Författare Ämne: Expert i konkurs!  (läst 22722 gånger)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Expert i konkurs!
« Svar #15 skrivet: onsdag 19, september 2012, 03:01:20 »
Å andra sidan ägde ägarfamiljen bakom On-Off en del av samma finansbolag som Siba tjänar sina pengar på. Jämfört med Dixon/El giganten och Media Markt så är även siba en knatte.

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: onsdag 19, september 2012, 08:19:32 »
Det är bra att olönsamma företag går i konkurs. Då frigörs resurser till annat.

Konsumenten tjänar på att företag är lönsamma. Det leder till sund konkurrens.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #17 skrivet: onsdag 19, september 2012, 10:15:05 »

Lata och lata. Det finns fördelar att handla lokalt också. - Du vet vad du köper - Garantiärenden är enklare - Förhoppningsvis även supporten - Installation går oftast att köpa vid behov -

Nu bor jag inte i någon storstad men det är mina erfarenheter.

Min gamla mamma resonerar precis likadant, plus att hon inte vet hur man handlar på nätet. Visst fyller butikerna en funktion, men smakar det så kostar det. Har dock själv aldrig haft problem med garantiärenden själv. Det gäller dock att välja stora nätbutiker som har bra priser och bra kundservice. Det ena behöver dock inte utesluta det andra, det kommer alltid finnas folk som hellre går till en fysisk butik :)
« Senast ändrad: onsdag 19, september 2012, 10:17:10 av Silverräven »

Utloggad Save

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #18 skrivet: onsdag 19, september 2012, 10:30:45 »
Citera
norpan..

Det finns inget sunt i det som pågår. Att två utländska företag tar kål på marknaden kallar jag inte sunt. Att sverige inte har någon lag mot prisdumpning är för mig otroligt. De stora elektronikföretagen går också med miljardförluster, skillnaden är att mer pengar bara pumpas in. Det är dom mindre butikerna som får ta smällen.

Jag tycker det är synd att det inte går att ha en mindre butik idag, utan det ska vara stormarknad med kvantitet före kvalitè. Men det är antagligen så vi vill ha det.

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #19 skrivet: onsdag 19, september 2012, 10:43:56 »

Min gamla mamma resonerar precis likadant, plus att hon inte vet hur man handlar på nätet. Visst fyller butikerna en funktion, men smakar det så kostar det. Har dock själv aldrig haft problem med garantiärenden själv. Det gäller dock att välja stora nätbutiker som har bra priser och bra kundservice. Det ena behöver dock inte utesluta det andra, det kommer alltid finnas folk som hellre går till en fysisk butik :)

Ja, det är precis som du säger, det ena behöver inte utesluta det andra. Man gör som man vill, men jag tycker inte det är rätt att gå på och säga att folk är lata, då det finns för- och nackdelar med respektive sätt.   :)

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: onsdag 19, september 2012, 17:48:27 »
Det finns inget sunt i det som pågår. Att två utländska företag tar kål på marknaden kallar jag inte sunt. Att sverige inte har någon lag mot prisdumpning är för mig otroligt. De stora elektronikföretagen går också med miljardförluster, skillnaden är att mer pengar bara pumpas in. Det är dom mindre butikerna som får ta smällen.
Precis! Det är så vi vill ha det. Hade vi velat ha små butiker med höga priser så hade de gått med vinst. Vi vill ha låga priser.

Tar kål på marknaden? Det säljs ju hur mycket elektronik som helst!

En lag mot prisdumpning? Priskontroller? Låga priser är bra! Hur kan man tycka att låga priser är dåligt?

Att företagen går med förlust är deras problem, inte konsumentens. På en konkurrensutsatt marknad är marginalerna låga. Blir vinsterna stora poppar konkurrenterna upp som svampar ur jorden. Det är inte som att det är speciellt svårt att importera och sälja elektronik.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #21 skrivet: onsdag 19, september 2012, 17:50:18 »
Det blev tydligen 25% avdrag på ordinarie priser till att börja med från fredag 10.00
Man kanske skulle smita ifrån jobbet en stund och se om där finns något kul att lägga vantarna på  8)

http://www.dn.se/ekonomi/rea-hos-expert-fran-fredag

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #22 skrivet: onsdag 19, september 2012, 18:30:41 »
Då kommer priserna kanske ner till vad du betalar direkt online i kina. Lite för dålig rabatt för att knuffas med alla andra i butiken.

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #23 skrivet: onsdag 19, september 2012, 18:56:35 »
Precis! Det är så vi vill ha det. Hade vi velat ha små butiker med höga priser så hade de gått med vinst. Vi vill ha låga priser.

Tar kål på marknaden? Det säljs ju hur mycket elektronik som helst!

En lag mot prisdumpning? Priskontroller? Låga priser är bra! Hur kan man tycka att låga priser är dåligt?

Att företagen går med förlust är deras problem, inte konsumentens. På en konkurrensutsatt marknad är marginalerna låga. Blir vinsterna stora poppar konkurrenterna upp som svampar ur jorden. Det är inte som att det är speciellt svårt att importera och sälja elektronik.

Ja, det var ur en företagssynpunkt jag menade. Självklart säljs det hur mycket som helst, det är ju slit och släng. Samtidigt så överröses vi av miljöpropaganda, löjligt.

Jag har inga problem med låga priser, men jag ser heldre en stabil prissättning på ett schysst sätt. Låga priser är just vad det inte kommer att bli, långsiktigt. Stormarknaderna kommer att ta igen sina förluster när konkurrensen är borta.
« Senast ändrad: onsdag 19, september 2012, 19:26:50 av Save »

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #24 skrivet: onsdag 19, september 2012, 20:00:04 »
Jag älskar låga priser, skönt att företag som inte kan konkurrera åker ut.
Nu ska vi bara få in Walmart till Sverige så är det kanon sen  ;)

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: onsdag 19, september 2012, 20:22:18 »
Jag älskar låga priser, skönt att företag som inte kan konkurrera åker ut.
Nu ska vi bara få in Walmart till Sverige så är det kanon sen  ;)

Vi har ju Ullared, Rusta och ÖoB. :)

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: onsdag 19, september 2012, 20:53:39 »
Ja, det var ur en företagssynpunkt jag menade. Självklart säljs det hur mycket som helst, det är ju slit och släng. Samtidigt så överröses vi av miljöpropaganda, löjligt.

Jag har inga problem med låga priser, men jag ser heldre en stabil prissättning på ett schysst sätt. Låga priser är just vad det inte kommer att bli, långsiktigt. Stormarknaderna kommer att ta igen sina förluster när konkurrensen är borta.
Men att företag som inte är lönsamma går under är inte dåligt, det är bra. Det frigör resurser som kan användas mer effektivt. Vad gäller slit och släng så är det ju helt klart så med elektronik på grund av den snabba utvecklingen.

Att en "prisdumpande" stormarknad efter att konkurrenterna gått under (och stormarknaden rimligtvis har gått med enorma förluster) bara kan plocka upp hela marknaden och chockhöja priserna stämmer inte. När har det någonsin skett? Det är inte svårt att etablera sig, det finns gott om butiker som skulle kunna sälja elektronik inom några veckor, ICA Maxi, Coop Forum, IKEA, byggvaruhusen och andra stora varuhus skulle lätt kunna ta upp konkurrensen. Nej att Media Markt går med förlust (om de nu gör det) har nog andra orsaker, som att de underskattat konkurrensen med internethandeln till exempel.

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #27 skrivet: onsdag 19, september 2012, 21:53:42 »

Men att företag som inte är lönsamma går under är inte dåligt, det är bra. Det frigör resurser som kan användas mer effektivt. Vad gäller slit och släng så är det ju helt klart så med elektronik på grund av den snabba utvecklingen.

Att en "prisdumpande" stormarknad efter att konkurrenterna gått under (och stormarknaden rimligtvis har gått med enorma förluster) bara kan plocka upp hela marknaden och chockhöja priserna stämmer inte. När har det någonsin skett? Det är inte svårt att etablera sig, det finns gott om butiker som skulle kunna sälja elektronik inom några veckor, ICA Maxi, Coop Forum, IKEA, byggvaruhusen och andra stora varuhus skulle lätt kunna ta upp konkurrensen. Nej att Media Markt går med förlust (om de nu gör det) har nog andra orsaker, som att de underskattat konkurrensen med internethandeln till exempel.

Visst går utvecklingen framåt men det behöver inte se ut som det gör. Men den diskussionen tar jag inte här.

Jag anser att en typ av monopol inom den "fysiska" elektronikmarknaden är inte otänkbart. Annars skulle inte storföretagen gå back som dom gör och fortsätta med det. Elgiganten AB. Årets resultat: - 223 550 000 kr - MM en miljard i förlust - http://www.market.se/Brancher/Hemelektronik/Media-Markt-nu-over-en-miljard-i-forluster/  Det är inte för att dom gillar att strö pengar dom fortsätter. Den fysiska handeln är fortfarande dominerande så fokuset ligger på att få marknadsandelar där.

Det är inte bara att börja sälja.  Även om ICA och de andra börjar att sälja så saknas lager, grossister, personal mm. Det är inte direkt bara att importera från kina och jag ser ju vad butiker som ICA säljer nu. Grossisterna är säkert inte sena med att höja marginalerna efter "stormarknaden".

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #28 skrivet: onsdag 19, september 2012, 22:16:31 »
Konkurser är ett naturligt inslag i en fri marknad, det är viktigt för dynamiken.
Tänk om alla företag levde för evigt.

När marginalerna är för stora i någon branch, typ ICA då kommer konkurenterna in från både danska Netto till tyska Lidl. Dessa går naturligtvis med förlust under ett antal år då man positionerar sig och jagar marknadsandelar.

Även jag skulle vilja ha hit Walmart men därtill är Sverige en för liten marknad.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #29 skrivet: onsdag 19, september 2012, 22:29:57 »
Enligt nyheterna på TV4 väntas SIBA bli nästa företag till begravning, de har tre år av förluster bakom sig. Media Markt uppges vara de som startade priskriget.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n