverksamhet medans t.ex hus skattas som kapitalinkomst.

*Låt aldrig en främling på internet ge dig råd och hör alltid med en lokal rådgivare som är kunnig i området innan du riskerar ditt kapital!

Utloggad EuSouPrata

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 14:23:56 »
Svårt med generiska råd. Men några tankar: (inte meningen att du skall svara på dem - mer att du tar hänsyn till det när du funderar vidare)
  • Tidsfaktor. Hur länge kan pengarna ligga investerade? Hur snabbt kan du behöva dem?
  • Risk vs reward? Hur stor risk är du beredd att ta för tänkt högre reward?
  • Ålder/familjeförhålllanden?
  • Befintliga investeringar?

Ett enda råd vill jag ge: lägg inte alla ägg i samma korg.

Inloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 14:39:01 »
Köp inte ädelmetaller för alla stålar. Ett tips är att du kan kika lite på rikatillsammans. De är ganska bra om man vill hitta strategier för sina investeringar tycker jag. De har även förslag på olika upplägg man kan välja. Välj kanske en procentuell andel som du ska sätta i ädelmetaller.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 392
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 15:02:19 »
Jag skulle ha delat upp pengarna i fysiskt silver, fysiskt guld och ett ISK-konto med ett par billiga indexfonder. Det är enkelt och man kan vara helt passiv efter det (så länge de nu inte börjar ta ut mer skatt för 100 000 kr på ISK). Kraschar börsen så går den snart upp igen. På det här sättet kan investeringen växa lagom fort, med liten risk på lång sikt. ISK-pengarna är också lätt att omsätta i fiat när det behövs utan krångel. Procentuellt sett? silver 20%, guld 20%, ISK 60%.

Edit: Tror inte att någon av de tre placeringarna är dålig på lång sikt även om guld kan tyckas vara ganska högt nu.
« Senast ändrad: torsdag 10, juni 2021, 15:04:23 av laban77 »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 683
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 16:04:15 »
Om du inte har något fysiskt guld eller silver i dagsläget hade jag börjat med att köpa det motsvarande minst en tredjedel av beloppet.
Hade prioriterat inköp av fysiskt guld med tanke på att det är momsfritt och vanligtvis har mera jämn och stabil prisutveckling jämfört med silver.
Har tidigare gått att köpa silver momsfritt från tex Estland men det är svårare nu. Håll ögonen öppna för att köpa silver när tillfälle ges att köpa nära aktuellt spotpris. På lång sikt är det bra att vara "sin egen bank" genom att ha likvida tillgångar i form av guld och silver istället för skuldfodringar hos banken.
För att få avkastning på besparingar rekommenderas aktier och för att slippa hålla på med redovisning av försäljningar och dylikt rekommenderas investeringssparkonto hos tex Avanza. I dagsläget är dock aktievärderingar generellt sett mycket höga vilket även gäller fastigheter i Sverige som ett resultat av den expansiva penningpolitik med låga räntor som förts under lång tid. Med anledning av detta rekommenderas successiva aktieinköp och att välja bolag som genererar vinst och gärna utdelning som åtminstone motsvarar avgiften på investeringssparkontot. Undvik förhoppnings bolag som ständigt behöver nyemissioner för att överleva. Undvik fonder och dylikt eftersom deras avgifter hela tiden äter av insatt kapital oavsett om det går bra eller dåligt för berörda aktier. Välj minst 10 st olika aktier inom olika branscher och länder, gärna fler för riskspridning. Försök kolla upp fakta angående värdering och möjlighet till framtida avkastning utan att låta dig luras av framtidsförhoppningar som kanske inte kommer att slå in. Om du är extremt långsiktig kan det eventuellt även vara idé att istället för investeringskonto välja en vanlig aktiedepå där du slipper den årliga avgiften som ISK har men då måste samtidigt alla köp och försäljningar dokumenteras för att användas i samband med deklarationen. Om du är novis vad gäller aktier är därför ISK helt klart att föredra!

Utloggad AndrewJackson72

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 18:38:39 »
Köp något fint hus i Spanien eller Turkiet och fixa till det sedan ut för hyra.

Inloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 21:05:39 »
Historiskt är det jättebra att investera på börsen men de flesta orkar inte/har inte tid eller kunskap att hålla på och välja, omstrukturera m.m. Jag skulle rekommendera dig att starta ett konto på lysa som förmodligen är Sveriges bästa fondrobot. Det kanske låter komplicerat men är hur enkelt som helst. Jag sparar själv det mesta genom lysa. Du bara väljer risknivå genom att svara på några frågor och sedan löser lysa allt åt dig genom att köpa breda indexfonder, räntepapper osv. Målet är att sparandet ska följa index. Visst kan vissa investerare slå index men de flesta av oss vanliga klarar det inte. Lysas avgift är även den lägsta i Sverige vilket har stor betydelse. Du kan ju kolla upp det! Kanske 80 % lysa och 20% Ädelmetaller kan vara bra? Jag är inte kopplad till Lysa på något sätt ska sägas utifall att det låter lite väl ”säljigt” så att säga.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #9 skrivet: fredag 11, juni 2021, 10:49:44 »
Det har varit tal om att återinföra arv och gåvoskatt, har dock inte hört att det har kommit någon ny lag ännu.

Däremot måste man betala skatt på vissa tillgångar man säljer från dödsboet, tex skatt på försäljning av hus.

Inloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 11, juni 2021, 13:53:46 »
Det är väl alltid kul när pengarna växer. Att välja rätt fonder och aktier slipper man om man kör indexfonder via fondrobot. Sen glömmer man bort att kolla på 10 år och förhoppningsvis är man rikare.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 763
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #11 skrivet: fredag 11, juni 2021, 23:50:45 »
Jag får väl försöka titta lite mer på aktier och fonder, men jag tycker det verkar vara så jobbigt och omständigt. Det sägs vara bra att ha en aktieportfölj också, och det har jag ju inte.

Skapa ett ISK på avanza, sätt in pengarna, köp en billig global indexfond, t ex Avanza Global. Glöm sedan bort ditt sparande tills du är pensionär och vill ta ut dom.

Det är kanske inte det allra bästa men det tar max tio minuter, kan inte bli helt fel och är så långt ifrån orden ”jobbigt och omständigt” det går att komma. Du behöver inte ha koll på aktier, eller ägna tid åt det.

Blir du sen biten av aktie-flugan och börjar knarka årsredovisningar till frukost så har du inte förlorat nåt på att i alla fall komma igång så.
« Senast ändrad: lördag 12, juni 2021, 00:05:06 av cyber »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
« Svar #12 skrivet: lördag 12, juni 2021, 09:45:10 »
Jag får väl försöka titta lite mer på aktier och fonder, men jag tycker det verkar vara så jobbigt och omständigt. Det sägs vara bra att ha en aktieportfölj också, och det har jag ju inte.

Skapa ett ISK på avanza, sätt in pengarna, köp en billig global indexfond, t ex Avanza Global. Glöm sedan bort ditt sparande tills du är pensionär och vill ta ut dom.

Det är kanske inte det allra bästa men det tar max tio minuter, kan inte bli helt fel och är så långt ifrån orden ”jobbigt och omständigt” det går att komma. Du behöver inte ha koll på aktier, eller ägna tid åt det.

Blir du sen biten av aktie-flugan och börjar knarka årsredovisningar till frukost så har du inte förlorat nåt på att i alla fall komma igång så.

Mycket bra råd. Kan du tänka dig att göra det lite mer ”jobbigt” så skulle jag föreslå att dela upp summan i antingen 10 delar och köpa en gång i månaden under 10 månader. Första delen kan gärna vara större än de efterföljande, men behöver inte vara det. Eller lite enklare, i fyra delar och köpa en gång i kvartalet under ett år. Minskar ingångsrisken.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1 oz silver mynt perth mint serien mytologiska djur by dmannen74
Idag kl. 09:48

Alternativ till bankfack by DEScypher
måndag 26, juli 2021, 19:20:31

[Säljes] 2st Year of the Horse 2014, 1 Kg .999 silver *nytt by b.long
måndag 26, juli 2021, 16:52:38

Bond - Ny medlem! by 9darter
måndag 26, juli 2021, 13:53:27

Säljes: 20 Corona, Bernadotte silvermynt, guldring by Arte_2
söndag 25, juli 2021, 21:38:52