Främsta fördelen med guld och silver är att de är värdebevarande och jag håller med dig Åbama att det är av den anledningen som jag köper guld och silver. Jag äger hyresfastigheter av samma anledning, om du bortser ifrån de senaste årens prisuppgång, är hyreshus också ett bra sätt att bevara värde och jag kan ta vinsterna ifrån fastigheterna till guld och silverköp.
Jag har fördelen att vi ägt hyresfastigheter inom familjen under lång tid, vi köper sjukt billigt under krascher och vi köper aldrig när marknaden är överhettad. Tyvärr måste man arbeta långsiktigt med fastigheter och jag tycker synd om mina nyare kollegor som köpte dyrt under högkonjunkturen och nu sitter med överbelånade hyreshus som bankerna vill göra nya värderingar på för att se vad de egentligen är värda!Mycket snart kommer fastighetsbolag att börja gå i konkurs igen och då är det köpläge igen!
Dock har tråden blivit lite offtopic, så jag flyttar de senaste inläggen till en egen tråd när jag har tid.
Åbama, det var jättebra frågor!Dina tre frågor sammanfattar hela fastighetsbranschen och även varför jakten på snabba pengar inte är kompatibelt med att vara en tråkig fastighetsägare.Om jag börjar baklänges med frågorna:Hur vågar du investera i fast egendom i Sverige?Varför inte sälja nu på topp?Ett av problemen med att äga långsiktigt hyresfastigheter och kommersiella fastigheter i Sverige är att vi inte vet vem som sitter vid makten om fyra år och på det har vi nuförtiden även Bryssel som när som helst kan komma med nya regler. I högkonjunkturer läggs det på nya krångliga direktiv om miljö-, handikapps-, byggstandardsdirektiv som ändras godtyckligt hela tiden. I lågkonjunkturer dras oftast snaran åt runt ekonomin, vilket leder till att det är svårare att investera och underhålla beståndet. Men trots allt anser jag att fastigheter är en god och spännande affär, det går inte att tjäna snabba pengar, utan det är stabila pengar.Folk måste ha någonstans att bo, även i en ekonomisk krasch, helst då i en hyresrätt när folk måste lämna sina hus och bostadsrätter.Vi har också demografiskt en stor växande grupp av äldre människor som behöver mindre bostäder och som inte kommer att kunna köpa sig ett boende.Jag tror att hyresrätten har en bra framtid i en ekonomisk kris och jag kombinerar mina fastigheter med guld för att ge en extra stabilitet och trygghet.Några riktlinjer som jag har:En fastighet får aldrig vara belånad över 75%.Den måste ligga i centrum av växande samhällen eller populära områden. Köp inte i orter som slutar på namnet -fors.Avkastningen ska helst ligga minst mellan 20-25%.Nu till frågan, när ser du då att det är läge att investera?Inte ännu, proppen sitter fortfarande i! Kommer ni ihåg kraschen i början på 90-talet? Under ett par år fram till slutet av 90-talet gick det att göra fantastiskt bra affärer! Samma sak i början på 00-talet fram till 95-96.Den bokstavliga skiten måste träffa fläkten, sen en tid av panik, alla springer runt runt och när det börjar att sakta komma någon form att stabilitet( det vill säga att se vilka banker som finns kvar)då är det stort köpläge!Sammanfattning:Försök aldrig göra snabba pengar, var förberedd på stora svängningar och konstiga politiska beslut, ta beslut med dina barn i åtanke, lååångsiktigt. Köp mycket guld och silver som stabiliserar dina fastigheter, köp inte när pengar är billigt och alla vill handla.
Åbama, tänker säga emot dig för att kanske få lite debatt.Guld/silver är inte dyrt idag, det är inflationen som grävt ut fiatpengarnas värdeSkall man överhuvudtaget mäta guld/silver i fiatpengar. Om man tex ser hur många liter olja man får för 1oz guld genom åren så ligger det rätt lika.Att försöka inflationsuppräkna pengar från förr till nu är inte lätt då politiker genom året valt att låta fler saker inte ingå i inflationen, alltså redovisad inflation är en politisk skapelse för att lura oss medborgare.1oz guld år 1900 är 1oz guld idag, alltså guld ger inte inflation medans däremot köpkraften hos 1kr år 1900 är något helt annat än köpkraften hos 1kr idag.Min slutsats blir att om guld kostar 1000 fiatdollar eller 10000 fiatdollar spelar ingen roll utan det enda som betyder något är hur många oz har jag.